KBs De Heeswijk in Montfoort

Het team van KBs De Heeswijk in Montfoort

Current section: team
Jonker Fransstraat 1a
3417 Montfoort

Zie hier hoe het team van KBs De Heeswijk is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van KBs De Heeswijk. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past KBs De Heeswijk bij jullie?

Ontdek hoe goed KBs De Heeswijk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij KBs De Heeswijk zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.6%)
Man (15.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij KBs De Heeswijk. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (21.4%)
35-45 jaar (42.9%)
45-55 jaar (28.6%)
55-65 jaar (7.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij KBs De Heeswijk werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.6%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.1%)
Onbekend (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor KBs De Heeswijk gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij KBs De Heeswijk: Een Betrouwbare Aanpak

Bij KBs De Heeswijk begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Wanneer een leerkracht onverhoopt ziek wordt, zetten we alles op alles om een passende vervanging te regelen. Onze eerste prioriteit is het inzetten van een vaste invaller uit onze eigen vervangingspool. We streven ernaar om zoveel mogelijk een bekende leerkracht in te zetten die de leerlingen en de groep al kent, voor een soepele overgang. Indien er geen geschikte invaller beschikbaar is, kunnen we interne flexibiliteit toepassen. Dit kan betekenen dat we personeel herverdelen of, in uitzonderlijke gevallen, groepen tijdelijk samenvoegen. Ons primaire doel is om te allen tijde te voorkomen dat leerlingen naar huis gestuurd moeten worden. Deze oplossingen waarborgen de leercontinuïteit. In situaties waar directe vervanging niet mogelijk is, hanteren we een reeks aan maatregelen. Groepen kunnen tijdelijk worden opgesplitst, leerlingen kunnen verdeeld worden over andere klassen, of groepen kunnen samengevoegd worden zodat een leerkracht de zieke collega kan vervangen. Als laatste redmiddel, en enkel na zorgvuldige overweging, kunnen leerlingen volgens een rooster een dag thuis moeten blijven. Ouders worden proactief geïnformeerd. Als een kind de volgende dag niet naar school kan komen vanwege vervangingsproblemen, ontvangen de ouders hiervan tijdig bericht. Bij langdurige vervangingsuitdagingen informeren we ook de ouders van andere groepen. De directie beoordeelt elke situatie zorgvuldig en individueel om de meest evenwichtige oplossing te kiezen. Gezien het landelijke lerarentekort, worden wij steeds vaker geconfronteerd met de noodzaak voor deze maatregelen. We zijn ons bewust van de impact hiervan en zoeken altijd naar de best mogelijke oplossingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De school werkt volgens het leerstofjaarklassensysteem, daarnaast wordt er groepsdoorbroken gewerkt bij de creatieve vakken en het thema-onderwijs.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op KBs De Heeswijk: Ontdek Onze Specialisten

7

Taal en Rekenen: Specialistische Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist
Thema-specialist

Toelichting van de school:

Op KBs De Heeswijk streven we naar excellent onderwijs voor elk kind, met extra aandacht voor taal en rekenen. Onze intern begeleider speelt een cruciale rol in het waarborgen van kwalitatief hoogstaand onderwijs door nauw samen te werken met de leerkrachten. Zij ondersteunt bij het ontwikkelen en evalueren van groepsplannen, zodat leerdoelen voor alle leerlingen helder zijn. Daarnaast stimuleren onze taalspecialist en rekenspecialist de schoolbrede ontwikkeling van deze vakgebieden. Zij doen dit vanuit professionele leergemeenschappen (PLG's), waar onderzoek en gezamenlijk leren centraal staan om het onderwijs continu te verbeteren. Voor leerlingen die behoefte hebben aan extra uitdaging op het gebied van taal en rekenen, hebben we een specialist voor meer- en hoogbegaafdheid. Deze specialist biedt gerichte ondersteuning aan kinderen die extra stimulans nodig hebben, met uitdagende opdrachten die hun talenten verder ontwikkelen. Tot slot versterken een externe dyslexiespecialist en een logopediste ons team om leerlingen met specifieke behoeften op het gebied van taal en communicatie optimaal te begeleiden.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig en Ondersteunend Klimaat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Anti-pestcoördinator
Vertrouwenspersoon

Toelichting van de school:

