Opmaat in Nieuw-Vennep

Het team van Opmaat in Nieuw-Vennep

Current section: team
Sarabande 5
2152 Nieuw-Vennep

Zie hier hoe het team van Opmaat is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Opmaat. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Opmaat bij jullie?

Ontdek hoe goed Opmaat bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Opmaat zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83%)
Man (17%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Opmaat. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (27%)
35-45 jaar (37.8%)
45-55 jaar (16.2%)
55-65 jaar (10.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7%)
25-35 jaar (26.1%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Opmaat werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.8%)
Direct ondersteunend personeel (12.1%)
Indirect ondersteunend personeel (3%)
Management (3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Opmaat gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Zorgeloze Continuïteit bij Opmaat Gegarandeerd

Bij Basisschool Opmaat staat de continuïteit van ons onderwijs voorop. Daarom hebben we een toegewijde interne medewerker aangesteld die direct inzetbaar is als er een leerkracht uitvalt. Deze proactieve aanpak zorgt ervoor dat uw kind vrijwel altijd les krijgt van een vertrouwde gezicht. In situaties waarin meerdere leerkrachten tegelijkertijd afwezig zijn, schakelen we de flexibele vervangingspool van ons bestuur, WijWijzer, in. Dit stelt ons in staat om snel te reageren op onverwachte afwezigheid en de lesuitval tot een minimum te beperken. Indien er geen ambulant personeel beschikbaar is om een groep tijdelijk over te nemen, kiezen we voor een collegiale oplossing. De leerlingen worden dan verdeeld over bestaande groepen, waarbij we zorgen voor een optimale begeleiding en een stabiele leeromgeving. Uw kind blijft zo altijd deel van een gestructureerde en ondersteunende omgeving.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onderwijs bij Opmaat

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op Basisschool Opmaat

7

Taal, Rekenen en Lesontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Onderwijszorg
Gespecialiseerde Rekencoach
Remedial Teacher voor Individuele Begeleiding
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor Effectieve Communicatie
NT2 Specialist voor Nieuwkomers
Leerspecialist voor Studievaardigheden

Toelichting van de school:

Op Basisschool Opmaat zetten we vol in op de optimale didactische ontwikkeling van elke leerling. We bieden een gepersonaliseerde leerlijn per vakgebied, essentieel wanneer een leerling de einddoelen van groep 8 nog niet dreigt te behalen. Bij taal en lezen focussen we op preventieve en intensieve ondersteuning. In groep 1/2 volgen we de SLO-doelen, in groep 3 gebruiken we 'Veilig Leren Lezen'. Vanaf groep 4 wordt de methode 'Taaljacht' geïmplementeerd, met groep 8 dat dit schooljaar nog de oude methode gebruikt. Voor spelling werken we vanaf groep 3 met de taalmethodes, aangevuld met 'Letterster' voor extra oefening vanaf groep 4. Leerlingen met dyslexie ontvangen een dyslexiekaart met ondersteunende middelen en kunnen via '1801' behandeling volgen. Rekenen wordt verzorgd met 'Semsom' (groep 1-3) en 'Getal en Ruimte junior' (groep 4-8). Extra ondersteuning bieden we met 'Rekensprint' voor automatisering en het 'Meesterwerkboek' voor uitdaging, begeleid door onze HB-specialist. Leerlingen met dyscalculie krijgen gerichte ondersteuning van onze IB en RT-leerkracht, met focus op hiaten en functionele gecijferdheid.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Welzijn
Kanjertraining Coördinator voor Sociale Vaardigheden
Kindercoach voor Persoonlijke Groei

Toelichting van de school:

