Basisschool De Kelderswerf in Obdam

Het team van De Kelderswerf in Obdam

Current section: team
Weerestraat 70
1713 Obdam

Zie hier hoe het team van De Kelderswerf is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Kelderswerf. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Kelderswerf bij jullie?

Ontdek hoe goed De Kelderswerf bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Kelderswerf zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.8%)
Man (18.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Kelderswerf. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (27.3%)
35-45 jaar (27.3%)
45-55 jaar (18.2%)
55-65 jaar (18.2%)
&ge;65 jaar (9.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Kelderswerf werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.8%)
Direct ondersteunend personeel (9.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Kelderswerf gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid: Zekerheid voor Leerlingen van De Kelderswerf

Bij De Kelderswerf zetten we ons in voor continuïteit in het onderwijs. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is door ziekte, streven we ernaar om direct een geschikte vervanger te regelen voor de betreffende groep. We begrijpen het belang van een vaste gezicht voor de klas en de impact van wisselingen. Ondanks onze inspanningen, kan het voorkomen dat het aantal beschikbare invallers beperkt is, wat het vinden van vervanging soms uitdagend maakt. In situaties waarin directe vervanging niet mogelijk is, hanteren we een zorgvuldig stappenplan om de impact op uw kind te minimaliseren. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van een veilige en leerzame omgeving voor elke leerling. Dit stappenplan omvat, in volgorde van toepassing: eerst het inzetten van beschikbare leerkrachten die momenteel geen lesgevende taken hebben, vervolgens het verdelen van de leerlingen over andere klassen indien haalbaar, en als laatste redmiddel het naar huis sturen van de groep. Het naar huis sturen gebeurt enkel in uiterste noodzaak, bij voorkeur met een dag van tevoren aangekondigd om ouders de gelegenheid te geven opvang te regelen. Bij onverwachte afwezigheid op de dag zelf, nemen we direct contact op met u om de situatie te bespreken en mogelijke thuisopvang te coördineren. Ongeacht de gekozen maatregel, garanderen we dat uw kind nooit zonder toezicht blijft. Als thuisopvang niet mogelijk is, kan uw kind altijd terecht op school onder de vertrouwde begeleiding van een van onze leerkrachten. Uw betrokkenheid en de veiligheid van uw kind staan bij ons voorop.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Schooljaar 2025-2026 werken we met de volgende groepen:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijs Specialisten voor Optimale Kindontwikkeling

5

Taal, Rekenen en Hoogbegaafdheid: Individuele Groei Garanatie

Beschikbare specialisten:

Dyslexie Coach
Rekencoördinator
Expert Jonge Talenten
Taalpedagoog
Kindcentrum Specialist

Toelichting van de school:

Bij De Kelderswerf zetten we ons maximaal in voor de academische vooruitgang van elke leerling. Basisondersteuning voor Lezen en Spelling: Onze toegewijde leerkrachten bieden directe extra begeleiding aan kinderen die uitdagingen ervaren met lezen of spelling in de klas. Wanneer klassikale ondersteuning ontoereikend blijkt, staan gespecialiseerde interventies klaar om de leerling verder te helpen. Dyslexie Screening en Ondersteuning: Hoewel we geen formele dyslexietesten afnemen, monitoren we de voortgang van uw kind nauwlettend. Bij signalen van dyslexie, bespreken we proactief de noodzaak van extern onderzoek en gespecialiseerde behandeling. Taalontwikkeling voor Meertalige Kinderen: Kinderen die thuis een andere taal spreken, ontvangen in groep 1 en 2 intensieve taalondersteuning. Vanaf groep 3 bieden we de mogelijkheid tot onderwijs op een regionale taalschool voor een gestructureerde taalverwerving tot maximaal 1,5 jaar. Rekenen: Van Basis tot Meesterschap: Leerlingen met rekenuitdagingen krijgen aanvullende instructie en begeleiding van hun leerkracht. Indien nodig, bieden we gespecialiseerde programma's. We screenen niet op dyscalculie, maar focussen op praktische ondersteuning. Wetenschappelijk Onderbouwde Pedagogiek: Ons team werkt continu aan professionele ontwikkeling door middel van leerteams, actieonderzoek en lesson studies. We baseren onze onderwijsstrategieën op actuele wetenschappelijke inzichten om de hoogste onderwijskwaliteit te garanderen. Extra Ondersteuning: Lezen, Spelling en Hulpmiddelen: Leerlingen met een dyslexieverklaring kunnen beschikken over adaptieve hulpmiddelen, zoals luisterboeken via de bibliotheek, om lees- en schrijfvaardigheden te optimaliseren. Voor ernstige leesproblemen bieden we gerichte begeleiding met methodes als Bouw! en Ralfi. Neem contact op met de kwaliteitscoördinator voor details. NT2-Begeleiding en Woordenschat: Voor leerlingen wier moedertaal geen Nederlands is, bieden we extra taallessen binnen of buiten de groep. De methode 'Woordenschat Vergroten' met visuele ondersteuning verrijkt de woordenschat van onze leerlingen. Samenwerking met VierTaal: Leerlingen met gehoorverlies of een taalontwikkelingsstoornis (TOS) kunnen, mits geïndiceerd, ondersteuning ontvangen van specialisten van VierTaal. Informeer bij de kwaliteitscoördinator. Adaptieve Rekenen Programma's: Kinderen die rekenen als lastig ervaren, volgen een op maat gemaakt lesprogramma met individuele begeleiding. We maken gebruik van methodes zoals 'Wereld in Getallen Junior' en 'Rekensprint'. Vraag de kwaliteitscoördinator voor meer informatie.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Leren Leren: Een Positieve Schoolervaring

