Basisschool Basisschool Megelsheim in Meerlo

Het team van Basisschool Megelsheim in Meerlo

Current section: team
Mgr Jenneskensstraat 13
5864 Meerlo

Zie hier hoe het team van Basisschool Megelsheim is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Megelsheim. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Megelsheim bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Megelsheim bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Megelsheim zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.8%)
Man (22.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Megelsheim. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.1%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (11.1%)
45-55 jaar (22.2%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (11.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Megelsheim werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Indirect ondersteunend personeel (11.1%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Megelsheim gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsvervanging op Basisschool Megelsheim

Bij Basisschool Megelsheim streven we naar een ononderbroken leerervaring voor al onze leerlingen. Ondanks de uitdagingen van de huidige arbeidsmarkt, zetten we alles op alles om de continuïteit van ons onderwijs te waarborgen. Dit betekent dat we proactief omgaan met personele afwezigheid. Korte afwezigheden, zoals ziekte tot een week, bijscholing of ouderschapsverlof, worden intern opgevangen door ons toegewijde team. Dit zorgt voor stabiliteit in de klas. Voor langdurige afwezigheden, waaronder langdurige ziekte, zwangerschaps- of zorgverlof, schakelen we de gespecialiseerde flexpool van Dynamiek in. Zij bieden een betrouwbare oplossing voor langere periodes. In het uitzonderlijke geval dat vervanging niet direct beschikbaar is, organiseren we een alternatief lesprogramma op de eerste dag van de afwezigheid. Dit kan door het samenvoegen van klassen of de inzet van een ambulante medewerker. Bij twee gelijktijdige afwezigheden wordt één groep opgevangen, terwijl de andere groep thuis les volgt. We streven ernaar om de impact op de dagelijkse routine te minimaliseren. De directeur evalueert voortdurend de onderwijskwaliteit, zowel op korte als lange termijn, en neemt weloverwogen beslissingen over de inzet van personeel. Bij aanhoudende krapte op de flexpool vindt een gezamenlijke bespreking plaats binnen het Dynamiek Overleg om tot oplossingen te komen. Ouders en verzorgers worden zo spoedig mogelijk geïnformeerd over eventuele wijzigingen. Ontdek hoe Basisschool Megelsheim zorgt voor een stabiele en kwalitatieve leeromgeving, zelfs bij personele uitdagingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Megelsheim voor Elk Kind

1

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider: Uw Eerste Aanspreekpunt

Toelichting van de school:

Op Basisschool Megelsheim geloven we in een gezamenlijke aanpak. Binnen onze scholengroep Dynamiek werken we nauw samen om de beste ondersteuning te bieden. Gediplomeerde specialisten staan via ons bestuur klaar om leerlingen te helpen excelleren op het gebied van taal en rekenen. Onze expertise omvat onder meer gespecialiseerde hulp voor dyscalculie en dyslexie, evenals gerichte ondersteuning voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben bij taal- of rekenvaardigheden. Ook voor leerlingen met een NT2-achtergrond of specifieke behoeften op het gebied van gedrag en sociale vaardigheden, bieden we passende oplossingen. We werken samen met externe partners zoals SWV en logopedisten om een breed scala aan ondersteuningsmogelijkheden te garanderen.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider: Centraal Punt voor Welzijn

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen staat voorop. Basisschool Megelsheim zet zich in voor een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling. Door de samenwerking binnen scholengroep Dynamiek, hebben we toegang tot een breed netwerk van deskundigen. Onze school biedt ondersteuning voor diverse uitdagingen, waaronder autisme, gedragsproblematiek en sociale weerbaarheid. We beschikken over specialisten die zich richten op hoogbegaafdheid, laagbegaafdheid en leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij het aanleren van sociale vaardigheden. Ook voor leerlingen met een NT2-achtergrond of complexe gedragsvraagstukken, waaronder de inzet van een orthopedagoog of psycholoog, zijn wij er om te helpen. We werken nauw samen met het SWV en andere externe partijen voor integrale zorg.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider: Coördinator van Leren

Toelichting van de school:

Basisschool Megelsheim stimuleert een positieve werk- en leerhouding bij alle leerlingen. Wij geloven dat een gestructureerde aanpak essentieel is voor academisch succes. Binnen onze scholengroep Dynamiek werken we nauw samen om expertise op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak te bundelen. Onze intern begeleiders coördineren de individuele ondersteuningsplannen en zorgen voor een effectieve aanpak op maat. We zetten gespecialiseerde kennis in om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van hun leerstrategieën en het verbeteren van hun schoolprestaties.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider: Ondersteuning bij Beweging
Logopedist: Voor Optimale Communicatie en Fysieke Vaardigheden

Toelichting van de school:

Bij Basisschool Megelsheim stimuleren we de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Een gezonde basis is cruciaal voor zowel fysiek als cognitief welzijn. We werken samen met gespecialiseerde partners om uw kind de best mogelijke ondersteuning te bieden. Onze samenwerking met logopediepraktijk Van Dijck zorgt voor deskundige hulp op dinsdagen, met focus op behandeling, advies en consultatie. Daarnaast werken we samen met Negen voor de screening van grove en fijne motoriek. Zij ondersteunen ook ons beweegonderwijs voor kleuters en investeren in de pauzesfeer door middel van een spelcoach, wat bijdraagt aan een actieve en plezierige schoolomgeving.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgzaam en Alert

