Basisschool Basisschool De Zilveren Maan in Nieuwkoop

Het team van Basisschool De Zilveren Maan in Nieuwkoop

Current section: team
Ladderhaak 1
2421 Nieuwkoop

Zie hier hoe het team van Basisschool De Zilveren Maan is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Zilveren Maan. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Zilveren Maan bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Zilveren Maan bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Zilveren Maan zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 78.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (78.9%)
Man (21.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Zilveren Maan. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (19%)
25-35 jaar (0%)
35-45 jaar (23.8%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (38.1%)
&ge;65 jaar (4.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Zilveren Maan werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.9%)
Direct ondersteunend personeel (10.5%)
Indirect ondersteunend personeel (5.3%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Zilveren Maan gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging op Basisschool De Zilveren Maan: Een Zorgeloze Aanpak

Voor een optimale leerervaring is constante aanwezigheid van gekwalificeerde leerkrachten cruciaal. Sinds 1 augustus 2016 vertrouwt Basisschool De Zilveren Maan op het Regionaal Transfer Centrum (RTC) voor alle groepsleerkrachtvervanging. Dit centrum, een samenwerking van negen regionale schoolbesturen waaronder Morgenwijzer, garandeert een professionele en efficiënte afhandeling van ziekmeldingen. De besturen zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het leveren van voldoende gekwalificeerd personeel aan deze flexibele invalpool. Bij ziekte van een leerkracht schakelen wij direct het RTC in. Zij zorgen voor een passende match tussen de onderwijsbehoefte van onze school en beschikbare leerkrachten. Hoewel we wensen kunnen aangeven, is de uiteindelijke plaatsing afhankelijk van de beschikbaarheid binnen het centrum. Indien er onverhoopt geen geschikte kandidaat beschikbaar is, doen we een beroep op flexibele collega's die bereid zijn extra uren te werken. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van onderbrekingen in het leerproces. In uitzonderlijke situaties, ondanks alle inspanningen, kan het voorkomen dat er geen vervanging gevonden wordt. In dergelijke gevallen zijn wij genoodzaakt klassen tijdelijk te splitsen. We streven ernaar dit zoveel mogelijk te voorkomen, zodat de continuïteit van het onderwijs gewaarborgd blijft voor al onze leerlingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Differentiëren Binnen de bestaande jaarklassen differentiëren wij. Er zijn verschillende vormen van differentiatie: er kan bijvoorbeeld rekening worden gehouden met het werktempo, de hoeveelheid leerstof, de belangstelling van het kind en het niveau van de taak. We werken met methodes die goed aansluiten bij handelingsgericht en opbrengstgericht werken. Dit betekent dat wij uw kind nauwlettend volgen in zijn/haar groei en het nodige doen om eventueel bij te sturen zowel door het bieden van verkorte of verlengde instructie. Doordat wij werken met het EDI-model (Expliciete Directe Instructie), kunnen wij dit realiseren voor onze leerlingen.In alle leerjaren werken we vanuit de uitgangspunten van het Handelingsgericht Werken (HGW). Het belangrijkste principe daarbij is dat we in samenspraak met de ouders vaststellen wat de onderwijsbehoeften van een kind zijn. Met een duidelijk beeld van wat een kind aan begeleiding nodig heeft, maken we een doelgericht plan dat regelmatig wordt geëvalueerd. Door de kinderen te leren omgaan met uitgestelde aandacht, realiseren we momenten van zelfstandig werken. Tijdens deze momenten hebben leerkrachten hun handen vrij om kinderen extra ondersteuning te bieden.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Zilveren Maan

4

Verbeteren Taal en Rekenen voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist
Onderwijsassistenten

Toelichting van de school:

Onze Intern Begeleider (IB) is vier dagen per week beschikbaar om het zorgbeleid te coördineren en fungeert als centraal aanspreekpunt voor ouders, leerlingen en het team. De IB-er werkt nauw samen met leerkrachten om individuele leerplannen te ontwikkelen en te implementeren, gericht op optimale ontwikkeling. De Rekenspecialist besteedt wekelijks vier uur aan het verbeteren van het rekenonderwijs. Deze specialist zorgt voor een consistente aanpak door de school heen, ondersteunt leerkrachten bij de analyse van toetsresultaten en initieert effectieve interventies. Aansluiting bij de Learning Community van MorgenWijzer bevordert kennisdeling en intervisie. Net als de rekenspecialist, zet de Taalspecialist vier uur per week in voor het taalonderwijs. De focus ligt op een doorlopende leerlijn en het bieden van gerichte ondersteuning aan leerkrachten bij het analyseren van toetsen en het toepassen van interventies. Deelname aan de Learning Community van MorgenWijzer versterkt de expertise en samenwerking. Komend schooljaar ligt extra nadruk op lees- en taalontwikkeling, conform onze schoolspecifieke doelen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Coördinator Sociaal Emotioneel Leren

