Prins Willem Alexanderschool in Ophemert

Het team van Prins Willem Alexanderschool in Ophemert

Current section: team
Blankenburgsestraat 1
4061 Ophemert

Zie hier hoe het team van Prins Willem Alexanderschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Prins Willem Alexanderschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Prins Willem Alexanderschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Prins Willem Alexanderschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Prins Willem Alexanderschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 71.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (71.4%)
Man (28.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Prins Willem Alexanderschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (22.2%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Prins Willem Alexanderschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (62.5%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Prins Willem Alexanderschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging aan de Prins Willem Alexanderschool

Bij de Prins Willem Alexanderschool streven we naar een ononderbroken leerervaring voor al onze 91 leerlingen. Bij onvoorziene afwezigheid van een leerkracht zetten we primair in op interne oplossingen. Gekwalificeerde collega's binnen ons team springen bij om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Indien interne vervanging niet haalbaar is, activeren we onze betrouwbare invalpool, IPPON. Deze pool bestaat uit ervaren en bevoegde onderwijsprofessionals die snel kunnen schakelen. Als er geen geschikte vervanger uit onze pool kan worden ingezet, verkennen we alternatieve strategieën. Dit kan variëren van het tijdelijk combineren van klassen onder deskundige begeleiding tot het inschakelen van een vrijgeroosterde leerkracht. Indien een onderwijsassistent beschikbaar is, kan deze onder supervisie van de intern begeleider of directie de klas overnemen, wat extra ondersteuning biedt. Een andere optie is het verdelen van de leerlingen over bestaande groepen. In uitzonderlijke situaties waarin geen bevredigende oplossing gevonden kan worden, informeren we ouders proactief via Parro. In overleg met ouders kunnen zij gevraagd worden hun kind(eren) tijdelijk thuis te houden. Leerlingen worden in dat geval naar huis gestuurd conform de richtlijnen van de onderwijsinspectie. Deze maatregelen worden stapsgewijs genomen. De eerste dag van afwezigheid wordt doorgaans niet ingevuld met deze maatregelen, tenzij strikt noodzakelijk. Ouders worden steeds tijdig geïnformeerd. Voor leerlingen die geen alternatieve opvang hebben, wordt binnen de school een oplossing gezocht. Het beleid is erop gericht om niet steeds dezelfde groep te belasten, maar de klassen afwisselend in te zetten bij dergelijke situaties.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op de Prins Willem Alexanderschool

1

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Gecertificeerde Taalspecialist

Toelichting van de school:

Onze toegewijde leerkracht van groep 1/2 fungeert tevens als onze ervaren intern begeleider en gespecialiseerde taalspecialist. Deze combinatie zorgt voor een proactieve aanpak van taal- en rekenontwikkeling, waarbij individuele leerbehoeften centraal staan. Door deze expertise binnen de school te houden, kunnen we direct inspelen op elke uitdaging.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Veiligheid

Beschikbare specialisten:

Ervaren Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Op de Prins Willem Alexanderschool hechten we enorm veel waarde aan een positief sociaal-emotioneel klimaat. We integreren elementen van de gerenommeerde Kanjertraining en besteden structureel aandacht aan sociaal-emotionele ontwikkeling, vaak geïnspireerd door boeken en actuele gebeurtenissen. Om de sociale veiligheid te waarborgen en eventuele ondersteuningsbehoeften tijdig te signaleren, voeren we tweemaal per jaar vragenlijsten uit. Deze metingen geven ons waardevolle inzichten in hoe leerlingen de school ervaren. De start van het schooljaar is cruciaal voor groepsvorming. Door middel van klassenvergaderingen en bordsessies creëren we een sterke basis voor een positieve groepsdynamiek en een veilig leef- en leerklimaat. Goed leerkrachtgedrag, zoals alertheid en effectief klassenmanagement met duidelijke routines, is hierbij essentieel.

0

Gedragsmanagement en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Gedurende de schooldag is er constante aandacht voor het gedrag van leerlingen, en tijdens de lessen focussen we op een optimale werkhouding en taakaanpak. Wanneer een leerkracht hierbij specifieke uitdagingen ervaart met een leerling of de groep, wordt er in nauwe samenwerking met de intern begeleider gekeken naar de meest geschikte ondersteuning. Ons streven is om deze ondersteuning zoveel mogelijk binnen de schoolmuren te bieden. Mocht dit onverhoopt niet toereikend zijn, dan zoeken we in overleg met de ouders naar passende externe hulp. Wij geloven in een proactieve benadering van gedrag en leren, waarbij we individuele ondersteuning bieden om elke leerling te laten excelleren.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling voor een Actieve School

Beschikbare specialisten:

Gekwalificeerde Fysiotherapeut
Deskundige Logopedist
Specialistische Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Onze leerlingen genieten wekelijks van professioneel bewegingsonderwijs, verzorgd door een gespecialiseerde vakleerkracht. Daarnaast werken we nauw samen met externe partners, waaronder een fysiotherapeut, om de motorische ontwikkeling van onze leerlingen optimaal te ondersteunen. Een gedetailleerd overzicht van onze samenwerkingspartners is te vinden in het schoolondersteuningsprofiel. Daarnaast ondergaan alle kleuters op vijfjarige leeftijd een waardevolle screening door een logopedist van de GGD, wat bijdraagt aan een vroegtijdige signalering en ondersteuning van spraak- en taalontwikkeling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die specifieke medische ondersteuning nodig hebben, zoals een leerling met epilepsie, werken wij nauw samen met gespecialiseerde instanties zoals het Landelijk Werkverband Onderwijs en Epilepsie (LWOE). Deze samenwerking waarborgt dat alle leerlingen de zorg en aandacht krijgen die nodig is om zich optimaal te kunnen ontwikkelen binnen een veilige en ondersteunende leeromgeving. Onze school zet zich in voor een holistische benadering, waarbij zowel de educatieve als de medische en verzorgende aspecten van de leerling centraal staan.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
BSO lokaal
Grote hal
Overig lokaal

Individuele leerlingondersteuning op de Prins Willem Alexanderschool

Ons schoolbeleid voor extra begeleiding

Ontdek hoe de GGD de jeugdgezondheidszorg op onze school verzorgt. In de bijlage vindt u gedetailleerde informatie over deze samenwerking en de toegepaste methoden. Toekomstgericht extra ondersteuningsaanbod Ons toegewijde team is voortdurend bezig met het versterken van basisvaardigheden en de brede ontwikkeling van al onze leerlingen. Wij zetten planmatig en doelgericht in op een rijke leeromgeving, waarbij leerkrachten hun expertise benutten voor doordachte keuzes in lesaanbod en activiteiten. Hierbij integreren we wetenschappelijke inzichten en bewezen effectieve aanpakken. Op maat gemaakte hulp voor elke leerling Soms is extra ondersteuning nodig die verder gaat dan het reguliere lesprogramma. Onze ambitie is om als team collectief mee te denken over deze individuele begeleiding. Door middel van structurele leerlingbesprekingen tijdens onze bordsessies, bundelen we de expertise van elk teamlid. Deze gezamenlijke reflectie en aanvulling stelt ons in staat om proactief in te spelen op de behoeften van leerlingen, waardoor externe hulp minder vaak nodig is. Deskundige opvolging bij specifieke behoeften Indien een leerling meer gespecialiseerde hulp nodig heeft, neemt onze intern begeleider de coördinatie van de verdere ondersteuning op zich. Indien gewenst, schakelen wij hierbij ook externe specialisten in om de best mogelijke begeleiding te garanderen. Ons doel is een veilige en stimulerende leeromgeving waar elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Excellent Onderwijs

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Bij Prins Willem Alexanderschool streven we naar continue verbetering met de kernfilosofie: “Elke dag samen een beetje beter”. Ons team werkt doelgericht aan het verhogen van de leeropbrengsten, waarbij leerlingen inzicht krijgen in de lesdoelen. Periodiek organiseren we teamvergaderingen om onze schoolontwikkelpunten te bespreken en te verbeteren. We hanteren een cyclus van zes tot acht weken voor deze verbeterbord sessies. Om onze onderwijskwaliteit te waarborgen, maken we gebruik van diverse evaluatiemethoden. Hieronder vallen teamopbrengstenbesprekingen, Cito Leerling in Beeld (LiB) toetsen, methodetoetsen, groepsbesprekingen en tevredenheidsenquêtes onder leerlingen, ouders en leerkrachten (via DUO en WMK-vragenlijsten). Ook volgen we de sociaal-emotionele ontwikkeling met Kanvas en de ontwikkeling van de onderbouw met Onderbouwd. Ons schoolplan, dat we om het jaar actualiseren, schetst onze onderwijskundige doelen voor een periode van twee jaar. De voortgang hierin wordt nauwlettend gevolgd en besproken met de Medezeggenschapsraad (MR). We evalueren de leerlingniveaus aan de hand van fundamentele (F) en streef- (S) niveaus om onze ambitie te realiseren.

Welke specifieke doelen omvat ons schoolplan voor 2024-2026?