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool Megelsheim garandeert een veilige en verzorgde omgeving voor al haar leerlingen. Hoewel we geen specifieke medische specialisten op locatie hebben, werken we nauw samen met ouders en externe professionals om te voldoen aan de individuele zorgbehoeften van elk kind. Uw kind kan rekenen op een zorgzame benadering, waarbij aandacht is voor persoonlijke verzorging en welzijn binnen de schooluren.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Extra Ondersteuning op Maat: Leerlingen Succesvol Begeleiden

Ons Schoolbeleid voor Passend Onderwijs

Bij Basisschool Megelsheim zetten we ons optimaal in om elk kind passend onderwijs te bieden, dicht bij huis. De middelen voor extra ondersteuning worden effectief verdeeld over ons Bovenschools Kwaliteitsteam (BKT) en individuele scholen. Door de inzet van een Kwaliteitsteam per school en nauwe samenwerking tussen deze teams, garanderen we hoogwaardige basisondersteuning op niveau 1 en 2. Bij complexere behoeften kan, in overleg met het BKT, gespecialiseerde externe hulp worden ingeschakeld. Het Ondersteuningsloket faciliteert multidisciplinaire besprekingen voor leerlingen die baat hebben bij een brede aanpak. Hierin analyseren diverse professionals de specifieke situatie om een plan op maat te ontwikkelen, met als doel één plan voor elk kind en gezin. Dit loket, onder leiding van de Bovenschools Ondersteunings Coördinator (BOC), streeft naar een gecoördineerde aanpak, waarbij ook opties zoals plaatsing in het Speciaal Basis Onderwijs (SBO) of Speciaal Onderwijs (SO) worden overwogen. Passend Onderwijs Niveau's op Basisschool Megelsheim: Basisondersteuning: Niveau 1: Ondersteuning door de leerkracht of het schoolteam. Niveau 2: Ondersteuning met hulp van een Kwaliteitsteamlid of schoolspecialist. Lichte Ondersteuning: Niveau 3: Inzet van externe expertise met Handelingsgericht Procesdiagnostiek (HGPD). Niveau 4: Mogelijke plaatsing in het Speciaal Basis Onderwijs (SBO). Zware Ondersteuning: Niveau 5: Plaatsing in het Speciaal Onderwijs (SO). Onze basisondersteuning betekent dat wij: Ons onderwijsaanbod afstemmen op de specifieke onderwijsbehoeften van elke leerling. HGPD als uitgangspunt nemen, waarbij we focussen op kansen en mogelijkheden. Planmatig werken met leerlingvolgsystemen en protocollen, zoals ons dyslexieprotocol. Een veilig en ondersteunend schoolklimaat waarborgen. Ons schoolkwaliteitsteam coördineert de ondersteuning, zowel intern als extern. Ontwikkelingsperspectief (OPP) voor Extra Ondersteuning: Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, stellen wij in overleg met u een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Dit plan beschrijft het verwachte uitstroomniveau na groep 8, de tussendoelen en de aanpak. Een OPP is verplicht voor leerlingen die extra ondersteuning ontvangen vanaf zorgniveau 3, en voor kinderen die aan het einde van groep 8 op een lager niveau zullen uitstromen. Toewijzing Zorgniveau 3: Extra ondersteuning wordt ingezet wanneer reguliere schoolmethoden ontoereikend zijn. Bij complexe problematiek beslist het interdisciplinaire Ondersteuningsloket, in samenspraak met u, over de noodzaak. De samenstelling van dit overleg is flexibel. Toewijzing Zorgniveau 4 en 5: Voor plaatsing in SBO of SO is een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) vereist. Ouders kunnen deze aanvragen bij het Ondersteuningsloket. De BOC-er coördineert het benodigde interdisciplinaire overleg, inclusief een orthopedagoog en externe deskundige. Een TLV wordt verleend als het basisonderwijs, zelfs met extra ondersteuning, geen passend onderwijs kan bieden. Plaatsingen in SBO/SO zijn doorgaans tijdelijk. Toekomstig Aanbod Extra Ondersteuning: We investeren extra in: De effectieve inzet van extra leerkrachtformatie en onze leraarondersteuner, met name in combinatiegroepen. Het vergroten van de woordenschat bij leerlingen met een niet-Nederlandstalige achtergrond (NT2). Het versterken van sociale vaardigheden en burgerschapsvorming, onder andere door de inzet van 'De Vreedzame School'.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan Basisschool Megelsheim

Wat zijn de kerndoelen van Basisschool Megelsheim in het schoolplan?

