KBS De Rietkraag in Nieuwkoop

Het team van KBS De Rietkraag in Nieuwkoop

Current section: team
Ladderhaak 9
2421 Nieuwkoop

Zie hier hoe het team van KBS De Rietkraag is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van KBS De Rietkraag. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past KBS De Rietkraag bij jullie?

Ontdek hoe goed KBS De Rietkraag bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij KBS De Rietkraag zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 73.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (73.3%)
Man (26.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij KBS De Rietkraag. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (26.7%)
&ge;65 jaar (6.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij KBS De Rietkraag werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (86.7%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (13.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor KBS De Rietkraag gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Personeel bij KBS De Rietkraag

Bij KBS De Rietkraag, onderdeel van het bestuur WIJ de Venen, begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Door het toenemende lerarentekort in onze regio, zetten we alles op alles om flexibele oplossingen te vinden voor personele invulling. Ons bestuur, WIJ de Venen, investeert actief in het werven van nieuwe leerkrachten voor onze vervangerspool en faciliteert zij-instroomtrajecten om gekwalificeerd personeel aan te trekken. We zoeken constant naar creatieve interne oplossingen om de impact van afwezigheid te minimaliseren. Ondanks onze inspanningen kan het voorkomen dat er uitzonderlijke situaties ontstaan waarbij er geen directe vervanging beschikbaar is. In dergelijke zeldzame gevallen kunnen we genoodzaakt zijn u te vragen uw kind(eren) een dag thuis te houden, als laatste redmiddel om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Binnen WIJ de Venen is vastgesteld dat directeuren en intern begeleiders primair gericht blijven op hun kerntaken. Zij zijn essentieel voor de dagelijkse leiding, coaching van het team en het ontwikkelen van structurele oplossingen, en worden daarom niet structureel ingezet voor klassenvervangingsdiensten. WIJ de Venen werkt, in nauwe samenwerking met schoolleiders en de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR), aan een alomvattend plan om de uitdagingen van het lerarentekort proactief aan te pakken en de continuïteit van ons hoogwaardige basisonderwijs te verzekeren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepering leerlingen

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bewegingsonderwijs
28.6%
Ontwikkelingsmateriaal
27.6%
Taal
20.4%
Rekenen
7.1%
Kunstzinnige informatie
5.1%
Pauze
5.1%
Oriëntatie op jezelf en de wereld:Kanjertraining,
4.1%
Levensbeschouwing
2%

Leerjaar 3 t/m 8

Rekenen/wiskunde
23.1%
Taal
20.5%
Lezen
17.9%
Overig
13.6%
Wereldoriëntatie
7.8%
Bewegingsonderwijs
7.8%
Kunstzinnige en creatieve vorming
5.5%
Levensbeschouwing
1.9%
Engelse taal
1.9%

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op KBS De Rietkraag

3

Academische Groei: Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Gecertificeerde Rekenspecialist
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Gedreven Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op KBS De Rietkraag zetten wij ons in voor de optimale academische ontwikkeling van al onze leerlingen. Onze toegewijde leerkrachten hebben gespecialiseerde post-HBO opleidingen afgerond op het gebied van taal, rekenen en Intern Begeleiderschap (IB). Deze expertise stelt ons in staat om gerichte ondersteuning te bieden aan leerlingen die extra uitdaging of begeleiding nodig hebben op deze cruciale vakgebieden.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Gecertificeerde Kanjertraining Coach

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind staan centraal bij KBS De Rietkraag. Onze gespecialiseerde leerkrachten bieden extra begeleiding aan leerlingen, gebruikmakend van bewezen methodieken zoals de Kanjertraining. Technieken als emotietekenen en de Bikkeltraining worden ingezet om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en emotionele intelligentie.

0

Gedragsmanagement en Werkhouding

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er momenteel geen specifieke gedragspecialisten benoemd zijn, integreren wij effectieve strategieën voor gedragsmanagement en een positieve werk- en taakaanpak in ons dagelijks onderwijs. Onze leerkrachten zijn getraind om leerlingen te ondersteunen bij het ontwikkelen van een proactieve en gefocuste leerhouding.