Op Basisschool Opmaat geloven we sterk in een educatief en pedagogisch partnerschap met ouders. Samen zorgen we voor een fijne en succesvolle schooltijd voor elk kind. Onze basisondersteuning omvat de evidence-based Kanjertraining, die in de hele school wordt toegepast. Hierdoor waarborgen we een consistente aanpak, ook gedurende de TSO. Twee Kanjercoördinatoren bewaken de kwaliteit en geven leerkrachten praktische handvatten. Daarnaast beschikken we over een gespecialiseerde kindercoach die leerlingen begeleidt bij weerbaarheid, faalangst en de overgang naar de brugklas. Deze begeleiding is kortdurend en kan, indien nodig, buiten school worden voortgezet. Aanmeldingen gaan altijd in overleg met ouders. Onze HB-specialisten bieden ook sociaal-emotionele ondersteuning aan hoogbegaafde leerlingen, waarbij thema's als zelfinzicht en talentontwikkeling centraal staan. Bij complexe vragen werken we samen met het Zorgadvies Team (ZAT) en andere externe partners om de best mogelijke ondersteuning te bieden.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gedrag
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kindercoach voor Executieve Functies
Kanjercoördinator voor Klassenmanagement

Toelichting van de school:

Basisschool Opmaat hanteert een proactieve aanpak voor gedrag, werkhouding en taakaanpak, ondersteund door ons stappenplan gedrag. De leerkracht is primair verantwoordelijk voor de ondersteuning in de klas. Bij extra behoefte schakelen we de intern begeleider in voor interventies zoals Taakspel, extra Kanjerlessen, observaties of begeleiding door de kindercoach. Indien basisondersteuning onvoldoende blijkt, betrekken we externe expertise. We werken nauw samen met organisaties als GGD, IHUB, Care house, 1801, HIQ, leerplicht en het Kabouterhuis om de juiste ondersteuning te garanderen, inclusief doorverwijzingen waar nodig.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerd Ergotherapeut
Vakleerkracht Gymnastiek
Onderwijsassistent met Motorische Expertise

Toelichting van de school:

Op Basisschool Opmaat krijgt elke leerling twee keer per week gymles van een gespecialiseerde vakdocent. De motorische ontwikkeling wordt gestimuleerd via schrijfmethodes als 'Krullenbol' (groep 1-2) en 'Pennenstreken' (groep 3-8). Voor leerlingen die moeite hebben met een leesbaar handschrift, bieden we ondersteuning met blokschrift of digitale verwerking op een Chromebook. Bij specifieke motorische uitdagingen kan een leerling worden aangemeld voor ergotherapie via Ergozorg, die meerdere keren per week op school aanwezig is. Deze externe begeleiding vindt plaats in overleg met ouders en kan ook tijdens schooltijd plaatsvinden.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

EHBO- en BHV-gecertificeerde Medewerkers
Bedrijfshulpverleners (BHV)

Toelichting van de school:

De veiligheid van onze leerlingen staat voorop. Meerdere medewerkers van Basisschool Opmaat zijn in het bezit van een BHV- en EHBO-diploma, waardoor dagelijkse veiligheid gewaarborgd is. Ons schoolgebouw is toegankelijk met een lift, ook voor leerlingen met beperkte mobiliteit. Hoewel de kleedkamers van de sportzalen op een andere verdieping liggen, zoeken we altijd naar passende oplossingen. Bij de behoefte aan extra hulpmiddelen, zoals aangepast meubilair, werken we samen met de ergotherapeut en het UWV. Daarnaast zetten we binnen de basisondersteuning eenvoudige hulpmiddelen in om de effectiviteit te onderzoeken, zoals wiebelkussens of koptelefoons. Per situatie beoordelen we wat haalbaar is in overleg met ouders, het bestuur en het samenwerkingsverband.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
20
Totaal specialisten
20
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Atelieronderwijs
Denklab van groep 1 t/m 8
Day a week school
Ruimte voor de kindercoach
Ruimte voor de leerspecialist

