Christelijke Basisschool de Ouverture in Naaldwijk

Het team van Christelijke Basisschool de Ouverture in Naaldwijk

Current section: team
Sibelius 1
2671 Naaldwijk

Zie hier hoe het team van Christelijke Basisschool de Ouverture is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Christelijke Basisschool de Ouverture. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Christelijke Basisschool de Ouverture bij jullie?

Ontdek hoe goed Christelijke Basisschool de Ouverture bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Christelijke Basisschool de Ouverture zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 92.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (92.3%)
Man (7.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Christelijke Basisschool de Ouverture. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.6%)
25-35 jaar (7.1%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (39.3%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Christelijke Basisschool de Ouverture werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (14.8%)
Indirect ondersteunend personeel (3.7%)
Management (3.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Christelijke Basisschool de Ouverture gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Drama
Franse taal
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Onderwijsondersteuning: Uw Kind Altijd op De Ouverture

Bij Christelijke Basisschool De Ouverture begrijpen we dat flexibiliteit essentieel is voor een stabiele leeromgeving. Daarom hebben we een doordacht systeem voor personeelsvervanging. Bij gepland verlof van een leerkracht zetten we primair in op de inzet van de duo-collega. Deze collega kent de groep en de lesstof, wat zorgt voor minimale verstoring van het leerproces. Indien de duo-collega onverhoopt niet beschikbaar is, zoeken we binnen ons toegewijde team naar de best passende interne oplossing. Zo garanderen we continuïteit en de hoogste kwaliteit van onderwijs voor uw kind.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij Christelijke Basisschool de Ouverture

7

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Hulp op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Christelijke Basisschool de Ouverture biedt gespecialiseerde ondersteuning voor taal, lezen, spelling en rekenen. Onze aanpak voor lees- en spellingonderwijs omvat moderne computerprogramma's zoals Bouw, Flits en Letterster. Een toegewijde leerkrachtondersteuner biedt aanvullende taalbegeleiding, terwijl een gespecialiseerde NT2-leerkracht ondersteuning biedt aan leerlingen die Nederlands als tweede taal leren. Voor rekenvaardigheid maken we gebruik van gestructureerde stappenplannen en het F-schrift. Zowel voor taal als rekenen staan onze gespecialiseerde reken- en taalspecialisten klaar om leerlingen te helpen. Wij werken ook nauw samen met externe experts, waaronder een logopedist en specialistische hulp voor dyslexie. Onze remedial teacher (RT’er) voert toetsen uit, begeleidt kinderen met een geïndividualiseerd leerplan en biedt gerichte studieondersteuning. De specialist meer- en hoogbegaafdheid verzorgt wekelijks lessen voor de plusklas en Logikids, en ondersteunt collega's bij het verrijken en verdiepen van lesstof binnen de klas. Wij zetten ons in voor optimale leerresultaten en een positieve schoolervaring voor al onze leerlingen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Bij Christelijke Basisschool de Ouverture hechten we veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. We maken gebruik van de 'Kwink'-methode, een online programma voor sociaal-emotioneel leren (SEL) dat ook burgerschap en mediawijsheid integreert. Kwink is ontworpen voor het primair onderwijs en biedt een wetenschappelijk onderbouwd, praktisch en actueel SEL-programma. Het richt zich op preventie van pestgedrag en het creëren van een veilige groepsdynamiek, wat bijdraagt aan hogere leeropbrengsten. Daarnaast bieden we de 'Rots & Water'-training aan, een weerbaarheidsprogramma dat kinderen helpt om zelfverzekerder te zijn, beter samen te werken en grenzen te stellen. Deze training combineert fysieke oefeningen met gesprekken over gevoelens, gedrag en keuzes, wat de sociale vaardigheden en het zelfvertrouwen versterkt. Positief gedrag wordt actief beloond. Bij negatief gedrag hanteren we een duidelijk protocol met streepjes op het bord en, indien nodig, een 'nadenkformulier' om reflectie te stimuleren.

