Basisschool Aloysiusschool in Overveen

Het team van Aloysiusschool in Overveen

Current section: team
Zandvoorterpad 8
2051 Overveen

Zie hier hoe het team van Aloysiusschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Aloysiusschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Aloysiusschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Aloysiusschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Aloysiusschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 91.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (91.7%)
Man (8.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Aloysiusschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (23.1%)
35-45 jaar (23.1%)
45-55 jaar (38.5%)
55-65 jaar (7.7%)
&ge;65 jaar (7.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Aloysiusschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (8.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Aloysiusschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Een Zorgvuldige Aanpak bij Aloysiusschool

Bij de Aloysiusschool garanderen we continuïteit van onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van de impact op de leerlingen. Onze vervangingsaanpak volgt een vastgesteld protocol om de best mogelijke oplossing te bieden. We starten met onze eigen bovenschoolse vervangingspool, gevolgd door interne oplossingen binnen de school. Indien nodig zetten we ervaren leerkrachtondersteuners of onderwijsassistenten in. Ook collega's met ingeroosterde ondersteunende taken of schoolbrede verantwoordelijkheden springen bij. In specifieke gevallen kan een stagiaire onder directe supervisie van een ervaren leerkracht de les overnemen. Het naar huis sturen van leerlingen is altijd een laatste redmiddel. Deze gestructureerde aanpak is ontwikkeld in samenwerking met de Medezeggenschapsraad (MR) als onderdeel van ons noodplan tegen het lerarentekort. Ouders en verzorgers worden tijdig geïnformeerd over de situatie en de getroffen maatregelen, zodat u altijd op de hoogte bent.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op de Aloysiusschool

5

Taal en Rekenen: Extra Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Leesspecialist

Toelichting van de school:

Heeft uw kind extra ondersteuning nodig bij taal of rekenen? De leerkracht biedt direct hulp. Indien nodig, analyseren we samen met gespecialiseerde collega's – zoals de rekenspecialist, leesspecialist of onze intern begeleider – de specifieke leerbehoeften. We stellen vervolgens een persoonlijk plan op, waarbij een remedial teacher of onderwijsassistent uw kind buiten de klas extra begeleidt om de leerdoelen te behalen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kindercoach

Toelichting van de school:

De Aloysiusschool stimuleert sociale vaardigheden met de Kanjertraining. Voor kinderen die extra begeleiding wensen, werken leerkrachten nauw samen met de intern begeleider en gedragsspecialist. Ouders worden hierbij altijd betrokken. Onze gedragsspecialist, kindercoach of specialist hoogbegaafdheid biedt gerichte ondersteuning, eventueel aangevuld met advies van externe partners voor optimale aansluiting bij individuele behoeften.

4

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kindercoach

Toelichting van de school:

Zelfstandig en samenwerkend leren zijn kernonderdelen van ons onderwijs, met aandacht voor executieve functies. Bij uitdagingen op dit gebied, werken leerkrachten samen met de intern begeleider om de juiste ondersteuning te bieden. Onze gedragsspecialist en specialist hoogbegaafdheid kunnen ingeschakeld worden voor verdere, gespecialiseerde begeleiding om deze cruciale vaardigheden te ontwikkelen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Gymdocent

Toelichting van de school:

Leerlingen van groep 3 tot en met 8 ontvangen tweemaal wekelijks gymles van een gespecialiseerde gymdocent. Groepen 1 en 2 krijgen gym van hun eigen leerkracht, met focus op bewegingsstimulering. Bij vragen over motorische ontwikkeling kan de intern begeleider adviseren en doorverwijzen naar externe specialisten voor diepgaander onderzoek en ondersteuning.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische zorg en persoonlijke verzorging bieden wij geen gespecialiseerde ondersteuning binnen de school. Wij verwijzen in specifieke gevallen door naar externe zorgprofessionals. Ouders worden geadviseerd contact op te nemen met huisarts of specialist voor deze zorgvragen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Handvaardigheid-/BSO lokaal
Kantoren en werkruimtes