Het schoolplan 2024-2026 focust op diverse cruciale leergebieden en onderwijsontwikkelingen: Taal en Lezen: Alle leerlingen bereiken eindniveau 1F voor lezen en taalverzorging. We streven ernaar dat 65% van de leerlingen niveau 2F haalt voor taalverzorging en 85% voor lezen. Rekenen: Alle leerlingen behalen eindniveau 1F. Gemiddeld over drie schooljaren willen we dat 56% van de leerlingen niveau 1S behaalt. Curriculumontwikkeling: We implementeren de nieuwe kerndoelen voor taal en rekenen binnen twee jaar. De visie op digitale geletterdheid wordt aangescherpt, met extra scholing voor leerkrachten en aanpassing van het lesaanbod. Een visie en leerlijn voor burgerschapsonderwijs worden ontwikkeld om leerlingen een kritische blik op maatschappelijke processen bij te brengen. Innovatie in het curriculum: Thematisch werken wordt in alle groepen geïntegreerd en ‘maakonderwijs’ wordt toegevoegd. De kwaliteitskaarten voor basisvaardigheden worden herijkt om de ambitie en kwaliteit te waarborgen. Voor een gedetailleerde uitwerking van deze ambitieuze doelen, nodigen wij u van harte uit om ons volledige schoolplan te raadplegen.

Hoe borgen we de voortgang en het behalen van onze onderwijsdoelen?

Vanaf groep 1 volgen we de ontwikkeling van onze leerlingen nauwgezet via een gestructureerd leerlingvolgsysteem (LVS). Dit systeem is essentieel voor het systematisch in kaart brengen van vorderingen en het bewaken van de algehele onderwijskwaliteit. De resultaten uit het LVS worden tweemaal per jaar met het voltallige team geanalyseerd. Op basis hiervan stellen we concrete actiepunten op om de leeropbrengsten te maximaliseren. Elk schooljaar leiden we nieuwe jaardoelen af die voortkomen uit het schoolplan en de LVS-analyses. Gedurende periodes van zes tot acht weken werken we gericht aan deze actiepunten in wekelijkse bord- en werksessies. Aan het einde van elke periode evalueren we de voortgang en passen we onze aanpak waar nodig aan. De borging van deze processen en resultaten vindt plaats door middel van vastlegging in onze kwaliteitskaarten, zodat we continu kunnen sturen op onderwijsverbetering.

Ontdek Ons Uitgebreide Jonge Kind Programma op de Prins Willem Alexanderschool

Toelichting van de school

De Prins Willem Alexanderschool in Ophemert biedt een stimulerende omgeving voor jonge kinderen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Ons onderwijs is gericht op een brede ontwikkeling, waarbij we de nieuwsgierigheid prikkelen en een solide basis leggen voor toekomstig succes. Wij geloven in een persoonlijke aanpak, waarbij elke leerling de aandacht krijgt die hij of zij verdient. Door middel van spelend leren en thematisch onderwijs maken we de lesstof levendig en betekenisvol. Ontdek de unieke mogelijkheden die de Prins Willem Alexanderschool biedt aan uw kind, in een veilige en inspirerende leeromgeving.

Veelgestelde vragen

Welk Speciaal Aanbod Biedt de Prins Willem Alexanderschool voor Jonge Kinderen?

De Prins Willem Alexanderschool zet zich in voor een optimale start van jonge kinderen. Wij bieden daarom specifieke programma's die gericht zijn op de vroege ontwikkeling. Dit omvat zowel Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) als toegankelijke peuteropvang. Deze initiatieven zijn ontworpen om kinderen spelenderwijs voor te bereiden op de basisschool. Onze aanpak zorgt ervoor dat uw kind een vliegende start maakt, met aandacht voor taal, sociaal-emotionele ontwikkeling en cognitieve vaardigheden.

De Prins Willem Alexanderschool zet zich in voor een optimale start van jonge kinderen. Wij bieden daarom specifieke programma's die gericht zijn op de vroege ontwikkeling. Dit omvat zowel Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) als toegankelijke peuteropvang. Deze initiatieven zijn ontworpen om kinderen spelenderwijs voor te bereiden op de basisschool. Onze aanpak zorgt ervoor dat uw kind een vliegende start maakt, met aandacht voor taal, sociaal-emotionele ontwikkeling en cognitieve vaardigheden.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang: Ontdek onze uitgebreide VVE-programma's.

Met Welke Partners Werkt de Prins Willem Alexanderschool Samen voor het Jonge Kind Programma?

De Prins Willem Alexanderschool gelooft in de kracht van samenwerking om het beste aanbod te creëren voor jonge kinderen. We werken nauw samen met vertrouwde partners. Een van onze belangrijke samenwerkingspartners is BSO Coolcat. Zij bieden kwalitatief hoogwaardige buitenschoolse opvang die aansluit bij de behoeften van onze leerlingen en hun ouders. Deze samenwerking stelt ons in staat om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen, van de opvang tot aan de schooluren en daarna.

De Prins Willem Alexanderschool gelooft in de kracht van samenwerking om het beste aanbod te creëren voor jonge kinderen. We werken nauw samen met vertrouwde partners. Een van onze belangrijke samenwerkingspartners is BSO Coolcat. Zij bieden kwalitatief hoogwaardige buitenschoolse opvang die aansluit bij de behoeften van onze leerlingen en hun ouders. Deze samenwerking stelt ons in staat om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen, van de opvang tot aan de schooluren en daarna.