
Het team van Willem Alexanderschool Vreeswijk in Nieuwegein
Current section: teamZie hier hoe het team van Willem Alexanderschool Vreeswijk is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Willem Alexanderschool Vreeswijk. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Willem Alexanderschool Vreeswijk bij jullie?
Ontdek hoe goed Willem Alexanderschool Vreeswijk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Willem Alexanderschool Vreeswijk gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Flexibele Leerkrachtvervanging op de Willem Alexanderschool
Op de Willem Alexanderschool in Nieuwegein streven we naar een stabiele leeromgeving. Hoewel we preventieve maatregelen nemen om ziekteverzuim onder ons toegewijde team te minimaliseren, erkennen we dat onverwachte afwezigheid kan voorkomen. Voor dergelijke situaties hebben we een team van deskundige invalkrachten paraat. Indien een directe invalkracht niet beschikbaar is, zetten we creatieve interne oplossingen in. Dit kan betekenen dat leerlingen tijdelijk worden verdeeld over andere klassen, waarbij onze ervaren intern begeleiders of ambulante collega's ondersteuning bieden. Dit laatste wordt enkel als tijdelijke maatregel ingezet. In uitzonderlijke noodsituaties, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat een klas tijdelijk naar huis wordt gestuurd. Dit is echter een laatste redmiddel. Door te investeren in een duurzaam personeelsbeleid, het welzijn van onze medewerkers te waarborgen en een positieve werksfeer te cultiveren, minimaliseren we actief het ziekteverzuim en garanderen we de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs voor al onze leerlingen.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Specialistische Ondersteuning op de Willem Alexanderschool Vreeswijk
Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning voor Succes
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op de Willem Alexanderschool in Nieuwegein zetten we vol in op de taal- en leesontwikkeling van ieder kind. Wij begrijpen dat een sterke basis in taal en rekenen cruciaal is voor toekomstig succes. Onze aanpak is gericht op individuele behoeften. Vanaf groep 3 werken we met een dynamisch blokplan. Hierin worden leerlingen ingedeeld op basis van hun specifieke leerbehoeften: de basisgroep, een intensieve groep met extra instructie, of een verrijkingsgroep. Voor elke groep formuleren we heldere doelen en specifieke aanpakken. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij taal of lezen, ontvangen gerichte instructie, extra oefening en indien nodig pre-teaching. We stimuleren samenwerking en expertise binnen ons team. Co-teaching en collegiale consultatie zorgen ervoor dat leerkrachten elkaar versterken in het bieden van optimale leesinstructie. Voor taal en spelling maken we gebruik van de effectieve methode Staal. Technisch lezen wordt verzorgd met Lijn 3 (groep 3) en Estafette (groep 4-8), terwijl Nieuwsbegrip onze keuze is voor begrijpend lezen. Onze specialisten en faciliteiten dragen bij aan een optimale leeromgeving. Onze taalcoördinatoren coachen collega's en bewaken de doorgaande lijn in ons taalonderwijs. Leescoördinatoren stimuleren leesplezier en versterken de leesvaardigheden. In het schooljaar 2025-2026 werken we samen met een externe onderwijsadviseur om ons leesonderwijs verder te optimaliseren. Programma's zoals BOUW! ondersteunen jonge kinderen bij het voorkomen van leesproblemen. Ons dyslexieprotocol (groep 3-8) biedt een duidelijke leidraad, waarbij we waar nodig externe hulp inschakelen via bijvoorbeeld Profi Pendi. Een rijke leesomgeving is essentieel. Onze vernieuwde schoolbibliotheek nodigt uit tot lezen en draagt bij aan leesplezier. We streven ernaar kinderen niet alleen technisch vaardig te maken, maar vooral ook enthousiaste en gemotiveerde lezers.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Centraal
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op de Willem Alexanderschool in Nieuwegein staat het welzijn van onze leerlingen centraal, net zoals hun academische groei. Een kind dat zich veilig en gewaardeerd voelt, is beter in staat om te leren en zich te ontwikkelen. Wij besteden structureel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. In alle groepen passen we de methode Kwink toe, een wetenschappelijk bewezen programma voor sociaal-emotioneel leren. Wekelijks behandelen we thema's als zelfvertrouwen, emotieregulatie, samenwerken en het maken van verantwoorde keuzes. Daarnaast organiseren we gedurende het schooljaar speciale weken voor groepsvorming, zoals de gouden, zilveren en bronzen weken. Onze leerkrachten creëren een veilige en gestructureerde leeromgeving met heldere gedragsverwachtingen. Als een leerling extra ondersteuning nodig heeft, wordt dit besproken met de intern begeleider. Samen met de ouders stellen we een plan op dat aansluit bij de behoeften van het kind. Onze gedragsspecialist biedt waardevolle ondersteuning aan leerkrachten en ouders bij sociaal-emotionele vraagstukken. Deze specialist helpt bij het ontwikkelen van effectieve aanpakken en interventies. Leercoaches dragen bij aan de professionele ontwikkeling van leerkrachten en helpen bij het bevorderen van een positief pedagogisch klimaat. Voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben bij het verwerken van emoties of het versterken van sociale vaardigheden, bieden we speltherapie aan in samenwerking met externe professionals. We monitoren de sociaal-emotionele ontwikkeling met behulp van vragenlijsten binnen Cito Leerling in Beeld, wat ons helpt bij het opstellen van gerichte plannen van aanpak. Waar nodig, werken we nauw samen met externe partners zoals Profi Pendi, Geynwijs of een orthopedagoog om de best mogelijke zorg te garanderen.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Ondersteuning
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op de Willem Alexanderschool in Nieuwegein geloven we dat elk kind kan excelleren met de juiste begeleiding en structuur. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij gedrag, werkhouding of taakaanpak, bieden we gerichte hulp. We hanteren duidelijke structuren en routines in de klas. Heldere gedragsverwachtingen, gebaseerd op onze kernwaarden veiligheid, respect en verantwoordelijkheid, zijn zichtbaar in de school en worden consequent toegepast door ons team. Dit creëert een voorspelbare en veilige leeromgeving. Wanneer leerlingen moeite hebben met concentratie, taakgericht werken, het plannen van hun werk of het reguleren van hun gedrag, observeren we dit nauwkeurig. Deze observaties bespreken we met de ouders om gezamenlijk een effectief plan van aanpak te ontwikkelen dat aansluit bij de individuele behoeften van het kind.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei
Beschikbare specialisten:
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat
Beschikbare specialisten:
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling op de Willem Alexanderschool
Ontwikkeling van Toekomstige Ondersteuningsmogelijkheden
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Kwaliteitszorg en Schoolplan: Onze Visie op Toekomstgericht Onderwijs
Wat zijn de kernambities van het schoolplan 2024-2028?
Hoe waarborgt de school de realisatie van haar onderwijsdoelen?
Stimulerend Aanbod voor Jonge Kinderen op de Willem Alexanderschool Vreeswijk
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk speciaal onderwijsaanbod heeft de Willem Alexanderschool Vreeswijk voor jonge kinderen?
Met welke partners werkt de Willem Alexanderschool Vreeswijk samen voor het aanbod voor jonge kinderen?
Voor een optimale doorlopende ontwikkeling van jonge kinderen werkt de Willem Alexanderschool Vreeswijk nauw samen met Prokino Kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een soepele overgang en een consistente pedagogische aanpak, van kinderopvang tot aan het basisonderwijs. Via Prokino Kinderopvang bieden we kwalitatieve opvang en educatieve programma's die aansluiten bij de visie van onze school. Meer informatie over Prokino vindt u op hun website.