Basisschool PCB Maranatha in Nieuwkoop

Het team van PCB Maranatha in Nieuwkoop

Current section: team
Ladderhaak 7
2421 Nieuwkoop

Zie hier hoe het team van PCB Maranatha is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van PCB Maranatha. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past PCB Maranatha bij jullie?

Ontdek hoe goed PCB Maranatha bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij PCB Maranatha zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 91.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (91.7%)
Man (8.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij PCB Maranatha. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.7%)
25-35 jaar (30.8%)
35-45 jaar (23.1%)
45-55 jaar (7.7%)
55-65 jaar (7.7%)
&ge;65 jaar (23.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij PCB Maranatha werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Management (16.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor PCB Maranatha gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging op PCB Maranatha: Zorgeloos Leren met Deskundige Invallers

Op de Maranathaschool zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Bij gepland verlof nemen ervaren interne leerkrachten de lessen over. Deze collega's kennen de leerlingen en de lesmethoden, wat zorgt voor een vertrouwde leeromgeving en minimale onderbreking van het leerproces. Bij onverwachte ziekte van een leerkracht hanteren we een noodplan om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Eerst proberen we een vervanger te regelen via het Regionaal Training Centrum (RTC-Cella), onze gespecialiseerde invalpool. Als dit onverhoopt niet lukt, activeren we interne oplossingen om de continuïteit te garanderen. Noodplan A voorziet in vervanging door een duo-collega of een andere beschikbare leerkracht uit ons team. Dit is een tijdelijke oplossing om de klasopvang te verzekeren, waarbij we rekening houden met de werkdruk van de collega's. Indien noodplan A niet volstaat, treden noodplan B of C in werking om de lesdoorgang te garanderen. Noodplan B, van toepassing voor één dag, houdt in dat bij ziekte van een leerkracht in de kleuterbouw of groep 3, een andere leerkracht de groep overneemt en een andere groep tijdelijk wordt verdeeld. Bij ziekte in de groepen 4 tot en met 8 worden de leerlingen van de betreffende groep verdeeld over de overige klassen, met vooraf vastgelegde instructies door de leerkrachten zelf. Na de eerste dag van noodplan B wordt gekeken naar noodplan C, noodplan A of de terugkeer van de eigen leerkracht. Noodplan C informeert ouders tijdig indien er geen vervanging gevonden kan worden en de groep opnieuw verdeeld moest worden, met het verzoek de leerlingen thuis te houden. Het is daarom raadzaam om thuis een eigen opvangplan te hebben. PCB Maranatha valt onder het bestuur van WIJ de Venen, een samenwerkingsverband van scholen dat zich inzet voor kwalitatief hoogstaand basisonderwijs. Wij erkennen de uitdagingen van het lerarentekort en werken proactief aan oplossingen, zoals het werven van nieuwe leerkrachten en het stimuleren van zij-instromers. Ondanks onze inspanningen kan het voorkomen dat er geen geschikte vervanging beschikbaar is. In dergelijke uitzonderlijke gevallen zullen we ouders tijdig informeren met het verzoek de leerlingen een dag thuis te houden. Dit is altijd de allerlaatste redmiddel. Binnen WIJ de Venen zijn duidelijke afspraken gemaakt: directeuren en intern begeleiders focussen zich op hun kerntaken en nemen geen klassen over om de dagelijkse gang van zaken en de ontwikkeling van het team te waarborgen. Zij zijn cruciaal voor het vinden van structurele oplossingen voor het lerarentekort en het coachen van het personeel. Samen met de schoolleiders en de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) ontwikkelt WIJ de Venen een strategisch plan om het oplopende lerarentekort structureel aan te pakken en de continuïteit van het onderwijs op alle aangesloten scholen te garanderen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Maranathaschool kiest er bewust voor om kinderen van verschillende leeftijden veel met elkaar te laten samenwerken en samen spelen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Ontwikkelingsmateriaal/Spelend leren
27.7%
Bewegingsonderwijs/buitenspel
25.5%
Taalonderwijs (mondeling/lezen)
16%
Oriëntatie op de wereld
11.7%
Voorbereidend rekenen
6.4%
Levensbeschouwing
5.3%
Leader in Me
4.3%
Engels
3.2%

Leerjaar 3 t/m 8

Rekenen/wiskunde
21.2%
Taal
18.5%
Lezen
17.2%
Wereldoriëntatie
9.9%
Kunstzinnige en creatieve vorming
9.3%
Overig
7.3%
Bewegingsonderwijs
6.6%
Levensbeschouwing
5%
Engelse taal
5%

