KBS De Toekomst in Oosterhout (Noord-Brabant)

Het team van KBS De Toekomst in Oosterhout (Noord-Brabant)

Current section: team
Sperwerstraat 51
4901 Oosterhout (Noord-Brabant)

Zie hier hoe het team van KBS De Toekomst is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van KBS De Toekomst. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past KBS De Toekomst bij jullie?

Ontdek hoe goed KBS De Toekomst bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij KBS De Toekomst zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76.9%)
Man (23.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij KBS De Toekomst. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (40%)
45-55 jaar (13.3%)
55-65 jaar (13.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij KBS De Toekomst werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.6%)
Direct ondersteunend personeel (7.1%)
Indirect ondersteunend personeel (7.1%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor KBS De Toekomst gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij KBS De Toekomst: Een Betrouwbare Aanpak

Bij KBS De Toekomst staat de continuïteit van het onderwijs voorop. Wanneer een van onze toegewijde leerkrachten onverhoopt afwezig is vanwege ziekte of ander verlof, zetten we alles op alles om de onderwijsactiviteiten naadloos voort te zetten. Onze eerste prioriteit is altijd om de vervanging intern te organiseren, waarbij we gebruikmaken van onze flexibele en deskundige onderwijsassistenten en invallers uit ons eigen team. Indien interne oplossingen ontoereikend blijken, schakelen we professionele partners zoals Leswerk en Qrabbl in om gekwalificeerde externe leerkrachten te vinden. Het vinden van beschikbare invalkrachten is echter een groeiende uitdaging in het onderwijs. We doen er alles aan om de impact op uw kind en de klasgroep te minimaliseren. In uitzonderlijke situaties, wanneer er geen vervanging beschikbaar is, kan het noodzakelijk zijn om een klas tijdelijk te verdelen over andere groepen. Hoewel we dit ten zeerste willen vermijden, kan het in extreme gevallen voorkomen dat een lesgroep naar huis moet. We verzekeren u dat we er alles aan doen om dit te voorkomen en de educatieve ervaring voor elk kind te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze leerlingen zijn in de school verdeeld in het leerstofjaarklassensysteem.Het leerlingaantal van de school en het aantal leerlingen in een jaargroep zijn de leidraad voor de keuze van het samenstellen van de groepen. We streven er naar de groepen niet groter te laten zijn dan 28 leerlingen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundige Ondersteuningsteam op KBS De Toekomst

2

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op KBS De Toekomst zetten we ons in voor optimale leerresultaten. Onze interne begeleider en taalspecialist bieden gerichte hulp. Daarnaast werken we nauw samen met Delta Onderwijs en externe partners om indien nodig aanvullende expertise in te schakelen. Zo garanderen we de beste zorg voor elke leerling.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Sterk in je Schoenen

Beschikbare specialisten:

PBS Specialist
Rots en Water Trainer

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze gespecialiseerde PBS-specialist en Rots en Water trainer ondersteunen leerlingen hierin. Bij complexe vraagstukken kunnen we rekenen op de expertise van Delta Onderwijs en andere externe specialisten. Zo zorgen we voor een veilige en stimulerende leeromgeving.

1

Gedrag & Werkhouding: Optimale Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met specifieke behoeften op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak hebben we een deskundige specialist meer- en hoogbegaafdheid in huis. Deze specialist biedt gerichte begeleiding. Voor verdere ondersteuning werken we samen met Delta Onderwijs en andere externe professionals.

0

Motorische Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke motorische specialisten direct op school hebben, streven we naar een actieve leeromgeving. Indien nodig, faciliteren we externe expertise via Delta Onderwijs of andere partners. Zo zorgen we ervoor dat ook de motorische ontwikkeling van onze leerlingen aandacht krijgt.

