De Boogerd in Maurik

Het team van De Boogerd in Maurik

Current section: team
Homoetsestraat 38 B
4021 Maurik

Zie hier hoe het team van De Boogerd is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Boogerd. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Boogerd bij jullie?

Ontdek hoe goed De Boogerd bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Boogerd zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Boogerd. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.1%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (11.1%)
55-65 jaar (22.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Boogerd werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (22.2%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Boogerd gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Leerkrachten: Zorgeloze Continuïteit op De Boogerd

Bij Basisschool De Boogerd streven we naar optimale onderwijscontinuïteit, zelfs wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is. Of het nu gaat om ziekte, noodzakelijke nascholing of speciaal verlof, wij zorgen voor deskundige vervanging. Voor directe en hoogwaardige vervanging maken we gebruik van gespecialiseerde partners. IPPON regelt efficiënt de inzet van gekwalificeerde leerkrachten, zodat het reguliere lesprogramma ongestoord kan doorlopen. Daarnaast werken we samen met Qrabbl, een organisatie die ons onderwijs verrijkt met talentontwikkelende activiteiten, wat bijdraagt aan een breder leerervaring voor uw kind. Indien IPPON onverhoopt geen geschikte leerkracht kan plaatsen, schromen we niet om flexibel te handelen. Interne oplossingen, zoals extra inzet van collega's, directieleden die voor de klas staan of het slim verdelen van leerlingen over andere groepen, behoren tot de mogelijkheden. Mocht er een situatie ontstaan waarin geen van deze opties haalbaar is, informeren wij u direct. In dat zeldzame geval en als u zelf geen opvang kunt regelen, bieden wij op school opvang aan voor uw kind, zodat u met een gerust hart uw werk kunt voortzetten.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ieder schooljaar kijken we naar de vorming van onze groepen. We zijn een kleine school en daardoor genoodzaakt om groepen te combineren. Echter hebben we hier veel ervaring in en weten we welke combinaties werken. Hierbij kijken we ook ieder jaar naar de kinderen en wat zij nodig hebben. Dit laatste is voor ons een belangrijke factor in het vormen van de groepen. Op De Boogerd werkt een team van professionals. In het onderwijs dat wij aanbieden, kijken wij kritisch naar het methode aanbod en durven hierin aanpassingen te maken. Wat aan de tekentafel is bedacht, sluit niet altijd aan bij de groep. Een groep kan een onderdeel moeilijk vinden, waardoor we iets vertragen en meer aandacht aan dat onderdeel moeten geven. Echter kan een groep een onderdeel ook beheersen, waardoor we juist kunnen versnellen. Daarbij is het onderwijs erg versplinterd, wij zijn op zoek naar manieren om vakken samen te voegen. Hierdoor krijgen kinderen een veel breder en duidelijker aanbod en vergroten wij hun betrokkenheid. Deze kritische blik, flexibiliteit en aanpak is in ons onderwijs van belang.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op De Boogerd

9

Taalontwikkeling en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexie-expert
Intern Begeleider (IB'er)
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Logopedist
Leescoördinator
Leescoach Bibliotheek Rivierenland
Ambulante Begeleiding Kentalis

Toelichting van de school:

Basisschool De Boogerd investeert in optimale taal- en rekenvaardigheden voor al haar leerlingen. Voor jonge kinderen in groep 1 en 2 bieden we speciale aandacht voor taalverwerving, inclusief ondersteuning bij het luisteren, spreken en het aanleren van Nederlandse basiswoordenschat voor nieuwkomers. We maken gebruik van visuele hulpmiddelen en gebaren om het leerproces te versterken. In groep 2, 3 en 4 zetten we het preventieve programma BOUW! in om een solide start met lezen te garanderen en leesvaardigheid te oefenen. Voor leerlingen met hardnekkige lees- en spellingsproblemen hanteren we na BOUW! de methodes Connect (groep 4) en Ralfi (groep 5-8), met intensieve begeleiding. Begrijpend lezen en luisteren wordt in alle groepen (1-8) versterkt door pre- en reteaching in kleine groepen, gericht op begrip en woordenschatontwikkeling. Bij specifieke taalproblemen werken we nauw samen met logopedisten en Kentalis voor advies en directe begeleiding. Bij vermoedens van dyslexie coördineert de intern begeleider het traject in samenspraak met ouders en leerkracht. Na een diagnose biedt onze dyslexiespecialist intensieve begeleiding. Kinderen met dyslexie ontvangen aangepaste ondersteuning, zoals hulpmiddelen en extra verwerkingstijd, conform hun individuele behoeften. Voor rekenen gebruiken we in groep 1 en 2 'Met sprongen vooruit' voor spelenderwijs leren. In de groepen 3-8 maken we rekenhandelingen zichtbaar en gebruiken we RekenSprint voor inoefening en automatisering. Leerlingen met rekenproblemen ontvangen gerichte ondersteuning in kleine groepen of soms in een aangepaste leeromgeving om hun leerlijn te optimaliseren. We stimuleren thuis lezen via samenwerking met Bibliotheek Rivierenland en Humanitas, die vrijwilligers inzetten ter ondersteuning van ouders en kinderen. De Boogerd biedt ook verrijkingsmogelijkheden voor cognitief en creatief talent, zowel binnen als buiten de klas, met programma's als Denksleutels, Smartgames, Pienter, Meesterwerk en Briljant.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Positief Welzijn Voorop

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider (IB'er)
Orthopedagoog
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Schoolmaatschappelijk Werker

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Boogerd hanteren we Positive Behavior Support (PBS) om sociaal gedrag te bevorderen en emoties te leren uiten. Deze aanpak helpt ook bij het voorkomen van gedragsproblemen en het aanleren van sociale vaardigheden. Leerlingen die extra begeleiding nodig hebben bij hun sociale ontwikkeling of gedrag, ontvangen een persoonlijk plan en ondersteuning van onze leerkrachten of specialisten. Voor de bovenbouw bieden we de Rots & Watertraining aan, indien de groep hier baat bij heeft. Afhankelijk van de specifieke behoeften van leerlingen of groepen, schakelen we externe experts in. Hierbij kunt u denken aan de orthopedagoog van BasisBuren voor onderzoek en trainingen op het gebied van faalangst en taakaanpak, de gedragsdeskundige van ‘t Past, en onze schoolmaatschappelijk werkster voor ondersteuning aan leerlingen en ouders.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider (IB'er)
Orthopedagoog
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De Boogerd zet in op een proactieve aanpak voor gedrag en werkhouding, zoals beschreven onder sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze schoolaanpak richt zich op het versterken van executieve functies bij de hele groep, wat essentieel is voor een gestructureerde taakaanpak. Individuele ondersteuning omvat het creëren van een rustige werkomgeving, het gebruik van hulpmiddelen zoals koptelefoons of fidget toys, en het opdelen van taken. Door middel van gesprekken met leerlingen identificeren we wat hen helpt om zich beter te concentreren en taken succesvol af te ronden. We streven naar een omgeving waarin elke leerling optimaal kan presteren.

6

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB'er)
Orthopedagoog
Fysiotherapeut
Ergotherapeut
Gediplomeerd Vakleerkracht Bewegingsonderwijs
Schoolarts GGD

Toelichting van de school:

De Boogerd faciliteert gespecialiseerde motorische en lichamelijke ondersteuning via onze samenwerkingspartners. Onze ergotherapeut en fysiotherapeut, gevestigd in de Brede School Maurik, bieden begeleiding aan kinderen in behandeling, zowel tijdens als na schooltijd, altijd in overleg met ouders. Deze nauwe samenwerking stelt ons in staat om effectief vragen over motorische ontwikkeling te beantwoorden en deel te nemen aan oudergesprekken.

2

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB'er)
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Basisschool De Boogerd volgt een strikt protocol voor medisch handelen en zorgt voor nauwe afstemming met ouders bij aanvullende zorgbehoeften. We winnen advies in bij de schoolarts (GGD) en organiseren, in samenwerking met ouders, de benodigde hulp bij chronische aandoeningen of thuis gerelateerde welzijnsproblemen. Interne en externe deskundigen, zoals de brugfunctionaris, schoolmaatschappelijk werker en de leerplichtambtenaar, worden betrokken waar nodig om een integrale aanpak te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
26
Totaal specialisten
26
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Een centrale hal met keuken.
Een goed ICT-netwerk.
Op loopafstand bevindt zich de sporthal.

