Basisschool Basisschool De Fontein in Mijdrecht

Het team van Basisschool De Fontein in Mijdrecht

Current section: team
Johan Van Renessestraat 14
3641 Mijdrecht

Zie hier hoe het team van Basisschool De Fontein is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Fontein. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Fontein bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Fontein bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Fontein zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.9%)
Man (11.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Fontein. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.9%)
25-35 jaar (29.4%)
35-45 jaar (17.6%)
45-55 jaar (29.4%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Fontein werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.2%)
Direct ondersteunend personeel (22.2%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Fontein gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerlingopvang: Vaste Invalpool bij Basisschool De Fontein

Bij Basisschool De Fontein geloven we in een stabiele leeromgeving. Daarom hebben we een doordacht systeem voor leerkrachtvervanging, essentieel bij buitengewoon verlof, professionele ontwikkeling of ziekte. Onze school maakt gebruik van een eigen, vaste invalpool. Dit zorgt ervoor dat leerlingen vertrouwde gezichten zien, zelfs wanneer hun eigen leerkracht afwezig is. Deze continuïteit in begeleiding is cruciaal voor hun leerproces en welzijn. Hoewel onze invalpool een solide basis vormt, kan deze niet altijd alle situaties dekken. In zulke gevallen springen onze toegewijde teamleden bij om elkaar te ondersteunen. Daarnaast zetten we, waar nodig, onze leraarondersteuners en onderwijsassistenten in om de lessen soepel te laten verlopen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundige Ondersteuningsteam op Basisschool De Fontein

7

Taal en Rekenen: Versterking voor Elke Leerling

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Rekenspecialist
Remedial teacher
Taalspecialist
VVE Specialist
Gedragspecialist
Jong kind specialist

Toelichting van de school:

Onze toegewijde specialisten dragen bij aan uitmuntend onderwijs voor zowel de groep als individuele leerlingen. Zij ontwikkelen het lesaanbod continu. Indien een leerling extra ondersteuning of juist meer uitdaging nodig heeft, werkt ons team nauw samen om de beste aanpak te bepalen. Dit garandeert een passende leeromgeving voor elk kind.

3

Sociaal-Emotioneel Welzijn: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Kanjercoördinatoren

Toelichting van de school:

De Fontein investeert maximaal in een positief en veilig schoolklimaat. Rust en geborgenheid vormen de basis voor effectief leren en lesgeven. Elke leerkracht is getraind in de Kanjertraining. Onze expertgroep, met Kanjercoördinatoren, ondersteunt en stimuleert de docenten. Samen streven we naar een veilige, vertrouwde en rustige sfeer waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

3

Gedrag, Werkhouding en Taal: Gerichte Aanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Remedial teacher

Toelichting van de school:

Onze specialisten bieden gerichte ondersteuning en coaching aan leerkrachten. Zij helpen bij het optimaliseren van de aanpak voor gedrag, werkhouding en taalontwikkeling van alle leerlingen. Deze expertise zorgt ervoor dat elk kind de juiste begeleiding krijgt om succesvol te zijn in zijn of haar leerproces.

1

Motorische Ontwikkeling: Sport en Beweging

Beschikbare specialisten:

Vakdocent bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Alle leerlingen van groep 3 tot en met 8 ontvangen kwalitatief bewegingsonderwijs van een gediplomeerde vakdocent. Dit draagt bij aan een gezonde fysieke ontwikkeling en bevordert de motorische vaardigheden van onze leerlingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen of persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met ouders en externe professionals om de benodigde ondersteuning te garanderen.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Coaching voor Leerkrachten

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De intern begeleider en gedragsspecialist verlenen essentiële begeleiding en coaching aan onze leerkrachten. Zij focussen op het verbeteren van de aanpak van gedrag, werkhouding en taakuitvoering bij kinderen. Deze ondersteuning stelt leerkrachten in staat om proactief in te spelen op de behoeften van elke leerling.