KBs De Heeswijk hecht veel waarde aan een positief sociaal-emotioneel klimaat waarin elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt. Onze intern begeleider initieert en begeleidt de ontwikkeling van dit pedagogisch klimaat binnen de school. Onze gedragsspecialist ontwikkelt en implementeert effectieve lesmethoden en strategieën gericht op de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen. Dit zorgt voor een gestructureerde aanpak die aansluit bij de behoeften van elk kind. Om pestproblematiek proactief aan te pakken, hebben we een toegewijde anti-pestcoördinator en een interne vertrouwenspersoon. Zij bieden een luisterend oor en ondersteuning aan leerlingen die hiermee te maken krijgen, en werken aan een schoolcultuur waarin iedereen zich veilig en gerespecteerd voelt.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Stimuleren van Leerpotentieel

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op KBs De Heeswijk zetten we vol in op het ondersteunen van de gedragsontwikkeling, werk- en taakaanpak van onze leerlingen. Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid coördineert en ontwikkelt beleid rondom executieve functies en leerwerkhouding, specifiek gericht op meer- en hoogbegaafde leerlingen. Dit beleid wordt versterkt door het organiseren van het 'leerlab', een initiatief dat tweewekelijks plaatsvindt om deze leerlingen extra uitdaging en verdieping te bieden. Hierdoor kunnen zij hun potentieel optimaal benutten. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben buiten het reguliere programma, bieden wij via onze stichting deelname aan de 'Day a Week school'. Dit programma is speciaal ontworpen om hoogbegaafde leerlingen een verrijkende leerervaring te bieden die aansluit bij hun specifieke leerbehoeften en interesses.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Gezonde Beweging

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

KBs De Heeswijk faciliteert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen door de aanwezigheid van een externe fysiotherapeut. Deze specialist is toegankelijk binnen ons schoolgebouw. De fysiotherapeut biedt ondersteuning bij specifieke motorische uitdagingen en bevordert een gezonde lichamelijke ontwikkeling bij kinderen. Dit draagt bij aan het algehele welzijn en de leerprestaties van onze leerlingen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke medische specialisten voor persoonlijk verzorging structureel aanwezig zijn op KBs De Heeswijk, waarborgen wij de veiligheid en het welzijn van onze leerlingen met een getraind team van bedrijfshulpverleners. Deze BHV'ers zijn uitgerust om adequaat te handelen in diverse noodsituaties en dragen zorg voor een veilige leeromgeving voor iedereen op school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Leerplein

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij KBs De Heeswijk

Ons Schoolondersteuningsprofiel Uitgelegd

KBs De Heeswijk verwelkomt alle basisschoolkinderen uit Montfoort en omgeving, ongeacht hun individuele onderwijsbehoeften. Wij zetten ons dagelijks in om een stimulerende leeromgeving te bieden waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Om een breed scala aan leeruitdagingen aan te kunnen, beschikt onze school over gespecialiseerde expertise en passende faciliteiten. We geloven in de kracht van individuele aandacht en bieden daarom gerichte ondersteuning aan elke leerling. Mocht een specifieke behoefte onze eigen mogelijkheden overstijgen, dan werken we nauw samen met het samenwerkingsverband Passenderwijs voor aanvullende hulp. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd hoe wij ons onderwijs vormgeven, welke specifieke deskundigheid en middelen hiervoor beschikbaar zijn, en hoe deze effectief worden ingezet. Het document legt tevens vast wanneer wij externe expertise van Passenderwijs inschakelen om de beste zorg te garanderen. Ouders en leerkrachten hebben via de Medezeggenschapsraad (MR) inspraak op dit profiel. Het SOP wordt elke vier jaar geëvalueerd en geactualiseerd om aan te sluiten bij de nieuwste inzichten en de veranderende onderwijsbehoeften. Ontdek hier meer over ons toekomstige aanbod aan extra ondersteuning.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling

Welke Ontwikkeldoelen Bevat Ons Schoolplan 2023-2027?