Individuele Ondersteuning en Talentontwikkeling op Basisschool Opmaat

Ontdek ons Aanbod voor Passend Onderwijs

Op Basisschool Opmaat zetten we ons in voor de optimale ontwikkeling van elk kind. We bieden gespecialiseerde programma's voor hoogbegaafde leerlingen en brede ondersteuning binnen het kader van Passend Onderwijs. Onze aanpak voor hoogbegaafdheid omvat een uniek Denklab, waar onze gespecialiseerde HB-docenten wekelijks uitdagende activiteiten aanbieden. Deze leerlingen ontvangen aanvullende opdrachten voor de klas, gebaseerd op protocollen zoals het digitaal handelingsprotocol begaafdheid (DHH) en de richtlijnen van Kiene Kleuters. Daarnaast is Opmaat aangesloten bij de Day A Week school (DWS) voor leerlingen vanaf groep 5. Na een zorgvuldige screening en een passendheidsgesprek, volgen deze leerlingen een dag per week onderwijs op een externe locatie, waarbij ouders zelf zorgen voor vervoer. We werken nauw samen met ketenpartners en het Expertiseplatform Hoogbegaafdheid Haarlemmermeer om onze expertise te vergroten en de beste ondersteuning te garanderen. Ons aannamebeleid is inclusief; elk kind is welkom ongeacht achtergrond, mits ouders de onderwijskundige grondslag respecteren. Aanmeldingen verlopen schriftelijk, conform de wet Passend Onderwijs, waarbij we informeren naar eerdere aanmeldingen bij andere scholen. Als onderdeel van een samenwerkingsverband, voldoen we aan de zorgplicht voor Passend Onderwijs. Steunpunt Amstel & Meer biedt informatie en ondersteuning aan ouders en jongeren met vragen over dit onderwerp. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, stellen we samen met ouders een plan van aanpak op. We verzamelen relevante informatie, zoals onderzoeksrapporten, om de ondersteuningsbehoefte goed in kaart te brengen. Dit proces is gedetailleerd beschreven in het aannameprotocol van WijWijzer. Indien plaatsing op Opmaat niet mogelijk is, begeleiden we ouders bij het vinden van een passende plek elders, in overleg met het samenwerkingsverband. Na plaatsing evalueren we de voortgang minimaal tweejaarlijks en zoeken we gezamenlijk naar oplossingen bij uitdagingen. Onze ambitie is om inclusief onderwijs verder te ontwikkelen. We streven ernaar zoveel mogelijk kinderen, ook met specifieke behoeften, te verwelkomen. Een goede samenwerking tussen school, ouders en externe partners is hierbij essentieel. Elke plaatsingsaanvraag wordt individueel beoordeeld, rekening houdend met groepsdynamiek en zorgvraag, om te zorgen dat we optimaal kunnen voldoen aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van elk kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Visie van Opmaat

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan, dat een periode van vier jaar beslaat, is de leidraad voor de ontwikkeling van Basisschool Opmaat. Elk jaar formuleren we een gedetailleerd jaarplan, waarin we terugblikken op het voorgaande schooljaar en de doelstellingen voor het komende jaar uiteenzetten. Voor schooljaar 2025-2026 richten we ons op de volgende speerpunten: We versterken ons pedagogisch beleid om een veilige, stimulerende en ontwikkelingsgerichte leeromgeving te garanderen. Alle leerlingen profiteren hiervan en voelen zich optimaal ondersteund. Burgerschapsonderwijs krijgt vorm vanuit het thema ‘Wij in de wereld’. Hiermee leren leerlingen actief, betrokken en respectvol deel te nemen aan de maatschappij, zowel lokaal als globaal. We streven naar een inclusieve school waar elke leerling, ongeacht achtergrond of ondersteuningsbehoefte, zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt en de ruimte krijgt om zich volledig te ontplooien. Ons taal- en leesonderwijs is doelgericht en samenhangend. We zetten in op effectieve taalontwikkeling en bevorderen leesvaardigheid en leesplezier bij alle leerlingen. Spelend en bewegend leren, verrijkt met betekenisvol buitenonderwijs, stimuleert natuurlijke ontwikkeling en houdt leerlingen actief betrokken bij hun leerproces. Zowel het schoolplan als het jaarplan worden ter instemming voorgelegd aan de Medezeggenschapsraad (MR) voor draagvlak en inspraak.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen en waarborgen we kwaliteit?