Overzicht ondersteuning

6
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Podium
Tiny Forest

Individuele Leerlingondersteuning op Basisschool De Fontein

Hoe Wij Elk Kind Begeleiden

Bij Basisschool De Fontein streven we ernaar het maximale potentieel van elke leerling te ontsluiten. Wij volgen de voortgang van alle kinderen nauwgezet gedurende hun schoolcarrière, gebruikmakend van het leerlingonderwijsvolgsysteem (LiB) en observaties. Deze systematiek stelt ons in staat om tijdig bij te sturen en passende ondersteuning te bieden waar nodig. Naast het LiB-systeem integreren we observaties van werkhouding en gedrag, en gebruiken we KANVAS-vragenlijsten voor directe feedback van de leerlingen zelf. Dit alles draagt bij aan een holistisch beeld van de ontwikkeling en het welzijn van uw kind. Onze deskundige leerkrachten delen continu kennis en expertise tijdens groepsbesprekingen, waardoor we een collectieve aanpak hanteren voor optimale begeleiding. We besteden speciale aandacht aan leerlingen die extra uitdaging nodig hebben of juist meer ondersteuning behoeven dan het basisaanbod. Indicaties hiervoor worden verkregen uit observaties, KANVAS-resultaten en het LiB-systeem. Indien gedrag, leerproces of prestaties aanleiding geven tot specifieke begeleiding, werken de school, de intern begeleider en de leerkracht samen aan een plan. Dit plan, dat altijd in overleg met u als ouder wordt opgesteld, voorziet in extra instructie en oefenstof. De extra oefenstof kan variëren van herhaling tot verdiepende opdrachten, afgestemd op de individuele behoefte van uw kind voor een bepaalde periode. In situaties waarin een leerling ondanks extra begeleiding het basisniveau niet bereikt, kunnen cognitieve of sociaal-emotionele factoren een rol spelen. In dergelijke gevallen stellen we een Ontwikkel Perspectief Plan (OPP) op. Dit plan is een gedetailleerde aanpak voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, gericht op het behalen van het eindniveau van groep 7 voor kernvakken zoals rekenen, technisch en begrijpend lezen, spelling en taal. Een achterstand van minder dan een jaar wordt niet automatisch beschouwd als een specifieke onderwijsbehoefte. Voor leerlingen met een duidelijke ontwikkelingsvoorsprong, die zich uiten in hoge Cito-scores of leeftijdsafwijkende vragen, bieden we uitdagende alternatieve opdrachten. Deze 'Ander Werk – kisten' zijn door ons zelf ontwikkeld en stimuleren de meervoudige intelligentie van leerlingen, door zowel verdieping als verrijking van de lesstof te bieden. Basisschool De Fontein is aangesloten bij Stichting Passenderwijs, een samenwerkingsverband van 73 basisscholen en een school voor speciaal basisonderwijs. Samen streven we ernaar te voldoen aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen in de regio Breukelen, Maarssen en Woerden. Passenderwijs ondersteunt ons bij leerlingen met specifieke hulpvragen en stelt een ondersteuningsplan op om voor elk kind een passende plek in het onderwijs te realiseren, met als missie ‘Voor elk kind een passend aanbod’. De stichting werkt nauw samen met ouders en ketenpartners, zoals speciaal onderwijs, gemeenten en jeugdhulpverlening, om kinderen voor te bereiden op een actieve deelname aan de maatschappij. De onderwijsbehoefte van het kind staat hierbij centraal. Voor complexe behoeften zijn er flexibele arrangementen ontwikkeld, waarbij de vraag ‘Wat heeft dit kind nodig?’ leidend is. Ondersteuning wordt geboden door het Regioteam van Passenderwijs, met diverse expertise. Elke leerling beschikt over een digitaal leerlingdossier in het ParnasSys-systeem, inclusief gegevens over het kind, gesprekken met ouders, toetsresultaten en onderzoeksbevindingen. U heeft het recht om dit dossier in te zien. Vraag dit schriftelijk aan bij de intern begeleider; u hoeft geen reden op te geven. Binnen twee weken ontvangt u een uitnodiging voor een toelichting, met de mogelijkheid tot het maken van een kopie. Voor vragen over opvoeding, groei en ontwikkeling kunt u terecht bij de Jeugdconsulent van de gemeente De Ronde Venen. Ook bij vragen over pesten of seksualiteit biedt de Jeugdconsulent ondersteuning. Jeugdartsen en verpleegkundigen volgen uw kind tot 18 jaar en bezoeken de school in groep 2 en 7. Overleg met de schoolarts vindt plaats na uw toestemming. Op De Fontein zetten we ons volledig in om alle leerlingen de basisleerstof te laten beheersen. Het EDI-model (Expliciete Directe Instructie) is hierbij ons didactisch instrument. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen pre-teaching, remedial teaching, verlengde instructie of bijles om weer aan te sluiten bij de groep.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Toekomstgericht Onderwijs bij De Fontein

Welke ambitieuze doelen stellen we voor ons onderwijs op Basisschool De Fontein?