Optimale Leerlingontwikkeling: Onze Ondersteuningsvisie

Hoe de Aloysiusschool Uw Kind Ondersteunt

De Aloysiusschool streeft naar optimale persoonlijke ontwikkeling voor elk kind. Ons zorgbeleid is hierop gericht, waarbij we tevens de grenzen van onze zorgcapaciteit bewaken. We bieden passende ondersteuning binnen de mogelijkheden van ons toegewijde team, ons schoolgebouw en de beschikbare middelen. Onze ondersteuning bereikt zijn grenzen wanneer groepen te groot worden, het aantal leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften toeneemt, of wanneer niveauverschillen binnen een groep te groot worden. Ook intensieve 1-op-1 begeleiding die wij niet structureel kunnen bieden, of gedragsproblemen die het leerproces of de veiligheid ernstig verstoren, vallen hieronder. Specifieke fysieke aanpassingen waarvoor onze locatie niet geschikt is, of een gebrek aan benodigde specialistische expertise, zijn eveneens redenen om de grenzen te bereiken. Bij situaties waarin onze capaciteit ontoereikend is, werken we nauw samen met ouders en het Samenwerkingsverband Zuid-Kennemerland om een passende onderwijsplek te vinden. Dit geldt zowel voor nieuwe aanmeldingen van 4-jarigen als voor zij-instromers. We evalueren continu onze grenzen, die dynamisch zijn en kunnen veranderen met overheidsbeleid of aanpassingen in ons beroepsprofiel. We onderzoeken momenteel hoe we de executieve functies van onze leerlingen schoolbreed extra kunnen ondersteunen, gezien de toenemende behoefte hieraan. De Aloysiusschool blijft zich inzetten om het onderwijsaanbod aan te passen aan de veranderende onderwijsbehoeften van onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Aloysiusschool: Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling

Wat zijn de speerpunten in ons schoolplan?

De Aloysiusschool in Overveen vormt een dynamische leeromgeving die zich continu aanpast aan een veranderende wereld. Onze focus ligt op het bieden van onderwijs dat aansluit bij deze ontwikkelingen, met sterke samenwerkingen tussen ouders en lokale organisaties. We zien onze school als een oefenplaats voor het leven, waar nieuwsgierigheid en kritisch denken centraal staan. Vanuit onze katholieke traditie respecteren en waarderen we de levensbeschouwingen van al onze leerlingen en hun families. Iedere vier jaar stellen wij een uitgebreid schoolplan op. Dit plan definieert de kwaliteitsdoelen voor ons onderwijs, personeel, onze organisatie en onze samenwerkingsverbanden. Voor de komende periode hebben we, rekening houdend met onze leerlingenpopulatie en kernwaarden, de volgende speerpunten vastgesteld: * **Versterking rekenonderwijs:** We verbeteren de effectiviteit van instructies, stimuleren het systematisch uitschrijven van rekenstrategieën, besteden structureel aandacht aan automatisering en bieden variatie in werkvormen en leermiddelen. * **Implementatie EDI en Teach like a Champion:** We zetten het directe instructiemodel (EDI) schoolbreed in, aangevuld met technieken uit 'Teach like a Champion'. Dit zorgt voor eenduidigheid, optimaliseert de lestijd en verhoogt de leerlingbetrokkenheid. * **Doelgericht burgerschapsonderwijs:** We organiseren ons burgerschapsonderwijs met een duidelijke structuur, gericht op respect, diversiteit, democratische waarden, maatschappelijke verantwoordelijkheid en het leren omgaan met de gevolgen van eigen handelen. * **Borgen spelend leren kleuters en doorgaande lijn naar groep 3:** We waarborgen spelend leren in de kleuterklassen en versterken de aansluiting met groep 3 door duidelijke werkafspraken te maken. We onderzoeken tevens hoe we het effect van spelend leren kunnen doortrekken naar hogere groepen.

Hoe monitort de Aloysiusschool de schoolontwikkeling en doelen?

