Openbare Basisschool Sterrendonk in Oosterhout (Noord-Brabant)

Het team van Openbare Basisschool Sterrendonk in Oosterhout (Noord-Brabant)

Current section: team
Sterrenlaan 25
4907 Oosterhout (Noord-Brabant)

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool Sterrendonk is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool Sterrendonk. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool Sterrendonk bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Sterrendonk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool Sterrendonk zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90%)
Man (10%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool Sterrendonk. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10.5%)
25-35 jaar (31.6%)
35-45 jaar (21.1%)
45-55 jaar (10.5%)
55-65 jaar (26.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool Sterrendonk werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Indirect ondersteunend personeel (10%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool Sterrendonk gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Vervanging van Leerkrachten bij Sterrendonk

Bij Openbare Basisschool Sterrendonk zorgen we voor een stabiele leeromgeving, ook bij afwezigheid van leerkrachten. Een deel van onze formatie is gereserveerd voor interne oplossingen bij kortdurende ziekte. Indien interne vervanging niet toereikend is, werken we samen met het gerenommeerde vervangingsbureau Leswerk. Dit garandeert dat wij altijd beschikken over professionele en bevoegde invallers. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van onderwijsverstoringen, zodat uw kind kan blijven rekenen op kwalitatief hoogstaand onderwijs.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Sterrendonk: Specialisten voor Elk Kind

7

Taal en Rekenen: Extra Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Gedragsspecialist
Jonge Kind Specialist

Toelichting van de school:

Op Sterrendonk werken onze gespecialiseerde professionals nauw samen om de leerontwikkeling van elk kind te optimaliseren. Zij adviseren het schoolteam en de directie over de nieuwste inzichten en onderwijsvernieuwingen. Deze experts delen hun kennis actief met de leerkrachten en bieden praktische begeleiding bij de implementatie van effectieve lesmethoden. Ze staan klaar om specifieke vragen over individuele leerlingen te beantwoorden en passende oplossingen te bieden. Ons team van specialisten zorgt ervoor dat leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van taal en rekenen, de juiste begeleiding krijgen om hun volledige potentieel te bereiken.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagoog

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staan centraal op Sterrendonk. Onze specialisten adviseren de schoolleiding over beleidsontwikkelingen en innovaties op dit gebied. Zij fungeren als kennisbron voor het leerkrachtenteam, bieden ondersteuning bij de praktische uitvoering van sociaal-emotionele interventies en begeleiden leerkrachten bij uitdagende situaties in de klas. Bovendien bieden zij deskundig advies bij specifieke vragen rondom individuele leerlingen. Onze toegewijde professionals dragen bij aan een veilige en stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich gewaardeerd en begrepen voelt.

7

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional
Jonge Kind Specialist
Pedagoog

Toelichting van de school:

Sterrendonk zet zich in voor een positieve ontwikkeling van gedrag en werkhouding bij alle leerlingen. Onze specialisten adviseren de directie over actuele ontwikkelingen en gewenste verbeteringen binnen ons onderwijsaanbod. Ze zijn cruciaal in het vormgeven van ons schoolbeleid. Kennisdeling en begeleiding van leerkrachten staan centraal in hun rol. Ze ondersteunen het team actief bij de implementatie van strategieën die de studievaardigheden en zelfstandigheid van leerlingen vergroten. Dit omvat ook het aanpakken van gedragsuitdagingen. Indien er specifieke vragen ontstaan over het gedrag, de werkhouding of de aanpak van leertaken bij individuele leerlingen, bieden onze coördinatoren en specialisten gericht advies en ondersteuning.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Educatief Professional
Vakdocenten Lichamelijke Opvoeding

Toelichting van de school:

De lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen krijgt extra aandacht door gespecialiseerde vakdocenten. Voor de groepen 3 tot en met 8 worden de gymlessen verzorgd door een ervaren vakdocent lichamelijke opvoeding die in dienst is van onze school. Deze docenten zorgen voor een gevarieerd en uitdagend bewegingsaanbod dat aansluit bij de leeftijd en ontwikkeling van de kinderen. Ze stimuleren een gezonde levensstijl en het plezier in bewegen. Onze school hecht veel waarde aan een brede ontwikkeling, waarbij ook de fysieke vaardigheden en het sportieve aspect een belangrijke rol spelen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke medische specialisten aanwezig zijn, beschikt Sterrendonk over een team dat voorbereid is op eerste hulp. Er zijn vijf gecertificeerde BHV'ers (Bedrijfshulpverleners) actief binnen de school. Daarnaast volgen alle teamleden jaarlijks een verplichte EHBO-cursus. Dit garandeert dat ons personeel bekwaam is in het verlenen van eerste hulp bij ongevallen of gezondheidsproblemen. De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen zijn te allen tijde onze hoogste prioriteit, en ons team is uitgerust om adequaat te handelen in noodsituaties.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
20
Totaal specialisten
20
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Aula met podium