1

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Ervaren Remedial Teacher

Toelichting van de school:

KBS De Rietkraag besteedt ook aandacht aan de motorische ontwikkeling van onze leerlingen. Onze gespecialiseerde vakdocent gym biedt aanvullende motorische remedial teaching om kinderen te ondersteunen bij het verbeteren van hun coördinatie en bewegingsvaardigheden. Dit draagt bij aan een algehele gezonde ontwikkeling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen of ondersteuning bij persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met ouders en, indien nodig, externe professionals. Onze school is ingericht om een veilige en ondersteunende omgeving te bieden, waarbij we streven naar een optimale participatie van elk kind.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Handvaardigheidslokaal

Ontdek Ons Aanbod voor Extra Ondersteuning op KBS De Rietkraag

Gedetailleerde Uitleg van Onze Ondersteuningsstructuur

Bij KBS De Rietkraag zetten we ons volledig in voor de optimale ontwikkeling van iedere leerling. Ons toegewijde team van onderwijsassistenten en intern begeleiders vormt de kern van onze ondersteuningsstructuur. De inzet van onze onderwijsassistenten wordt aan het begin van elk schooljaar zorgvuldig gepland, afhankelijk van de specifieke behoeften binnen de groepen. Deze planning is flexibel en kan gedurende het schooljaar worden aangepast om optimale begeleiding te garanderen. Onze intern begeleiders werken nauw samen met de directie binnen een gespecialiseerd ondersteuningsteam. Dit team is verantwoordelijk voor zowel de individuele begeleiding van leerlingen als de continue verbetering van ons onderwijsaanbod. Hoewel externe deskundigen geen deel uitmaken van het vaste schoolteam, is hun expertise wel geïntegreerd in onze werkwijze. Zij bieden gespecialiseerde ondersteuning, vaak buiten schooltijd, in nauw overleg met ons interne ondersteuningsteam. Wij geloven sterk in inspraak en betrokkenheid van onze leerlingen. Daarom hebben we een actieve leerlingenraad, waarin leerlingen uit groep 5 tot en met 8 vertegenwoordigd zijn. Zij bespreken het welzijn binnen de verschillende klassen en dragen ideeën aan voor schoolbrede verbeteringen, zoals de regels op het schoolplein en in de gangen. Voor leerlingen in groep 5 tot en met 8 die extra ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied, bieden onze Kanjercoördinatoren de effectieve Bikkeltraining aan. Deze training is ontworpen om kinderen te helpen bij hun persoonlijke groei en zelfvertrouwen. **Oudersteunpunt Rijnstreek: Uw Partner in Passend Onderwijs** Bent u als ouder of verzorger op zoek naar informatie of ondersteuning met betrekking tot Passend Onderwijs? Naast de leerkracht en intern begeleider van KBS De Rietkraag, staat het Oudersteunpunt Rijnstreek voor u klaar. Dit onafhankelijke steunpunt biedt cruciale informatie en begeleiding aan ouders gedurende het Passend Onderwijs-traject. De ouderadviseur luistert naar uw vragen en zorgen, licht procedures toe en helpt u bij het voorbereiden van gesprekken met school. **Waarom deze samenwerking?** Voordat de schoolgids definitief wordt vastgesteld, krijgen leerlingen de gelegenheid om hun mening te geven over de basisondersteuningsvoorzieningen en het ondersteuningsaanbod van onze school. Het bevoegd gezag faciliteert dit proces door de benodigde ondersteuning te bieden. De schoolgids zal op een algemene manier de inbreng van leerlingen en hun invloed op het ondersteuningsaanbod beschrijven. Het Steunpunt Passend Onderwijs heeft op hun website een sectie ingericht met diverse documenten over de nieuwe wet 'Versterking positie ouders en leerlingen'. U vindt deze informatie via: Informatie over Wet 'Versterking positie ouders en leerlingen' - Steunpunt Passend Onderwijs. Meer informatie vindt u op hun website: https://swvrijnrstreek.nl/voor_ouders of neem contact op via oudersteunpunt@swvrijnrstreek.nl. **Toekomstig Aanbod voor Extra Ondersteuning** KBS De Rietkraag streeft ernaar de samenwerking met externe partners verder uit te breiden. Hiermee willen we onze capaciteit voor het bieden van extra ondersteuning aan leerlingen continu verbeteren en verfijnen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg: Een Schoolplan vol Ambitie en Ontwikkeling

Welke Kernambities Bevat Ons Schoolplan voor Leerlingontwikkeling?