Ons uitgebreide schoolplan, dat u kunt downloaden via de link hieronder, schetst de strategische doelen voor ons onderwijs tot en met het jaar 2027. Deze doelen zijn zorgvuldig opgesteld om de ontwikkeling en het leerplezier van elke leerling te maximaliseren. We richten ons op een breed scala aan ontwikkelingsgebieden, zowel cognitief als sociaal-emotioneel. Elk doel is ontworpen om aan te sluiten bij de behoeften van onze leerlingen en de uitdagingen van de toekomst. Ontdek hoe we bouwen aan een sterke basis voor uw kind.

Hoe realiseert Basisschool De Fontein de gestelde onderwijsdoelen?

De realisatie van onze ambitieuze onderwijsdoelen wordt gewaarborgd door een gestructureerde aanpak. Jaarlijks stellen we een gedetailleerd activiteitenplan op, waarin concrete acties en evaluatiemomenten zijn opgenomen. Dit plan is direct afgeleid van ons strategische schoolplan, waardoor alle inspanningen op elkaar zijn afgestemd. Samen met het toegewijde team en het schoolbestuur evalueren we continu de voortgang en passen we onze methoden aan waar nodig. Deze cyclische benadering zorgt ervoor dat we flexibel blijven en altijd streven naar de hoogste onderwijskwaliteit voor uw kind.

Ontdek ons Aanbod voor Jonge Kinderen op De Fontein

Toelichting van de school

Op Basisschool De Fontein in Mijdrecht leggen we een sterke basis voor de toekomst van uw kind in onze groepen 1 en 2. Onze kleuterklassen zijn ingericht met heterogene groepen, waar kinderen van verschillende leeftijden samen leren en spelen. De dag begint met een rustige inloop, waarna de kinderen zich creatief uitleven aan tafels, in thematische hoeken, de gymzaal en op het schoolplein. Voor onze jongste leerlingen in groep 1 ligt de nadruk op spelend leren, het ontwikkelen van basisbegrippen en het wennen aan het schoolse ritme en dagelijkse routines. In groep 2 stimuleren we een gerichtere aanpak. Leerlingen doen meer activiteiten die gericht zijn op voorbereidend lezen, schrijven en rekenen. We stellen hogere eisen aan taakgerichtheid, werkhouding en zelfstandigheid, wat essentieel is voor een soepele overgang naar groep 3. Onze thematische hoeken, zoals een restaurant, bloemenwinkel of ziekenhuis, bieden kinderen de kans om spelenderwijs te leren. Ze ontdekken geschreven taal, getallen en rekenen via prijslijsten, menukaarten en recepten. De bouw- en constructiehoek bevordert rekenkundig inzicht. Spelend leren staat centraal, met veel ruimte voor begeleid en vrij spel, zowel binnen als buiten de klas. Om de leerontwikkeling nauwkeurig te volgen, maken we gebruik van de leerlijnen van ParnasSys. Zo werken we doelgericht aan de kerndoelen voor taal, rekenen, motorische vaardigheden en voorbereidend schrijven. Door deze doelgerichte aanpak zijn we flexibel en kunnen we oefenstof aanpassen aan de behoeften van elk kind. Zodra een kind er klaar voor is, bieden we extra leermateriaal voor lezen en rekenen, zodat zij echte lezers en schrijvers worden. **VVE Programma op De Fontein** Basisschool De Fontein is trots op haar rol als VVE-school (Voor- en Vroegschoolse Educatie). Ons VVE-programma is ontworpen om jonge kinderen, zowel peuters als kleuters, een optimale start in het basisonderwijs te bieden. Dit initiatief, ondersteund door het Rijk en de gemeente De Ronde Venen, richt zich specifiek op kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Wij bieden drie keer per week gespecialiseerde begeleiding aan kinderen met VVE-ondersteuningsbehoeften. Sommige kinderen starten met bestaande VVE-hulp, terwijl anderen binnen onze kleutergroepen extra aandacht krijgen. Ons doel is om mogelijke achterstanden te minimaliseren of te elimineren, met een focus op woordenschat (actief en passief), begrijpend luisteren na een verhaal en het toepassen van rekentaal en opdrachten.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Fontein extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Fontein biedt een uitgebreid VVE-programma met extra begeleiding voor jonge kinderen die dit nodig hebben, gericht op taal- en rekenontwikkeling.

Ja, Basisschool De Fontein biedt een uitgebreid VVE-programma met extra begeleiding voor jonge kinderen die dit nodig hebben, gericht op taal- en rekenontwikkeling.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang Mijdrecht

Met welke partners werkt Basisschool De Fontein samen voor het programma voor jonge kinderen?

Op dit moment werkt Basisschool De Fontein niet samen met externe partijen voor het programma voor jonge kinderen.
Team | Basisschool De Fontein in Mijdrecht | [2025] Schoolregister