4

Gedrag, Werk- en Taakaanpak: Zelfstandigheid Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Christelijke Basisschool de Ouverture bevordert actief de zelfstandigheid van leerlingen door middel van een schoolbrede aanpak. We maken gebruik van visuele hulpmiddelen zoals een 'zelfstandig werken'-blokje en een driehoek op het bord om leerlingen te structureren en te motiveren tot zelfstandig werken. De 'Kwink'-methode ondersteunt de sociaal-emotionele ontwikkeling en mediawijsheid, wat indirect bijdraagt aan een betere werkhouding en gedrag. De methode helpt bij het voorkomen van pesten en bevordert een positieve groepsdynamiek, wat de leeropbrengsten ten goede komt. Daarnaast versterkt de 'Rots & Water'-training de weerbaarheid en sociale vaardigheden, wat essentieel is voor een constructieve taakaanpak en positief gedrag. We belonen positief gedrag en gebruiken een duidelijk protocol bij afwijkend gedrag, inclusief een 'nadenkformulier' voor reflectie.

0

Motorische Ontwikkeling en Schrijfvaardigheid

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De 'Pennenstreken'-schrijfmethode op Christelijke Basisschool de Ouverture helpt kinderen om op hun eigen tempo leesbaar en vlot te leren schrijven. De methode biedt een speels begin in de kleuterklassen en ontwikkelt zich tot uitgebreide en leerzame programma's voor de hogere groepen. Alle oefeningen zijn praktisch ingesteld en sluiten aan bij de hedendaagse onderwijsmethoden, met specifieke schrijfadviezen voor elke leerfase. Om de grove motoriek te stimuleren, krijgen alle leerlingen twee keer per week een gymles. Deze lessen dragen bij aan een gezonde fysieke ontwikkeling en een betere coördinatie, wat ook de fijne motoriek ten goede komt.

0

Medische Ondersteuning en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Christelijke Basisschool de Ouverture zorgt voor een veilige en ondersteunende omgeving waarin ook rekening wordt gehouden met de persoonlijke verzorging van leerlingen. Hoewel er geen specifieke medische specialisten op school aanwezig zijn, werken we nauw samen met ouders en externe professionals om te voldoen aan de individuele behoeften van leerlingen op het gebied van gezondheid en verzorging. We stimuleren een gezonde levensstijl en bieden waar nodig ondersteuning bij persoonlijke verzorging, zodat elke leerling zich comfortabel en zelfverzekerd kan voelen tijdens de schooluren.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek de Ondersteuning voor Uw Kind op Basisschool de Ouverture

Onze Toekomstige Aanpak voor Optimale Leerlingontwikkeling

Op Christelijke Basisschool de Ouverture zetten we ons dagelijks in voor kwalitatief en toekomstgericht basisonderwijs. Wij streven ernaar dat elk kind zich volledig kan ontplooien. Dit doen we in een veilige en stimulerende leeromgeving, met een sterke focus op zowel academische vooruitgang als persoonlijk welzijn. Onze belangrijkste speerpunten voor onderwijsontwikkeling zijn gericht op het maximaliseren van de potentie van elk kind. We investeren continu in de kwaliteit van ons onderwijs en de professionele groei van ons team. Een doorlopende ontwikkellijn van voorschool tot bovenbouw is essentieel. We waarborgen een soepele overgang van de kinderopvang naar groep 1 en zorgen voor een naadloze afstemming van het lesaanbod door de gehele school. Hierdoor bouwen leerlingen continu voort op hun kennis en vaardigheden. Doelgericht werken met duidelijke leerdoelen vormt de kern van onze lespraktijk. Leerkrachten volgen de voortgang van elke leerling nauwgezet en passen het onderwijs proactief aan. Onze planmatige aanpak en continue reflectie garanderen een effectieve leerervaring. Een sterk klassenmanagement creëert een rustige en gestructureerde omgeving waarin elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt. Dit stabiele fundament is cruciaal voor optimale leerresultaten en een positieve schoolervaring. Effectieve directe instructie (EDI) kenmerkt onze lessen. Met heldere uitleg, zorgvuldig opgebouwde lesstructuren en actieve leerparticipatie bevorderen we de betrokkenheid en het leerrendement. Ons team blijft zich ontwikkelen om uw kind het allerbeste onderwijs te bieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van Basisschool de Ouverture

Welke ambitieuze doelen stelt het schoolplan van De Ouverture voor het schooljaar 2024-2025?

