WereldWijs in Noordwijk (Zuid-Holland)

Het team van WereldWijs in Noordwijk (Zuid-Holland)

Current section: team
Alk 82
2201 Noordwijk (Zuid-Holland)

Zie hier hoe het team van WereldWijs is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van WereldWijs. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past WereldWijs bij jullie?

Ontdek hoe goed WereldWijs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij WereldWijs zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij WereldWijs. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (14.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij WereldWijs werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85.7%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor WereldWijs gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Leerkrachtvervanging op Basisschool WereldWijs

Op basisschool WereldWijs zorgen we voor continuïteit in het onderwijs. Bij kortdurende afwezigheid van een leerkracht, zoals ziekte of een studiedag, zetten we primair in op interne oplossingen. Ons toegewijde team van docenten werkt nauw samen om leerlingen de best mogelijke begeleiding te bieden, zelfs tijdens afwezigheid van hun vaste leerkracht. Voor langdurige verlofsituaties, zoals zwangerschapsverlof of sabbatical, initiateert WereldWijs een proactief zoekproces naar een vaste, kwalitatieve vervanger. Zo garanderen we een stabiele leeromgeving en consistente onderwijskwaliteit voor alle kinderen. Daarnaast onderhoudt basisschool WereldWijs een waardevolle samenwerking met Lukida. Deze organisatie biedt gespecialiseerde vakdocenten die uw kind kennis laten maken met diverse disciplines. Denk hierbij aan creatieve professionals zoals kunstenaars, theatermakers en dansers, maar ook aan inspirerende wetenschappers en programmeurs. Allemaal beschikken ze over een sterke onderwijskundige basis, waardoor zij op een boeiende en educatieve manier lesgeven en de horizon van onze leerlingen verbreden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Obs WereldWijs

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op WereldWijs: Specialisten voor Elke Leerbehoefte

6

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Onderwijsadvies
Rekenspecialist voor Optimaal Rekenonderwijs
Remedial Teacher voor Gerichte Studiehulp
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor Talentontwikkeling
Leesspecialist voor Leesplezier en Begrip
NT2 Specialist voor Nederlands als Tweede Taal

Toelichting van de school:

Op WereldWijs zetten we ons in voor optimale taal- en rekenvaardigheden. Voor dyslexie volgen onze specialisten regelmatig bijscholingen om de meest effectieve ondersteuning te bieden. Dyslexiebehandeling voor leerlingen met ernstige dyslexie wordt verzorgd door Bureau 1801, direct op onze schoollocatie. Daarnaast onderhouden wij nauwe banden met diverse externe logopedisten om onze zorg te verbreden en aan te vullen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Kanjertraining en Weerbaarheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Remedial Teacher voor Emotionele Ondersteuning
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor Sociale Vaardigheden

Toelichting van de school:

De Kanjertraining vormt de kern van onze sociaal-emotionele aanpak, met gecertificeerde leerkrachten in elke klas die deze lessen verzorgen. De focus ligt in het begin van het schooljaar op het creëren van een veilige en positieve groepsdynamiek, waar we het hele jaar profijt van hebben. Indien nodig verdiepen we de Kanjerlessen of schakelen we externe expertise in, zoals gespecialiseerde weerbaarheidstrainingen zoals Rots en Water, in overleg met onze intern begeleider en gedragsspecialist. Leerlingen in groep 7 en 8 ontvangen zes weerbaarheidstrainingen van de GGD, gericht op het versterken van sociale competenties, zelfbeeld en zelfvertrouwen tijdens de puberteit. Deze trainingen bevorderen ook een positief groepsgevoel en bieden ouders een huiswerkmodule voor thuisbetrokkenheid, zoals beschreven in ons pestprotocol.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Individuele Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Brede Ondersteuning
Remedial Teacher voor Studievaardigheden
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor Uitdagende Leertrajecten

Toelichting van de school:

