Wijbrandischool in Oudehorne

Het team van Wijbrandischool in Oudehorne

Current section: team
Schoterlandseweg 19
8413 Oudehorne

Zie hier hoe het team van Wijbrandischool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Wijbrandischool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Wijbrandischool bij jullie?

Ontdek hoe goed Wijbrandischool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Wijbrandischool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.8%)
Man (22.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Wijbrandischool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.5%)
25-35 jaar (12.5%)
35-45 jaar (37.5%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (12.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Wijbrandischool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Wijbrandischool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op de Wijbrandischool: Zekerheid en Continuïteit

Op de Wijbrandischool streven we naar optimale continuïteit van het onderwijs. Wanneer een van onze toegewijde leerkrachten wegens ziekte of andere onvoorziene omstandigheden niet aanwezig kan zijn, zetten we alles op alles om een gekwalificeerde vervanger te vinden voor de betreffende klas. Om de impact van uitval te minimaliseren en de werkdruk voor ons team te verlichten, hebben wij een structurele oplossing geïmplementeerd. Twee dagen per week is er een extra leerkracht beschikbaar op school. Deze professional staat paraat om direct in te springen bij de eerste ziekmeldingen en ondersteunt daarnaast actief het bestaande leerkrachtenteam. In uitzonderlijke situaties, wanneer directe vervanging niet mogelijk is, kunnen we ervoor kiezen om klassen tijdelijk samen te voegen of een ervaren ambulant medewerker voor de groep te plaatsen. Dit garandeert dat uw kind altijd onder verantwoorde begeleiding blijft. Voor de meest actuele informatie over eventuele vervangingen en de dagelijkse gang van zaken op school, adviseren wij u vriendelijk om 's ochtends vóór aanvang van de schooltijd de communicatie via Parro te raadplegen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op de Wijbrandischool

6

Taal, Rekenen en Hoogbegaafdheid

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Rekenspecialist
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Leesspecialist
Specialist Jonge Kind

Toelichting van de school:

De Wijbrandischool investeert in gespecialiseerde kennis voor optimale leerresultaten. In het schooljaar 2024-2025 beschikken we over een toegewijde rekenspecialist, Cornelia Rozenberg, en een taalspecialist, Jessica van der Wal, om leerlingen te ondersteunen bij taal- en rekenvaardigheden. Daarnaast versterken Lucie de Jong (Specialist Jonge Kind), Aukje Boonstra (Leesspecialist) en onze specialist meer- en hoogbegaafdheid het team. Jacco de Jong, onze beweegspecialist, draagt bij aan de brede ontwikkeling van onze leerlingen.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en KiVa

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Ons toegewijde KiVa-team cultiveert een positief sociaal klimaat op de Wijbrandischool. Zij zorgen ervoor dat de principes van KiVa levendig blijven binnen onze schoolgemeenschap. Voor specifieke ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied en bij de implementatie van KiVa, kunnen wij een beroep doen op dhr. Freek Velthausz, onze externe begeleider.

0

Gedrag en Werkhouding

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Wijbrandischool zet zich in voor een optimale werkhouding en taakaanpak bij elke leerling. Indien specifieke ondersteuning op het gebied van gedrag nodig is, kunnen wij een beroep doen op een gedragsspecialist vanuit het samenwerkingsverband. Dit waarborgt dat elke leerling de juiste begeleiding krijgt om succesvol te zijn.

1

Motorische Ontwikkeling en Gymnastiek

Beschikbare specialisten:

Vakspecialist gym

Toelichting van de school:

De Wijbrandischool besteedt veel aandacht aan de motorische ontwikkeling van onze leerlingen. Onze gespecialiseerde vakdocent gymnastiek, de vakspecialist gym, voert op ons verzoek screenings uit bij leerlingen. Dit helpt ons om eventuele ontwikkelingsachterstanden vroegtijdig te signaleren en aan te pakken.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Wijbrandischool hanteert duidelijke protocollen voor medische handelingen en medicijngebruik. Hoewel we geen specifieke medische specialisten in vaste dienst hebben, zorgen deze protocollen voor een veilige en gestructureerde aanpak. Dit garandeert de gezondheid en het welzijn van al onze leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Plusklas