Extra Ondersteuning op Basisschool Maranatha: Specialisten en Expertise Lokaal

0

Taal en Rekenen: Regionale Taalschool Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die nieuw zijn in Nederland, biedt Basisschool Maranatha in Nieuwkoop toegang tot de Regionale Taalschool. Deze gespecialiseerde school, onderdeel van SCOPE Scholengroep, staat klaar voor alle nieuwkomers. De Regionale Taalschool is een initiatief van onderwijsbesturen en de gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem, en Nieuwkoop. Kinderen van asielzoekers, statushouders, vluchtelingen, arbeidsmigranten en andere jonge nieuwkomers krijgen hier minimaal drie maanden tot een jaar fulltime intensief taalonderwijs. Na dit traject stromen de leerlingen door naar reguliere basisscholen in hun woonplaats. De focus ligt op het snel aanleren van de Nederlandse taal, zodat elk kind succesvol kan integreren in het lokale onderwijs en de maatschappij.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool Maranatha in Nieuwkoop besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. We creëren een veilige en stimulerende leeromgeving waar kinderen zich gewaardeerd voelen en zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ons team zet zich in om een positief zelfbeeld en sterke sociale vaardigheden te bevorderen. We hanteren een aanpak waarbij we focussen op het welzijn van de leerling, zodat ieder kind zich prettig en zelfverzekerd voelt binnen onze schoolgemeenschap. Bij specifieke behoeften op dit gebied zorgen we voor extra begeleiding, afgestemd op de individuele leerling. Dit draagt bij aan een harmonieuze en succesvolle schoolervaring voor iedereen.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Leader in Me

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool Maranatha omarmt het 'Leader in Me'-programma om leerlingen te begeleiden in hun persoonlijke leiderschap, sociale vaardigheden en zelfvertrouwen. Ons doel is een leeromgeving te scheppen waarin ieder kind zijn of haar talenten kan ontdekken en bijdragen aan de groep. Deze pedagogische aanpak, gericht op groei en eigenheid, wordt geïntegreerd in dagelijkse routines en lessen rond de zeven gewoonten. Kinderen leren reflecteren op hun gedrag, verantwoordelijkheid te nemen en effectief samen te werken. Extra ondersteuning wordt geboden in kleine groepen of individueel, met visueel en praktisch materiaal. Onze leerkrachten worden voortdurend geschoold in 'Leader in Me'. Indien nodig schakelen we de intern begeleider of externe experts in voor gespecialiseerde begeleiding, om zo de ontwikkeling van elk kind optimaal te ondersteunen.

1

Motorische Ontwikkeling: Gym en MQ Scan

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Gym (MRT)

Toelichting van de school:

Op Basisschool Maranatha in Nieuwkoop stimuleren we de motorische ontwikkeling van onze leerlingen actief. We maken gebruik van de MQ Scan om de motoriek van elk kind nauwkeurig in kaart te brengen. De MQ Scan, wat staat voor Motorisch Quotiënt, biedt inzicht in de fysieke vaardigheden van een leerling, vergelijkbaar met hoe IQ intelligentie en EQ emotionele ontwikkeling meten. Dit helpt ons om gerichte ondersteuning te bieden. Onze gespecialiseerde vakleerkracht gymnastiek (MRT) speelt een cruciale rol in het bevorderen van deze ontwikkeling, door middel van uitdagende en leerzame gymlessen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke specialisten voor medisch handelen en persoonlijke verzorging direct op deze pagina worden vermeld, staat Basisschool Maranatha altijd klaar om de nodige ondersteuning te bieden. We werken nauw samen met ouders en, indien nodig, met externe zorgprofessionals. Voor vragen over medische ondersteuning of persoonlijke verzorging binnen de schoolomgeving, kunt u altijd contact opnemen met de schoolleiding of de intern begeleider. Wij zorgen voor een passende oplossing die het welzijn van uw kind waarborgt. Onze prioriteit is een veilige en zorgzame omgeving waarin elk kind zich optimaal kan concentreren op zijn of haar ontwikkeling, met de juiste aandacht voor persoonlijke behoeften.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
1
Totaal specialisten
1
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Vanaf gr. 5 hebben alle leerlingen eigen device.
In gr. 1 t/m 4 zijn meerdere iPads aanwezig.