Ons schoolplan 2024-2025 focust op de ontwikkeling van basisvaardigheden. Voor taal en lezen streven we ernaar leerkrachten meer inzicht te geven in de voortgang van leerlingen, zodat zij gerichte gesprekken met ouders kunnen voeren. We sluiten contracten met ouders en kinderen voor thuis oefenen en implementeren de nieuwe taal- en spellingmethode 'Nieuw Nederlands Junior'. Bouwvergaderingen lichten de methode toe en begeleiders nodigen ouders uit voor uitleg en het ondertekenen van de afspraken. Op het gebied van rekenen borgen we het draaiboek, scherpen we het plusaanbod aan en introduceren we een stappenplan voor verhaaltjessommen. Na een cursus voor nieuwe input, besteden we meer aandacht aan het verwoorden door leerlingen en stimuleren we samenwerkend leren. Elke les start met het benoemen van het leerdoel, en we zetten het rekenverbetertraject voort met een studiedag gericht op het automatiseren van getallen tot 100. Collega's worden enthousiast gemaakt voor deze verbeteringen, in nauwe samenwerking met de rekencoördinator, IB en Saskia Scheffers. Digitale geletterdheid krijgt een impuls met nieuwe kerndoelen die zich richten op praktische kennis, ontwerpen, maken, en de wisselwerking tussen technologie, media, mens en samenleving. We ontwikkelen een nieuw plan, maken gebruik van de nieuwe PCPO/WSKO database, borgen DSFK en passen Blink en de nieuwe taalmethode toe voor vaardigheidsoefeningen. Door deel te nemen aan leernetwerken en deze kennis te delen in bouwvergaderingen en via Google Classroom, versterken we de digitale vaardigheden van onze leerlingen en leerkrachten. Eigenaarschap staat centraal, zowel bij leerlingen als teamleden. We onderzoeken of een training Effectief Direct Instructie (EDI) ons hierbij kan ondersteunen. Voor kind-oudergesprekken en rapporten streven we naar een eenduidige lijn in beoordelingen, met aanpassingen in de inhoud voor bijvoorbeeld gedrag bij gym en pengreep. Vanaf november 2024 starten we met het trainen van leerkrachten in het voeren van effectieve ouder- en kindgesprekken voor groep 7, met het doel dit uit te breiden naar andere groepen. We onderzoeken de integratie van toetsresultaten in ParnasSys en passen de rapportinhoud aan, inclusief eigen werk van leerlingen en IEP talentenkaarten. Ontdekkend leren wordt gestimuleerd door verkeerslessen met filmpjes en praktijklessen, begeleid door Monique van Rosmalen van School op Seef. We zoeken nog steeds naar ouders die willen helpen bij deze praktijklessen. Voor ontdekkend leren met Blink ontwikkelen we een gedeelde database op SharePoint voor lesideeën, presentaties en materialen. We stimuleren vak-geïntegreerd werken en het gebruik van vaardigheidskaarten. Via bouwvergaderingen en de teamnieuwsbrief informeren we collega's over deze initiatieven en organiseren we bijeenkomsten om elkaar te inspireren en de database te onderhouden. Bij 'Ontmoeten' focussen we op het uitwisselen van talenten en expertise, zowel binnen als buiten de school, en maken we gebruik van bovenschoolse collegiale bezoeken. Dit helpt ons bij het vinden van de meest passende organisatiestructuur. Ouderparticipatie wordt vernieuwd met een focus op een laagdrempelige en warme ontvangst. We starten met klassenouders en organiseren koffieochtenden en informatieavonden per klas om de betrokkenheid te vergroten. Telefonische startgesprekken en inloopmogelijkheden voor kleuters blijven bestaan, en we onderzoeken de uitbreiding van inloopochtenden naar de midden- en bovenbouw. Passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen omvat het continueren van compacten in de groep en het kritisch evalueren van deelname aan plusklassen. We denken na over passende namen voor onze plusklassen en bevorderen samenwerking tussen de verschillende ondersteuningsprogramma's. Passend onderwijs betekent voor ons dat elke leerling een plek krijgt die aansluit bij zijn of haar onderwijsondersteuningsbehoefte, vanuit zowel basisondersteuning als extra ondersteuning op maat. Cultuur wordt verrijkt met meer muziek in de klas, door het gebruik van de methode 1-2-3 Zing! en het uitbreiden van de coachingsrol. We organiseren carroussels voor alle bouwen en behouden culturele uitstapjes. Sociaal emotioneel leren wordt gestimuleerd door de implementatie van gedragsregels, zoals een basale luisterhouding en groepsregels, en het gebruik van een nadenkformulier. We roepen het Rots & Water programma schoolbreed uit en bieden trainingen aan nieuwe collega's. De Bibliotheek Op School (Dbos) wordt versterkt met schoolbreed 15 minuten voorlezen en 30 minuten lezen per dag voor de bovenbouw. We breiden onze collectie uit met B-boeken van hoger niveau en borgen de regels voor stil lezen. Voor cultuur organiseren we carroussels voor alle bouwen en behouden we culturele uitstapjes, waarbij we de talenten van leerkrachten benutten. Engels wordt versterkt door het borgen van basislessen, het aanbieden van meer Engelstalige boeken en het uitzoeken van aanvullend lesmateriaal. Gedrag en burgerschap worden versterkt door het borgen van het burgerschapsplan, het verdelen van taken voor burgerschapslessen en het aanpassen van het burgerschapsprotocol. Bewegend leren integreren we door kortere werkvormen vaker toe te passen en een beweegweek te organiseren.