Ons schoolplan "KBs De Heeswijk op weg naar 2027" definieert onze strategische doelen en ambities voor de periode 2023-2027. Voor het schooljaar 2024/2025 richten we ons op diverse kerngebieden. Leesonderwijs: De voltooiing van onze tweejaren scholing aan de Hogeschool Utrecht markeert een belangrijke stap. Onze interne onderzoeksgroep Lezen heeft de kwaliteitskaart geactualiseerd, wat resulteert in een gestroomlijnde, groepsdoorbroken afstemming van ons leesonderwijs. Begrijpend lezen wordt verrijkt door onze onderwijsthema's, terwijl groep 3 nu werkt met de nieuwste Veilig Leren Lezen (VLL) methode. Taalonderwijs: Een grondig onderzoek naar effectievere methoden voor spelling en taal is succesvol afgerond. Rekenen: We streven ernaar ons rekenonderwijs uitdagender te maken en beter af te stemmen op onze leerlingen. Het gebruik van de digitale methode "Wereld in getallen" is geoptimaliseerd na een grondige evaluatie. De afronding van onze teamscholing in EDI-lesdidactiek, de opleiding van een nieuwe rekenspecialist en de update van onze kwaliteitskaart versterken onze aanpak. Kleuterklassen gebruiken voor het tweede jaar de methode "rekenplein". Wereldoriëntatie en Burgerschap: Een verbeterde aanpak voor wereldoriëntatie is ontwikkeld. De actieve bevordering van burgerschap en sociale integratie, conform onze wettelijke opdracht, staat centraal. Sociaal-emotionele Ontwikkeling: Met veel succes wordt voor het tweede jaar de Kanjertraining ingezet als onze nieuwe sociaal-emotionele methode. Kleuteronderwijs: "Parnassys leerlijnen", een innovatief leerlingvolgsysteem, wordt nu voor het tweede jaar gebruikt om het leerstofaanbod in de kleuterbouw te verbreden en te verdiepen. Schoolpleinontwikkeling: De eerste stappen zijn gezet met de plaatsing van een pingpongtafel en extra groenaanleg. De tijdelijke noodunit maakt plaats voor meer groen, wat bijdraagt aan een prettigere buitenomgeving. Voor het schooljaar 2025/2026 plannen we de volgende innovaties: Taalonderwijs: De verouderde methodes "Taal op maat" en "Spelling op maat" worden vervangen door de nieuwe spellingmethode "Staal" voor groep 4-8. Deze methode integreert een thematische aanpak die naadloos aansluit bij ons lees- en rekenonderwijs. Een intensieve teamscholing zal ons voorbereiden op deze vernieuwing. Wereldoriëntatie en Burgerschap: De methode "4x wijzer" maakt plaats voor "Wetenswaardig", een thematische aanpak voor wereldoriëntatie met rijke bronnen. "Wetenswaardig" verrijkt ons onderwijs, verbreedt de leerstof en verbindt met burgerschap en ons thematisch leesonderwijs. De methode wordt ook ingezet voor schrijfonderwijs. Kleuteronderwijs: Het kleuterrapport wordt verder ontwikkeld. We onderzoeken hoe het themaonderwijs in de groepen 1-3 kan aansluiten op de nieuwe thematische aanpak vanaf groep 4. Kunstateliers: Onze kunst- en cultuurspecialist start een opleiding om het aanbod in de creatieve vakken verder te verdiepen. Ouderbetrokkenheid: Er loopt een onderzoek naar effectievere manieren om ouders te betrekken bij ons lees- en wereldoriëntatieonderwijs. Visie Herijking: De recente investeringen in ons onderwijs worden ondersteund door een herijking van onze schoolvisie, die vorig jaar is gestart en komend schooljaar verder wordt uitgewerkt. Schoolplein: Er wordt een plan opgesteld voor de verdere vergroening van ons schoolplein.

Hoe Waarborgen Wij de Kwaliteit van Ons Onderwijs?