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wij bevorderen een positief sociaal klimaat waarin elke leerling zich veilig en gewaardeerd voelt. Stimuleren van Sociaal-Emotionele Vaardigheden: We begeleiden kinderen in het ontwikkelen van sociale vaardigheden, een proactieve werkhouding en effectieve leerstrategieën. Duidelijke klassenregels en schoolbrede afspraken vormen de basis voor een prettig leefklimaat en voorkomen gedragsproblemen. Training 'Rots en Water': Voor leerlingen in groep 5 organiseren we jaarlijks de inspirerende 'Rots en Water' training, gericht op zelfvertrouwen en weerbaarheid. Vraag de kwaliteitscoördinator voor meer informatie. Professionele Ontwikkeling van Ons Team: Ons team is getraind in het aanleren van executieve functies, metaforisch uitgelegd als 'de boot', en dit wordt spelenderwijs in alle groepen geoefend. Bovendien zijn onze leerkrachten gecertificeerd in de Vreedzame School-aanpak. Samenwerking met GGD Hollands Noorden: De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van GGD Hollands Noorden ondersteunt de gezonde ontwikkeling van uw kind (0-18 jaar). Zij monitoren fysieke en sociaal-emotionele groei en bieden advies over diverse thema's. Het JGZ-team van GGD Hollands Noorden is ook verbonden aan onze school. Contact GGD Hollands Noorden: Bezoekadres: Hertog Aalbrechtweg 22, Alkmaar Postadres: Postbus 9276, 1800 GG Alkmaar Telefoon: 088- 0100 550 E-mail: info@ggdhn.nl Website: www.ggdhn.nl Specifieke Ondersteuning van GGD: De GGD biedt gespecialiseerde hulp aan leerlingen met bijzondere behoeften, waaronder meerbegaafde kinderen, leerlingen met een gedragsproblematiek (zoals PDD-NOS, ADHD) en kinderen met leeruitdagingen zoals dyslexie of werkhoudingsproblemen.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Ons team is deskundig in het bevorderen van executieve functies, cruciaal voor een optimale werkhouding en taakaanpak. Executieve Functies Training: Door middel van de metafoor van de boot en diverse interactieve spelletjes en activiteiten trainen we deze vaardigheden schoolbreed. Dit draagt bij aan een betere zelfregulatie en taakuitvoering bij onze leerlingen. Externe expertise wordt ingeschakeld indien nodig via ons ondersteuningsteam.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Kinderen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs signaleert ontwikkelingsbehoeften en stemt af met de leerkrachten. Medische Ondersteuning en Medicatie: We hanteren strikte protocollen voor medicatiebeheer en medische handelingen, met prioriteit voor de veiligheid en het welzijn van uw kind. Zieke leerlingen blijven we zoveel mogelijk betrekken, bijvoorbeeld via online lessen. Aanpassingen voor Visuele en Auditieve Beperkingen: Onze schoolfaciliteiten zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Voor leerlingen met visuele beperkingen zetten we gespecialiseerde tafels, stoelen en hulpmiddelen in, in samenwerking met Visio of Bartimeus. Slechthorende of dove leerlingen kunnen gebruikmaken van gehoorondersteunende technologieën, geregeld in overleg met externe specialisten.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veilige Zorg