Hoe realiseert Basisschool de Ouverture haar schoolplan doelen?

Onze werkgroepen stellen gedetailleerde plannen van aanpak op. Deze plannen worden vervolgens besproken in de bouwvergaderingen, gepresenteerd aan het gehele team en geëvalueerd tijdens teamvergaderingen. Dit zorgt voor een gestructureerde aanpak en continue verbetering.

Speciaal Programma voor Jonge Kinderen op Basisschool de Ouverture

Toelichting van de school

Op Christelijke Basisschool de Ouverture besteden we veel aandacht aan de ontwikkeling van jonge kinderen. Ons onderwijs is afgestemd op de behoeften van elke leerling, zodat zij zich optimaal kunnen ontplooien. Wij geloven in een veilige en stimulerende leeromgeving waar kinderen spelenderwijs leren en groeien. Ontdek hoe wij de basis leggen voor een succesvolle schoolcarrière, met aandacht voor zowel academische als sociale vaardigheden.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijsaanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool de Ouverture?

Christelijke Basisschool de Ouverture biedt een rijk en stimulerend programma voor jonge kinderen. We focussen op spelend leren en de brede ontwikkeling, zodat elke leerling een sterke start maakt. Ons aanbod is ontworpen om nieuwsgierigheid te prikkelen en een liefde voor leren te creëren. Kom langs om te ervaren hoe wij uw kind ondersteunen in deze cruciale vroege jaren.

Met welke partners werkt Basisschool de Ouverture samen voor het programma voor jonge kinderen?

Voor het programma gericht op jonge kinderen werkt Christelijke Basisschool de Ouverture samen met gespecialiseerde partners. Deze samenwerkingen verrijken ons aanbod en zorgen voor een brede ondersteuning van uw kind. We werken nauw samen met experts om de best mogelijke educatieve ervaring te garanderen. Meer informatie over onze partners kunt u vinden op onze website of door contact met ons op te nemen.