Basisschool de Wingerd in Nijmegen

De resultaten van Basisschool de Wingerd in Nijmegen

Current section: resultaten
Leuvensbroek 2010
6546 Nijmegen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool de Wingerd, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool de Wingerd bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Wingerd bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op Basisschool de Wingerd

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. In groep acht meten we deze vaardigheden met een doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een strenge norm: minimaal 85% van de leerlingen moet dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en is uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool de Wingerd. Wij streven ernaar om dit niveau voor al onze leerlingen te waarborgen en te overtreffen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Excellente Resultaten op Basisschool de Wingerd

Het streefniveau biedt een uitdaging om verder te gaan dan de basisvaardigheden, waarbij we streven naar maximale ontwikkeling voor elke leerling aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor elke school een uniek streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie. Dit percentage is de cruciale signaleringswaarde die aangeeft hoeveel leerlingen het streefniveau moeten bereiken. Bij Basisschool de Wingerd zetten we ons in om ook dit hogere niveau voor een significant deel van onze leerlingen te realiseren, wat bijdraagt aan hun toekomstsucces.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool de Wingerd?

Bij Basisschool De Wingerd bereiden we leerlingen optimaal voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs (VO). We organiseren speciale momenten met ouders en kinderen om de juiste VO-school te vinden. Onze aanpak op De Wingerd: We starten in september met een informatiemoment voor alle ouders en kinderen uit groep 7 en 8. Hierin bespreken we de overstap naar het VO en de bijbehorende procedures. Bezoek in groep 7 de open dagen en avonden van VO-scholen. Wij adviseren u om dit al vroegtijdig te doen, zodat u en uw kind een goed beeld krijgen van de mogelijkheden. In februari van groep 7 bieden we tijdens een persoonlijk gesprek een pre-advies aan. Dit ontwikkelgesprek is gebaseerd op de observaties van de leerkracht en de resultaten van de CITO-toetsen (Leerling in Beeld). Een vooroverleg tussen leerkrachten en de bouwcoördinator zorgt voor een gedegen advies. Dit vroege advies geeft u de kans om de oriëntatie op het VO te starten. Tijdens groep 8 bezoeken we gezamenlijk een VO-school, zodat de kinderen alvast sfeer kunnen proeven. In januari van groep 8 houden we adviesgesprekken met ouders en kinderen. Hierin geven we een voorlopig advies dat gebaseerd is op onze jarenlange ervaring en de ontwikkeling van uw kind. Het kind is hierbij aanwezig om de toekomst zelf mede vorm te geven. De IEP-doorstroomtoets vindt in februari plaats, gevolgd door het definitieve schooladvies. Dit advies wordt schriftelijk aan u gecommuniceerd en kan, indien positief, worden bijgesteld na de toetsresultaten. Het definitieve advies en de resultaten van de toets worden gebruikt bij de aanmelding op de VO-school. U ontvangt tevens het inschrijfformulier en dient uw kind zelf tijdig aan te melden. De leerkracht van groep 8 stelt een onderwijskundig rapport op dat u ter inzage krijgt en dat wij in een gesloten envelop meegeven aan uw kind. In juni vinden de kennismakingsmiddagen plaats op de aangenomen VO-scholen. De mentoren van de VO-scholen bespreken uw kind met de leerkrachten van groep 8. We volgen de resultaten van onze oud-leerlingen tot na het verlaten van de middelbare school, om zo de effectiviteit van onze adviezen te waarborgen. De resultaten van de afgelopen jaren bevestigen de passendheid van onze schooladviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale en Emotionele Ontwikkeling Basisschool de Wingerd

Basisschool de Wingerd in Nijmegen heet iedereen van harte welkom. We hechten grote waarde aan een veilige en stimulerende omgeving waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. De sociaal-emotionele ontwikkeling is hierin cruciaal; het gaat om het bewust ervaren en hanteren van emoties. Deze ontwikkeling hangt nauw samen met de sociale vaardigheden van kinderen. Een goed sociaal-emotioneel welbevinden draagt bij aan een gevoel van thuishoren op school en aan succesvolle interacties met anderen. Emoties beïnvloeden hoe kinderen zich aanpassen aan hun omgeving en hoe ze relaties aangaan. Wij beschouwen het sociaal-emotionele welzijn van onze leerlingen als fundamenteel voor hun algehele schoolprestaties. Daarom integreren we systematisch aandacht voor deze ontwikkeling in ons onderwijs. Samen met u als ouder(s) leiden we kinderen op tot zelfstandige, verantwoordelijke individuen die goed voor zichzelf kunnen zorgen en positief kunnen omgaan met de wereld om hen heen. De voortgang van zowel de groep als individuele leerlingen wordt periodiek besproken door het onderwijsteam en de kwaliteitscoördinator. Tijdens deze bijeenkomsten evalueren we de ontwikkeling en bespreken we passende aanpakken om elk kind optimaal te ondersteunen.

Respect voor iedereen

Samenwerken en elkaar versterken

Wat is de aanpak van Basisschool de Wingerd voor sociale ontwikkeling?

Basisschool de Wingerd hanteert de principes van Positive Behaviour Support (PBS). Deze methodiek richt zich op het systematisch stimuleren van gewenst gedrag bij alle betrokkenen binnen de schoolgemeenschap. Samen met ouders en leerlingen creëren we een voorspelbare en positieve omgeving waarin duidelijke afspraken over gedrag centraal staan. PBS bevordert een gezamenlijke, zichtbare houding die we dagelijks uitdragen. We formuleren gewenst gedrag concreet en leggen de nadruk op onze kernwaarden. Naast algemene gedragsverwachtingen binnen de school, maken we ook specifieke klassenafspraken. Deze groepsregels worden positief geformuleerd en vertaald naar zichtbaar gedrag, zodat duidelijk is wat er van elk kind verwacht wordt. Dit alles draagt bij aan een prettig en effectief leerklimaat.

Welke methoden gebruikt De Wingerd voor sociaal-emotioneel leren?

Voor het sociaal-emotioneel leren maakt Basisschool de Wingerd gebruik van:

  • School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)

Hoe registreert deze basisschool sociale opbrengsten?

Basisschool de Wingerd brengt sociale opbrengsten in kaart door middel van:

  • Kijk! observatie-instrument

Inspectierapport Basisschool de Wingerd: Inzicht in Onderwijskwaliteit

Basisschool de Wingerd in Nijmegen biedt een stimulerende leeromgeving voor ruim 287 leerlingen. Onze school hanteert het onderwijsconcept van het basisonderwijs, waarbij we ons richten op de brede ontwikkeling van elk kind. Met een toegewijd team van docenten streven we naar uitstekende educatieve resultaten en een veilige, inspirerende sfeer waar kinderen met plezier naar school gaan.