Ontdek Onze Extra Ondersteuning voor Elke Leerling bij Sterrendonk

Gedetailleerde Uitleg van Schoolfaciliteiten

Dyslexie: Bij Sterrendonk bieden we gerichte hulp aan leerlingen met dyslexie. Na een grondig dyslexieonderzoek, waarbij 'ernstige, enkelvoudige dyslexie' wordt vastgesteld, komt een kind in aanmerking voor gespecialiseerde behandeling. Dit omvat wekelijkse sessies op school, huiswerkopdrachten en extra oefening door de school. Bouw Programma: Ons 'Bouw' programma is een effectieve interventie voor jonge leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij het ontwikkelen van beginnende geletterdheid. Dit computergestuurde programma wordt begeleid door een tutor die directe instructie en begeleiding biedt. Hoogbegaafdheid en Verrijking: Sterrendonk heeft een toegewijde begaafdheidscoördinator. We hanteren het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH) voor een gestroomlijnde signalering, diagnostiek en identificatie van hoogbegaafde leerlingen. Dit protocol zorgt voor nauwkeurige gegevensinterpretatie en rapportage. Compacten en Verrijken: We bieden leerstof op maat door middel van 'compacten' (versnelde of kernachtige aanbieding van lesstof) en 'verrijken' (aanvullende lesstof). Hierbij blijven het groepsproces en gezamenlijke instructies centraal staan, zodat geen enkele leerling wordt overgeslagen. Ploeterklas voor Talent: Leerlingen die potentieel hoogbegaafd zijn en uitdagingen ervaren met 'leren leren' of faalangst, nemen deel aan onze wekelijkse 'ploeterklas'. Hier stimuleren we creatief denken en hogere-orde-denkvaardigheden, en bieden we begeleiding bij obstakels in hun ontwikkeling. Deelname is tijdelijk, gericht op het behalen van persoonlijke leerdoelen. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning: Door te werken met kleine lesgroepen, kunnen we de ondersteuningsbehoeften van elke leerling optimaal afstemmen. Ons onderwijsmodel, gebaseerd op directe instructie en hoge verwachtingen, legt de nadruk op kernvaardigheden. Voor het schooljaar 2023-2024 focussen we op doelgericht werken en verdere differentiatie binnen de klas om ons onderwijsaanbod te optimaliseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

OBS Sterrendonk: Kwaliteitszorg en Ontwikkelingsplan voor Excellente Educatie

Welke ambitieuze doelen omvat het schooljaarplan van OBS Sterrendonk?

Ons jaarplan, nauw verbonden met ons strategisch beleidsplan en het NPO-schoolprogramma, stippelt de doelen uit voor het lopende schooljaar. We focussen op de cognitieve en sociaal-emotionele groei van elke leerling, waarbij we systematisch en cyclisch te werk gaan. Door middel van een grondige analyse van resultaten en opbrengsten, identificeren we continu verbetermogelijkheden. Deze inzichten halen we niet alleen uit LOVS-toetsen, maar ook uit waardevolle input uit gesprekken, groepsanalyses, team- en bouwvergaderingen, tevredenheidsonderzoeken en audits. Voor het schooljaar 2023-2024 hebben we drie kernspeerpunten gedefinieerd, waaronder specifieke deelplannen met concrete doelstellingen vallen. Deze deelplannen zijn in samenwerking met coördinatoren en het managementteam uitgewerkt. Gezamenlijk bepalen we de leerdoelen, de aanpak en de methoden voor cyclische monitoring. Onze drie speerpunten voor dit jaar zijn: 1) Versterking van de Basis: Focus op EDI (Effectieve Directe Instructie) met verbeterde lesbezoeken, doorlopende leerlijnen, kwaliteitskaarten, en een geoptimaliseerde aanpak voor rekenen, taal en spelling. Daarnaast besteden we aandacht aan spelend leren, de doorgaande lijn tussen voorschool en groep 3, en bieden we extra ondersteuning voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. 2) Een Positieve Schoolervaring: Bevordering van burgerschap door leerlingenparticipatie en het opstellen van een beleidsplan. Essentiële professionalisering van ons team, gericht op het herkennen en benutten van elkaars krachten, gezamenlijke lesvoorbereidingen en wederzijdse lesbezoeken. Versterking van het Kanjer-beleid, schoolafspraken en groepsdynamiek, evenals een verhoogde betrokkenheid van ouders als partners in de ontwikkeling van hun kind. 3) Cyclisch en Handelingsgericht Werken: Implementatie van een robuuste kwaliteitscyclus voor het monitoren van leerling- en groepsresultaten. Het correct toepassen van referentieniveaus en het vergroten van de competentie van leerkrachten in data-analyse. Ontwikkeling van een kwaliteitskalender en het verduidelijken van rollen en taakverwachtingen binnen onze organisatiestructuur. We bereiden ons momenteel voor op de ontwikkeling van een nieuw schoolplan voor de periode 2024-2028, gebaseerd op het strategisch beleidsplan van onze stichting Delta-Onderwijs.