Onze school biedt een uitgebreid en geïntegreerd ondersteuningssysteem om elke leerling optimaal te laten ontwikkelen, met aandacht voor diverse onderwijsbehoeften. De intern begeleider coördineert de begeleiding voor alle leerlingen, inclusief die met specifieke leer- en ontwikkelingsvragen, in nauwe samenwerking met leerkrachten, ouders en externe experts. De remedial teacher verzorgt gerichte individuele of groepsondersteuning bij taal, rekenen en andere vakgebieden, met regelmatige evaluatie en aanpassing van de aanpak. Onze leesspecialist bevordert leesplezier en pakt mogelijke leesproblemen vroegtijdig aan, terwijl de NT2-specialist anderstalige leerlingen ondersteunt in hun taalverwerving en het team adviseert over effectieve didactiek. De specialist meer- en hoogbegaafdheid ontwikkelt verrijkingsactiviteiten en begeleidt leerkrachten bij het bieden van uitdagend onderwijs aan getalenteerde leerlingen. We maken gebruik van gespecialiseerde materialen en werken samen met orthopedagogen, psychologen en logopedisten voor een op maat gemaakte begeleiding, zodat elke leerling zich maximaal kan ontplooien binnen onze veilige en stimulerende omgeving.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Bewegingsactiviteiten
Remedial Teacher voor Motorische Ontwikkeling
Gymdocent voor Sportieve Vaardigheden

Toelichting van de school:

Via het GymWijzer programma screenen onze gymdocenten de motorische vaardigheden van alle leerlingen, die zo ook hun eigen vooruitgang kunnen volgen. Daarnaast monitoren de groepsleerkrachten de motorische en lichamelijke ontwikkeling nauwlettend. Met een eigen motorische remedial teacher in huis bieden we directe hulp, en waar nodig zorgen we voor doorverwijzing naar externe specialisten.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

BHV-ers (Bedrijfshulpverlening)
EHBO-ers (Eerste Hulp Bij Ongelukken)

Toelichting van de school:

Ons schoolteam beschikt over getrainde BHV'ers en EHBO'ers die jaarlijks hun kennis opfrissen, zodat zij adequaat kunnen handelen bij kleine incidenten. Bij twijfel over de gezondheid van een leerling, nemen wij direct contact op met de ouders en/of de huisarts voor professioneel advies.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
BSO KOK kinderopvang in het schoolgebouw

Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuning voor Uw Kind

Veelzijdige Begeleiding op Basisschool WereldWijs

Bij WereldWijs zetten we ons volledig in voor de groei van uw kind. We streven ernaar dat elk kind met plezier leert, zich optimaal ontwikkelt en met een positief zelfbeeld klaar is voor de volgende stap in het voortgezet onderwijs. Onze begeleiding richt zich op zowel academische als sociaal-emotionele ontwikkeling, met oog voor een brede kijk op de wereld. Wij monitoren de lichamelijke en geestelijke gezondheid van alle leerlingen nauwlettend en grijpen tijdig in, altijd in nauw overleg met u als ouder. De intern begeleider speelt een cruciale rol in het organiseren van effectief onderwijs en ondersteunt leerkrachten bij het bieden van specifieke hulp aan leerlingen. Samen met de leerkracht onderzoeken we waar nodig is en ontwikkelen we passende oplossingen om uw kind optimaal te begeleiden. Burgerschapsonderwijs: Actieve en Verantwoordelijke Burgers Vormen WereldWijs bevordert actief burgerschap door leerlingen waarden en normen mee te geven die essentieel zijn voor deelname aan onze dynamische samenleving. We leren kinderen respectvol om te gaan met elkaar, zelfbewust te zijn en open te staan voor diverse opvattingen. Onze schoolomgeving is een mini-maatschappij waar leerlingen leren over democratische processen, diversiteit en inclusie. Door de interactie met medeleerlingen met verschillende achtergronden, ontwikkelen zij een tolerante en verdraagzame houding. Wij benadrukken het belang van het kennen en naleven van maatschappelijke regels, waarbij we de culturele achtergrond van elk kind als een verrijking zien. We integreren burgerschapsonderwijs via onze lesmethodes en organiseren jaarlijks terugkerende activiteiten, thema's en gesprekken die bijdragen aan de vorming van verantwoordelijke burgers. Dit alles met respect voor ieders achtergrond en met het oog op een inclusieve leeromgeving. Digitale Geletterdheid: Vaardigheden voor de Toekomst In de huidige digitale wereld is digitale geletterdheid onmisbaar. WereldWijs rust uw kind uit met de kennis en vaardigheden om effectief en bewust om te gaan met technologie. Digitale geletterdheid omvat bij ons meer dan alleen het gebruik van apparaten; het gaat om kennis verwerven, kritisch beoordelen van informatie, en het inschatten van kansen en risico's in de digitale wereld. We stimuleren een proactieve houding, samenwerking en het zoeken naar nieuwe kennis. Onze aanpak is onderverdeeld in vier domeinen: praktische ICT-vaardigheden voor het bedienen van apparaten, mediawijsheid voor veilig en bewust mediagebruik, digitale informatievaardigheden voor het effectief zoeken en verwerken van online informatie, en computational thinking voor probleemoplossing met technologie. We werken consistent aan de ontwikkeling van deze vaardigheden, zodat uw kind optimaal voorbereid is op de uitdagingen van de 21e eeuw. Indien nodig schakelen we externe experts in om onze expertise te versterken. Extra Voorzieningen en Toekomstplannen WereldWijs werkt samen met de bovenschoolse plusklas in de regio Noordwijk voor extra uitdaging. Tevens maken we gebruik van buurtsportcoaches voor sportieve activiteiten op het schoolplein. Ons leerlingvolgsysteem, IEP, biedt waardevolle inzichten voor zowel leerlingen als ouders, en ondersteunt ons bij het afstemmen van het onderwijs op individuele behoeften. We selecteren lesmethoden die differentiatie mogelijk maken, zodat elk kind op het eigen niveau kan werken. De weektaken worden aangepast aan de individuele behoeften van de leerlingen, zowel qua niveau als hoeveelheid. Een belangrijk ontwikkelpunt voor ons is het verhogen van het niveau van het Engelse taalonderwijs, waarvoor we ruim de tijd nemen om weloverwogen keuzes te maken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitszorg en Schoolplan: Vooruitgang met Visie