Bij Basisschool Megelsheim, onderdeel van scholengroep Dynamiek, hanteren we vier kernbeloftes voor onze leerlingen. Deze beloften vormen de basis voor ons onderwijs en onze dagelijkse praktijk. Onze vier beloftes zijn: wij geloven in jou, wij zien wie je bent en bieden wat je nodig hebt, wij bieden een boeiende en inspirerende leeromgeving, en wij laten zien dat de wereld groter is dan school. In ons jaarplan 2024-2025 lichten we toe hoe we deze beloften waarmaken en ons onderwijs continu verbeteren. Voor het schooljaar 2024-2025 focussen we op concrete acties om onze onderwijsopbrengsten te verhogen, zoals het versterken van leerkrachtvaardigheden met het EDI-model en de principes van Opbrengstgericht Passend Onderwijs. We stimuleren sociaal-emotioneel welbevinden door gerichte inzet van 'gouden en zilveren weken', bieden uitdagende programma's voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, en werken aan eigenaarschap en executieve functies bij leerlingen. Daarnaast optimaliseren we ons werk in combinatiegroepen en versterken we ons projectmatig en thematisch werken, met extra aandacht voor brede kindontwikkeling, burgerschap en techniek. Ook besteden we aandacht aan de professionele ontwikkeling van ons team, de organisatie en schoolrandvoorwaarden, en de samenwerking met ouders en de lokale gemeenschap. De groei van ons team met nieuwe leden in schooljaar 23-24 benadrukt het belang van samenwerking voor kwalitatief hoogstaand onderwijs.

Hoe monitort Basisschool Megelsheim de voortgang van de schoolplan doelen?

Basisschool Megelsheim evalueert de voortgang van onze schoolplan doelen zorgvuldig en stelt indien nodig bij. Dit proces is cruciaal voor continue verbetering van ons onderwijs. De voortgang wordt gemonitord via diverse overlegstructuren. Regelmatige unitoverleggen en bijeenkomsten van het kwaliteitsteam bespreken de resultaten en eventuele aanpassingen. Studiedagen en teamvergaderingen worden ingevuld met thema's uit het jaarplan, wat zorgt voor een gedeelde focus en expertiseontwikkeling. Verder vindt er overleg plaats met de Medezeggenschapsraad (MR) om beleidsbeslissingen te toetsen. De directie voert managementgesprekken met het bestuur van Dynamiek, waarin de schoolontwikkeling en het behalen van doelen centraal staan. Deze gestructureerde aanpak waarborgt dat we effectief werken aan onze kwaliteitsdoelen.

Downloaden

Ontdek ons Stimulerende Aanbod voor Jonge Kinderen in Meerlo

Toelichting van de school

Bij Basisschool Megelsheim geloven we dat spelend leren de sleutel is tot succes. Onze kleuters ontdekken de wereld door actief spel, waarbij wij zorgen voor een rijke omgeving vol uitdagend materiaal. Dit stimuleert hun nieuwsgierigheid en legt een sterke basis voor toekomstig succes in lezen, taal en rekenen. We werken thematisch met het vernieuwende lesprogramma Jeelo. De helder omschreven tussendoelen binnen deze thema's stellen ons in staat om doelgericht onderwijs te bieden, afgestemd op de ontwikkelingsbehoeften van elk kind. We integreren ook met plezier de interesses en onderwerpen die de kinderen zelf aandragen, wat het leren nog relevanter maakt. De speel- en werklessen zijn cruciaal in de ontwikkeling van zelfstandigheid. Kinderen krijgen zowel vrije als gebonden opdrachten, wat hun zelfvertrouwen en verantwoordelijkheidsgevoel versterkt. Naast veel ruimte voor vrij spel, bieden we gestructureerde bewegingslessen waarin spelenderwijs belangrijke concepten worden aangeleerd. Brede School Samenwerking Basisschool Megelsheim is trots op haar functioneren als brede school. We werken nauw samen met kinderopvangorganisatie Spring, wat zorgt voor een naadloze overgang en doorlopende ontwikkeling voor uw kind. Regelmatige overleggen tussen onze teams waarborgen een effectieve samenwerking en een gedeelde visie op kinderopvang en onderwijs. Deze samenwerking is gericht op praktische afstemming en het continu verbeteren van de ontwikkelingskansen voor alle kinderen. We streven naar een harmonieuze en stimulerende leeromgeving, van de eerste peuteropvang dagen tot aan de afronding van het basisonderwijs.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Megelsheim extra programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Megelsheim biedt diverse aanvullende programma's speciaal ontworpen voor de behoeften van jonge kinderen. Deze programma's zijn gericht op spelend leren en een brede ontwikkeling.

Ja, Basisschool Megelsheim biedt diverse aanvullende programma's speciaal ontworpen voor de behoeften van jonge kinderen. Deze programma's zijn gericht op spelend leren en een brede ontwikkeling.

Kinderopvang Diensten
Peuteropvang en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke partners werkt de school samen voor het jonge kind programma?

Basisschool Megelsheim onderhoudt een waardevolle samenwerking met Spring Kinderopvang, specifiek de locatie Landhuis. Deze samenwerking versterkt ons aanbod voor jonge kinderen.

Basisschool Megelsheim onderhoudt een waardevolle samenwerking met Spring Kinderopvang, specifiek de locatie Landhuis. Deze samenwerking versterkt ons aanbod voor jonge kinderen.