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Vijf gecertificeerde BHV'ers (Bedrijfshulpverleners) staan paraat voor eerste hulp bij eventuele ongevallen. Ondersteuning bij Lichamelijke Beperkingen: Voor leerlingen met lichamelijke beperkingen maken we gebruik van externe deskundigen via ons ondersteuningsteam, aangezien we geen specifieke interne specialisten voor dit domein hebben.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Ruimte onderwijsassistente
Gemeenschappelijke ruimte
Kinderopvang in hetzelfde gebouw
Schoolmaatschappelijk werk op afspraak

Ontwikkelingsondersteuning op Maat bij De Kelderswerf

Ons Committment aan Elke Leerling

Bij basisschool De Kelderswerf geloven we in het bieden van optimale ondersteuning aan elke leerling, zodat zij hun volledige potentieel kunnen bereiken. Ons team werkt nauw samen met diverse externe specialisten om een breed scala aan ondersteuningsbehoeften te adresseren. Wij kunnen een beroep doen op experts zoals ergotherapeuten, gedragswetenschappers, jeugdartsen en -verpleegkundigen van de GGD, jeugd- en gezinscoaches, logopedisten en NT2-specialisten. Ook psychologen, schoolmaatschappelijk werkers en gespecialiseerde professionals op het gebied van autisme, dyscalculie, dyslexie, gedrag, sociale vaardigheden, meer- en hoogbegaafdheid, motorische ontwikkeling, rekenen-wiskunde, taal-lezen en specifieke programma's zoals VierTaal en speltherapie, staan voor onze leerlingen klaar. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, bieden we diverse opties. We kunnen het lesmateriaal aanpassen en meer uitdagende opdrachten bieden. Indien dit niet volstaat, kan in overleg met ons ondersteuningsteam besloten worden tot versnelling, waarbij leerlingen bepaalde lesstof, vakken of zelfs een leerjaar kunnen overslaan. Binnen de school is er een interne plusklas voor leerlingen in groep 5 t/m 8, waar zij wekelijks extra verdiepende lessen ontvangen. Daarnaast kunnen leerlingen die baat hebben bij een specifieke onderwijssetting één dag per week deelnemen aan een HB-ondersteuningsvoorziening van ons samenwerkingsverband. Dit is een externe klas die speciaal is ingericht voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong, waar ook leerlingen van andere scholen gebruik van maken. Ons ondersteuningsteam adviseert hierover. Voor leerlingen die moeite hebben met leren, bieden we vanaf groep 5 een eigen leerlijn. Dit houdt in dat we de lesinhoud afstemmen op het individuele tempo en de mogelijkheden van de leerling, wat we vastleggen in een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Een onderwijsassistent kan hierbij extra individuele begeleiding bieden. Neem voor meer gedetailleerde informatie over onze ondersteuningsmogelijkheden contact op met onze kwaliteitscoördinator. Toekomstig Ondersteuningsaanbod: Focus op Kwaliteit en Welbevinden Om ons onderwijs continu te verbeteren, hebben we op basis van analyses van cognitieve en sociale resultaten, en het algemene welbevinden van onze leerlingen, duidelijke focuspunten geïdentificeerd. Deze zijn aangevuld met inzichten uit gesprekken met ons team, de leerlingen zelf en hun ouders. Onze toekomstige ontwikkelingen omvatten het effectief inzetten van het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI), het versterken van executieve functies door middel van groepsanalyses, en het waarborgen van een doorlopende lijn voor technisch lezen, gekoppeld aan SLO-doelen. We richten ons ook op het stimuleren van leesmotivatie met programma's zoals 'De Bibliotheek op School' (DBos) en het optimaliseren van begrijpend lezen binnen betekenisvolle contexten. Het welbevinden van leerlingen willen we vergroten door structureel muziekactiviteiten te integreren. Verder leggen we de nadruk op het ontwikkelen en vastleggen van een doorlopende lijn voor burgerschapsonderwijs en digitale vaardigheden. Binnen onze organisatie, Allure, werken alle scholen mee aan de transitie van Interne Begeleider (IB'er) naar Kwaliteitscoördinator (KC). De KC focust op de kwaliteit van het primaire onderwijsproces, de professionalisering van leerkrachten, de onderwijskwaliteit en de regie op de ondersteunings- en zorgstructuur. Alle beslissingen worden grondig onderzocht en waar mogelijk wetenschappelijk onderbouwd.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Toekomstvisie: Het Schoolplan van De Kelderswerf

Welke ambitieuze doelen stelt ons schoolplan voor de komende jaren?