Welke ambitieuze doelen heeft ons schoolplan voor 2025/2026?

Ons schoolplan 2025/2026 richt zich op een veelzijdige ontwikkeling. We streven naar een versterkte publieke relatie (PR) door onze activiteiten en communicatie te intensiveren, met speciale aandacht voor peuters en het creëren van een positief schoolbeeld. Het International Primary Curriculum (IPC) blijft een kernonderdeel, waarbij we de kwaliteit van zowel kennis als vaardigheden op projectniveau continu borgen en verbeteren. Ouderbetrokkenheid is een prioriteit; we zoeken actief naar manieren om ouders nog nauwer bij het leerproces te betrekken. Daarnaast zetten we vol in op het Directe Instructiemodel (EDI) door gerichte nascholing, wat resulteert in een uniforme en effectieve instructie in alle klassen, gebaseerd op de nieuwste pedagogische inzichten. Burgerschap wordt geïntegreerd in ons beleid en zichtbaar gemaakt in de klaslokalen, met een focus op het monitoren van de leerlingontwikkeling. Specifieke aandachtspunten voor 2025/2026 omvatten het promoten van onze school, het versterken van de interne schoolomgeving en de speelplaats, het betrekken van externe partners, het waarborgen van een doorlopende leerlijn van groep 1 tot 8, het integreren van burgerschapsdoelen binnen IPC, het toegankelijker maken van ouderavonden, en het optimaliseren van taalverzorging en digitale geletterdheid met behulp van de subsidie basisvaardigheden. Collegiale consultatie en verdiepende gesprekken staan centraal bij de implementatie van EDI en het borgen van ons burgerschapsbeleid.

Hoe realiseert WereldWijs haar onderwijsdoelen?

Bij WereldWijs baseren we onze onderwijsdoelen op een heldere missie en visie, met als kern dat elk kind zich welkom en gezien voelt. Dit openbare karakter dragen we actief uit, zowel intern als extern. Wij hanteren het International Primary Curriculum (IPC) en richten ons op het continu versterken van de doorlopende leerlijnen binnen dit vernieuwende curriculum. Een nauwe samenwerking met ouders is essentieel; we stimuleren hun betrokkenheid bij het leerproces, met specifieke aandacht voor IPC en het leesonderwijs. Jaarlijks stellen we, gebaseerd op ons schoolplan, focuspunten vast om ons onderwijs continu te verbeteren en vernieuwend te blijven. Dit blijkt uit eerdere prestaties, zoals het behalen van het Kanjertraining-certificaat, en onze proactieve houding ten opzichte van nieuwe ontwikkelingen. We hebben een nieuw, geavanceerd leerlingvolgsysteem geïntroduceerd en verdiepen onze kennis ervan via gerichte studiemomenten. Ons beleidsplan voor Burgerschap is in samenwerking met andere scholen ontwikkeld en voldoet aan de gestelde eisen. De focus ligt nu op het zichtbaar maken van burgerschap in de klas en het effectief monitoren van de voortgang van onze leerlingen. Het Directe Instructiemodel (EDI) krijgt extra aandacht middels twee schoolbrede studiemomenten, ondersteund door een extern bureau en collegiale consultatie, om een consistente en optimale instructie te garanderen. Met de subsidie 'Basisvaardigheden' versterken we in het schooljaar 2025-2026 Digitale Geletterdheid en Taalverzorging, waarvoor een gedetailleerd uitvoeringsplan wordt opgesteld. Onze verantwoording is transparant: tweemaal per jaar evalueren we ons onderwijs middels een schoolzelfevaluatie. Minimaal viermaal per jaar vindt een kwaliteitsoverleg plaats met het bestuur. De directie presenteert jaarlijks een evaluatie van het jaarplan. De medezeggenschapsraad (MR) draagt bij aan de inhoudelijke besluitvorming en publiceert een jaarverslag, toegankelijk via onze website.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen op Basisschool WereldWijs

