De Aquamarijn in Middelburg

Het team van De Aquamarijn in Middelburg

Current section: team
Willem Arondeusstraat 59
4333 Middelburg

Zie hier hoe het team van De Aquamarijn is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Aquamarijn. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Aquamarijn bij jullie?

Ontdek hoe goed De Aquamarijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Aquamarijn zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Aquamarijn. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (0%)
35-45 jaar (15.4%)
45-55 jaar (53.8%)
55-65 jaar (15.4%)
&ge;65 jaar (15.4%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Aquamarijn werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Indirect ondersteunend personeel (7.1%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Aquamarijn gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op De Aquamarijn: Een Duidelijke Aanpak

Op Basisschool De Aquamarijn streven we ernaar om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is, bijvoorbeeld door ziekte, zetten we alles op alles om vervanging te regelen. Dit doen we zoveel mogelijk intern, door collega-leerkrachten in te zetten, of extern door gekwalificeerde invallers te benaderen. Indien volledige vervanging niet mogelijk is, worden de leerlingen van groep 1 tot en met 6 verdeeld over de andere klassen. De schooldag eindigt dan om 13:00 uur (op woensdag om 12:30 uur). In uitzonderlijke situaties, waarbij vervanging echt niet geregeld kan worden, kan het voorkomen dat een klas tijdelijk naar huis moet. De schoolleiding informeert ouders hierover zo spoedig mogelijk. Kinderen die al onderweg zijn of niet thuis opgevangen kunnen worden, krijgen op school een veilige plek. Voor onze jongste leerlingen in de kleuterklassen hanteren we een ander protocol. Bij afwezigheid van de kleuterleerkracht en het ontbreken van een vervangende kracht, vragen we ouders vriendelijk om hun kind(eren) die dag thuis te houden. Dit om de kwaliteit en aandacht voor de kleuters te kunnen garanderen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De kleuters zitten in heterogene groepen bij elkaar, er zijn drie kleuterklassen. Vanaf de eerste klas (groep 3) is sprake van het leerstofjaarklassensysteem.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Aquamarijn

2

Taal en Rekenen Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op basisschool De Aquamarijn in Middelburg bieden twee toegewijde leerkrachtondersteuners, werkzaam met leerlingen van groep 1 tot en met 6, gerichte hulp. Deze specialisten begeleiden leerlingen individueel of in kleine groepjes bij uitdagingen op het gebied van taal, rekenen en algemene leerprocessen. Ze versterken ook de reguliere klassen door ondersteuning te bieden tijdens oefenmomenten. De intern begeleider coördineert al deze extra ondersteuningsactiviteiten en fungeert als centraal aanspreekpunt voor zowel interne als externe partijen, wat zorgt voor een gestroomlijnd ondersteuningssysteem voor elke leerling.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

De Aquamarijn hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en het bevorderen van een positieve groepssfeer. Hiervoor hanteren we schoolbreed de Regenboogmethodiek, speciaal ontwikkeld voor vrijescholen door BVS-Schooladvies. In het schooljaar 2023-2024 heeft ons gehele team een hernieuwde scholing ontvangen om deze methodiek effectief in alle klassen toe te passen. Wekelijks staan de Regenboogspelvormen en -activiteiten op het lesrooster. Indien nodig kan een klas een intensieve Regenboogtraining volgen ter preventie van sociaal-emotionele uitdagingen.

3

Gedrag en Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak, staat een team van specialisten klaar. De twee leerkrachtondersteuners van De Aquamarijn, actief in de groepen 1 tot en met 6, bieden individuele en groepsgerichte begeleiding bij leeruitdagingen. Zij assisteren ook de leerkrachten in de klas tijdens specifieke lesonderdelen. De intern begeleider speelt een cruciale rol in het coördineren van deze ondersteuning en fungeert als centraal contactpersoon voor alle betrokkenen, wat een effectieve aanpak garandeert.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool De Aquamarijn zet zich in voor de brede ontwikkeling van elk kind. Momenteel zijn er geen specifieke specialisten aangesteld voor motorische en lichamelijke ontwikkeling, maar waar nodig wordt ondersteuning geboden binnen de reguliere lesprogramma's.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop. Hoewel De Aquamarijn geen gespecialiseerd medisch personeel in dienst heeft voor specifieke medische handelingen of persoonlijke verzorging, werken we nauw samen met externe professionals en ouders om aan de behoeften van onze leerlingen te voldoen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Grote zaal, podium

