
Het team van Basisschool De Zilveren Maan in Nieuwkoop
Current section: teamZie hier hoe het team van Basisschool De Zilveren Maan is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Zilveren Maan. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Basisschool De Zilveren Maan bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Zilveren Maan bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Basisschool De Zilveren Maan zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 78.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Zilveren Maan. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Basisschool De Zilveren Maan werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Zilveren Maan gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging op Basisschool De Zilveren Maan: Een Zorgeloze Aanpak
Voor een optimale leerervaring is constante aanwezigheid van gekwalificeerde leerkrachten cruciaal. Sinds 1 augustus 2016 vertrouwt Basisschool De Zilveren Maan op het Regionaal Transfer Centrum (RTC) voor alle groepsleerkrachtvervanging. Dit centrum, een samenwerking van negen regionale schoolbesturen waaronder Morgenwijzer, garandeert een professionele en efficiënte afhandeling van ziekmeldingen. De besturen zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het leveren van voldoende gekwalificeerd personeel aan deze flexibele invalpool. Bij ziekte van een leerkracht schakelen wij direct het RTC in. Zij zorgen voor een passende match tussen de onderwijsbehoefte van onze school en beschikbare leerkrachten. Hoewel we wensen kunnen aangeven, is de uiteindelijke plaatsing afhankelijk van de beschikbaarheid binnen het centrum. Indien er onverhoopt geen geschikte kandidaat beschikbaar is, doen we een beroep op flexibele collega's die bereid zijn extra uren te werken. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van onderbrekingen in het leerproces. In uitzonderlijke situaties, ondanks alle inspanningen, kan het voorkomen dat er geen vervanging gevonden wordt. In dergelijke gevallen zijn wij genoodzaakt klassen tijdelijk te splitsen. We streven ernaar dit zoveel mogelijk te voorkomen, zodat de continuïteit van het onderwijs gewaarborgd blijft voor al onze leerlingen.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Differentiëren Binnen de bestaande jaarklassen differentiëren wij. Er zijn verschillende vormen van differentiatie: er kan bijvoorbeeld rekening worden gehouden met het werktempo, de hoeveelheid leerstof, de belangstelling van het kind en het niveau van de taak. We werken met methodes die goed aansluiten bij handelingsgericht en opbrengstgericht werken. Dit betekent dat wij uw kind nauwlettend volgen in zijn/haar groei en het nodige doen om eventueel bij te sturen zowel door het bieden van verkorte of verlengde instructie. Doordat wij werken met het EDI-model (Expliciete Directe Instructie), kunnen wij dit realiseren voor onze leerlingen.In alle leerjaren werken we vanuit de uitgangspunten van het Handelingsgericht Werken (HGW). Het belangrijkste principe daarbij is dat we in samenspraak met de ouders vaststellen wat de onderwijsbehoeften van een kind zijn. Met een duidelijk beeld van wat een kind aan begeleiding nodig heeft, maken we een doelgericht plan dat regelmatig wordt geëvalueerd. Door de kinderen te leren omgaan met uitgestelde aandacht, realiseren we momenten van zelfstandig werken. Tijdens deze momenten hebben leerkrachten hun handen vrij om kinderen extra ondersteuning te bieden.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Zilveren Maan
Verbeteren Taal en Rekenen voor Succes
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze Intern Begeleider (IB) is vier dagen per week beschikbaar om het zorgbeleid te coördineren en fungeert als centraal aanspreekpunt voor ouders, leerlingen en het team. De IB-er werkt nauw samen met leerkrachten om individuele leerplannen te ontwikkelen en te implementeren, gericht op optimale ontwikkeling. De Rekenspecialist besteedt wekelijks vier uur aan het verbeteren van het rekenonderwijs. Deze specialist zorgt voor een consistente aanpak door de school heen, ondersteunt leerkrachten bij de analyse van toetsresultaten en initieert effectieve interventies. Aansluiting bij de Learning Community van MorgenWijzer bevordert kennisdeling en intervisie. Net als de rekenspecialist, zet de Taalspecialist vier uur per week in voor het taalonderwijs. De focus ligt op een doorlopende leerlijn en het bieden van gerichte ondersteuning aan leerkrachten bij het analyseren van toetsen en het toepassen van interventies. Deelname aan de Learning Community van MorgenWijzer versterkt de expertise en samenwerking. Komend schooljaar ligt extra nadruk op lees- en taalontwikkeling, conform onze schoolspecifieke doelen.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Bij Basisschool De Zilveren Maan hechten we veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. We signaleren proactief en schakelen, indien nodig, gespecialiseerde hulp in. Dit kan ondersteuning betekenen vanuit het ondersteuningsteam van Morgenwijzer of het Samenwerkingsverband (SWV) Rijnstreek, waar we nauw mee samenwerken voor het welzijn van onze leerlingen.
Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor een optimale leeromgeving monitoren we de gedragsontwikkeling, werkhouding en taakaanpak van onze leerlingen nauwgezet. We bieden gerichte ondersteuning waar nodig. Bij specifieke uitdagingen op deze gebieden, werken we samen met specialisten van Morgenwijzer en het Samenwerkingsverband (SWV) om passende oplossingen te vinden en de leerontwikkeling te bevorderen.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
In groep 2 en groep 7 voeren we screenings uit in samenwerking met de GGD, waarover ouders vooraf geïnformeerd worden. Dit helpt ons om vroegtijdig eventuele ontwikkelingsachterstanden te signaleren. Indien we als school een vertraagde ontwikkeling op motorisch of lichamelijk gebied constateren, nemen we direct contact op met de ouders. We onderhouden een prettige samenwerking met een externe oefentherapeut en kunnen haar deskundige hulp inschakelen voor gespecialiseerde begeleiding.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze school beschikt over een getraind BHV-team dat regelmatig de benodigde cursussen volgt om de veiligheid te waarborgen. We hanteren strikte protocollen voor medicijngebruik, die opvraagbaar zijn bij de schoolleiding. De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop. Ons BHV-team zorgt voor een veilige omgeving en is voorbereid op diverse noodsituaties, met duidelijke procedures voor medische ondersteuning en persoonlijke verzorging.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontdek Ons Breed Scala aan Educatieve Ondersteuningsmogelijkheden
Gedetailleerde Uitleg over Onze Ondersteuningsaanpak
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Kwaliteitszorg en Schoolplan Basisschool De Zilveren Maan
Wat zijn de onderwijskundige doelstellingen van De Zilveren Maan voor 2024-2028?
Hoe realiseert De Zilveren Maan haar schoolplan doelen?
Downloaden
Download ons Jaarlijkse SchoolplanVoorbereiding op de Basisschool: Ons Aanbod voor Jonge Kinderen in Nieuwkoop
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt Basisschool De Zilveren Maan extra programma's voor jonge kinderen?
Met welke kinderopvangpartners werkt Basisschool De Zilveren Maan samen?
Basisschool De Zilveren Maan onderhoudt een waardevolle samenwerking met voorschoolse educatiepartners om de overgang naar het basisonderwijs te optimaliseren. Een van onze gewaardeerde partners is: Polderpret, waar u meer informatie kunt vinden op hun website: https://www.kdvpolderpret.nl/