Basisschool De Schapendel in Noordwijk (Zuid-Holland)

Het team van De Schapendel in Noordwijk (Zuid-Holland)

Current section: team
Stakman Bossestraat 73
2203 Noordwijk (Zuid-Holland)

Zie hier hoe het team van De Schapendel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Schapendel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Schapendel bij jullie?

Ontdek hoe goed De Schapendel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Schapendel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.9%)
Man (11.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Schapendel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (0%)
35-45 jaar (14.3%)
45-55 jaar (42.9%)
55-65 jaar (28.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Schapendel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Schapendel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Flexibele Leerkrachtvervanging op De Schapendel: Altijd Onderwijsgarantie

Op basisschool De Schapendel begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Mocht een van onze toegewijde leerkrachten onverhoopt afwezig zijn, dan zorgen wij voor een naadloze overgang. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van uw kind hun leerproces. Daarom zetten we met voorrang onze eigen vervangingspool in. Dit garandeert dat uw kind les krijgt van een vertrouwde en gekwalificeerde professional. Indien de vervangingspool niet volstaat, mobiliseren we intern extra personeel om de continuïteit te verzekeren. Pas in uitzonderlijke situaties, wanneer deze opties niet haalbaar zijn, overwegen we het tijdelijk splitsen van groepen. U wordt altijd proactief geïnformeerd via Social Schools over eventuele wijzigingen, zodat u volledig op de hoogte blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De basisschool heeft 8 leerjaren verdeeld in groep 1 t/m 8.Op onze school werken wij met combinatiegroepen van 2 leerjaren. Jongere leerlingen doen via oudere leerlingen kennis en vaardigheden op en de oudere leerlingen leren bijvoorbeeld verantwoordelijkheid te nemen wanneer zij jongere leerlingen helpen. Daarbij komt dat leerlingen in een combinatiegroep erg goed leren zelfstandig en geconcentreerd te werken. Een ander voordeel is dat leerlingen die bij één of meer vakken verder of minder ver in hun ontwikkeling zijn, makkelijker kunnen aanschuiven bij de instructie van een ander deel van de groep. We werken op school met het EDI- instructiemodel waardoor instructies kort en effectief zijn en de actieve betrokkenheid van alle leerlingen maximaal is.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Specialisten die Extra Ondersteuning Bieden op De Schapendel

1

Taalontwikkeling en Rekenen: Specialistische Hulp

Beschikbare specialisten:

Logopedist
Onderwijsassistent
Gepensioneerde Leerkracht

Toelichting van de school:

Op De Schapendel streven we naar optimale taal- en rekenontwikkeling voor elke leerling. Een logopediste van GGD Hollands-Midden voert preventieve logopedie uit en is beschikbaar voor vragen over uitspraak, taalontwikkeling, meertaligheid, mondgedrag, stem- en luistervaardigheden. Jaarlijks vindt er een logopedische screening plaats voor alle leerlingen rond de leeftijd van 5 jaar. Ouders ontvangen hiervoor een uitnodiging, en bij gesignaleerde problemen wordt vervolgonderzoek of een verwijzing naar een externe logopedist overwogen. Daarnaast biedt onze toegewijde onderwijsassistent extra ondersteuning aan leerlingen in groep 1 tot en met 4 op het gebied van woordenschat, voorbereidend rekenen en lezen. Een ervaren, gepensioneerde leerkracht ondersteunt daarnaast wekelijks leerlingen vanaf groep 4 met extra hulp bij rekenen, begrijpend lezen, spelling en woordenschat, om zo de academische groei te stimuleren.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Weerbaarheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rots & Water Trainer

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind staat centraal binnen onze school. Onze intern begeleider, tweemaal per week aanwezig, coördineert de leerlingenzorg, stelt zorgplannen op en zorgt voor de implementatie ervan. Zij is het aanspreekpunt voor alle zorggerelateerde zaken en werkt nauw samen met leerkrachten en ouders om een veilige en ondersteunende leeromgeving te creëren. Op vrijdagochtend bevordert onze gecertificeerde Rots & Water trainer de weerbaarheid van leerlingen. Door middel van gerichte trainingen, zowel individueel als in groepsverband, leren kinderen om te gaan met uitdagingen en ontwikkelen ze zelfvertrouwen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Professionele Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Kindercoach
Rots & Water Trainer

Toelichting van de school:

Onze school biedt gespecialiseerde begeleiding voor leerlingen in groep 4 tot en met 8 die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak. Een gediplomeerde kindercoach is één dag per week aanwezig om deze leerlingen te begeleiden. De coach werkt samen met de leerling aan het ontwikkelen van effectieve strategieën om schoolse uitdagingen aan te gaan en positieve gedragsveranderingen te stimuleren. Daarnaast kan de Rots & Water trainer ingezet worden om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van zelfbeheersing en een proactieve houding, wat bijdraagt aan een betere werkhouding en taakaanpak.

