Basisschool de Berenburcht in Oostburg

Het team van Basisschool de Berenburcht in Oostburg

Current section: team
Langestraat 5
4501 Oostburg

Zie hier hoe het team van Basisschool de Berenburcht is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Berenburcht. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool de Berenburcht bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Berenburcht bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool de Berenburcht zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool de Berenburcht. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (16.7%)
25-35 jaar (16.7%)
35-45 jaar (16.7%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (16.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool de Berenburcht werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (58.3%)
Direct ondersteunend personeel (33.3%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool de Berenburcht gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Leerkrachtvervanging op Basisschool De Berenburcht

Op Basisschool De Berenburcht geloven we in continuïteit van onderwijs. Daarom hebben we een zorgvuldig proces ingericht voor leerkrachtvervanging bij zowel ziekte als gepland verlof. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van de leskwaliteit voor alle leerlingen. Bij afwezigheid van een leerkracht zoeken we eerst naar interne oplossingen. Dit kan betekenen dat een duo-collega of een andere bekwame leerkracht uit ons toegewijde team de groep tijdelijk overneemt. Indien een interne oplossing niet direct mogelijk is, schakelen we ons netwerk binnen het schoolbestuur in. Leerkrachten die extra uren beschikbaar hebben gesteld, worden benaderd om bij te springen. We streven ernaar om altijd een passende vervanger te vinden, zodat de leerachterstand tot een minimum beperkt blijft. In uitzonderlijke gevallen, wanneer er geen directe vervanger beschikbaar is, werken we samen met het team en de schoolleiding aan de best mogelijke oplossing. Dit kan tijdelijke klassensamenvoeging inhouden, altijd met behoud van een veilige en stimulerende leeromgeving voor elk kind op onze basisschool in Oostburg.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsindeling

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool de Berenburcht

9

Taal, Lezen en Rekenen: Succesvol Leren

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist
Ambulant Begeleider Auris

Toelichting van de school:

Op Basisschool de Berenburcht zetten we ons optimaal in voor de taal- en rekenontwikkeling van elk kind. Vanaf groep 1 hanteren we een strikt dyslexieprotocol om leesproblemen en dyslexie vroegtijdig te signaleren. Preventief gebruiken we in groep 2 en 3 het programma BOUW! voor extra oefening bij risicoleerlingen en NT2-leerlingen. In groep 3 versterken we het lezen met de voor-koor-door aanpak, en vanaf groep 4 ondersteunt Blink! leerlingen met pre-teaching. Voor aanvullende remediëring vanaf groep 4 zetten we Letterster in, aangevuld met duo-leessessies of kleine groepjes. Compenserende maatregelen zoals Alinea online helpen leerlingen in de bovenbouw met dyslexie, TOS of een NT2-achtergrond bij lezen en schrijven. Teksten en toetsen kunnen voorgelezen worden om de inhoudelijke focus te behouden. Bij aanhoudende problemen wordt dyslexieonderzoek aangevraagd, gevolgd door een extern behandeltraject. Voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) bieden we gespecialiseerde begeleiding via een ambulant begeleider van Auris. Onze taal-leescoördinator werkt nauw samen met de taal-lees werkgroep en specialist binnen Escalda. Bij rekenproblemen passen we het Protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie toe. We geven rekenlessen via het Expliciete Directe Instructiemodel, met dagelijkse aandacht voor automatisering met Pluspunt. Baréka en Rekensprint helpen bij vroege signalering en extra oefening. Remediërend bieden we extra rekentijd en instructie in kleine groepen, ondersteund door Pluspunt, Baréka en Rekensprint. Compenserende hulpmiddelen zoals rekenrekjes en honderdvelden vergroten de zelfstandigheid. Een rekenspecialist binnen Escalda adviseert ons over de nieuwste ontwikkelingen in het rekenonderwijs. Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen passen we compacting en verrijking toe met materialen als Plustaak en Denkwerk. Onze MHB-coördinator en het Leernetwerk (hoog)begaafdheid binnen Escalda bieden ondersteuning. Voor specifieke behoeften is er de deeltijdvoorziening HB West, een samenwerking met Elevantio voor gespecialiseerd onderwijs.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
BPO'er (Begeleider Passend Onderwijs)

Toelichting van de school:

Basisschool de Berenburcht focust op een veilig pedagogisch klimaat, waarin elk kind zich gezien en gehoord voelt. Onze visie op opvoeding en onderwijs is geïnspireerd door Marcel van Herpen's Pedagogische Tact. We zien ouders als cruciale partners in de ontwikkeling van hun kind, geleid door de inzichten van Peter de Vries. Veel teamleden zijn geschoold in NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren), wat effectieve coaching en sociaal-emotionele ondersteuning aan leerlingen bevordert. Sinds schooljaar 2021-2022 werken we in alle groepen met HiRO en Schooljudo. Dit programma stimuleert de sociaal-emotionele groei, met nadruk op kernwaarden zoals respect, vertrouwen, samenwerking en weerbaarheid.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Schoolpedagoog

