obs De Toekan in Oosterwolde (Fryslân)

Het team van obs De Toekan in Oosterwolde (Fryslân)

Current section: team
Weemeweg 14
8431 Oosterwolde (Fryslân)

Zie hier hoe het team van obs De Toekan is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van obs De Toekan. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past obs De Toekan bij jullie?

Ontdek hoe goed obs De Toekan bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij obs De Toekan zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij obs De Toekan. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.5%)
25-35 jaar (19%)
35-45 jaar (47.6%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (4.8%)
&ge;65 jaar (4.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij obs De Toekan werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (84.2%)
Direct ondersteunend personeel (10.5%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor obs De Toekan gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij obs De Toekan: Een Duidelijk Proces

Bij obs De Toekan streven we naar continuïteit in het onderwijs voor al onze leerlingen. Onvoorziene afwezigheid van leerkrachten, bijvoorbeeld door ziekte of deelname aan scholing, vraagt om een efficiënte vervangingsaanpak. Hoewel we er alles aan doen om zoveel mogelijk vaste gezichten voor de klas te behouden, kan het lerarentekort soms leiden tot uitdagingen. Wij begrijpen dat het soms lastig kan zijn als er een invaller voor de klas staat, of als leerlingen tijdelijk worden verdeeld over andere groepen. Dit is helaas een gevolg van het landelijke tekort aan onderwijspersoneel, waardoor ook invalkrachten soms zelf ziek worden. Hierdoor kunnen er situaties ontstaan waarin we creatieve oplossingen moeten zoeken om de lessen doorgang te laten vinden. Ons proces bij afwezigheid van een leerkracht verloopt als volgt: zodra een leerkracht zich afwezig meldt, starten we direct met het zoeken naar geschikte vervanging. Dit doen we via onze eigen vervangingslijst en door de flexibele inzet van onze toegewijde teamleden. Indien nodig en mogelijk, en altijd na goedkeuring van de directeur, worden leerlingen tijdelijk verdeeld over andere klassen, rekening houdend met groepsgrootte en samenstelling. In uitzonderlijke gevallen, wanneer directe vervanging niet mogelijk is, kan het voorkomen dat een groep tijdelijk naar huis wordt gestuurd. Ouders worden hierover tijdig, vóór 8:30 uur, per e-mail geïnformeerd. Bij langdurige afwezigheid proberen we de impact te minimaliseren door roulerend groepen naar huis te sturen, zodat elke leerling zo min mogelijk onderwijs mist.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team: Specialisten voor Extra Ondersteuning op obs De Toekan

3

Taal en Rekenen: Succes met Onze Expertise

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op obs De Toekan zetten we ons in om elke leerling de best mogelijke ondersteuning te bieden op het gebied van taal en rekenen. Ons toegewijde team, bestaande uit een intern begeleider, rekenspecialist en logopedist, werkt nauw samen om leerlingen te helpen excelleren. Voor leesontwikkeling zetten we twee gespecialiseerde onderwijsassistenten in. Zij bieden extra ondersteuning door middel van pre-teaching en gerichte oefensessies. Het effectieve interventieprogramma BOUW versterkt het leesproces, terwijl meer- en hoogbegaafde leerlingen de kans krijgen om deel te nemen aan het Comprix college. Ons taalonderwijs is interactief en themagericht, met een focus op betekenisvolle taalverwerving. Leerlingen krijgen een gedifferentieerd woordenschataanbod, en waar nodig schieten onze onderwijsassistenten en leescoördinator te hulp. Specifieke taalproblemen worden aangepakt door onze ambulante begeleider, en ook hier staat het Comprix college klaar voor getalenteerde leerlingen. Bij rekenen bieden onze onderwijsassistenten individuele begeleiding. De reken coördinator ondersteunt leerkrachten en leerlingen met observaties, gesprekken en oefeningen om rekenvaardigheden te versterken. Ook voor jonge rekenaars met een ontwikkelingsvoorsprong is er het Comprix college.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Positieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
KiVa Team

Toelichting van de school:

Wij geloven in een sterke sociaal-emotionele ontwikkeling voor elke leerling. Onze school hanteert een duidelijke pedagogische aanpak met vaste ritmes en routines, wat bijdraagt aan een positief leefklimaat. Aandacht voor wereldburgerschap en sociale omgang binnen de groep, met name via de bewezen effectieve KiVa methode, is hierin essentieel. De KiVa methode is een schoolbreed, preventief programma dat gericht is op het versterken van sociale veiligheid en het tegengaan van pestgedrag. KiVa bevordert positieve groepsvorming, sociale vaardigheden en de sociaal-emotionele groei van kinderen. Het programma, wetenschappelijk bewezen effectief, verbetert het pedagogisch klimaat en draagt bij aan een fijne schoolomgeving, zoals het motto 'Samen maken wij er een fijne school van!' aangeeft. Onderzoek toont aan dat KiVa het welbevinden van leerlingen verhoogt, depressieve gevoelens vermindert en leidt tot positievere beoordelingen van leerkrachten en een beter schoolklimaat. Het programma is bewezen effectief in het reduceren van pesten met ruim 63%. KiVa biedt een integrale aanpak op school-, klassen- en individueel niveau, gericht op wederzijdse acceptatie, respectvol gedrag en het aanleren van sociale vaardigheden. Onze intern begeleider speelt een belangrijke rol in het vroegtijdig signaleren en ondersteunen van leerlingen. Dit proactieve beleid zorgt ervoor dat we potentiële uitdagingen in de sociaal-emotionele ontwikkeling tijdig kunnen aanpakken, waardoor alle leerlingen zich veilig en gewaardeerd voelen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Stimuleren van Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Specialist Jonge Kind

Toelichting van de school:

Op obs De Toekan creëren we een omgeving waarin een positieve werkhouding, effectieve taakaanpak en goed gedrag centraal staan. Onze heldere pedagogische aanpak, met duidelijke ritmes en routines, bevordert van nature een stimulerend leerklimaat voor alle leerlingen. Onze gedragsspecialist biedt waardevolle ondersteuning aan leerkrachten. Als aanvulling op onze basisaanpak, die de sociaal-emotionele ontwikkeling bevordert via KiVa, bieden we diverse interventies, zowel binnen als buiten de klas. Denk hierbij aan mindfulness, het werken aan persoonlijke leerdoelen en gedragsdoelen, en het programma Rots en Water. We focussen als school sterk op preventie van gedragsproblemen en het bevorderen van een optimale werkhouding. Door te zorgen voor een positief pedagogisch klimaat, heldere verwachtingen en duidelijke afspraken, leggen we een solide basis voor het succes van elke leerling. Onze Specialist Jonge Kind draagt hierbij specifiek bij aan de ontwikkeling van onze jongste leerlingen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

De motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen wordt nauwlettend gevolgd door onze deskundige vakdocent gym. Bij signalen van mogelijke ontwikkelingsachterstanden of specifieke behoeften, wordt er proactief overlegd met de intern begeleider. In samenspraak met ouders kunnen we vervolgens doorverwijzen naar gespecialiseerde hulp, zoals fysiotherapie of ergotherapie. Het is een groot voordeel dat onze school elke donderdag een fysiotherapeut op locatie heeft, wat laagdrempelige en tijdige ondersteuning mogelijk maakt.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgvuldige Procedures

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medisch handelen en persoonlijke verzorging op school hanteren wij strikte protocollen. Ons protocol 'Medicijnverstrekking en medisch handelen' biedt een duidelijke leidraad voor ons personeel. Het beschrijft hoe te handelen in situaties waarbij medicijnen worden toegediend of medische handelingen worden verricht. Dit protocol waarborgt de veiligheid en het welzijn van onze leerlingen. Ouders die het protocol wensen in te zien, kunnen dit opvragen bij de directie van obs De Toekan. Wij streven naar transparantie en een optimale zorg voor elke leerling.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
Kinderdagverblijf
Peuterspeelzaal
Grote zaal met podium
Extra werkplekken/ gespreksruimten
Invalidentoilet