Optimale Ontwikkeling: Extra Begeleiding voor Elke Leerling op De Boogerd

Ons Beleid voor Passend Onderwijs en Individuele Groei

Op basisschool De Boogerd streven we ernaar om elke leerling een stimulerende en passende leeromgeving te bieden. Dit betekent dat we oog hebben voor individuele verschillen en onderwijs op maat leveren waar nodig. **Dubleren en Versnellen: Flexibele Leerpaden** Soms kan het voor de ontwikkeling van een kind essentieel zijn om een leerjaar nogmaals te doorlopen. Vanaf groep 5 hanteren we echter een meer genuanceerde aanpak. In plaats van doubleren, bieden we leerlingen de mogelijkheid om mee te stromen naar het volgende leerjaar, terwijl ze de leerstof op hun eigen tempo en niveau blijven verwerken. Dit kan resulteren in een individueel leerplan. Ouders worden hierbij altijd nauw betrokken en de uiteindelijke beslissing over doubleren ligt bij de school. Omgekeerd is versnellen naar een hogere groep een optie voor uitzonderlijk getalenteerde leerlingen die zich sneller ontwikkelen dan gemiddeld. Ook deze beslissing wordt genomen in nauw overleg met de ouders, die bij elke stap geïnformeerd worden. **Grenzen van Ondersteuning en Samenwerking** De Boogerd streeft ernaar om aan de onderwijsbehoeften van elke leerling te voldoen. Dit doen we door een open dialoog met directie, intern begeleider, leerkrachten, leerlingen en ouders. Vertrouwen en heldere communicatie met ouders zijn hierbij cruciaal. We respecteren de AVG-wetgeving en vragen expliciet toestemming voor het delen van informatie met externe partners om de ondersteuning te optimaliseren. In situaties waarin onze expertise en middelen niet toereikend zijn, zelfs na intensieve inspanningen, zoeken we samen met ouders naar de meest geschikte oplossing. Dit kan betekenen dat een leerling beter gedijt in een gespecialiseerde onderwijssetting. Onze zorgplicht gaat door totdat een passende plek is gevonden voor aangemelde of ingeschreven leerlingen. De veiligheid, het welzijn en de leeropbrengsten van alle kinderen en leerkrachten staan hierbij altijd voorop. **Factoren die de Ondersteuningsgrenzen Bepalen** Diverse factoren kunnen de grenzen van onze ondersteuningsmogelijkheden bepalen. Denk hierbij aan de complexiteit en intensiteit van een stoornis, de zelfstandigheid van het kind in de groep, of de benodigde individuele aandacht die de groepsdynamiek zou kunnen verstoren. Ook wanneer het welzijn of de veiligheid van de groep in het geding komt door bijvoorbeeld ernstige gedragsproblemen, of wanneer er sprake is van stagnatie in het leerproces met weinig perspectief op ontwikkeling, worden alternatieven gezocht. Daarnaast spelen de groepsdynamiek en de beschikbare capaciteit voor samenwerking met ouders en externe zorgpartners een rol. Beperkte financiële middelen of personeelstekorten kunnen eveneens invloed hebben op de mate van individuele ondersteuning die we kunnen bieden. Een gebrek aan wederzijds begrip of effectieve samenwerking met ouders en zorgverleners kan passend onderwijs bemoeilijken. **Toekomstplannen: Verbetering van Passend Onderwijs** Voor de komende jaren hebben we ambitieuze plannen om de ondersteuning voor leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte verder te optimaliseren. We willen leerlingen actiever betrekken bij hun eigen ontwikkelingsproces, zowel op schoolbreed niveau als in individuele trajecten met een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Daarnaast breiden we onze uitdagende leerlijnen voor meerdere vakken uit, voortbouwend op het succes van onze rekenaanpak. De Positive Behavior Support (PBS) aanpak wordt verdiept, met speciale aandacht voor kinderen die langdurige ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied en qua gedrag. We zoeken naar structurele oplossingen om leerlingen die een eigen leerlijn volgen op een ander niveau optimaal te blijven begeleiden. De ondersteuning voor leerlingen met een andere moedertaal dan Nederlands, met name in taal- en leesonderwijs en in alle vakgebieden, wordt verder verbeterd. Dit omvat ook een specifieke aanpak voor nieuwkomers. De samenwerking binnen de Brede School Maurik wordt versterkt om een soepele overgang van peutergroep naar groep 1-2 te garanderen. We blijven investeren in samenwerking met externe experts om onze ondersteuningsstructuur te verstevigen. Vanaf schooljaar 2024-2025 ontvangen we drie jaar subsidie voor een Brugfunctionaris. Deze professional ondersteunt ouders bij onderwijsgerelateerde zaken, zoals het organiseren van hulp of begeleiding bij overstappen naar speciaal onderwijs of voortgezet onderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op De Boogerd

