KC Het Avontuur in Meppel

De resultaten van KC Het Avontuur in Meppel

Current section: resultaten
Woldkade 1 A
7942 Meppel

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van KC Het Avontuur, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past KC Het Avontuur bij jullie?

Ontdek hoe goed KC Het Avontuur bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing Fundamenteel Niveau op KC Het Avontuur

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getest in groep acht met de doorstroomtoets, een cruciale meting voor de schoolontwikkeling. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat 85% van alle leerlingen aan het einde van hun basisschooltijd voldoende basisvaardigheden moet hebben ontwikkeld. Deze norm geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, waardoor een consistente kwaliteitsstandaard wordt gewaarborgd.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkeling naar Streefniveau op KC Het Avontuur

Het streefniveau op KC Het Avontuur symboliseert een ambitieuzer leerdoel, dat verder gaat dan de basisvaardigheden. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit hogere niveau te laten bereiken, wat een indicatie geeft van uitstekende academische vooruitgang. Voor het streefniveau stelt de inspectie specifieke doelstellingen per school, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Deze gepersonaliseerde signaleringswaarde wordt vastgesteld om de inspanningen van elke school te beoordelen in relatie tot de specifieke context. Dit bevordert een gerichte aanpak om de leerresultaten continu te verbeteren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van KC Het Avontuur?

Bij KC Het Avontuur in Meppel volgen we de ontwikkeling van elke leerling nauwgezet, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel vlak, vanaf de allereerste schooldagen. Vanaf groep 6 verbinden we deze ontwikkeling aan de landelijke referentieniveaus 1F en 2F/1S. Deze referentieniveaus gebruiken we als leidraad tijdens groepsbesprekingen, oudergesprekken en kindgesprekken om de uitstroomverwachtingen te bepalen. Ons streven is dat alle leerlingen minimaal uitstromen op 1F-niveau. Daarnaast ambiëren we een percentage van 2F/1S-niveau dat aanzienlijk boven de signaleringswaarde ligt, wat de kwaliteit van ons onderwijs onderstreept. In groep 7 presenteren we een voorlopig schooladvies ('potloodadvies'). Dit advies is gebaseerd op een holistische kijk op het kind, waarbij we zowel objectieve data als de subjectieve wensen en verwachtingen van ouders en leerlingen meenemen. We geven hierbij aan welk niveau zeker haalbaar is en welk niveau met extra inspanning bereikt kan worden. Dit advies is dynamisch en kan gedurende het schooljaar aangepast worden. In het najaar van groep 8 evalueren we de voortgang met behulp van de Leerling-in-Beeld toetsen. Deze resultaten worden afgezet tegen het potloodadvies om de leerontwikkeling te monitoren. Tussen 10 en 31 januari resulteert dit in een definitiever schooladvies. De doorstroomtoets in groep 8, afgenomen in februari, levert de finale gegevens op die uiterlijk 21 maart bij ons bekend zijn. Op basis hiervan ontvangen de leerlingen uiterlijk 24 maart hun definitieve schooladvies. De aanmeldperiode voor het voortgezet onderwijs loopt vervolgens van 24 tot 30 maart. KC Het Avontuur hanteert een 'kansrijk adviseren' beleid. Dit betekent dat we bij twijfel, in nauw overleg met ouders en leerlingen, het advies naar boven toe bijstellen om elke leerling de best mogelijke kansen te bieden. Meer gedetailleerde informatie over dit proces is te vinden in onze kwaliteitskaart 'Overgang Bao-VO'.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Emotioneel Welzijn op KC Het Avontuur

Op KC Het Avontuur geloven we dat blije en veerkrachtige kinderen het beste leren. Daarom integreren we de ontwikkeling van sociale vaardigheden in ons gehele onderwijs. We hanteren de Vreedzame School-aanpak, die kinderen leert om op een democratische wijze beslissingen te nemen en conflicten constructief op te lossen. Dit bevordert niet alleen wederzijds respect, maar ook een sterk gemeenschapsgevoel. Kinderen leren verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf, voor elkaar en voor hun omgeving. Een open houding ten opzichte van verschillen tussen mensen wordt actief gestimuleerd, net als een goed begrip van de principes van onze democratische samenleving.

Respect voor jezelf ontwikkelen

Respect voor de ander tonen

Respect voor de omgeving cultiveren

Hoe bevordert KC Het Avontuur sociale ontwikkeling?

KC Het Avontuur omarmt de kernwaarden van sociale en emotionele ontwikkeling, wat perfect aansluit bij onze schoolfilosofie. Kinderen die positief over zichzelf denken, kunnen sterke relaties opbouwen met klasgenoten en durven hun plek in de maatschappij in te nemen. Momenteel implementeren we de Vreedzame School-aanpak. We monitoren sociale veiligheid en welbevinden jaarlijks via de WMK-vragenlijst 'Veiligheid'. De resultaten worden gebruikt om ons onderwijs continu te verbeteren. Afgelopen jaar hebben we extra geïnvesteerd in het omgaan met culturele diversiteit door middel van het traject Pedagogisch Tact. Dit heeft geleid tot een rustiger schoolklimaat met verbeterd gedrag, en we verwachten dit verder te versterken met onze keuze voor de Vreedzame School.

Welke methoden gebruikt KC Het Avontuur voor het meten van sociale opbrengsten?

KC Het Avontuur maakt gebruik van de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen:

  • WMK 'Veiligheid' vragenlijst
  • Inzichten uit de Vreedzame School-tools

Welke lesmethoden hanteert KC Het Avontuur voor sociaal-emotioneel leren?

KC Het Avontuur zet de Vreedzame School-methode in voor sociaal-emotioneel leren. Deze methode ondersteunt de ontwikkeling van belangrijke sociale vaardigheden bij onze leerlingen.

  • De Vreedzame School

Inspectierapport KC Het Avontuur: Kwaliteit en Ontwikkeling Onderwijs

KC Het Avontuur in Meppel, met 158 leerlingen, blinkt uit in het bieden van kwalitatief hoogstaand basisonderwijs. Ons kindcentrum streeft continu naar de beste leerresultaten en een veilige, stimulerende omgeving voor elk kind. De onderwijsinspectie beoordeelt onze prestaties, wat inzicht geeft in onze sterke punten en ontwikkelingsgebieden. Ontdek hoe wij als team werken aan de toekomst van onze leerlingen. Bekijk hier de officiële bevindingen van de onderwijsinspectie voor een compleet beeld van onze school.

Resultaten | KC Het Avontuur in Meppel | [2025] Schoolregister