Ontdek de Extra Ondersteuning op obs De Toekan: Een Gids voor Ouders

Ons Schoolondersteuningsprofiel: Wat Wij Bieden

Op obs De Toekan geloven we dat elk kind uniek is en baat kan hebben bij extra ondersteuning. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd welke aanvullende hulp wij bieden, naast onze standaard basisondersteuning. Dit document schetst ook onze ambities voor de toekomst en hoe we de communicatie met u als ouder hierover vormgeven. Het SOP is eenvoudig te vinden op onze website en ligt ter inzage op school, zodat u volledig geïnformeerd bent. Onze expertise reikt tot het herkennen van ontwikkelingsachterstanden of gedragsproblemen, zoals concentratieproblemen. Wanneer wij als team tegen uitdagingen aanlopen en behoefte hebben aan gespecialiseerd advies, schakelen we de hulp in van de Stipe. Dit samenwerkingsverband ondersteunt scholen in Zuidoost-Friesland om passend onderwijs te realiseren voor alle leerlingen. Met hun deskundigheid kijken we samen met u naar de beste ontwikkelingskansen voor uw kind. De inzet van de Stipe gebeurt altijd in overleg en met uw toestemming. Indien nodig, wordt er gezocht naar een onderwijsplek die beter aansluit bij de onderwijsbehoeften van uw kind, in samenwerking met de Stipe en u. Wanneer uw kind de benodigde ondersteuning binnen onze school kan ontvangen, focussen we op drie cruciale pijlers. We monitoren de sociaal-cognitieve ontwikkeling en het behalen van uitstroomperspectieven. Daarnaast evalueren we continu of ons team de ondersteuningsvraag kan blijven bieden en of de situatie binnen de groep optimaal blijft voor alle leerlingen. Naast de Stipe kunt u ook terecht bij uw huisarts, de jeugdarts, GGD of het Gebiedsteam voor aanvullend advies, wat kan leiden tot verdere doorverwijzingen. De organisatie van extra ondersteuning binnen obs De Toekan kent diverse vormen, zowel intern als extern. Externe hulp omvat bijvoorbeeld fysiotherapie, logopedie, dyslexiebegeleiding of ondersteuning bij taalontwikkelingsstoornissen. We streven ernaar deze externe hulp zoveel mogelijk op onze school te faciliteren. Interne ondersteuning wordt door ons toegewijde team gecoördineerd, waarbij de leerkracht of onderwijsassistent extra begeleiding biedt. De intern begeleider speelt hierbij een centrale coördinerende rol. Voor ondersteuning via de Stipe wordt na een aanvraag door het bestuur een passend ondersteuningsplan opgesteld en uitgevoerd. Wij zijn trots op onze aansluiting bij Stichting Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland 2101. Dit samenwerkingsverband streeft ernaar om succesvol onderwijs te garanderen voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte in heel Friesland. Op hun website vindt u uitgebreide informatie over hun werkwijze en ondersteuningsmogelijkheden. De Medezeggenschapsraad (MR) is nauw betrokken bij ons Schoolondersteuningsprofiel. Het SOP is ontwikkeld in samenwerking met ons schoolteam en de MR heeft instemmingsrecht. De MR heeft waardevol advies geleverd en ingestemd met het profiel, dat tevens onderdeel is van ons schoolplan. In de schoolgids informeren we u over alle ondersteuningsmogelijkheden. We blijven ons SOP ontwikkelen, waarbij in het schooljaar 2024-2025 een nieuw profiel is vastgesteld door team en MR. Voor de toekomst zetten we in op een doorlopende lijn voor taal, rekenen en spelling en optimaliseren we het gebruik van Parnassys voor een helder inzicht in de individuele leerbehoeften.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Toekomstgericht Onderwijs bij obs De Toekan

Welke Gerichte Doelen Bevat Ons Schoolplan voor Schooljaar 2025/2026?

Voor het schooljaar 2025/2026 focussen wij bij obs De Toekan op vier cruciale pijlers voor optimale leerontwikkeling. Deze speerpunten zijn: OP: Optimalisatie van het Onderwijsproces, gericht op effectieve didactiek. VS: Versterking van Veiligheid en een Positief Schoolklimaat, essentieel voor geborgenheid. OR: Verbetering van Onderwijsresultaten, om elk kind zijn potentieel te laten bereiken. SKA: Strategische Sturing, Kwaliteitszorg en Ambitie, voor continue groei en ontwikkeling.

