
Het team van Opmaat in Nieuw-Vennep
Current section: teamZie hier hoe het team van Opmaat is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Opmaat. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Opmaat bij jullie?
Ontdek hoe goed Opmaat bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Opmaat zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Opmaat. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Opmaat werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Opmaat gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging van Leerkrachten: Zorgeloze Continuïteit bij Opmaat Gegarandeerd
Bij Basisschool Opmaat staat de continuïteit van ons onderwijs voorop. Daarom hebben we een toegewijde interne medewerker aangesteld die direct inzetbaar is als er een leerkracht uitvalt. Deze proactieve aanpak zorgt ervoor dat uw kind vrijwel altijd les krijgt van een vertrouwde gezicht. In situaties waarin meerdere leerkrachten tegelijkertijd afwezig zijn, schakelen we de flexibele vervangingspool van ons bestuur, WijWijzer, in. Dit stelt ons in staat om snel te reageren op onverwachte afwezigheid en de lesuitval tot een minimum te beperken. Indien er geen ambulant personeel beschikbaar is om een groep tijdelijk over te nemen, kiezen we voor een collegiale oplossing. De leerlingen worden dan verdeeld over bestaande groepen, waarbij we zorgen voor een optimale begeleiding en een stabiele leeromgeving. Uw kind blijft zo altijd deel van een gestructureerde en ondersteunende omgeving.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Onderwijs bij Opmaat
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op Basisschool Opmaat
Taal, Rekenen en Lesontwikkeling
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Basisschool Opmaat zetten we vol in op de optimale didactische ontwikkeling van elke leerling. We bieden een gepersonaliseerde leerlijn per vakgebied, essentieel wanneer een leerling de einddoelen van groep 8 nog niet dreigt te behalen. Bij taal en lezen focussen we op preventieve en intensieve ondersteuning. In groep 1/2 volgen we de SLO-doelen, in groep 3 gebruiken we 'Veilig Leren Lezen'. Vanaf groep 4 wordt de methode 'Taaljacht' geïmplementeerd, met groep 8 dat dit schooljaar nog de oude methode gebruikt. Voor spelling werken we vanaf groep 3 met de taalmethodes, aangevuld met 'Letterster' voor extra oefening vanaf groep 4. Leerlingen met dyslexie ontvangen een dyslexiekaart met ondersteunende middelen en kunnen via '1801' behandeling volgen. Rekenen wordt verzorgd met 'Semsom' (groep 1-3) en 'Getal en Ruimte junior' (groep 4-8). Extra ondersteuning bieden we met 'Rekensprint' voor automatisering en het 'Meesterwerkboek' voor uitdaging, begeleid door onze HB-specialist. Leerlingen met dyscalculie krijgen gerichte ondersteuning van onze IB en RT-leerkracht, met focus op hiaten en functionele gecijferdheid.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Basisschool Opmaat geloven we sterk in een educatief en pedagogisch partnerschap met ouders. Samen zorgen we voor een fijne en succesvolle schooltijd voor elk kind. Onze basisondersteuning omvat de evidence-based Kanjertraining, die in de hele school wordt toegepast. Hierdoor waarborgen we een consistente aanpak, ook gedurende de TSO. Twee Kanjercoördinatoren bewaken de kwaliteit en geven leerkrachten praktische handvatten. Daarnaast beschikken we over een gespecialiseerde kindercoach die leerlingen begeleidt bij weerbaarheid, faalangst en de overgang naar de brugklas. Deze begeleiding is kortdurend en kan, indien nodig, buiten school worden voortgezet. Aanmeldingen gaan altijd in overleg met ouders. Onze HB-specialisten bieden ook sociaal-emotionele ondersteuning aan hoogbegaafde leerlingen, waarbij thema's als zelfinzicht en talentontwikkeling centraal staan. Bij complexe vragen werken we samen met het Zorgadvies Team (ZAT) en andere externe partners om de best mogelijke ondersteuning te bieden.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Basisschool Opmaat hanteert een proactieve aanpak voor gedrag, werkhouding en taakaanpak, ondersteund door ons stappenplan gedrag. De leerkracht is primair verantwoordelijk voor de ondersteuning in de klas. Bij extra behoefte schakelen we de intern begeleider in voor interventies zoals Taakspel, extra Kanjerlessen, observaties of begeleiding door de kindercoach. Indien basisondersteuning onvoldoende blijkt, betrekken we externe expertise. We werken nauw samen met organisaties als GGD, IHUB, Care house, 1801, HIQ, leerplicht en het Kabouterhuis om de juiste ondersteuning te garanderen, inclusief doorverwijzingen waar nodig.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Basisschool Opmaat krijgt elke leerling twee keer per week gymles van een gespecialiseerde vakdocent. De motorische ontwikkeling wordt gestimuleerd via schrijfmethodes als 'Krullenbol' (groep 1-2) en 'Pennenstreken' (groep 3-8). Voor leerlingen die moeite hebben met een leesbaar handschrift, bieden we ondersteuning met blokschrift of digitale verwerking op een Chromebook. Bij specifieke motorische uitdagingen kan een leerling worden aangemeld voor ergotherapie via Ergozorg, die meerdere keren per week op school aanwezig is. Deze externe begeleiding vindt plaats in overleg met ouders en kan ook tijdens schooltijd plaatsvinden.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De veiligheid van onze leerlingen staat voorop. Meerdere medewerkers van Basisschool Opmaat zijn in het bezit van een BHV- en EHBO-diploma, waardoor dagelijkse veiligheid gewaarborgd is. Ons schoolgebouw is toegankelijk met een lift, ook voor leerlingen met beperkte mobiliteit. Hoewel de kleedkamers van de sportzalen op een andere verdieping liggen, zoeken we altijd naar passende oplossingen. Bij de behoefte aan extra hulpmiddelen, zoals aangepast meubilair, werken we samen met de ergotherapeut en het UWV. Daarnaast zetten we binnen de basisondersteuning eenvoudige hulpmiddelen in om de effectiviteit te onderzoeken, zoals wiebelkussens of koptelefoons. Per situatie beoordelen we wat haalbaar is in overleg met ouders, het bestuur en het samenwerkingsverband.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Individuele Ondersteuning en Talentontwikkeling op Basisschool Opmaat
Ontdek ons Aanbod voor Passend Onderwijs
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Visie van Opmaat
Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?
Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen en waarborgen we kwaliteit?
Downloaden
Download ons SchoolplanOntdekkingstocht voor Peuters en Kleuters bij Opmaat
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welke extra ondersteuning is er voor jonge kinderen op basisschool Opmaat?
Basisschool Opmaat biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen om hun taalontwikkeling te bevorderen. Dit omvat specifieke ondersteuning voor kinderen met een taalachterstand en voor nieuwkomers die de Nederlandse taal nog leren (NT2).
Met welke partners werkt Opmaat samen voor het jonge kind programma?
Voor het optimale programma voor jonge kinderen werkt basisschool Opmaat nauw samen met gerenommeerde organisaties zoals Opstoom en peuterspeelzaal 't Woudlopertje. Deze samenwerkingen verrijken ons aanbod en zorgen voor een doorlopende ontwikkeling van peuter naar kleuter.