Het schoolplan wordt gedeeld en besproken met de Medezeggenschapsraad (MR). Op basis van dit meerjarenplan wordt jaarlijks een gedetailleerd jaarplan opgesteld. Dit jaarplan bevat een evaluatie van het voorgaande schooljaar en de concrete doelen voor het komende jaar, eveneens met de MR besproken. Elk jaarplan specificeert de bijbehorende vernieuwingen, activiteiten, interventies en benodigde professionele ontwikkeling voor ons team. Onze school maakt gebruik van een gestructureerd systeem van audits, zelfevaluaties en schoolbezoeken, gefaciliteerd door het bovenschools bestuur. Schoolontwikkeling zien wij als een cyclisch leerproces gericht op het continu borgen en verbeteren van de onderwijskwaliteit. We brengen de huidige kwaliteit in kaart via evaluaties, die resulteren in een helder beeld van behaalde resultaten en ontwikkelpunten. De gerealiseerde kwaliteit wordt geborgd, terwijl de ontwikkelpunten worden opgenomen in onze meerjarenplanning. Deze planning vormt de basis voor de jaarplannen. We evalueren onze doelen op diverse momenten: * **Periodiek:** Tijdens groepsbesprekingen met de Intern Begeleider (IB), in kindgesprekken met leerlingen en in oudergesprekken. * **Tijdens teamoverleg:** Delen van observaties, reflecteren en bijstellen van doelen in bouwvergaderingen en teambijeenkomsten. * **Opbrengstanalyse:** Naar aanleiding van tussentijdse resultaten binnen onze methodes en het Individueel Educatie Plan (IEP). * **Via KanVas en Vensters:** Door middel van enquêtes over sociale vaardigheden en de beleving van veiligheid.

Ontdek het jonge kind programma op de Aloysiusschool

Toelichting van de school

De Aloysiusschool verwelkomt uw kind in twee dynamische groepen 1-2. Hier staat spelenderwijs leren centraal, waar we thematisch werken om de wereld van jonge kinderen te verkennen. Elk thema is zorgvuldig gekozen om aan te sluiten bij hun belevingswereld, wat zorgt voor actieve betrokkenheid en stimuleert tot gesprek. Deze directe betrokkenheid vormt de basis voor verdere ontdekking en actieve deelname. Net als in de rest van de school, gebruiken we voor ons thematisch onderwijs in de kleuterklassen de bewezen methode VierKeerWijzer. Soms kiezen we echter voor een speciaal kleuterthema dat nog beter aansluit bij hun specifieke belevingswereld. Wij verwachten dat uw kind zindelijk is bij aanvang van de schoolperiode. Zelfredzaamheid is een belangrijk aandachtspunt; we moedigen kinderen aan om zich zelfstandig om te kleden voor de gymles en hun jas aan en uit te doen. Binnen onze school beschikken we over specialisten die extra aandacht kunnen geven aan de ontwikkeling van onze jongste leerlingen in de eerste groepen. Zij zorgen voor optimale begeleiding waar nodig.

Veelgestelde vragen

Biedt de Aloysiusschool extra ondersteuning voor jonge kinderen?

De Aloysiusschool biedt specifieke programma's en ondersteuning gericht op de behoeften van jonge kinderen, om hun ontwikkeling optimaal te stimuleren.

De Aloysiusschool biedt specifieke programma's en ondersteuning gericht op de behoeften van jonge kinderen, om hun ontwikkeling optimaal te stimuleren.

Kinderopvang Overveen
Peuteropvang en VVE programma's

Met welke partners werkt de Aloysiusschool samen voor het jonge kind?

De Aloysiusschool werkt nauw samen met toegewijde partners zoals peuteropvang ‘De Speelhoek’ van Partou in Overveen om een naadloze overgang naar de basisschool te garanderen.

De Aloysiusschool werkt nauw samen met toegewijde partners zoals peuteropvang ‘De Speelhoek’ van Partou in Overveen om een naadloze overgang naar de basisschool te garanderen.

Team | Aloysiusschool in Overveen | [2025] Schoolregister