Basisschool Menorah in Oosterhout (Noord-Brabant)

De resultaten van Basisschool Menorah in Oosterhout (Noord-Brabant)

Current section: resultaten
Krijtenberg 1
4904 Oosterhout (Noord-Brabant)

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Menorah, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool Menorah bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Menorah bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Beheersing op Basisschool Menorah

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Dit wordt gemeten middels de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat minimaal 85% van alle leerlingen aan deze norm moet voldoen om als fundamenteel geslaagd te worden beschouwd. Basisschool Menorah streeft ernaar deze standaard ruimschoots te overtreffen. Onze leerlingen tonen een indrukwekkende prestatie met een score van 98,53% op het fundamentele niveau, wat significant hoger is dan de landelijke vergelijking van 93,45%. Dit onderstreept de effectiviteit van ons onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Prestaties Basisschool Menorah

Het streefniveau markeert een ambitieuzer leerdoel, waarbij we streven naar een verdere verdieping van kennis en vaardigheden bij onze leerlingen in groep acht. De inspectie stelt voor elke school een uniek streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als lokale signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau. Met een score van 47,62% op het streefniveau, presteert Basisschool Menorah licht onder de landelijke vergelijking van 48,47%. Echter, onze score van 47,62% ligt boven de lokale signaleringswaarde van 36,3%, wat aantoont dat we de gestelde doelen voor onze specifieke leerlingenpopulatie realiseren en ons blijven inzetten voor continue verbetering.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Menorah?

Bij Basisschool Menorah in Oosterhout staat een zorgvuldig proces voor schooladvies centraal. Al in groep 7 ontvangen leerlingen een pré-advies, gebaseerd op hun academische prestaties door de jaren heen. Dit advies wordt intern besproken door het team, inclusief de kwaliteitscoördinator en directie, om een weloverwogen beeld te vormen. Begin groep 8 wordt het voorlopige schooladvies definitief gemaakt. Dit advies is cruciaal voor leerlingen en ouders bij het kiezen van de juiste vervolgopleiding in het voortgezet onderwijs. De leerkracht focust op een niveau-advies dat de potentie van de leerling weerspiegelt, ter ondersteuning van deze belangrijke keuze. Het uiteindelijke advies wordt gedeeld met leerling en ouders vóór de doorstroomtoets, zoals de IEP-toets. Dit advies is gebaseerd op alle verzamelde resultaten en observaties gedurende de basisschoolperiode. De resultaten van de genormeerde toets bevestigen doorgaans dit advies, wat zorgt voor consistentie en zekerheid. Na de aanmelding bij een school voor voortgezet onderwijs, vindt er een warme overdracht plaats. Deze overdracht garandeert dat de nieuwe school essentiële informatie ontvangt voor een soepele overgang. We monitoren de voortgang van onze leerlingen in het voortgezet onderwijs gedurende drie jaar, waarbij de resultaten aantonen dat onze schooladviezen betrouwbaar zijn en bijdragen aan succesvolle schoolcarrières.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale en Emotionele Ontwikkeling Basisschool Menorah

Bij Basisschool Menorah staat de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind centraal. Wij geloven dat een sterk sociaal-emotioneel welbevinden essentieel is voor het algehele leerproces en de toekomst van onze leerlingen. Daarom integreren we systematisch aandacht voor deze ontwikkeling in ons dagelijks onderwijs, met als doel kinderen op te leiden tot verantwoordelijke en veerkrachtige wereldburgers. Onze aanpak richt zich op het ontwikkelen van zelfzorg en positieve interacties met de omgeving. We bespreken de vooruitgang van zowel individuele leerlingen als de groep tijdens regelmatige overleggen met ons kwalitatief sterke team. Hierin verkennen we effectieve strategieën om de sociale en emotionele groei te stimuleren. In het schooljaar 2025/2026 werken we samen met GGO-advies om ons onderwijs te verrijken. Deze samenwerking focust op didactische, pedagogische en organisatorische verbeteringen. We leren hoe we onze lesmethoden kunnen optimaliseren, kinderen beter kunnen begeleiden in hun omgang met zichzelf en anderen, en welke leerdoelen werkelijk van belang zijn. Als belangrijke eerste stap hebben we reeds gezorgd voor meer rust, structuur en duidelijkheid in de klas. Dit creëert een veilige en stimulerende omgeving waarin elk kind optimaal kan floreren en zich sociaal-emotioneel kan ontwikkelen.

Respect en waardering voor iedereen

Ontwikkelen van zelfredzaamheid

Samenwerken en elkaar ondersteunen

Hoe bevordert Basisschool Menorah de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Basisschool Menorah stimuleert sociale ontwikkeling door bewuste aandacht voor sociaal-emotionele vaardigheden in het lesprogramma en door een veilige, gestructureerde leeromgeving te bieden. We bespreken de voortgang van leerlingen en passen onze aanpak aan waar nodig.

Welke instrumenten gebruikt Basisschool Menorah voor het meten van sociale opbrengsten?

Om de sociale opbrengsten te monitoren, maakt Basisschool Menorah gebruik van de volgende registratiemiddelen:

  • Kijk! Observatie-instrument
  • Scholen met Succes Leerlingtevredenheidspeiling

Welke sociaal-emotionele leermethode hanteert Basisschool Menorah?

Basisschool Menorah zet de methode KWINK in om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te ondersteunen en te versterken.

Inspectierapport Basisschool Menorah: Vertrouwen en Bevindingen

Bij Basisschool Menorah zetten we vol in op individuele groei met het vernieuwende IEP leerlingvolgsysteem. Dit systeem focust op de persoonlijke vooruitgang van elk kind, door hun prestaties te vergelijken met hun eigen eerdere resultaten. Dit stimuleert niet alleen een dieper inzicht bij de leerlingen zelf, maar bevordert ook een groter verantwoordelijkheidsgevoel voor hun eigen leerpad. Voor onze jongste leerlingen in groep 1 en 2 monitoren we de sociaal-emotionele ontwikkeling nauwkeurig via het KIJK-registratiesysteem. In de groepen 3 tot en met 8 gebruiken we het Zien! programma om deze cruciale ontwikkeling te volgen. Basisschool Menorah opereert onder het reguliere toezicht van de Inspectie van het Onderwijs, wat ons vertrouwen in onze onderwijskwaliteit onderstreept. Het meest recente inspectiebezoek vond plaats in april 2017. Het volledige rapport met alle bevindingen is beschikbaar als bijlage op deze pagina en op de website van de inspectie. We verwachten in het komende schooljaar opnieuw een bezoek van de onderwijsinspectie, wat ons de kans geeft om onze voortdurende ontwikkeling te tonen.

Resultaten | Basisschool Menorah in Oosterhout (Noord-Brabant) | [2025] Schoolregister