Toelichting van de school:

Bij Basisschool De Zilveren Maan hechten we veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. We signaleren proactief en schakelen, indien nodig, gespecialiseerde hulp in. Dit kan ondersteuning betekenen vanuit het ondersteuningsteam van Morgenwijzer of het Samenwerkingsverband (SWV) Rijnstreek, waar we nauw mee samenwerken voor het welzijn van onze leerlingen.

2

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Coördinator Sociaal Emotioneel Leren

Toelichting van de school:

Voor een optimale leeromgeving monitoren we de gedragsontwikkeling, werkhouding en taakaanpak van onze leerlingen nauwgezet. We bieden gerichte ondersteuning waar nodig. Bij specifieke uitdagingen op deze gebieden, werken we samen met specialisten van Morgenwijzer en het Samenwerkingsverband (SWV) om passende oplossingen te vinden en de leerontwikkeling te bevorderen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

In groep 2 en groep 7 voeren we screenings uit in samenwerking met de GGD, waarover ouders vooraf geïnformeerd worden. Dit helpt ons om vroegtijdig eventuele ontwikkelingsachterstanden te signaleren. Indien we als school een vertraagde ontwikkeling op motorisch of lichamelijk gebied constateren, nemen we direct contact op met de ouders. We onderhouden een prettige samenwerking met een externe oefentherapeut en kunnen haar deskundige hulp inschakelen voor gespecialiseerde begeleiding.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

BHV team

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over een getraind BHV-team dat regelmatig de benodigde cursussen volgt om de veiligheid te waarborgen. We hanteren strikte protocollen voor medicijngebruik, die opvraagbaar zijn bij de schoolleiding. De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop. Ons BHV-team zorgt voor een veilige omgeving en is voorbereid op diverse noodsituaties, met duidelijke procedures voor medische ondersteuning en persoonlijke verzorging.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Handvaardigheidslokaal

Ontdek Ons Breed Scala aan Educatieve Ondersteuningsmogelijkheden

Gedetailleerde Uitleg over Onze Ondersteuningsaanpak

Basisschool De Zilveren Maan biedt een gestructureerd Schoolondersteuningsprofiel (SOP) dat de kern vormt van onze aanpak om elke leerling optimaal te begeleiden. Dit profiel is beschikbaar voor inzage via 'Mijn scholen op de kaart'. Onze school heeft specifiek beleid ontwikkeld om leerlingen met uiteenlopende behoeften effectief te ondersteunen. Dit omvat gerichte hulp voor kinderen met leesproblemen en dyslexie, evenals extra aandacht voor jonge kinderen met spraak- en taalontwikkelingsachterstanden. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben om het eindniveau van groep 8 te bereiken, of die moeite ervaren met specifieke vakken zoals rekenen en spelling, ontvangen op maat gemaakte instructies. Bovendien bieden we uitdaging aan begaafde leerlingen, zodat zij hun potentieel volledig kunnen benutten. Vanaf schooljaar 2024-2025 breiden we ons aanbod uit met een speciale taalvoorziening in Alphen aan den Rijn voor nieuwkomers die de Nederlandse taal nog niet volledig beheersen. Deze voorziening is bedoeld voor kinderen die korter dan een jaar in Nederland verblijven. We verstevigen onze samenwerking met andere basisscholen om succesvolle projecten zoals de Laddergroep en de Buytegewoongroep voort te zetten. Deze samenwerkingen garanderen een breed en deskundig ondersteuningsaanbod. Via het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI) rusten we onze leerkrachten uit met geavanceerde didactische vaardigheden om differentiatie in de klas te optimaliseren. Onze onderwijsassistenten spelen hierbij een cruciale rol door effectieve ondersteuning te bieden. Met de introductie van een nieuwe rekenmethode in schooljaar 2024-2025, die perfect aansluit bij de behoeften van onze leerlingen, vergroten we de mogelijkheden voor extra instructie en uitdaging. Bij de selectie van nieuwe lesmethodes staat de aansluiting bij onze leerlingenpopulatie altijd voorop, omdat deze methodes essentieel zijn voor succesvol onderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan Basisschool De Zilveren Maan

Wat zijn de onderwijskundige doelstellingen van De Zilveren Maan voor 2024-2028?