Toelichting van de school:

Via Handelingsgerichte Proces Diagnostiek (HGPD) werken we samen met een aan onze school gekoppelde orthopedagoog. Hierbij leggen we hulpvragen op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak voor. In nauwe samenspraak met ouders en de leerkracht wordt een persoonlijk plan opgesteld. De leerkracht ontvangt begeleiding bij de implementatie, met regelmatige evaluaties om de voortgang te monitoren en de aanpak indien nodig bij te stellen.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Logopedist
GGD

Toelichting van de school:

De GGD is structureel betrokken bij ons zorgoverleg, met driemaal per jaar geplande overleggen met de Intern Begeleider. De GGD is gevestigd in ons multifunctionele centrum (MFC), waar school en ouders altijd terechtkunnen bij de verpleegkundige of GGD-arts voor advies. We onderhouden nauwe banden met kinderfysiotherapeuten en logopedisten die werkzaam zijn in het MFC, wat een vlotte uitwisseling van informatie en adviezen tussen school, ouders en therapeuten garandeert. Voor gespecialiseerde zorg, zoals revalidatie, onderhouden we contacten met externe organisaties zoals Revant, om de best mogelijke ondersteuning te bieden waar nodig.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor deze specifieke ondersteuningsgebieden verwijzen wij naar gespecialiseerde externe partners en de mogelijkheden binnen het samenwerkingsverband.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
20
Totaal specialisten
20
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Peuterspeelzaal, kinderdagverblijf, BSO (in het ge
leesconsulent vanuit de bibliotheek
voetbalkooi, net buiten het schoolplein
GGD in het gebouw
ruimte voor extra begeleiding: logopedie, dyslexie

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool de Berenburcht

Onze Visie op Zorg en Ontwikkeling

Zorgplicht voor Elk Kind Basisschool de Berenburcht neemt haar zorgplicht serieus. Elk kind verdient een veilige leeromgeving en kwalitatief goed onderwijs. Wij zetten ons in om alle leerlingen, zowel nieuwe aanmeldingen als huidige leerlingen, de ondersteuning te bieden die zij nodig hebben. Ons doel is dat vrijwel elk kind de mogelijkheid krijgt om dicht bij huis regulier onderwijs te volgen. Welbevinden en Ontwikkeling als Pijlers Centraal in onze aanpak staan het welbevinden en de ontwikkeling van uw kind. Wanneer deze kernaspecten onder druk komen te staan, gaan we direct in gesprek met alle betrokkenen. We onderzoeken samen welke ondersteuning nodig is om deze pijlers te waarborgen. De eerste stap is altijd het verkennen van mogelijkheden binnen onze eigen school. Samenwerking voor Passend Onderwijs Als interne oplossingen ontoereikend zijn, kijken we naar scholen in de buurt die beter kunnen aansluiten bij de specifieke behoeften van uw kind. Dit kan een andere reguliere basisschool zijn of een school voor speciaal onderwijs. Onze prioriteit ligt bij het vinden van de meest geschikte leeromgeving. Kleuterverlenging en Doublure: Individuele Keuzes Een kleuterverlenging vindt plaats als een kind, geboren vóór 1 januari, nog niet klaar is voor groep 3. Op de Berenburcht proberen we doorstroming van groep 2 naar groep 3 te bevorderen. Bij zorgen over de ontwikkeling die een soepele start in groep 3 kunnen belemmeren, zoeken we samen met ouders naar oplossingen. Een kleuterverlenging is dan een optie, mits het de ontwikkeling stimuleert. Ook vanaf groep 3 streven we naar een continue leerlijn. Hoewel we primair alle leerlingen laten doorstromen, soms met aangepast lesmateriaal, kan een incidentele doublure overwogen worden. Dit gebeurt enkel in overleg met ouders en als het welbevinden van het kind in het geding is, of als we ervan overtuigd zijn dat dit de beste weg is voor optimale ontwikkeling. Toekomstgericht Aanbod: Pilot Windkracht Basisschool de Berenburcht participeert actief in het samenwerkingsverband Zeeuws Vlaanderen. Met de pilot 'Windkracht', die start in augustus/september 2025, intensiveren we onze samenwerking met de Sint Bavoschool en de lokale kinderopvang binnen MFC de Windmaker. Windkracht focust op de unieke talenten van elk kind en professional. We ontwikkelen een geïntegreerde aanpak om de ontwikkeling van alle kinderen en de expertise van onze medewerkers te maximaliseren. Dit doen we door gezamenlijke inspanningen en kennisdeling. Concrete Acties binnen Windkracht Het Windkracht team, bestaande uit ervaren leerkrachten en pedagogisch medewerkers, biedt directe individuele ondersteuning aan kinderen en professionals. We optimaliseren groepsdynamiek en lesmethoden, stimuleren samenwerking en kennisuitwisseling, en zorgen voor een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool. Ons ultieme doel is om kinderen tot 12 jaar uit de buurt hoogwaardige opvang en onderwijs te bieden binnen ons vertrouwde gebouw.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ons Schoolplan: Kwaliteitszorg voor Toekomstgericht Onderwijs

Welke Ambities en Doelen Bevorderen de Leerontwikkeling op Basisschool de Berenburcht?