Uitgebreide Ondersteuning voor Leerlingen op PCB Maranatha

Ons Aanbod voor Individuele Educatieve Behoeften

Op PCB Maranatha bieden we gespecialiseerde ondersteuning voor diverse leerbehoeften. We hebben uitgebreide ervaring met taal-, spraak- en gehoorproblematiek, waaronder TOS (Taal Ontwikkelingsstoornis) en de begeleiding van moeilijk lerende kinderen met eigen leerlijnen (cluster 3). Momenteel ontwikkelen we ook een beleid specifiek voor hoogbegaafde en hoogintelligente leerlingen. Voor leerlingen met taal-, spraak- en gehooruitdagingen werken we nauw samen met ambulante begeleiders van AURIS. Dit zorgt voor een gecoördineerde en effectieve aanpak. Onze aanpak is gericht op het maximaal ontwikkelen van de potentie van elk kind. Speciaal voor moeilijk lerende kinderen hebben we 'De Laddergroep'. Deze groep wordt begeleid door een gespecialiseerde leerkracht en een leraarondersteuner, die twee ochtenden per week klaarstaan. Voor hoogbegaafde leerlingen richten we ons op 'De Buytegewoongroep'. Hier krijgen leerlingen uit groep 5 en 6 op woensdagochtend extra uitdaging, net als leerlingen uit groep 7 en 8. Daarnaast zetten we een team van experts in, waaronder professionals van het Samenwerkingsverband (SWV) en de Ambulant Educatieve Dienst (AED). Zij bieden onze leerkrachten waardevolle ondersteuning en advies, wat essentieel is voor een passend onderwijsaanbod. Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Rijnstreek: Een Plek voor Elk Kind Het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Rijnstreek streeft ernaar dat elk kind een passende plek in het basisonderwijs krijgt. Op dit moment zijn 48 basisscholen in de gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem en Nieuwkoop aangesloten bij dit initiatief. Het beleid van Passend Onderwijs wordt continu aangepast aan de veranderende behoeften van leerlingen, met als doel meer kinderen binnen hun eigen gemeenschap te kunnen laten onderwijzen. De meeste leerlingen op onze school ontwikkelen zich naar verwachting en leren zonder grote problemen. Echter, ongeveer één op de vijf kinderen heeft behoefte aan extra begeleiding om hun talenten volledig te benutten of om specifieke uitdagingen aan te gaan. Voor deze leerlingen is aanvullende ondersteuning cruciaal. Om deze extra ondersteuning te organiseren, heeft elke basisschool binnen de Rijnstreek een specifiek aanbod. Indien nodig wordt het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Rijnstreek ingeschakeld. Zij bieden extra ondersteuning die nauw aansluit bij de individuele ontwikkelingsbehoefte van de leerling. Zo garanderen we dat elk kind de hulp krijgt die het nodig heeft om te excelleren. Oudersteunpunt: Uw Partner in Passend Onderwijs De weg naar passend onderwijs is een gezamenlijke reis van school en ouders. De leerkracht en intern begeleider informeren en ondersteunen u hierbij actief. Het oudersteunpunt is er voor ouders die behoefte hebben aan extra ondersteuning, informatie of een klankbord bij het vinden van passend onderwijs voor hun kind. Dit steunpunt opereert onafhankelijk van de school en het samenwerkingsverband. Het hoofddoel is het informeren en ondersteunen van ouders. Op hun website vindt u uitgebreide informatie over passend onderwijs, inclusief uitleg van veelgebruikte termen en procedures. De ouderadviseur is uw directe aanspreekpunt en is bereikbaar via telefoon, e-mail of het contactformulier op de website. Website Oudersteunpunt: https://swvrijnstreek.nl/voor_ouders E-mail Oudersteunpunt: oudersteunpunt@swvrijnstreek.nl Telefoon Oudersteunpunt: 0172 - 266 266 Toekomstig Aanbod: Versterking van Ondersteuning Voor het komende schooljaar focussen we ons op de ontwikkeling van beleid voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. We leiden een specialist op die deze leerlingen nog beter kan begeleiden. Bovendien evalueren we continu de effectiviteit van onze huidige ondersteuningsprogramma's. Op basis van deze evaluaties passen we onze plannen aan, zodat we de ondersteuning blijven optimaliseren voor alle leerlingen die extra hulp nodig hebben.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Visie: Het Schoolplan van PCB Maranatha

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan voor 2025-2026?