Hoe realiseert OBS Sterrendonk haar onderwijsdoelen effectief?

Binnen OBS Sterrendonk dragen toegewijde coördinatoren, zoals de reken- en burgerschapscoördinator, de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van onze jaarplan-doelen. Zij werken nauw samen met de schooldirecteur en de intern begeleider, en worden ondersteund door gespecialiseerde begeleiding vanuit onze stichting en externe experts. Ons motto is dat goed onderwijs nooit aan het toeval mag worden overgelaten; daarom streven we dagelijks naar de hoogste onderwijskwaliteit. Om de voortgang van onze jaarplan-doelen te waarborgen, hanteren we de bewezen PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). Plan: Een gedetailleerd verbeterplan, ons jaarplan, wordt opgesteld en breed gedragen door zowel het team als de Medezeggenschapsraad (MR). Do: De geplande verbeteringen worden geïmplementeerd, waarbij we gebruikmaken van de expertise van deskundigen en waar mogelijk evidence-based methoden toepassen. Check: De resultaten van onze verbeteracties worden nauwgezet gemonitord. In november en maart voeren we tussentijdse evaluaties uit om te beoordelen of we op koers liggen en tijdig bijsturingen te verrichten. In juni evalueren we de behaalde doelstellingen en het gehele proces. Act: De bevindingen uit de 'Check'-fase vormen de basis voor eventuele aanpassingen in onze aanpak en bepalen de vervolgstappen. Deze inzichten zijn cruciaal voor de ontwikkeling van het nieuwe jaarplan voor het schooljaar 2024-2025. Door deze continue cyclus van Plan-Do-Check-Act, stimuleren we een onophoudelijk verbeterproces in ons onderwijs.

Voor- en Vroegschoolse Educatie: Groei voor uw Jonge Kind bij Sterrendonk

Toelichting van de school

Op Openbare Basisschool Sterrendonk in Oosterhout werken we met een uniek concept waarbij voorschool, basisschool en naschoolse opvang naadloos op elkaar aansluiten. Deze integrale aanpak garandeert een doorlopende ontwikkeling voor elk kind, waardoor ze zich veilig en gezien voelen binnen onze vertrouwde omgeving. De korte communicatielijnen tussen de verschillende opvang- en onderwijsfasen stellen ons in staat om snel en effectief in te spelen op de individuele behoeften van uw kind. Dit bevordert een soepele overgang en een optimale start in het basisonderwijs.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Basisschool Sterrendonk voor jonge kinderen?

Openbare Basisschool Sterrendonk biedt een rijk programma voor de allerkleinsten. Ons aanbod is gericht op het stimuleren van de brede ontwikkeling van jonge kinderen, met speciale aandacht voor taal, sociaal-emotionele vaardigheden en spelenderwijs leren. Specifiek bieden we programma's die aansluiten bij voor- en vroegschoolse educatie (VVE), wat een stevige basis legt voor de verdere schoolloopbaan. Ook de peuteropvang is een belangrijk onderdeel van ons aanbod, zodat kinderen al op jonge leeftijd kunnen wennen aan een gestructureerde leeromgeving.

Openbare Basisschool Sterrendonk biedt een rijk programma voor de allerkleinsten. Ons aanbod is gericht op het stimuleren van de brede ontwikkeling van jonge kinderen, met speciale aandacht voor taal, sociaal-emotionele vaardigheden en spelenderwijs leren. Specifiek bieden we programma's die aansluiten bij voor- en vroegschoolse educatie (VVE), wat een stevige basis legt voor de verdere schoolloopbaan. Ook de peuteropvang is een belangrijk onderdeel van ons aanbod, zodat kinderen al op jonge leeftijd kunnen wennen aan een gestructureerde leeromgeving.

Ontdek ons aanbod voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool Sterrendonk samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Om een optimale ontwikkeling en begeleiding voor jonge kinderen te garanderen, werkt Openbare Basisschool Sterrendonk nauw samen met gerenommeerde partners. We werken samen met de 'Voorschool Sterrendonk', die gespecialiseerd is in vroeg- en voorschoolse educatie. Daarnaast is er een samenwerking met 'Schokio 2', een onderdeel van de Stichting Kinderopvang Oosterhout, voor kwalitatieve naschoolse opvang. Deze samenwerkingen zorgen voor een consistente en stimulerende omgeving voor elk kind.

Om een optimale ontwikkeling en begeleiding voor jonge kinderen te garanderen, werkt Openbare Basisschool Sterrendonk nauw samen met gerenommeerde partners. We werken samen met de 'Voorschool Sterrendonk', die gespecialiseerd is in vroeg- en voorschoolse educatie. Daarnaast is er een samenwerking met 'Schokio 2', een onderdeel van de Stichting Kinderopvang Oosterhout, voor kwalitatieve naschoolse opvang. Deze samenwerkingen zorgen voor een consistente en stimulerende omgeving voor elk kind.

Team | Openbare Basisschool Sterrendonk in Oosterhout (Noord-Brabant) | [2025] Schoolregister