Ons schoolplan is het fundament voor de groei van elke leerling. We hanteren de principes van handelings- en ontwikkelingsgericht werken, wat betekent dat we instructie afstemmen op individuele leerbehoeften. Sommige leerlingen hebben een standaard uitleg nodig, terwijl anderen baat hebben bij extra ondersteuning of juist meer uitdaging. Om dit te faciliteren, werken we nauw samen met de andere scholen in ons gebouw. Hierdoor kunnen leerlingen toegang krijgen tot gespecialiseerde plusklassen of extra ondersteuningsgroepen, wat zorgt voor een op maat gemaakt leertraject. Klassenbezoeken door de directie, intern begeleiders en vakspecialisten bieden jaarlijks waardevolle inzichten. Tijdens deze bezoeken en in gezamenlijke overleggen evalueren we de voortgang en het welzijn van zowel de groep als individuele leerlingen. Met behulp van de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) volgen we elke leerling op de korte, middellange en lange termijn. Handelingsgericht werken (HGW) staat centraal: we brengen de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen in kaart. Wat hebben zij nodig aan uitleg, materialen en tijd om met plezier en inspiratie te leren? Via periodieke enquêtes onder ouders (om de twee jaar), leerlingen vanaf groep 6 (jaarlijks) en ons personeel (jaarlijks) meten we de effectiviteit van onze aanpak en de tevredenheid over onze koers. De resultaten bespreken we met alle betrokkenen, wat leidt tot concrete verbeterplannen. Zo blijven we ons continu ontwikkelen, want 'je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden'. Onze professionele groei is verankerd in een gedetailleerd scholingsplan, dat de ontwikkelingsfocus van zowel het team als de individuele leerkrachten vastlegt.

Hoe Realiseren We Onze Educatieve Doelstellingen?

Elk schooljaar stellen we, in teamverband, concrete doelen per vakgebied vast. Deze doelen worden grondig besproken tijdens reguliere teamvergaderingen en groepsbesprekingen om de voortgang te waarborgen. We passen de PDCA-cyclus toe voor elk vakgebied, zowel op de korte termijn (dagelijkse lesplanning), de middellange termijn (specifieke leerblokken) als de lange termijn (semestriële evaluaties). Voor de dagelijkse en wekelijkse planning maken we gebruik van ons gespecialiseerde plan- en volgdocument per vakgebied. De analyse van de behaalde resultaten vindt plaats op zowel groepsniveau als individueel leerlingniveau. Voor de langetermijndoelen maken we gebruik van de CITO Leer- en Interventie- en Begeleidingsinstrumenten (LIB). De resultaten van deze toetsen worden geanalyseerd op school-, groeps- en individueel niveau, wat ons een compleet beeld geeft van de leerontwikkeling. Jaarlijks presenteren de intern begeleiders en de directie de schoolanalyse aan het voltallige team, de Medezeggenschapsraad (MR) en het schoolbestuur. Dit zorgt voor transparantie en gezamenlijke verantwoordelijkheid in het behalen van onze educatieve ambities.

Ontdek ons Uitgebreide Programma voor Jonge Kinderen bij KBS De Rietkraag

Toelichting van de school

Bij KBS De Rietkraag bieden we een stimulerende leeromgeving voor onze jongste leerlingen. Ons programma is thematisch opgezet en maakt gebruik van diverse leervormen, waaronder hoekenwerk, om de nieuwsgierigheid en ontwikkeling te prikkelen. De wekelijkse 'Caroussel' is een uniek onderdeel van ons aanbod. Hierbij werken leerlingen in niveaugroepjes, doorbroken van klasverband. Ze verspreiden zich over verschillende ruimtes, zoals de groepslokalen, een extra practicumlokaal en de centrale hal, wat zorgt voor dynamische en interactieve leermomenten.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft KBS De Rietkraag voor jonge kinderen?

KBS De Rietkraag heeft een rijk en speciaal programma ontwikkeld voor de allerkleinsten. Dit programma is ingericht met boeiende thema's en maakt intensief gebruik van interactieve leeromgevingen zoals hoekenwerk. Onze 'Caroussel'-activiteiten, die meerdere keren per week plaatsvinden, stimuleren samenwerking en leren op maat. Leerlingen werken in kleine, homogene niveaugroepjes, wat een gepersonaliseerde aanpak garandeert en de lesstof toegankelijk maakt voor elk kind.

KBS De Rietkraag heeft een rijk en speciaal programma ontwikkeld voor de allerkleinsten. Dit programma is ingericht met boeiende thema's en maakt intensief gebruik van interactieve leeromgevingen zoals hoekenwerk. Onze 'Caroussel'-activiteiten, die meerdere keren per week plaatsvinden, stimuleren samenwerking en leren op maat. Leerlingen werken in kleine, homogene niveaugroepjes, wat een gepersonaliseerde aanpak garandeert en de lesstof toegankelijk maakt voor elk kind.

Samenwerking met Peuterspeelzaal (PSZ)

Met welke partners werkt KBS De Rietkraag samen voor het programma voor jonge kinderen?

Voor ons programma voor jonge kinderen onderhouden we nauwe banden met de voorschoolse kinderopvang, zoals de peuterspeelzaal. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en een consistente pedagogische aanpak. Momenteel werkt KBS De Rietkraag niet formeel samen met andere externe educatieve instellingen voor dit specifieke programma. We focussen ons op de expertise binnen onze eigen school om de hoogste kwaliteit te waarborgen.