Ons schooljaarplan 2025-2026 is gericht op significante verbeteringen in diverse onderwijszones. Voor rekenen en spelling zetten we in op het verdiepen van automatiseringsvaardigheden via methodes als Bareka en Rekensprint, met een duidelijke leerlijn en extra ondersteuning voor spelling. We werken aan het verankeren van het EDI-model, met specifieke aandacht voor de 'ik'- en 'jullie'-fasen in onze instructie. Binnen het 'Leader in Me'-programma stimuleren we eigenaarschap en leiderschap, waarbij we leiderschapsrollen koppelen aan breinkrachten en deze zichtbaar maken in leerlingportfolio's. Verdieping vindt plaats tijdens studiedagen, met directe koppelingen naar groepsdoelen en reflectie. Ons kleuteronderwijs focust op thematische samenhang en verdieping, door het ontwikkelen van teambrede themaplannen, het toepassen van de 3 V's (Verkennen, Verbinden, Verrijken) bij observaties en nauwe samenwerking met Auris voor taalontwikkeling. We borgen en delen effectieve werkvormen en observatiekaders. Qua taal- en spraakontwikkeling streven we naar een versterkte aanpak vanaf de start, met structurele overlegmomenten met peuterspeelzalen en kinderdagverblijven, vroege signalering en een evaluatie van bestaand lesmateriaal. Het doel is een consistente, kwalitatieve aanpak in de onderbouw. Voor hoogbegaafde leerlingen en extra uitdagingen bieden we passend en planmatig verrijkingsaanbod, inclusief compacting en verrijking per bouw, met duidelijke formats en integratie in themaplannen. De focus verschuift naar leerkrachtbegeleiding bij deze leerlingen. Professionele ontwikkeling is essentieel: we investeren in verdieping van instructievaardigheden via lesbezoeken en EDI-trainingen, koppelen persoonlijke leerplannen aan schoolthema's en moedigen eigen initiatief aan. Coaching en intervisie vormen een belangrijk onderdeel van onze groei. Tot slot creëren we bewuste teammomenten voor kwaliteitsverbetering, met minder versnippering en meer focus op verdieping, door ontwikkel- en overlegmomenten structureel in te plannen.

Hoe monitoren en realiseren we onze schoolbrede doelstellingen?

Gedurende het schooljaar evalueren we de voortgang van onze schoolbrede doelstellingen. In januari/februari vindt een tussentijdse evaluatie plaats met het voltallige team, gevolgd door een definitieve slotevaluatie in juni. Actiewerkgroepen, bestaande uit teamleden per bouw, werken continu aan de realisatie van de doelen. Zij monitoren de voortgang middels hun actieplannen en stellen per periode concrete subdoelen op, die vervolgens worden bijgesteld of afgerond.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen op PCB Maranatha

Toelichting van de school

Op basisschool PCB Maranatha in Nieuwkoop zetten we ons in voor een naadloze ontwikkeling van jonge kinderen. We maken gebruik van het erkende observatiesysteem Parnassys Leerlijnen Jonge Kind, dat is gebaseerd op de SLO-leerlijnen. Hierdoor garanderen we een gestructureerde aanpak met duidelijke leerdoelen die perfect aansluiten bij de behoeften van jonge leerlingen. Onze lesinhoud en leerdoelen zijn zorgvuldig op elkaar afgestemd, wat zorgt voor een consistente leerervaring. Om de doorgaande lijn in het onderwijs te waarborgen, onderhouden we nauwe banden met kinderopvanglocaties. We delen essentiële informatie over de ontwikkeling en ondersteuning van uw kind, zodat de overgang naar de basisschool soepel verloopt. In nauwe samenwerking met Kinderdagverblijf Polderpret werken we continu aan het optimaliseren van onze aanpak. Dit gezamenlijke initiatief zorgt ervoor dat de leerstof optimaal wordt afgestemd, wat de educatieve reis van uw kind ten goede komt. Wij geloven in een sterke samenwerking voor de beste start.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft PCB Maranatha voor jonge kinderen?

Basisschool PCB Maranatha biedt een gestructureerd en op elkaar afgestemd programma voor jonge kinderen, gericht op een optimale ontwikkeling. We hanteren een erkend observatiesysteem en werken met de SLO-leerlijnen om een solide basis te leggen.

Met welke partners werkt PCB Maranatha samen voor het jonge kind programma?

PCB Maranatha onderhoudt sterke samenwerkingsverbanden met lokale kinderopvangcentra om een optimale doorgaande leerlijn te garanderen. Deze samenwerkingen omvatten onder andere KDV Polderpret en KDV De Posterij.

PCB Maranatha onderhoudt sterke samenwerkingsverbanden met lokale kinderopvangcentra om een optimale doorgaande leerlijn te garanderen. Deze samenwerkingen omvatten onder andere KDV Polderpret en KDV De Posterij.

KDV Polderpret
KDV De Posterij