Bij Basisschool de Berenburcht zetten we ons dagelijks in voorExcellent onderwijs, ondersteund door een robuust kwaliteitszorgsysteem. Ons meerjarig schoolplan vormt de leidraad voor onze educatieve reis. Hierin leggen we vast hoe we de ontwikkeling van onze leerlingen continu willen stimuleren en hoe we streven naar voortdurende verbetering. Kwaliteitszorg betekent voor ons proactief evalueren, reflecteren op resultaten en flexibel bijsturen. We monitoren nauwgezet of onze vastgestelde doelen daadwerkelijk worden bereikt, zodat ons onderwijs altijd aansluit bij de dynamische behoeften van elk kind. Dit zorgt voor tevredenheid bij leerlingen, ouders en ons toegewijde team, en bouwt aan een school die klaar is voor de toekomst.

Hoe Realiseert Basisschool de Berenburcht Haar Educatieve Doelstellingen?

De ambitieuze doelen uit ons schoolplan worden strategisch verspreid over meerdere jaren en vertaald naar concrete jaarplannen. Elk schooljaar stellen we een gedetailleerd jaarplan op, inclusief specifieke doelstellingen en actiepunten voor het komende academische jaar. Deze doelen worden zichtbaar gemaakt op onze 'doelenmuur' om focus en betrokkenheid te creëren. Voor elk doel bundelen we de krachten in kleine werkgroepen. Deze teams zijn verantwoordelijk voor de uitwerking van de doelstellingen en zorgen ervoor dat het hele team wordt meegenomen in het proces. Regelmatige 'bordsessies' faciliteren transparante communicatie over de voortgang, terwijl inhoudelijke bijeenkomsten bijdragen aan de professionele ontwikkeling van ons team. Het uiteindelijke doel is dat alle teamleden zich committeren aan de uitwerking van elk doel. Aan het einde van het jaar evalueren we het volledige jaarplan grondig en gebruiken deze inzichten om een nieuw, verbeterd jaarplan op te stellen.

Downloaden

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) bij Basisschool de Berenburcht

Toelichting van de school

Basisschool de Berenburcht in Oostburg biedt een naadloze overgang van kinderopvang naar basisschool met ons gespecialiseerde programma voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Wij werken intensief samen met Kinderopvang Zeeuwsch-Vlaanderen, gevestigd in hetzelfde gebouw, om een consistente en stimulerende leeromgeving te garanderen voor kinderen van 2 tot 7 jaar. Ons VVE-project, gestart om de ontwikkelingslijn van jonge kinderen te optimaliseren, focust op een soepele overgang van peuteropvang naar groep 1. Door gezamenlijke activiteiten en afstemming met onze kinderopvangpartners en de andere basisschool in ons pand, zorgen we voor een geharmoniseerde start. De ontwikkeling van elk kind wordt nauwkeurig gevolgd met het observatiesysteem KIJK!. Dit stelt ons in staat om individuele behoeften te signaleren en passende ondersteuning te bieden. We organiseren regelmatig overleg, intervisie binnen de groepen en stemmen gezamenlijke thema's af om de samenwerking continu te verbeteren. Onze inzet ligt bij het versterken van de samenwerking en het creëren van een eenduidige aanpak. Door duidelijke afspraken te maken over registratie en overdracht, garanderen we dat elk kind met een optimale basis aan groep 1 kan beginnen. Ontdek hoe Basisschool de Berenburcht de ontwikkeling van uw kind stimuleert.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijsaanbod heeft Basisschool de Berenburcht voor jonge kinderen?

Basisschool de Berenburcht biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Dit omvat een gestructureerde aanpak die de ontwikkeling van peuters en kleuters bevordert, met een focus op een soepele overgang naar de basisschool.

Basisschool de Berenburcht biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Dit omvat een gestructureerde aanpak die de ontwikkeling van peuters en kleuters bevordert, met een focus op een soepele overgang naar de basisschool.

Deskundige kinderopvang services
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke organisaties werkt Basisschool de Berenburcht samen voor het jonge kind programma?

Onze school werkt nauw samen met Stichting Kinderopvang Zeeuwsch Vlaanderen. Deze samenwerking garandeert een doorlopende leerlijn en een optimale ontwikkeling voor kinderen vanaf 2 jaar, door gezamenlijke educatieve programma's en een gecoördineerde aanpak tussen kinderopvang en basisschool.

Onze school werkt nauw samen met Stichting Kinderopvang Zeeuwsch Vlaanderen. Deze samenwerking garandeert een doorlopende leerlijn en een optimale ontwikkeling voor kinderen vanaf 2 jaar, door gezamenlijke educatieve programma's en een gecoördineerde aanpak tussen kinderopvang en basisschool.