KBs De Heeswijk werkt systematisch aan de continue verbetering van de onderwijskwaliteit. Kwaliteitszorg omvat alle activiteiten gericht op het vaststellen, bewaken, borgen en verbeteren van ons onderwijs. Dit betekent dat we helder hebben wat goed onderwijs inhoudt, voldoen aan de eisen van de overheid, concrete doelen stellen, de kwaliteit waarborgen en deze ook op lange termijn vasthouden. Onze werkwijze voor kwaliteitsborging: Gedurende het schooljaar implementeren we diverse acties, waaronder: · Gerichte professionalisering voor ons team, zowel collectief als individueel. · Regelmatige groepsbezoeken door de intern begeleider en directie. · Observaties door specialisten, resulterend in analyses op team- en groepsniveau. · Collegiale consultatie, inclusief video-opnames. · Persoonlijke ontwikkelgesprekken en groepsontwikkelgesprekken, met focus op individueel en collectief leren. · Studie van vakliteratuur en de laatste onderwijsontwikkelingen. · Actieve feedbackverzameling van leerlingen, ouders en collega's, met daaruit voortvloeiende verbeteracties. Tweemaal per jaar houden we tevredenheidsenquêtes, waarvan de resultaten leiden tot concrete schoolbrede acties. · Externe audits door directieleden van Kalisto-scholen om de vier jaar, gericht op specifieke verbeterpunten. · Analyse van de jaarlijkse resultaten van de doorstroomtoets (groep 8) en de Leerling in Beeld (LIB) toetsen (groep 3-8). · Tweejaarlijkse voortgangs- en kwaliteitsgesprekken tussen directie/IB en het Kalisto-bestuur. Kwaliteitszorg en Wetenschappelijk Onderzoek: Gegevens uit ons leerlingvolgsysteem, zoals taal- en rekentoetsresultaten en deelname aan kinderopvang, zijn essentieel voor wetenschappelijk onderzoek en statistiek. Deze geanonimiseerde data helpen bij het in kaart brengen van onderwijsontwikkelingen en prestaties, zowel lokaal als nationaal. KBs De Heeswijk deelt deze gegevens met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voor onderzoek en statistische doeleinden. Het CBS anonimiseert de data en stelt deze beschikbaar voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO). De gegevens zijn niet herleidbaar tot individuele leerlingen, ook niet in publieke publicaties. Verwerking van persoonsgegevens door het CBS gebeurt binnen een beveiligde omgeving, conform de wettelijke kaders en de strikte regels van het CBS. Mocht u bezwaar hebben tegen de verwerking van de gegevens van uw kind, dan kunt u dit melden bij de directie. Wij zorgen er dan voor dat deze gegevens niet met het CBS worden gedeeld. Voor sommige onderzoeken kunnen aanvullende gegevens nodig zijn. Wettelijk gezien worden gegevens over taal en rekenen niet beschouwd als 'bijzondere' persoonsgegevens, waardoor actieve toestemming van ouders niet vereist is. Voor het delen van bijzondere persoonsgegevens, zoals gezondheidsinformatie, zal de school altijd vooraf expliciete toestemming vragen.

Ontdek ons Aanbod voor Jonge Kinderen bij KBs De Heeswijk

Toelichting van de school

KBs De Heeswijk biedt meer dan alleen uitstekend onderwijs voor kleuters in groep 1 en 2. In samenwerking met de gemeente Montfoort zetten wij ons in voor een sterke start voor alle peuters. Ons programma is speciaal ontworpen voor peuters die extra ondersteuning nodig hebben om goed voorbereid aan de basisschool te beginnen. We werken hierbij nauw samen met gerenommeerde partners zoals Kind en Co, Stichting Eigen & Wijzer (het Bonte Koetje) en De IJsselhoeve. Samen zorgen we voor een naadloze overgang naar het basisonderwijs.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft KBs De Heeswijk voor jonge kinderen?

KBs De Heeswijk biedt speciaal ontwikkeld Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma's. Dit aanbod is gericht op het versterken van de ontwikkelingskansen van jonge kinderen, met name voor hen die extra ondersteuning nodig hebben. Ons doel is om een solide basis te leggen voor een succesvolle schoolcarrière.

KBs De Heeswijk biedt speciaal ontwikkeld Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma's. Dit aanbod is gericht op het versterken van de ontwikkelingskansen van jonge kinderen, met name voor hen die extra ondersteuning nodig hebben. Ons doel is om een solide basis te leggen voor een succesvolle schoolcarrière.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang in Montfoort

Met welke kinderopvangpartners werkt KBs De Heeswijk samen?

KBs De Heeswijk hecht veel waarde aan samenwerking met kwalitatief hoogstaande kinderopvangorganisaties. Wij werken nauw samen met Kind en Co, een vooraanstaande aanbieder van peuteropvang en VVE-programma's. Daarnaast onderhouden we contacten met De YellowBellies voor naschoolse opvang, om zo een compleet aanbod voor uw kind te garanderen.

KBs De Heeswijk hecht veel waarde aan samenwerking met kwalitatief hoogstaande kinderopvangorganisaties. Wij werken nauw samen met Kind en Co, een vooraanstaande aanbieder van peuteropvang en VVE-programma's. Daarnaast onderhouden we contacten met De YellowBellies voor naschoolse opvang, om zo een compleet aanbod voor uw kind te garanderen.

Team | KBs De Heeswijk in Montfoort | [2025] Schoolregister