
Het team van PCB Maranatha in Nieuwkoop
Current section: teamZie hier hoe het team van PCB Maranatha is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van PCB Maranatha. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past PCB Maranatha bij jullie?
Ontdek hoe goed PCB Maranatha bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij PCB Maranatha zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 91.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij PCB Maranatha. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij PCB Maranatha werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor PCB Maranatha gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging op PCB Maranatha: Zorgeloos Leren met Deskundige Invallers
Op de Maranathaschool zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Bij gepland verlof nemen ervaren interne leerkrachten de lessen over. Deze collega's kennen de leerlingen en de lesmethoden, wat zorgt voor een vertrouwde leeromgeving en minimale onderbreking van het leerproces. Bij onverwachte ziekte van een leerkracht hanteren we een noodplan om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Eerst proberen we een vervanger te regelen via het Regionaal Training Centrum (RTC-Cella), onze gespecialiseerde invalpool. Als dit onverhoopt niet lukt, activeren we interne oplossingen om de continuïteit te garanderen. Noodplan A voorziet in vervanging door een duo-collega of een andere beschikbare leerkracht uit ons team. Dit is een tijdelijke oplossing om de klasopvang te verzekeren, waarbij we rekening houden met de werkdruk van de collega's. Indien noodplan A niet volstaat, treden noodplan B of C in werking om de lesdoorgang te garanderen. Noodplan B, van toepassing voor één dag, houdt in dat bij ziekte van een leerkracht in de kleuterbouw of groep 3, een andere leerkracht de groep overneemt en een andere groep tijdelijk wordt verdeeld. Bij ziekte in de groepen 4 tot en met 8 worden de leerlingen van de betreffende groep verdeeld over de overige klassen, met vooraf vastgelegde instructies door de leerkrachten zelf. Na de eerste dag van noodplan B wordt gekeken naar noodplan C, noodplan A of de terugkeer van de eigen leerkracht. Noodplan C informeert ouders tijdig indien er geen vervanging gevonden kan worden en de groep opnieuw verdeeld moest worden, met het verzoek de leerlingen thuis te houden. Het is daarom raadzaam om thuis een eigen opvangplan te hebben. PCB Maranatha valt onder het bestuur van WIJ de Venen, een samenwerkingsverband van scholen dat zich inzet voor kwalitatief hoogstaand basisonderwijs. Wij erkennen de uitdagingen van het lerarentekort en werken proactief aan oplossingen, zoals het werven van nieuwe leerkrachten en het stimuleren van zij-instromers. Ondanks onze inspanningen kan het voorkomen dat er geen geschikte vervanging beschikbaar is. In dergelijke uitzonderlijke gevallen zullen we ouders tijdig informeren met het verzoek de leerlingen een dag thuis te houden. Dit is altijd de allerlaatste redmiddel. Binnen WIJ de Venen zijn duidelijke afspraken gemaakt: directeuren en intern begeleiders focussen zich op hun kerntaken en nemen geen klassen over om de dagelijkse gang van zaken en de ontwikkeling van het team te waarborgen. Zij zijn cruciaal voor het vinden van structurele oplossingen voor het lerarentekort en het coachen van het personeel. Samen met de schoolleiders en de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) ontwikkelt WIJ de Venen een strategisch plan om het oplopende lerarentekort structureel aan te pakken en de continuïteit van het onderwijs op alle aangesloten scholen te garanderen.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
De Maranathaschool kiest er bewust voor om kinderen van verschillende leeftijden veel met elkaar te laten samenwerken en samen spelen.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Extra Ondersteuning op Basisschool Maranatha: Specialisten en Expertise Lokaal
Taal en Rekenen: Regionale Taalschool Ondersteuning