Individuele Leerlingondersteuning bij De Aquamarijn

Onze Visie op Passend Onderwijs

De Aquamarijn, een vooraanstaande vrijschool in Middelburg, biedt waldorfonderwijs aan kinderen van 4 tot 12 jaar. Wij creëren een veilige en stimulerende leeromgeving waar elke leerling de aandacht krijgt die hij of zij verdient. Het is bij ons de normaalste zaak van de wereld dat leerlingen soms extra begeleiding, specifieke oefenstof of gerichte hulp nodig hebben. Onze aanpak is altijd positief en gericht op het versterken van het zelfvertrouwen, waarbij fouten maken wordt gezien als een essentieel onderdeel van het leerproces. Leerlingen worden aangemoedigd om zelf creatieve oplossingen te ontdekken. Onze toegewijde medewerkers beschikken over de expertise om leerlingen met uitdagingen op het gebied van gedrag en leren optimaal te ondersteunen. We werken nauw samen met externe professionals en instanties om een naadloze afstemming van begeleiding te waarborgen, zowel binnen als buiten de schoolmuren. Dit integrale netwerk zorgt ervoor dat elke leerling de juiste ondersteuning op het juiste moment ontvangt. De uitdagingen in het onderwijs nemen toe, met een groeiend aantal leerlingen dat behoefte heeft aan intensieve begeleiding. Wanneer veel leerlingen in een klas extra ondersteuning nodig hebben, wordt het voor leerkrachten lastiger om aan ieders individuele behoeften te voldoen. Om deze reden hanteert De Aquamarijn, met name bij zij-instromers, soms een maximum aan het aantal leerlingen met een specifieke ondersteuningsvraag of een ontwikkelingsarrangement dat binnen een groep kan worden geplaatst. Dit kan betekenen dat een klas bewust kleiner blijft dan het wettelijk maximum van 28 leerlingen, om de kwaliteit van de geboden ondersteuning te garanderen. Bij elke aanmelding, vooral van jonge kinderen die bijna vier jaar oud zijn, onderzoeken we zorgvuldig of ons onderwijs aansluit bij de behoeften van het kind. Voor de meeste leerlingen is dit zonder meer het geval. Voor leerlingen die overstappen van een andere school, kan de aard en omvang van de benodigde ondersteuning, de beschikbare uren voor extra begeleiding en de aanwezigheid van specifieke expertise een rol spelen in de plaatsingsmogelijkheden. Uiteindelijk staat de veiligheid van alle kinderen en medewerkers voorop; dit is een absolute voorwaarde die wij te allen tijde willen garanderen. Toekomstig aanbod: We zijn bezig met het ontwikkelen van een meer vraaggestuurd aanbod, specifiek gericht op de behoeften van meer- en hoogbegaafde leerlingen, om hun talenten optimaal te kunnen blijven ontwikkelen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Uitstekende Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling bij De Aquamarijn

Wat zijn de kernambities in ons schoolplan?

Bij De Aquamarijn streven we naar continue professionele groei voor al onze medewerkers. Leerkrachten richten zich op de hoogste bekwaamheidseisen en beroepsprofielen, met speciale aandacht voor de unieke pedagogische principes van het Waldorfonderwijs en de behaalde leerresultaten van onze leerlingen. Onze directeur-bestuurder en intern begeleider werken nauw samen aan een robuuste kwaliteitscyclus. Met betrouwbare meetinstrumenten evalueren we systematisch zowel het onderwijsproces als de leerresultaten, om zo de kwaliteit van ons onderwijs continu te borgen en te verbeteren. Het specifieke Waldorfonderwijs wordt zorgvuldig afgestemd op de wettelijke vereisten voor kernvakken en leerresultaten. Externe adviseurs van BVS-schooladvies ondersteunen ons hierbij, zodat we altijd voldoen aan de gestelde normen. Verantwoording, evaluatie en open dialoog zijn essentieel. Deze vinden plaats tijdens reguliere overlegmomenten en via ons jaarlijkse bestuursverslag. Tevens vragen we periodiek feedback aan ouders en leerlingen over hun tevredenheid met onze school.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen?