0

Persoonlijke Verzorging & Medische Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor persoonlijke verzorging en specifieke medische ondersteuning werken we samen met externe deskundigen. Via Delta Onderwijs of andere gespecialiseerde instanties kunnen we de benodigde hulp regelen. Dit waarborgt dat alle leerlingen de zorg ontvangen die zij nodig hebben.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Atelier
Handvaardigheidslokaal
Aula met podium
Extra werkruimtes en ontmoetingsruimtes

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij KBS De Toekomst

Ons Schoolondersteuningsprofiel Uitgelegd

Bij KBS De Toekomst geloven we in het maximaliseren van het potentieel van elke leerling. Ons schoolondersteuningsprofiel beschrijft gedetailleerd hoe wij hieraan invulling geven, met een sterke focus op zowel academische als persoonlijke groei. 1. Basisondersteuning: Kern van ons onderwijs Ons onderwijsmodel is gebaseerd op de cyclus van 'Opbrengstgericht Werken in 4D', waarbij doelgerichtheid centraal staat. Methodes zijn hierin een ondersteunend middel, niet de leidraad. We hanteren het Expliciet Direct Instructiemodel (EDI) en stellen hoge verwachtingen om het beste uit elke leerling te halen. Naast deze didactische aanpak besteden we veel aandacht aan het welbevinden van elk kind en een positief pedagogisch klimaat, met Positive Behavior Support (PBS) als leidraad. Leerkrachten blijven zich ontwikkelen door gerichte scholing en coaching. 2. Interne en Externe Expertise We beschikken over specifieke interne expertise waar we een beroep op kunnen doen. Indien nodig, schakelen we deskundigheid in binnen onze stichting of daarbuiten. Regelmatige overlegmomenten tussen leerkrachten bevorderen kennisdeling en samenwerking. 3. Flexibele Ondersteuningsvoorzieningen Ons streven is om leerlingen zoveel mogelijk binnen hun eigen groep een passend aanbod te bieden. Uitzonderingen worden gemaakt wanneer extra ondersteuning buiten de groep significant meerwaarde heeft voor de ontwikkeling van het kind. 4. Toegankelijke Fysieke Omgeving Ons schoolgebouw is volledig rolstoelvriendelijk en drempelvrij. Een invalidentoilet met douchefaciliteiten is altijd beschikbaar. Voor slechthorende leerlingen zijn er rustige werkruimtes en we beschikken over diverse gespreks- en stilte-werkruimtes. 5. Sterke Samenwerking met Ketenpartners We onderhouden actieve en soepele contacten met diverse ketenpartners, zoals de leerplicht, GGD, jeugdzorg en andere scholen. Deze samenwerking, zowel incidenteel als structureel, zorgt voor een effectieve ondersteuningsketen. 6. Lesmaterialen voor Extra Ondersteuning Op school zijn diverse materialen beschikbaar die extra ondersteuning bieden binnen de klas, ingezet naar behoefte van de leerling. 7. Zorgvuldige Omgaan met Grenzen Onze leerkrachten zijn toegewijd om extra zorg te bieden, maar erkennen ook de grenzen, met name bij een hoog aantal zorgleerlingen per groep. We stellen kritische vragen om te waarborgen dat elke leerling de benodigde aandacht krijgt zonder andere leerlingen tekort te doen. Bij het signaleren van grenzen, communiceren we dit open en zoeken we samen met ouders en deskundigen naar passende vervolgstappen. Samenvatting en Toekomstvisie De komende jaren focussen we op het verstevigen van onze basisondersteuning, met nadruk op kwalitatief goed onderwijs en zorgvuldigheid in de zorgcyclus. Het delen van expertise binnen het team en gezamenlijke verantwoordelijkheid voor goed onderwijs zijn hierbij speerpunten. Investeringen in teamontwikkeling en materialen ondersteunen de ambitie van ons team om de onderwijsresultaten kritisch te analyseren en continu te verbeteren. Toekomstig Aanbod Extra Ondersteuning: Onze doelen richten zich op het onderwijsproces, het schoolklimaat en de onderwijsresultaten. We streven naar een doorontwikkeling van de PBS-aanpak, versterking van NT2-onderwijs en de implementatie van 'Close reading' en 'Kleuterrevolutie'. Structurele Rots & Water activiteiten en kwaliteitsverbetering van ons atelier en aanbod voor hoogbegaafde leerlingen staan ook op de agenda. We zullen vakgroepen formeren, methodes flexibel inzetten en kwaliteitskaarten ontwikkelen. Voor extra ondersteuning focussen we op passende perspectieven, NT2, en het doorontwikkelen van ons HB-beleid. Samenwerking met het Taalhuis voor ouderondersteuning, inzet van School Video Interactie Begeleiding (VIB) en co-teaching, en het organiseren van koffieochtenden met ketenpartners en ouders versterken onze aanpak. Resultaten worden geanalyseerd per vakgebied, met een focus op het OPP vanaf groep 6 en de NSCCT in groep 7. Voortgang wordt gemonitord via de analyse van resultaten van uitgestroomde leerlingen naar het voortgezet onderwijs. Kwaliteitszorg en een positieve kwaliteitscultuur, mede door collegiale consultatie, blijven centrale aandachtspunten.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Groei en Ontwikkeling bij KBS De Toekomst