1

Motorische Ontwikkeling: Remedial Teaching

Beschikbare specialisten:

Motorische Remedial Teacher (MRT)

Toelichting van de school:

Op De Schapendel besteden we ook aandacht aan de motorische ontwikkeling van onze leerlingen. Na een motorische screening is er de mogelijkheid om extra ondersteuning te bieden middels motorische remedial teaching. Deze gespecialiseerde hulp richt zich op het verbeteren van fijne en grove motoriek, coördinatie en ruimtelijk inzicht. Ons doel is om alle leerlingen de kans te geven zich optimaal te ontwikkelen, zowel cognitief als fysiek.

1

Veiligheid en Verzorging: BHV Gecertificeerd

Beschikbare specialisten:

Bed Hulp Verleners (BHV'ers)

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen zijn van het grootste belang. Daarom zijn alle leerkrachten op De Schapendel opgeleid tot gecertificeerde Bed Hulp Verleners (BHV'ers). Dit betekent dat ons team voorbereid is om adequaat te handelen in geval van noodgevallen, zoals medische incidenten of calamiteiten. U kunt erop vertrouwen dat uw kind zich in een veilige en goed voorbereide omgeving bevindt, waar zorg en veiligheid hand in hand gaan.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Handvaardigheidlokaal
Samenwerkplekken
Stilwerkplekken

Extra Ondersteuning voor Elke Leerling van De Schapendel

Onze Visie op Leerlingontwikkeling en Begeleiding

Bij basisschool De Schapendel geloven we in een onderwijsomgeving waar elke leerling continu kan groeien en zich ontwikkelen. Onze aanpak richt zich op het afstemmen van het onderwijs op de unieke onderwijsbehoeften van ieder kind. We zetten niet alleen in op leerlingen die extra hulp nodig hebben, maar signaleren ook proactief en vroegtijdig leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong of een specifieke leerstijl. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP), dat tweejaarlijks wordt bijgewerkt door onze intern begeleider, beschrijft gedetailleerd welke basis- en aanvullende ondersteuning wij bieden. U kunt dit profiel inzien bij de intern begeleider of directie van onze school. Samenwerkingsverband Duin- en Bollenstreek Het grootste deel van onze leerlingen ontwikkelt zich naar verwachting en leert zonder problemen. Voor deze kinderen verandert er door het passend onderwijs weinig. Ongeveer twintig procent van de kinderen heeft echter extra begeleiding nodig, variërend van speciaal lesmateriaal tot een aangepaste leeromgeving. Passend onderwijs betekent voor ons deze ondersteuning zo snel, licht en dichtbij mogelijk organiseren, afgestemd op de individuele onderwijs- en begeleidingsbehoeften. Binnen het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Duin- en Bollenstreek werken scholen samen om passend onderwijs voor alle 15.000 leerlingen van vier tot twaalf jaar in de regio mogelijk te maken. Op www.swv-db.nl vindt u meer informatie over de ondersteuningsstructuur en actuele ontwikkelingen. Toekomstgericht Aanbod voor Extra Ondersteuning Onze ambitie voor de komende jaren is om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben nog vroeger te signaleren en hen een passend en uitdagend aanbod te bieden. We willen ook talenten en specifieke kwaliteiten van leerlingen in kaart brengen om hierop aan te sluiten en een breder leeraanbod te creëren. De actieve betrokkenheid van leerlingen en ouders hierbij is essentieel. Daarnaast streven we ernaar dat ons team continu beschikt over de nodige kennis en vaardigheden om adequaat in te spelen op de uiteenlopende ondersteuningsbehoeften van elk kind op De Schapendel.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan van Basisschool De Schapendel

Wat zijn de kernambities in het schoolplan van De Schapendel?

Bij Basisschool De Schapendel staat onderwijskwaliteit centraal. We zetten ons structureel en planmatig in voor continue verbetering, met als doel altijd de basiskwaliteit te overtreffen en te voldoen aan de inspectienormen. Ons kwaliteitskader, ontwikkeld in samenwerking met het bestuur van Sophia Scholen, definieert onze afspraken over kwaliteitsborging. In juni 2022 behaalden we de beoordeling 'Goed' van de Onderwijsinspectie, met speciale lof voor ons positieve pedagogische klimaat, de effectieve kwaliteitszorg en de sterke samenwerking binnen ons team en met ouders. We investeren in de professionele ontwikkeling van ons personeel, stimuleren kennisdeling en bieden een inspirerende leeromgeving. De directeur en intern begeleider monitoren en ondersteunen de groei van ons team, gesteund door het bestuur van Sophia Scholen. Dit alles draagt bij aan duurzame schoolontwikkeling en een vitale visie die zichtbaar is in de hele schoolorganisatie.

