
Het team van Basisschool de Berenburcht in Oostburg
Current section: teamZie hier hoe het team van Basisschool de Berenburcht is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Berenburcht. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Basisschool de Berenburcht bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool de Berenburcht bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Basisschool de Berenburcht zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool de Berenburcht. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Basisschool de Berenburcht werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool de Berenburcht gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Deskundige Leerkrachtvervanging op Basisschool De Berenburcht
Op Basisschool De Berenburcht geloven we in continuïteit van onderwijs. Daarom hebben we een zorgvuldig proces ingericht voor leerkrachtvervanging bij zowel ziekte als gepland verlof. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van de leskwaliteit voor alle leerlingen. Bij afwezigheid van een leerkracht zoeken we eerst naar interne oplossingen. Dit kan betekenen dat een duo-collega of een andere bekwame leerkracht uit ons toegewijde team de groep tijdelijk overneemt. Indien een interne oplossing niet direct mogelijk is, schakelen we ons netwerk binnen het schoolbestuur in. Leerkrachten die extra uren beschikbaar hebben gesteld, worden benaderd om bij te springen. We streven ernaar om altijd een passende vervanger te vinden, zodat de leerachterstand tot een minimum beperkt blijft. In uitzonderlijke gevallen, wanneer er geen directe vervanger beschikbaar is, werken we samen met het team en de schoolleiding aan de best mogelijke oplossing. Dit kan tijdelijke klassensamenvoeging inhouden, altijd met behoud van een veilige en stimulerende leeromgeving voor elk kind op onze basisschool in Oostburg.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Groepsindeling
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning op Basisschool de Berenburcht
Taal, Lezen en Rekenen: Succesvol Leren
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Basisschool de Berenburcht zetten we ons optimaal in voor de taal- en rekenontwikkeling van elk kind. Vanaf groep 1 hanteren we een strikt dyslexieprotocol om leesproblemen en dyslexie vroegtijdig te signaleren. Preventief gebruiken we in groep 2 en 3 het programma BOUW! voor extra oefening bij risicoleerlingen en NT2-leerlingen. In groep 3 versterken we het lezen met de voor-koor-door aanpak, en vanaf groep 4 ondersteunt Blink! leerlingen met pre-teaching. Voor aanvullende remediëring vanaf groep 4 zetten we Letterster in, aangevuld met duo-leessessies of kleine groepjes. Compenserende maatregelen zoals Alinea online helpen leerlingen in de bovenbouw met dyslexie, TOS of een NT2-achtergrond bij lezen en schrijven. Teksten en toetsen kunnen voorgelezen worden om de inhoudelijke focus te behouden. Bij aanhoudende problemen wordt dyslexieonderzoek aangevraagd, gevolgd door een extern behandeltraject. Voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) bieden we gespecialiseerde begeleiding via een ambulant begeleider van Auris. Onze taal-leescoördinator werkt nauw samen met de taal-lees werkgroep en specialist binnen Escalda. Bij rekenproblemen passen we het Protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie toe. We geven rekenlessen via het Expliciete Directe Instructiemodel, met dagelijkse aandacht voor automatisering met Pluspunt. Baréka en Rekensprint helpen bij vroege signalering en extra oefening. Remediërend bieden we extra rekentijd en instructie in kleine groepen, ondersteund door Pluspunt, Baréka en Rekensprint. Compenserende hulpmiddelen zoals rekenrekjes en honderdvelden vergroten de zelfstandigheid. Een rekenspecialist binnen Escalda adviseert ons over de nieuwste ontwikkelingen in het rekenonderwijs. Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen passen we compacting en verrijking toe met materialen als Plustaak en Denkwerk. Onze MHB-coördinator en het Leernetwerk (hoog)begaafdheid binnen Escalda bieden ondersteuning. Voor specifieke behoeften is er de deeltijdvoorziening HB West, een samenwerking met Elevantio voor gespecialiseerd onderwijs.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Basisschool de Berenburcht focust op een veilig pedagogisch klimaat, waarin elk kind zich gezien en gehoord voelt. Onze visie op opvoeding en onderwijs is geïnspireerd door Marcel van Herpen's Pedagogische Tact. We zien ouders als cruciale partners in de ontwikkeling van hun kind, geleid door de inzichten van Peter de Vries. Veel teamleden zijn geschoold in NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren), wat effectieve coaching en sociaal-emotionele ondersteuning aan leerlingen bevordert. Sinds schooljaar 2021-2022 werken we in alle groepen met HiRO en Schooljudo. Dit programma stimuleert de sociaal-emotionele groei, met nadruk op kernwaarden zoals respect, vertrouwen, samenwerking en weerbaarheid.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Via Handelingsgerichte Proces Diagnostiek (HGPD) werken we samen met een aan onze school gekoppelde orthopedagoog. Hierbij leggen we hulpvragen op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak voor. In nauwe samenspraak met ouders en de leerkracht wordt een persoonlijk plan opgesteld. De leerkracht ontvangt begeleiding bij de implementatie, met regelmatige evaluaties om de voortgang te monitoren en de aanpak indien nodig bij te stellen.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De GGD is structureel betrokken bij ons zorgoverleg, met driemaal per jaar geplande overleggen met de Intern Begeleider. De GGD is gevestigd in ons multifunctionele centrum (MFC), waar school en ouders altijd terechtkunnen bij de verpleegkundige of GGD-arts voor advies. We onderhouden nauwe banden met kinderfysiotherapeuten en logopedisten die werkzaam zijn in het MFC, wat een vlotte uitwisseling van informatie en adviezen tussen school, ouders en therapeuten garandeert. Voor gespecialiseerde zorg, zoals revalidatie, onderhouden we contacten met externe organisaties zoals Revant, om de best mogelijke ondersteuning te bieden waar nodig.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor deze specifieke ondersteuningsgebieden verwijzen wij naar gespecialiseerde externe partners en de mogelijkheden binnen het samenwerkingsverband.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool de Berenburcht
Onze Visie op Zorg en Ontwikkeling
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ons Schoolplan: Kwaliteitszorg voor Toekomstgericht Onderwijs
Welke Ambities en Doelen Bevorderen de Leerontwikkeling op Basisschool de Berenburcht?
Hoe Realiseert Basisschool de Berenburcht Haar Educatieve Doelstellingen?
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) bij Basisschool de Berenburcht
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk speciaal onderwijsaanbod heeft Basisschool de Berenburcht voor jonge kinderen?
Basisschool de Berenburcht biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Dit omvat een gestructureerde aanpak die de ontwikkeling van peuters en kleuters bevordert, met een focus op een soepele overgang naar de basisschool.
Met welke organisaties werkt Basisschool de Berenburcht samen voor het jonge kind programma?
Onze school werkt nauw samen met Stichting Kinderopvang Zeeuwsch Vlaanderen. Deze samenwerking garandeert een doorlopende leerlijn en een optimale ontwikkeling voor kinderen vanaf 2 jaar, door gezamenlijke educatieve programma's en een gecoördineerde aanpak tussen kinderopvang en basisschool.