Toelichting van de school

Ontdek het unieke aanbod voor jonge kinderen op basisschool WereldWijs, waar we een naadloze overgang creëren van kinderopvang naar basisonderwijs. Onze school deelt haar faciliteiten met KOK kinderopvang, wat zorgt voor een geïntegreerde leeromgeving. We werken nauw samen met zowel de buitenschoolse opvang (BSO) als de tussenschoolse opvang (TSO) om een consistente en stimulerende leerlijn te garanderen voor alle jonge leerlingen. Kwaliteitszorg en Ontwikkeling: Een Sterke Basis Bij WereldWijs streven we naar uitmuntend onderwijs door middel van een proactief kwaliteitszorgplan. Dit plan is gericht op het continu verbeteren van onze onderwijspraktijken, zodat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. We erkennen dat elk kind uniek is, met eigen startpunten en leerbehoeften. Om deze individuele trajecten optimaal te begeleiden, gebruiken we het IEP observatie-instrument specifiek voor leerjaar 1 en 2. Moderne Leermethoden voor een Rijke Leerervaring Ons lesaanbod voor kleuters is ontworpen om eigentijds, breed, rijk en gevarieerd te zijn. Met de kleutermethode Kleuterplein bieden we thematisch onderwijs dat ruimte biedt voor herhaling, verdieping en aandacht voor alle ontwikkelingsgebieden. Deze methode zorgt voor een soepele overgang naar groep 3, waardoor een doorlopende leerlijn wordt gewaarborgd. Versterking van Rekenkundig Begrip Om het rekenonderwijs voor jonge kinderen te verrijken, integreren we de methode Sprongen Vooruit. Deze methode stimuleert het rekenkundig begrip door middel van spel, beweging en tastbare materialen. Zo sluit ons rekenaanbod perfect aan bij de belevingswereld en ontwikkelingsfase van jonge kinderen, wat leidt tot een dieper en duurzamer begrip.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool WereldWijs extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool WereldWijs biedt een scala aan gespecialiseerde ondersteuning voor jonge kinderen, waaronder: * Specialistische begeleiding voor kinderen met een Nederlandse als Tweede Taal (NT-2) achtergrond. * Gerichte ondersteuning voor (hoog)begaafde leerlingen om hun talenten optimaal te benutten. * Deskundige hulp van een leesspecialist om leesvaardigheid te bevorderen.

Ja, Basisschool WereldWijs biedt een scala aan gespecialiseerde ondersteuning voor jonge kinderen, waaronder: * Specialistische begeleiding voor kinderen met een Nederlandse als Tweede Taal (NT-2) achtergrond. * Gerichte ondersteuning voor (hoog)begaafde leerlingen om hun talenten optimaal te benutten. * Deskundige hulp van een leesspecialist om leesvaardigheid te bevorderen.

Specialistische NT-2 Ondersteuning
Begeleiding voor (Hoog)begaafde Kinderen
Expertise van een Leesspecialist

Met welke kinderopvangpartners werkt Basisschool WereldWijs samen?

Onze school werkt nauw samen met KOK kinderopvang, een partner die zich inzet voor een soepele overgang en een doorlopende leerlijn voor jonge kinderen. Deze samenwerking waarborgt een consistente en stimulerende omgeving vanaf de eerste kinderopvangdagen tot aan de start van het basisonderwijs, wat essentieel is voor een succesvolle schoolcarrière.

Onze school werkt nauw samen met KOK kinderopvang, een partner die zich inzet voor een soepele overgang en een doorlopende leerlijn voor jonge kinderen. Deze samenwerking waarborgt een consistente en stimulerende omgeving vanaf de eerste kinderopvangdagen tot aan de start van het basisonderwijs, wat essentieel is voor een succesvolle schoolcarrière.