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Bij KBS De Toekomst staat de optimale ontwikkeling van elke leerling centraal. Wij investeren daarom continu in een veilig en stimulerend pedagogisch klimaat, versterkt door de Positive Behavior Support (PBS) methodiek. Dit positieve onderwijsmodel bevordert gewenst gedrag en creëert een veilige leeromgeving, gericht op het voorkomen van leer- en gedragsproblemen. Leerlingen leren samen verantwoordelijkheid te dragen voor elkaar en voor hun omgeving, en ontwikkelen respect voor diversiteit in achtergrond, wat hun wereldbeeld verbreedt. Onze didactische aanpak omvat kwalitatief hoogstaande directe instructies, flexibel methodegebruik en het stimuleren van eigenaarschap over het eigen leerproces. We streven naar een organisatie die professionaliteit, gedeeld leiderschap en continue verbetering omarmt, mede door de inzet van vakgroepen die zorgdragen voor actuele kennis en doorlopende leerlijnen.

Hoe waarborgt KBS De Toekomst de educatieve kwaliteit en doelstellingen?

We vertalen onze ambitieuze schoolplandoelen naar concrete jaar- en maandplannen, die we nauwgezet evalueren tijdens zorg- en teamvergaderingen. Dit proces monitort de voortgang en de effectiviteit van onze onderwijsstrategieën. Door het geregeld afnemen van landelijk genormeerde toetsen, volgen we de academische vooruitgang van elke leerling nauwkeurig. De analyse van deze resultaten informeert onze groepsplannen, waardoor leerkrachten hun onderwijs kunnen afstemmen op de individuele behoeften en gestelde doelen, en zo de leerprestaties maximaliseren.

Hoe wordt de tevredenheid van ouders en leerlingen gemeten?

Tweejaarlijks voeren we een uitgebreid tevredenheidsonderzoek uit onder ouders. Jaarlijks bevragen we de leerlingen uit groep 6, 7 en 8 over hun schoolervaringen. Deze feedback is essentieel voor het identificeren van verbeterpunten en het aanscherpen van onze jaarplannen. Daarnaast bevordert het team een cultuur van continue dialoog over onderwijs. Deze gezamenlijke reflectie stelt ons in staat om onze school continu te ontwikkelen en te optimaliseren, met een focus op de behoeften van onze leerlingen en de gemeenschap.

Welke rol speelt de Kinderraad in de schoolorganisatie?

De Kinderraad, bestaande uit afgevaardigden van groep 5 tot en met 8, fungeert als de officiële spreekbuis voor alle leerlingen. Zij brengen de ideeën en wensen van medeleerlingen naar voren, waarover voorafgaand aan de vergaderingen met de directie wordt gesproken met de eigen leerkracht. Deze raad vergadert vier keer per schooljaar met de directie, wat zorgt voor een directe lijn tussen de leerlingen en het schoolmanagement. Dit draagt bij aan een betrokken en responsieve schoolomgeving waarin de stem van de leerling gehoord wordt.

Hoe waarborgt de visitatiecommissie de onderwijskwaliteit?

Om de twee jaar evalueert een deskundige visitatiecommissie, bestaande uit medewerkers van de stichting, onze school gedurende twee dagen. Zij observeren het pedagogisch en didactisch handelen in de klassen, specifiek gericht op onze schoolambities. De bevindingen van de commissie worden gedeeld met het gehele team en geïntegreerd in ons intern kwaliteitsonderzoek. Dit cyclische proces van externe evaluatie en interne reflectie is cruciaal voor onze continue kwaliteitsverbetering.