Basisschool De Zilveren Maan focust de komende vier schooljaren, van 2024 tot 2028, op diverse onderwijskundige verbeteringen. Een belangrijk speerpunt is het herijken, actualiseren en versterken van de schoolvisie en missie. Met ingang van 1 augustus 2025 wordt de vernieuwde missie en visie, inclusief een focus op burgerschap, binnen de school geïmplementeerd. Dit zorgt voor een duidelijke en toekomstgerichte aanpak. Daarnaast ontwikkelt de school een doordacht en geïntegreerd burgerschapsonderwijsprogramma. Dit omvat het vaststellen van leerdoelen per leerjaar en het creëren van een consistente leerlijn. Voor het rekenonderwijs wordt vanaf schooljaar 2024-2025 de nieuwe methode Pluspunt ingevoerd voor groepen 5 tot en met 8, als aanvulling op Semsom voor de jongere leerlingen. Leerkrachten verdiepen hun didactische kennis en volgen de leerlingen nauwkeurig om het onderwijs optimaal af te stemmen op individuele leerbehoeften. In het schooljaar 2025-2026 wordt intensief gewerkt aan het taal- en leesonderwijs. Dit omvat het verbreden van vakdidactische kennis en het kritisch evalueren van het huidige aanbod, met mogelijke overstap naar een nieuwe lesmethode. Het leesonderwijs krijgt extra aandacht, mede door aanpassingen in de kerndoelen van SLO. De school is trots op het sterke pedagogische klimaat en zet zich actief in om deze positieve leeromgeving te behouden en te versterken.

Hoe realiseert De Zilveren Maan haar schoolplan doelen?

Het nieuwe schoolplan, dat ingaat op 1 augustus 2024, is het resultaat van intensieve evaluatie en doelstellingen voor de komende vier jaar. Het team heeft vorig schooljaar hieraan gewerkt. Het schoolplan is opgedeeld in vier delen, zodat elk jaar gericht wordt gewerkt aan specifieke doelen. Dit zorgt voor een gefaseerde realisatie en voldoende tijd voor implementatie. Jaarlijks worden de jaarplannen geëvalueerd om de voortgang te meten en bij te sturen waar nodig. De directie monitort de resultaten gedurende het schooljaar en bespreekt deze met het managementteam en het voltallige schoolteam.

Voorbereiding op de Basisschool: Ons Aanbod voor Jonge Kinderen in Nieuwkoop

Toelichting van de school

Basisschool De Zilveren Maan in Nieuwkoop werkt nauw samen met lokale kinderopvangvoorzieningen, zoals peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Deze samenwerking waarborgt een soepele overgang naar onze basisschool, met een uitstekende informatie-uitwisseling tussen de voorschoolse opvang en onze school. Door deze korte lijnen en de proactieve communicatie kunnen wij kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften al vroegtijdig signaleren. Hierdoor kunnen wij direct bij de start in onze onderbouw de juiste, persoonsgerichte begeleiding bieden, zodat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Zilveren Maan extra programma's voor jonge kinderen?

Basisschool De Zilveren Maan richt zich op een naadloze integratie van voorschoolse educatie met het basisonderwijs. We zorgen voor een gestructureerde overgang en bieden binnen onze onderbouw al specifieke ondersteuning. Onze focus ligt op het creëren van een veilige en stimulerende leeromgeving vanaf de eerste schooldag, met aandacht voor de individuele behoeften van elk jong kind.

Met welke kinderopvangpartners werkt Basisschool De Zilveren Maan samen?

Basisschool De Zilveren Maan onderhoudt een waardevolle samenwerking met voorschoolse educatiepartners om de overgang naar het basisonderwijs te optimaliseren. Een van onze gewaardeerde partners is: Polderpret, waar u meer informatie kunt vinden op hun website: https://www.kdvpolderpret.nl/

Basisschool De Zilveren Maan onderhoudt een waardevolle samenwerking met voorschoolse educatiepartners om de overgang naar het basisonderwijs te optimaliseren. Een van onze gewaardeerde partners is: Polderpret, waar u meer informatie kunt vinden op hun website: https://www.kdvpolderpret.nl/

Team | Basisschool De Zilveren Maan in Nieuwkoop | [2025] Schoolregister