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor leerlingen die nieuw zijn in Nederland, biedt Basisschool Maranatha in Nieuwkoop toegang tot de Regionale Taalschool. Deze gespecialiseerde school, onderdeel van SCOPE Scholengroep, staat klaar voor alle nieuwkomers. De Regionale Taalschool is een initiatief van onderwijsbesturen en de gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem, en Nieuwkoop. Kinderen van asielzoekers, statushouders, vluchtelingen, arbeidsmigranten en andere jonge nieuwkomers krijgen hier minimaal drie maanden tot een jaar fulltime intensief taalonderwijs. Na dit traject stromen de leerlingen door naar reguliere basisscholen in hun woonplaats. De focus ligt op het snel aanleren van de Nederlandse taal, zodat elk kind succesvol kan integreren in het lokale onderwijs en de maatschappij.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Basisschool Maranatha in Nieuwkoop besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. We creëren een veilige en stimulerende leeromgeving waar kinderen zich gewaardeerd voelen en zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ons team zet zich in om een positief zelfbeeld en sterke sociale vaardigheden te bevorderen. We hanteren een aanpak waarbij we focussen op het welzijn van de leerling, zodat ieder kind zich prettig en zelfverzekerd voelt binnen onze schoolgemeenschap. Bij specifieke behoeften op dit gebied zorgen we voor extra begeleiding, afgestemd op de individuele leerling. Dit draagt bij aan een harmonieuze en succesvolle schoolervaring voor iedereen.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Leader in Me
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Basisschool Maranatha omarmt het 'Leader in Me'-programma om leerlingen te begeleiden in hun persoonlijke leiderschap, sociale vaardigheden en zelfvertrouwen. Ons doel is een leeromgeving te scheppen waarin ieder kind zijn of haar talenten kan ontdekken en bijdragen aan de groep. Deze pedagogische aanpak, gericht op groei en eigenheid, wordt geïntegreerd in dagelijkse routines en lessen rond de zeven gewoonten. Kinderen leren reflecteren op hun gedrag, verantwoordelijkheid te nemen en effectief samen te werken. Extra ondersteuning wordt geboden in kleine groepen of individueel, met visueel en praktisch materiaal. Onze leerkrachten worden voortdurend geschoold in 'Leader in Me'. Indien nodig schakelen we de intern begeleider of externe experts in voor gespecialiseerde begeleiding, om zo de ontwikkeling van elk kind optimaal te ondersteunen.
Motorische Ontwikkeling: Gym en MQ Scan
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Basisschool Maranatha in Nieuwkoop stimuleren we de motorische ontwikkeling van onze leerlingen actief. We maken gebruik van de MQ Scan om de motoriek van elk kind nauwkeurig in kaart te brengen. De MQ Scan, wat staat voor Motorisch Quotiënt, biedt inzicht in de fysieke vaardigheden van een leerling, vergelijkbaar met hoe IQ intelligentie en EQ emotionele ontwikkeling meten. Dit helpt ons om gerichte ondersteuning te bieden. Onze gespecialiseerde vakleerkracht gymnastiek (MRT) speelt een cruciale rol in het bevorderen van deze ontwikkeling, door middel van uitdagende en leerzame gymlessen.
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Hoewel er geen specifieke specialisten voor medisch handelen en persoonlijke verzorging direct op deze pagina worden vermeld, staat Basisschool Maranatha altijd klaar om de nodige ondersteuning te bieden. We werken nauw samen met ouders en, indien nodig, met externe zorgprofessionals. Voor vragen over medische ondersteuning of persoonlijke verzorging binnen de schoolomgeving, kunt u altijd contact opnemen met de schoolleiding of de intern begeleider. Wij zorgen voor een passende oplossing die het welzijn van uw kind waarborgt. Onze prioriteit is een veilige en zorgzame omgeving waarin elk kind zich optimaal kan concentreren op zijn of haar ontwikkeling, met de juiste aandacht voor persoonlijke behoeften.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Uitgebreide Ondersteuning voor Leerlingen op PCB Maranatha
Ons Aanbod voor Individuele Educatieve Behoeften
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Onze Kwaliteitszorg en Visie: Het Schoolplan van PCB Maranatha
Wat zijn de kernambities van ons schoolplan voor 2025-2026?
Hoe monitoren en realiseren we onze schoolbrede doelstellingen?
Downloaden
Download ons uitgebreide schoolplanOntdek Ons Programma voor Jonge Kinderen op PCB Maranatha
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk speciaal aanbod heeft PCB Maranatha voor jonge kinderen?
Met welke partners werkt PCB Maranatha samen voor het jonge kind programma?
PCB Maranatha onderhoudt sterke samenwerkingsverbanden met lokale kinderopvangcentra om een optimale doorgaande leerlijn te garanderen. Deze samenwerkingen omvatten onder andere KDV Polderpret en KDV De Posterij.