Welke verbeterdoelen streeft De Schapendel na voor de komende jaren?

Voor de periode 2023-2026 heeft Basisschool De Schapendel drie belangrijke verbeterdoelen vastgesteld: 1. Implementatie van een doorlopende leerlijn burgerschap, inclusief sociale competenties, gedetailleerd in onze jaarplannen. 2. Aanbieden van een rijk en stimulerend leeraanbod in een uitdagende leeromgeving. 3. Effectieve ondersteuning bieden aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. 4. Gericht gebruik maken van digitale middelen om ouders te informeren over de voortgang van hun kind.

Hoe borgt De Schapendel de realisatie van haar schoolplan- en jaarplan doelen?

De doelen uit ons schoolplan zijn uitgewerkt in een meerjarenplan, en de specifieke jaardoelen worden vastgelegd in het jaarplan. We hanteren de methodiek van Stichting LeerKRACHT om een duurzame verbetercultuur te bevorderen en de onderwijskwaliteit te verhogen. Elk schooljaar bepalen we gezamenlijk met het team concrete jaardoelen, die voortkomen uit zowel het meerjarenplan als onze eigen ambitie. De LeerKRACHT-methodiek omvat een cyclus die zorgt voor de borging van behaalde resultaten. Kwaliteitskaarten worden jaarlijks geëvalueerd en bijgewerkt, en zowel het jaarplan als het schoolplan worden periodiek geanalyseerd om onze voortdurende ontwikkeling te waarborgen.

Ontdek Ons Stimulerende Aanbod voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Schapendel in Noordwijk bieden we een rijke en uitdagende leeromgeving voor onze jongste leerlingen in groep 1 en 2. Deze leeftijdsgroep bloeit op door ontdekking en spel, daarom organiseren we ons onderwijs rondom de inspirerende thema's van Kleuteruniversiteit. Onze leerlingen werken in betekenisvolle hoeken, waar ze zelfstandig kunnen exploreren en hun talenten ontwikkelen. De leerkracht begeleidt dit proces nauwgezet, biedt activiteiten die aansluiten bij de individuele ontwikkeling en volgt de leerlijn voor jonge kinderen via ParnasSys. Voor rekenvaardigheden maken we gebruik van de effectieve methode 'Met sprongen vooruit'. De sociaal-emotionele ontwikkeling krijgt veel aandacht in de kleutergroep. Naast spel en het gebruik van handpoppen, voeren we individuele gesprekken met de kinderen. De Kanjertraining ondersteunt ons hierbij, wat zorgt voor een positieve groepsdynamiek en emotionele groei. Speciale aandacht is er voor taalzwakke leerlingen en leerlingen die Nederlands als tweede taal (NT2) volgen. Zij ontvangen extra ondersteuning in kleine groepjes, waarbij de lesstof uit de klas wordt herhaald en er specifiek aandacht is voor woordenschatontwikkeling. Samenwerking met voorschoolse organisaties is cruciaal voor een soepele overgang. We werken nauw samen met kinderopvang en peuterspeelzalen. Een 'warme overdracht' enkele weken voor de start zorgt ervoor dat we direct kunnen inspelen op de ontwikkelingsbehoeften van elk kind. Ouders worden hierover geïnformeerd en geven hiervoor toestemming. Voorschoolse Educatie (VVE) is gericht op jonge kinderen met een (taal)achterstand, om hen een sterke start op de basisschool te garanderen. Voorschoolse educatie vindt plaats vóór de basisschool, op de peuterspeelzaal of kinderopvang, en gemeenten stellen de doelgroep vast. Vroegschoolse educatie wordt binnen de basisschool (groep 1-2) verzorgd, waarvoor de scholen zelf verantwoordelijk zijn.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Schapendel extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Schapendel biedt specifieke programma's en extra ondersteuning voor jonge kinderen, met speciale aandacht voor taalontwikkeling en NT2-leerlingen om een optimale start te garanderen.

Ja, Basisschool De Schapendel biedt specifieke programma's en extra ondersteuning voor jonge kinderen, met speciale aandacht voor taalontwikkeling en NT2-leerlingen om een optimale start te garanderen.

Ontdek ons uitgebreide aanbod voor taalontwikkeling en NT2-leerlingen.

Met welke partners werkt Basisschool De Schapendel samen voor het jonge kind?

Basisschool De Schapendel werkt nauw samen met lokale voorschoolse educatiepartners, waaronder Humankind, om een naadloze en ondersteunende overgang van peuter naar basisschool te waarborgen.

Basisschool De Schapendel werkt nauw samen met lokale voorschoolse educatiepartners, waaronder Humankind, om een naadloze en ondersteunende overgang van peuter naar basisschool te waarborgen.

Samenwerking met voorschoolse educatiepartners.