
De resultaten van OBS De Hoogvlieger in Naaldwijk
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van OBS De Hoogvlieger, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past OBS De Hoogvlieger bij jullie?
Ontdek hoe goed OBS De Hoogvlieger bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen OBS De Hoogvlieger
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Op OBS De Hoogvlieger streven we ernaar dit percentage ruimschoots te overtreffen. Onze school behaalt een indrukwekkend resultaat van 97,44% van de leerlingen die het fundamentele niveau halen, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt. Dit toont de effectiviteit van ons onderwijs en de inzet van onze leerlingen en docenten. Ter vergelijking met andere scholen, ligt het gemiddelde op 93,99%. Het behalen van dit niveau is cruciaal voor de verdere schoolloopbaan van uw kind.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten OBS De Hoogvlieger: Ambitieus Onderwijs
Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau, met als ambitie dat zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau bereiken aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool individueel een streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie. OBS De Hoogvlieger presteert met 47,69% van de leerlingen die het streefniveau behalen, boven de eigen schoolspecifieke signaleringswaarde van 38,7%. Dit resultaat onderstreept onze toewijding aan het maximaliseren van de potentie van elke leerling. Het landelijk gemiddelde voor het streefniveau ligt op 49,25%. Wij zetten ons voortdurend in om onze leerlingen uit te dagen en te motiveren om ook dit hogere niveau te bereiken, ter voorbereiding op hun vervolgonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van OBS De Hoogvlieger?
Ontdek hoe Obs De Hoogvlieger uw kind begeleidt naar het voortgezet onderwijs. Vanaf groep 6 starten we met een open dialoog over mogelijke schooladviezen, waarbij we benadrukken dat nog niets definitief is. In groep 7 presenteren we een voorlopig advies, dat alle vakgebieden, werkhouding, sociaal-emotionele ontwikkeling en executieve functies omvat. Dit advies wordt zorgvuldig afgestemd met onze intern begeleider. In groep 8 ontvangen leerlingen tussen 10 en 31 januari 2024 een 'Voorlopig Schooladvies', tot stand gekomen in samenwerking met het schoolteam en met inachtneming van de NIO-resultaten. De Doorstroomtoets, die op 3 en 4 februari 2026 plaatsvindt, biedt een objectief meetmoment voor de overstap naar het VO. De uitslag, verwacht in half maart, kan leiden tot een bijstelling van het voorlopige advies, tenzij dit niet in het belang van uw kind is. Het definitieve schooladvies wordt uiterlijk 24 maart besproken. Aanmelden bij het VO kan van 25 t/m 31 maart. Plaatsingsberichten volgen uiterlijk 12 mei. Een warme overdracht in mei en juni verzekert een soepele overgang naar het VO, waarbij we leerbehoeften optimaal overdragen. Meer informatie over schooladvisering vindt u op https://www.slo.nl/thema/meer/handreiking-schooladvisering/handreiking. Let op: de resultaten zijn gebaseerd op 7 schoolverlaters van vorig schooljaar.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Groei op OBS De Hoogvlieger
Bij OBS De Hoogvlieger stimuleren we de sociale ontwikkeling van elk kind. We leggen de nadruk op het creëren van een positieve groepsdynamiek, waarin aandacht voor elkaar centraal staat. Kinderen leren zichzelf beter kennen en ontwikkelen vaardigheden door interactie met leeftijdsgenoten. Wij geloven dat nieuwsgierigheid naar anderen en het verbreden van je horizon essentieel zijn voor het worden van een wereldburger. Verschillen zien we als een kans voor verrijking. Daarom integreren we reflectie, dialoog, kritisch denken en het leren onderbouwen van meningen als kernonderdelen in ons lesprogramma.
Zelfstandigheid: Leren op eigen benen te staan
Samenwerking: Leren van en met elkaar versterkt de groei
Nieuwsgierigheid: Openstaan voor en leren van elkaar
Hoe bevordert OBS De Hoogvlieger de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen?
Wij observeren de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig door dagelijkse interactie en aandacht. Daarnaast maken we gebruik van specifieke methodieken: 'Mijn Kleutergroep' voor de jongste kinderen in groep 1 en 2, en 'Leerling in Beeld' voor de leerlingen in groep 3 tot en met 8 om hun ontwikkeling te volgen.
Welke registratiemiddelen gebruikt onze basisschool voor het meten van sociale opbrengsten?
Onze basisschool hanteert de volgende registratiemiddelen om de sociale opbrengsten van leerlingen effectief in kaart te brengen:
- Sociaal Emotionele Vragenlijst voor gestructureerde evaluatie
Welke lesmethoden worden ingezet voor sociaal-emotioneel leren op onze school?
Voor het bevorderen van sociaal-emotioneel leren maken wij gebruik van de volgende erkende methoden:
- Breinhelden: Een interactieve aanpak voor emotionele intelligentie
Inspectierapport OBS De Hoogvlieger: Een Kwaliteitsblik
Op 9 december 2021 heeft de Onderwijsinspectie een diepgaand bezoek gebracht aan OBS De Hoogvlieger. De inspectie richtte zich op essentiële aspecten van ons onderwijs, waaronder het lesklimaat, klassenmanagement, de kwaliteit van de instructie en de afstemming op individuele leerbehoeften. Ook zelfregulerend leren werd nauwkeurig geëvalueerd. De inspectie concludeert dat onze leerlingen zich ontwikkelen in een veilige en inspirerende leeromgeving. Kinderen geven aan zich vrij te voelen om fouten te maken, wat cruciaal is voor een gezamenlijke leerervaring vol plezier. Bovendien constateerde de inspectie dat onze leerkrachten in alle groepen een enorme passie voor het onderwijs uitstralen en zelf ook volop genieten van het leerproces. Ontdek meer over de resultaten van dit onderzoek.