Ons schoolplan 2023-2027 bevat strategische ontwikkeldoelen die de ruggengraat vormen van ons onderwijsbeleid. Deze doelen sturen onze ontwikkeling en zorgen voor een consistente verbetering van de leerervaringen. We focussen op het integreren van digitale geletterdheid met duidelijke leerdoelen en een passend lesaanbod tegen 2027. Daarnaast krijgt expressieonderwijs, dat de creativiteit van leerlingen stimuleert en hen nieuwe technieken aanleert, een centrale plaats in ons curriculum. Voor het taal- en leesonderwijs streven we ernaar dat alle leerlingen in 2027 het niveau 1F beheersen, met 65% die het niveau 2F bereikt. Bovendien ontwikkelen we een toekomstgerichte visie op onderwijs, waarbij ons schoolgebouw wordt aangepast om deze visie te ondersteunen. Tot slot formuleren we concrete doelen voor burgerschap en implementeren we een passend lesprogramma om onze leerlingen voor te bereiden op hun rol in de samenleving.

Hoe realiseren wij de gestelde onderwijsdoelen?

De ambitieuze doelen uit ons schoolplan worden vertaald naar concrete acties in ons jaarplan. Elk jaarplan beschrijft gedetailleerd hoe we een ontwikkeldoel aanpakken en hoe we de voortgang monitoren. In het jaarverslag reflecteren we op de behaalde resultaten en zetten we de volgende stappen uit voor het komende schooljaar. Binnen onze professionele leerteams werken docenten samen aan deze ontwikkeldoelen. Door middel van actieonderzoek, lesson studies en de analyse van leerresultaten ontwerpen zij gezamenlijk kwalitatief hoogwaardige lessen. Wanneer interventies hun effectiviteit hebben bewezen, leggen we deze werkwijzen vast in een kwaliteitskaart. De directie en het breed managementteam zorgen vervolgens voor de implementatie als schoolbeleid, zodat deze effectieve methoden breed worden toegepast.

Speciaal Onderwijs Aanbod voor Jonge Kinderen op De Kelderswerf

Toelichting van de school

Basisschool De Kelderswerf in Obdam verwelkomt met trots jonge kinderen in een veilige en stimulerende omgeving. Wij geloven in een warme en zorgvuldige overdracht, waarbij we nauw samenwerken met ouders. Ons doel is om elk kind een fantastische start te geven in het basisonderwijs. Door een persoonlijke benadering en aandacht voor de individuele behoeften van uw kind, creëren we een solide basis voor hun verdere schoolcarrière. Ontdek hoe De Kelderswerf uw kind kan ondersteunen in de eerste schooljaren. Wij bieden een warm welkom en een omgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijs aanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool De Kelderswerf?

Basisschool De Kelderswerf richt zich op een optimale ontwikkeling voor alle jonge kinderen. Wij bieden een gestructureerd en uitdagend programma dat aansluit bij de behoeften van jonge leerlingen. Dit programma is erop gericht om kinderen spelenderwijs te laten kennismaken met belangrijke leergebieden. Door middel van gerichte activiteiten en individuele aandacht zorgen we voor een vliegende start. Meer informatie over onze aanpak voor het jonge kind vindt u op onze website of u kunt contact opnemen met de school.

Met welke partners werkt Basisschool De Kelderswerf samen voor het onderwijs aan jonge kinderen?

Basisschool De Kelderswerf hecht veel waarde aan samenwerking om de best mogelijke zorg en educatie voor jonge kinderen te garanderen. Wij werken nauw samen met kinderopvangorganisaties en peuterspeelzalen in de regio Obdam. Deze samenwerking zorgt voor een soepele overgang van de kinderopvang naar de basisschool. Door kennis en ervaringen te delen, kunnen we een doorlopende ontwikkelingslijn voor uw kind waarborgen. Voor specifieke informatie over onze samenwerkingspartners kunt u terecht bij de directie van De Kelderswerf.
Team | De Kelderswerf in Obdam | [2025] Schoolregister