Hoe Realiseren Wij de Schoolse Doelen met Focus op Kindontwikkeling?

Bij obs De Toekan geloven we in een holistische benadering, waarbij elk kind zich optimaal kan ontplooien. Dit gebeurt binnen een stimulerende leeromgeving, waar samenwerking en wederzijds respect centraal staan. Een sterk pedagogisch klimaat zorgt voor een veilige basis, met individuele aandacht voor elk kind en aandacht voor het collectieve groepsproces. Elke klas wordt begeleid door toegewijde leerkrachten, die niet alleen verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse lesinhoud, maar ook voor het nauwgezet volgen van de individuele voortgang van de leerlingen. Zij werken hierin nauw samen met onze intern begeleider, die gespecialiseerd is in het signaleren en ondersteunen van leerbehoeften. Onderwijsassistenten bieden extra ondersteuning tijdens de lessen, verzorgen gerichte instructie en helpen bij de verwerking, zodat elk kind de benodigde extra begeleiding krijgt. Ouderbetrokkenheid is een kernwaarde bij obs De Toekan. Wij zien ouders als gelijkwaardige partners in de educatieve reis van hun kind. Door open communicatie en gezamenlijke inspanningen, creëren we een krachtige ondersteuningsstructuur die de ontwikkeling van uw kind ten goede komt. Ons streven is continue kwaliteitsverbetering op alle fronten van ons onderwijs en schoolfunctioneren. Om dit te waarborgen, vragen wij regelmatig feedback aan alle betrokken partijen, waaronder leerlingen, ouders en ons team. Deze waardevolle input stelt ons in staat om onze sterke punten te benutten en gerichte verbeteringen door te voeren. De doelen uit ons schoolplan worden vertaald naar concrete acties in het jaarplan, waarvan de voortgang gedurende het schooljaar wordt geëvalueerd en geborgd. Twee keer per jaar analyseren we onze onderwijsresultaten via een grondige zelfevaluatie, waarvan de bevindingen worden gedeeld met het team, de medezeggenschapsraad en het schoolbestuur.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen bij obs De Toekan

Toelichting van de school

OBS De Toekan biedt een inspirerende start voor uw kind. Wij geloven in een warme en veilige omgeving waar jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ons onderwijs is gericht op spelend leren, ontdekken en groeien, met aandacht voor de individuele behoeften van elk kind.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft obs De Toekan voor jonge kinderen?

OBS De Toekan faciliteert een rijk aanbod speciaal voor de jongste leerlingen. Dit omvat toegang tot hoogwaardige kinderopvang en gespecialiseerde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma's. Deze programma's zijn ontworpen om de taalontwikkeling, sociale vaardigheden en cognitieve groei van uw kind te stimuleren voordat ze aan het basisonderwijs beginnen.

OBS De Toekan faciliteert een rijk aanbod speciaal voor de jongste leerlingen. Dit omvat toegang tot hoogwaardige kinderopvang en gespecialiseerde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma's. Deze programma's zijn ontworpen om de taalontwikkeling, sociale vaardigheden en cognitieve groei van uw kind te stimuleren voordat ze aan het basisonderwijs beginnen.

Kinderopvang Oosterwolde: Veilige opvang voor de allerkleinsten.
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) & Peuteropvang: Stimuleer de ontwikkeling van uw peuter.

Met welke partners werkt obs De Toekan samen voor het jonge kind aanbod?

OBS De Toekan gelooft in de kracht van samenwerking om de beste zorg en educatie te bieden. Voor ons aanbod voor jonge kinderen onderhouden we nauwe banden met De Krullevaar, onderdeel van Scala, een gerenommeerde organisatie voor peuteropvang. Daarnaast werken we samen met Voor Dag en Dou, een partner die zich inzet voor de brede ontwikkeling en het welzijn van jonge kinderen.

OBS De Toekan gelooft in de kracht van samenwerking om de beste zorg en educatie te bieden. Voor ons aanbod voor jonge kinderen onderhouden we nauwe banden met De Krullevaar, onderdeel van Scala, een gerenommeerde organisatie voor peuteropvang. Daarnaast werken we samen met Voor Dag en Dou, een partner die zich inzet voor de brede ontwikkeling en het welzijn van jonge kinderen.