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op de Wijbrandischool

Informatie over de Schoolondersteuningsprofiel

Basisondersteuning is cruciaal voor elke basisschool; de Wijbrandischool biedt dit optimaal aan. We richten ons op individuele leerbehoeften, inclusief ondersteuning bij dyslexie en dyscalculie, en speciale aandacht voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Als onderdeel van 'De Stipe', een samenwerkingsverband van drie schoolbesturen, hebben we toegang tot een breed scala aan ondersteuningsmogelijkheden. Bij nieuwe aanmeldingen evalueren we proactief of we de specifieke zorg- en onderwijsbehoeften van uw kind kunnen vervullen. Het Regionaal Ondersteuningsteam (ROT) speelt een essentiële rol in het realiseren van Passend Onderwijs voor alle leerlingen binnen ons netwerk. Zij bieden deskundige begeleiding aan leerlingen, leerkrachten en ouders, met als doel de optimale leeromgeving te creëren. Wij hechten veel waarde aan een persoonlijke benadering en volgen elke leerling nauwgezet. Afwijkende ontwikkelingen bespreken we direct met u. Op basis van deze observaties en inspanningen bepalen we de meest geschikte plaatsing in een groep. Toekomstig Aanbod en Expertise: Momenteel beschikken we over een gespecialiseerd aanbod voor hoogbegaafde leerlingen, mede dankzij een interne specialist. We streven ernaar deze expertise breed inzetbaar te maken en minder persoonsafhankelijk te maken voor duurzame ontwikkeling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op de Wijbrandischool

Wat zijn de kernambities van het schoolplan 2025-2026?

Voor het schooljaar 2025-2026 richt de Wijbrandischool zich op cruciale onderwijsdoelen. We zetten in op het levend houden van kwaliteitskaarten voor rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spelling, om zo de basisvaardigheden te versterken. Daarnaast implementeren we ons burgerschapsplan en de documenten 'Zicht op Ontwikkeling'. Ook de beeldbegeleiding en de nieuwe methodiek 'Wetenswaardig' krijgen volop aandacht. Ten slotte borgen we onze HPO-werkwijze, wat bijdraagt aan een continue verbetering van ons onderwijs. Een gedetailleerde uitwerking van deze punten vindt u in ons schooljaarplan 2025-2026.

Hoe monitort de Wijbrandischool de voortgang van onderwijsdoelen?

De Wijbrandischool gebruikt 'Mijnschool', een module binnen Parnassys, als ons centrale instrument voor het volgen van de ontwikkeling. Via Parnassys monitoren we de voortgang van leerlingen, leerkrachten en onze schoolbrede onderwijsstrategieën. De evaluatie van onze gestelde doelen gebeurt structureel binnen dit systeem. De uiteindelijke verantwoording leggen we af via het onderwijskundig jaarverslag. Zowel de onderwijskundige teamvergaderingen als de MR-vergaderingen besteden aandacht aan de schoolontwikkeling. Door de ontwikkelpunten aan het begin van het schooljaar te verdelen, waarborgen we een gezamenlijke verantwoordelijkheid en een gedragen schoolontwikkeling.

Stimulering voor Jonge Kinderen: Ons Aanbod op de Wijbrandischool

Toelichting van de school

De Wijbrandischool hecht veel waarde aan een optimale start voor elk kind. Daarom werken we nauw samen met de Sevenaerschool en lokale VVE-aanbieders in Nieuwe- en Oudehorne. Deze samenwerking zorgt voor een warme overdracht van kinderen die instromen vanuit VVE-programma's. Ons doel is om naadloos aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van jonge kinderen, met een continue monitoring door de gemeente Heerenveen gedurende hun schoolcarrière. Dit waarborgt een gestructureerde ontwikkeling. Momenteel zijn we bezig met het actualiseren van onze schoolvisie en het verfijnen van ons lesaanbod. Deze vernieuwingen zullen aan het einde van het schooljaar 2025-2026 worden geïmplementeerd, zodat we onze leerlingen de best mogelijke educatieve ervaring kunnen blijven bieden.

Veelgestelde vragen

Biedt Wijbrandischool specifieke programma's voor jonge kinderen?

De Wijbrandischool richt zich primair op het basisonderwijs en biedt geen afzonderlijke, extra programma's specifiek voor jonge kinderen buiten het reguliere curriculum.

Met welke organisaties werkt de Wijbrandischool samen voor jonge kinderen?

De Wijbrandischool onderhoudt waardevolle samenwerkingsverbanden met vooraanstaande lokale organisaties die gespecialiseerd zijn in de ontwikkeling en educatie van jonge kinderen. Deze partnerschappen versterken de doorgaande lijn vanaf de voor- en vroegschoolse educatie naar het basisonderwijs.

De Wijbrandischool onderhoudt waardevolle samenwerkingsverbanden met vooraanstaande lokale organisaties die gespecialiseerd zijn in de ontwikkeling en educatie van jonge kinderen. Deze partnerschappen versterken de doorgaande lijn vanaf de voor- en vroegschoolse educatie naar het basisonderwijs.