Het schoolplan van Opmaat is tot stand gekomen met input van het managementteam, de teamleden en de leerlingenraad, en is ter goedkeuring voorgelegd aan de Medezeggenschapsraad. De missie en visie van de school zijn mede gevormd door de inzichten van ons team en de leerlingen. Dit, samen met aanbevelingen uit strategische beleidsagenda's, evaluaties van eerdere plannen en data uit methodetoetsen, heeft geleid tot de vastgestelde actie- en speerpunten. Jaarlijks evalueren we de voortgang van onze ontwikkelteams. Afspraken die succesvol zijn gebleken, worden geborgd, terwijl andere actiepunten worden meegenomen in het nieuwe schoolplan. Burgerschap blijft een belangrijk thema, omdat het essentieel is voor de brede ontwikkeling van onze leerlingen en bijdraagt aan sociale betrokkenheid en kritisch denken. Onze doorlopende leerlijn burgerschap wordt continu geïmplementeerd en geëvalueerd om de effectiviteit te waarborgen. De borging van gemaakte afspraken is duidelijk gedefinieerd per team. Jaarlijks vinden twee tussenevaluaties en een eindevaluatie plaats. Hierbij wordt gezamenlijk met het team de realisatie van actiepunten beoordeeld en worden bijstellingen gedaan. Het jaarplan voor het volgende schooljaar wordt aan het einde van elk schooljaar in samenspraak met het team vastgesteld. De thema's in het schoolplan volgen een cyclische evaluatie. Om de kwaliteit van ons onderwijs continu te meten en te verbeteren, hanteren we diverse evaluatiemethoden: Analyse van resultaten van methodegebonden toetsen. Regelmatige kind- en oudergesprekken voor directe feedback. Observaties van kinderen en klassenbezoeken door leerkrachten en schoolleiding. Periodieke trendanalyses en dwarsdoorsneden van het kindvolgsysteem (IEP) tweemaal per jaar. Audits uitgevoerd door het auditteam van WijWijzer om objectieve feedback te verkrijgen. Tevredenheidsonderzoeken onder personeel, ouders en leerlingen, aangevuld met een jaarlijkse monitoring van de ervaren veiligheid bij leerlingen van groep 6, 7 en 8. Interne schoolzelfevaluaties om de eigen prestaties te beoordelen. Uitstroomgegevens van scholen voor voortgezet onderwijs, die ons inzicht geven in de aansluiting van ons onderwijs op het niveau van doorverwijzing.

Ontdekkingstocht voor Peuters en Kleuters bij Opmaat

Toelichting van de school

Bij basisschool Opmaat in Nieuw-Vennep geloven we dat jonge kinderen het beste leren door spel, beweging en actieve ontdekking. Onze klaslokalen en het grote speelleerplein zijn speciaal ingericht met een breed scala aan uitdagend en gevarieerd materiaal. Dit creëert een rijke leeromgeving die spelenderwijs de ontwikkeling van uw kind stimuleert op cognitief, sociaal en motorisch vlak. We werken met thematische projecten die kinderen helpen de wereld om hen heen beter te begrijpen. Verschillende speelhoeken bieden unieke leermogelijkheden en ontdekkingen, waarbij elk spel en materiaal is gekozen om specifieke ontwikkelingsgebieden aan te spreken en aan te sluiten bij het thema.

Veelgestelde vragen

Welke extra ondersteuning is er voor jonge kinderen op basisschool Opmaat?

Basisschool Opmaat biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen om hun taalontwikkeling te bevorderen. Dit omvat specifieke ondersteuning voor kinderen met een taalachterstand en voor nieuwkomers die de Nederlandse taal nog leren (NT2).

Basisschool Opmaat biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen om hun taalontwikkeling te bevorderen. Dit omvat specifieke ondersteuning voor kinderen met een taalachterstand en voor nieuwkomers die de Nederlandse taal nog leren (NT2).

Taalontwikkeling voor jonge kinderen, inclusief ondersteuning bij taalachterstand en NT2.

Met welke partners werkt Opmaat samen voor het jonge kind programma?

Voor het optimale programma voor jonge kinderen werkt basisschool Opmaat nauw samen met gerenommeerde organisaties zoals Opstoom en peuterspeelzaal 't Woudlopertje. Deze samenwerkingen verrijken ons aanbod en zorgen voor een doorlopende ontwikkeling van peuter naar kleuter.

Voor het optimale programma voor jonge kinderen werkt basisschool Opmaat nauw samen met gerenommeerde organisaties zoals Opstoom en peuterspeelzaal 't Woudlopertje. Deze samenwerkingen verrijken ons aanbod en zorgen voor een doorlopende ontwikkeling van peuter naar kleuter.

Team | Opmaat in Nieuw-Vennep | [2025] Schoolregister