
De resultaten van OBS De Duizendpoot in Oosterhout
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van OBS De Duizendpoot, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past OBS De Duizendpoot bij jullie?
Ontdek hoe goed OBS De Duizendpoot bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op De Duizendpoot
Op OBS De Duizendpoot streven we ernaar dat al onze leerlingen een solide basis leggen in taal en rekenen. Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële kennis en vaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt getoetst in groep acht middels een doorstroomtoets. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat 85% van onze leerlingen aan het einde van hun basisschoolperiode dit niveau moet hebben bereikt om aan de landelijke norm te voldoen. Deze norm is uniform voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Excelleren in Leren op OBS De Duizendpoot
Naast het fundamenteel niveau zetten we ons op OBS De Duizendpoot in voor het behalen van het streefniveau. Dit ambitieuze niveau ligt hoger en daagt onze leerlingen uit om meer te bereiken. Ons doel is dat een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep acht. Voor het streefniveau stelt de inspectie per school een individuele signaleringswaarde vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Dit zorgt voor een eerlijke beoordeling die rekening houdt met de unieke context van onze school. Wij streven ernaar deze ambitieuze doelen te overtreffen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van OBS De Duizendpoot?
Bij Obs De Duizendpoot geloven we in de unieke potentie van elk kind. We begeleiden onze leerlingen nauwgezet gedurende hun hele basisschoolperiode. Tijdens unit 2 starten we samen met het kind en de ouders een dialoog over de mogelijke uitstroomrichting. We bespreken wat nodig is om dit te realiseren in unit 3, met de nadruk op hoge verwachtingen en kansengelijkheid. In unit 3 focussen we op de uitstroomambities. Zo verzekeren we samen de gezamenlijke doelstellingen van de school, ouders en het kind. Tijdens de 'gouden gesprekken' (kind en leerkracht) en de ontwikkelgesprekken (ouders, kind en leerkracht) evalueren we continu de realiteit van de ambities, de voortgang van het kind en de noodzaak tot bijsturing. Daarnaast bespreken we actief welke aanpassingen in het onderwijsaanbod of de oefenstof nodig zijn om passend onderwijs voor ieder kind te garanderen. De leerkrachten van unit 3, de kwaliteitsمدیر en de directeur beoordelen gezamenlijk elk schooladvies, met een focus op kansrijkheid en de individuele potentie van het kind. Elk definitief schooladvies weerspiegelt dit zorgvuldige proces.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op OBS De Duizendpoot: Een Veilige Basis
Op OBS De Duizendpoot geloven we dat elk kind van nature goed is en het goede wil doen. Wanneer gedrag niet passend is, zien wij dit als een kans voor groei en begeleiding. Wij streven ernaar dat iedereen zich veilig en thuis voelt op onze school. We begrijpen dat kinderen moeten leren om met elkaar om te gaan en oefenen actief gedrag dat past bij de samenleving waarin we willen leven. Ons doel is dat ieder kind zich ontwikkelt tot de beste en mooiste versie van zichzelf, met de volwassenen als inspirerend voorbeeld. OBS De Duizendpoot fungeert als een oefentuin voor het leven, een weerspiegeling van de wereld om ons heen. Het is een plek waar kinderen, ouders en wijkbewoners elkaar ontmoeten, waar iedereen erbij hoort en zich welkom voelt. Deze veilige omgeving is essentieel voor de optimale persoonlijke ontwikkeling. Kinderen zijn geen eilandjes; ze maken deel uit van een grotere sociale context zoals de groep, de wijk en de maatschappij. Wij leiden onze leerlingen op tot burgers van de wereld, die leren omgaan met verschillen en samenwerken bevorderen. Ons pedagogisch uitgangspunt is dat kinderen leren van en met elkaar. Volwassenen creëren een veilig klimaat en een prettige, rustige werksfeer. Dit betekent dat we oog hebben voor de individuele behoeften van elk kind, waarbij we uitgaan van erkende verschillen als startpunt voor ons onderwijs. We werken kindgericht en doelgericht om ieder kind gelijke kansen te bieden voor maximale ontwikkeling.
Zorg voor jezelf!
Zorg voor elkaar!
Zorg voor onze wereld!
Hoe bevordert OBS De Duizendpoot de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Binnen OBS De Duizendpoot creëren we een positief pedagogisch klimaat waarin kinderen zich veilig en thuis voelen. Bij gedrag dat als onveilig wordt ervaren, zoals pestgedrag, bieden we extra ondersteuning. We stellen duidelijke grenzen en hanteren een gestructureerde aanpak. Gedragsverwachtingen worden samen met de kinderen opgesteld, wat bijdraagt aan een gezamenlijke leefgemeenschap. Vaste ritmes en routines bieden duidelijkheid en vertrouwen, met dagelijkse start- en reflectiekringen die het welbevinden centraal stellen. Onze medewerkers zetten in op een sterke relatie met elk kind, zien de leerling achter het schoolwerk en communiceren proactief met ouders over de positieve ontwikkeling van hun kind. Kinderen worden mede-verantwoordelijk gemaakt voor het pedagogisch klimaat. Wekelijks besteden we aandacht aan sociaal-emotionele ontwikkeling door middel van gesprekken, rollenspellen en het bespreken van prentenboeken, gekoppeld aan onze gedragsverwachtingen. Veiligheid wordt ook besproken tijdens individuele gesprekken met leerkrachten, waarbij het 'Mijn Ontwikkel Map' (MOM) wordt gebruikt om het welbevinden te monitoren. We benadrukken de sterke punten en talenten van elk kind om een veerkrachtige persoonlijkheid te ontwikkelen. Bij onveilige situaties door het gedrag van een ander kind, passen we de oplossingsgerichte methodiek 'No Blame' toe, waarbij zowel leerkrachten als andere professionals betrokken kunnen zijn.
Welke methoden gebruikt OBS De Duizendpoot voor het registreren van sociale opbrengsten?
OBS De Duizendpoot registreert sociale opbrengsten met behulp van de volgende instrumenten:
- Observaties via 'Kijk!'
- De module 'Dit ben ik' binnen het MOM (Mijn Ontwikkel Map)
- Interne kwaliteitsonderzoeken
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op OBS De Duizendpoot?
Op OBS De Duizendpoot zetten we de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren in:
- Kids' Skills
Inspectierapport OBS De Duizendpoot: Kwaliteit en Ontwikkeling in Basisonderwijs
Bij OBS De Duizendpoot in Oosterhout staan we voor gefundeerd basisonderwijs, met een sterke focus op de ontwikkeling van essentiële basisvaardigheden. We streven continu naar verbetering en vernieuwing. Onze school kenmerkt zich door een actieve kwaliteitscultuur die volledig in lijn is met onze missie en visie. Dit zorgt ervoor dat wij onze leerlingen een optimale leeromgeving bieden en hen voorbereiden op een succesvolle toekomst. We nodigen u van harte uit om meer te ontdekken over de resultaten van de onderwijsinspectie en de voortdurende inzet voor kwalitatief hoogstaand onderwijs op onze basisschool.