De voortgang en effectiviteit van ons onderwijs borgen we door regelmatige monitoring, verantwoording, evaluatie en actieve dialoog. Deze processen vinden plaats binnen de daarvoor ingerichte overlegstructuren en worden vastgelegd in ons jaarlijkse bestuursverslag. Voor de eerste periode van 2025 staat de herziening van ons schoolplan gepland. Dit strategische document wordt opgesteld door de directeur-bestuurder, in nauwe samenwerking met het voltallige team en de betrokken ouders, om de koers van onze school optimaal te bepalen.

Ontdek ons Aanbod voor Jonge Kinderen op Basisschool De Aquamarijn

Toelichting van de school

Bij De Aquamarijn in Middelburg zetten we ons in voor een optimale ontwikkeling van elk kind, vanaf de vroegste jaren. Peuteropvang Madelief, onze toegewijde peutergroep, biedt een stimulerend Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma aan. Hoewel we geen apart VVE-aanbod specifiek voor kleuters hebben, garanderen we wel extra aandacht. Onze VE-opgeleide leraarondersteuner in de kleuterbouw staat klaar om kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, met zorg en expertise te begeleiden. Zo zorgen we voor een soepele overgang en een sterke start in het basisonderwijs.

Veelgestelde vragen

Welk extra onderwijsaanbod heeft Basisschool De Aquamarijn voor jonge kinderen?

Basisschool De Aquamarijn biedt een rijk VVE-programma aan via onze peuteropvang, Madelief. Dit programma is ontworpen om jonge kinderen een vliegende start te geven in hun educatieve reis. Daarnaast is er gespecialiseerde ondersteuning binnen de kleuterklassen, dankzij onze VE-opgeleide leraarondersteuner. Zij biedt extra begeleiding aan kleuters die dit nodig hebben, om hun leer- en ontwikkelingskansen te maximaliseren.

Basisschool De Aquamarijn biedt een rijk VVE-programma aan via onze peuteropvang, Madelief. Dit programma is ontworpen om jonge kinderen een vliegende start te geven in hun educatieve reis. Daarnaast is er gespecialiseerde ondersteuning binnen de kleuterklassen, dankzij onze VE-opgeleide leraarondersteuner. Zij biedt extra begeleiding aan kleuters die dit nodig hebben, om hun leer- en ontwikkelingskansen te maximaliseren.

Professionele Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) via onze peuteropvang

Met welke partnerschappen werkt Basisschool De Aquamarijn samen voor het jonge kind?

Basisschool De Aquamarijn werkt nauw samen met Kinderopvang De Aquamarijn, specifiek met onze peutergroep Madelief. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van de kinderopvang naar de basisschool. Door deze sterke band met peuteropvang Madelief, die een VVE-programma aanbiedt, leggen we een solide educatieve basis voor de allerkleinsten. Dit partnerschap is essentieel voor de continuïteit en kwaliteit van het onderwijs voor jonge kinderen in Middelburg.

Basisschool De Aquamarijn werkt nauw samen met Kinderopvang De Aquamarijn, specifiek met onze peutergroep Madelief. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van de kinderopvang naar de basisschool. Door deze sterke band met peuteropvang Madelief, die een VVE-programma aanbiedt, leggen we een solide educatieve basis voor de allerkleinsten. Dit partnerschap is essentieel voor de continuïteit en kwaliteit van het onderwijs voor jonge kinderen in Middelburg.