Hoe wordt de kwaliteitscyclus toegepast voor schoolverbetering?

Jaarlijks stellen we ontwikkel- en verbeterpunten vast, gebaseerd op ons strategisch beleidsplan en analyses van het voorgaande schooljaar. Deze punten vormen het focuspunt gedurende het hele schooljaar. Aan het einde van elk schooljaar evalueren we de behaalde resultaten, waarbij de inzichten uit voorgaande jaren de basis vormen voor nieuwe verbeter thema's en speerpunten. De gedetailleerde evaluatie van de speerpunten van 2022-2023 heeft geleid tot de huidige verbeterthema's voor 2023-2024, zoals uiteengezet in ons schoolplan.

Ontdek Ons Stimulerende Aanbod voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

KBS De Toekomst biedt peuters vanaf 2,5 jaar een veilige en inspirerende omgeving om zich optimaal te ontwikkelen. In onze voorschoolse opvang stimuleren we kinderen op een speelse en niet-prestatiegerichte manier, waarbij elk kind in eigen tempo groeit. Wij besteden veel aandacht aan diverse ontwikkelingsgebieden. Kinderen ontwikkelen sociale vaardigheden door interactie met leeftijdsgenootjes en onze ervaren leidsters. De intellectuele ontwikkeling wordt gestimuleerd met gevarieerd en uitdagend spelmateriaal. Emotionele groei wordt bevorderd door te leren voor zichzelf op te komen en rekening te houden met anderen tijdens gezamenlijke activiteiten. De motorische ontwikkeling komt aan bod via leuke bewegingsspelletjes en creatieve knutselopdrachten. Onze methode, Uk & Puk, staat centraal; spelend leren is de kern van onze aanpak. Observaties met KIJK! helpen ons de voortgang van elk kind nauwkeurig te volgen en te ondersteunen. Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) is een belangrijk onderdeel van ons aanbod. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben om achterstanden te voorkomen, krijgen via speciale programma's gerichte aandacht. Dit zorgt voor een soepele overgang naar de basisschool. VVE vindt plaats op de voorschool of kinderopvang, en in groep 1 en 2 van de basisschool. Wij werken hierin nauw samen met gemeentelijke instanties en betrekken ouders actief bij het leerproces. Onze peutergroep is vier dagdelen per week geopend. Kinderen volgen het reguliere programma voor twee dagdelen of het uitgebreide VVE-aanbod voor vier dagdelen. De groepen bestaan uit maximaal 16 peuters, begeleid door twee vaste, gediplomeerde leidsters. We streven naar een evenwichtige samenstelling van de groepen. Als erkende VVE-voorschool bieden we extra stimulans aan peuters die dit nodig hebben, om zo een sterke basis te leggen voor hun schoolcarrière. VVE richt zich primair op taalontwikkeling, met als doel de aansluiting met de basisschool te optimaliseren.

Veelgestelde vragen

Biedt KBS De Toekomst extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, KBS De Toekomst biedt specifieke programma's voor het jonge kind, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), om de ontwikkeling optimaal te stimuleren en een goede start op de basisschool te garanderen.

Ja, KBS De Toekomst biedt specifieke programma's voor het jonge kind, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), om de ontwikkeling optimaal te stimuleren en een goede start op de basisschool te garanderen.

Peuteropvang en Kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke organisaties werkt onze basisschool samen voor het jonge kind programma?

KBS De Toekomst onderhoudt een waardevolle samenwerking met Stichting Kinderopvang Oosterhout (SKO) om de kwaliteit en continuïteit van onze voorschoolse educatie te waarborgen.

KBS De Toekomst onderhoudt een waardevolle samenwerking met Stichting Kinderopvang Oosterhout (SKO) om de kwaliteit en continuïteit van onze voorschoolse educatie te waarborgen.

Stichting Kinderopvang Oosterhout (SKO)
Team | KBS De Toekomst in Oosterhout (Noord-Brabant) | [2025] Schoolregister