Wat zijn de strategische doelen van ons schoolplan 2024-2028?

Ons vernieuwde schoolplan voor de periode 2024-2028 legt de focus op continue verbetering en aansluiting bij huidige onderwijsontwikkelingen. Jaarplannen concretiseren deze ambities. Centrale thema's binnen ons schoolplan omvatten het monitoren en verhogen van leerresultaten, het optimaliseren van pedagogisch en didactisch handelen, en het versterken van ons aanbod op het gebied van lezen, ICT en burgerschapsonderwijs.

Hoe waarborgt De Boogerd uitmuntende onderwijskwaliteit?

Kwaliteitszorg is de drijvende kracht achter onze continue verbetercyclus, gericht op planning, uitvoering, controle en borging van onderwijskwaliteit. We streven ernaar dat kwaliteit geen toeval is, maar het resultaat van systematische aandacht en proactief beheer. Onze kwaliteitsaanpak omvat zowel meetbare resultaten, zoals leerlingentoetsen, als kwalitatieve aspecten zoals de persoonlijke ontwikkeling van kinderen tot zelfstandige en verantwoordelijke individuen. Deze bredere visie op onderwijs laat zich niet altijd in cijfers uitdrukken. Om onze doelen te realiseren en te evalueren, zetten we diverse meetinstrumenten en zelfevaluatiemomenten in. Hierbij kunt u denken aan feedback van de leerlingenraad en Medezeggenschapsraad (MR), teambesprekingen, leerlingobservaties en -registraties, methodegebonden evaluaties, het Cito leerlingvolgsysteem, de doorstroomtoets voor groep 8, registraties vanuit PBS, en monitoring door het schoolbestuur. De vastlegging van onze kwaliteitsborging is gedocumenteerd in diverse essentiële documenten, waaronder ons schoolplan, jaarplannen, jaarverslagen, meerjarenplannen, de schoolgids en ons kwaliteitsbeleid.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen in Maurik

Toelichting van de school

Basisschool De Boogerd heet uw kind van harte welkom! Naast onze eigen voorzieningen, werken we nauw samen met kinderopvangorganisatie Buitenpret. Als uw kind gebruikmaakt van een kinderopvangorganisatie, ontvangen wij na inschrijving bij onze basisschool een gedetailleerde overdracht. Indien gewenst, betrekken we onze expertise ook in de periode vóór de start op de basisschool, om zo de ontwikkeling van uw kind optimaal te ondersteunen. Dit garandeert een naadloze overgang van kinderopvang naar basisonderwijs en een curriculum dat perfect aansluit bij de behoeften van elk kind. Ontdek hoe wij een soepele start bevorderen en zorgdragen voor een stimulerende leeromgeving voor de allerkleinsten.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool De Boogerd voor jonge kinderen?

Basisschool De Boogerd biedt een breed scala aan extra ondersteuning en activiteiten, speciaal ontworpen voor jonge kinderen. Ons doel is om een veilige en stimulerende omgeving te creëren waarin uw kind zich optimaal kan ontwikkelen. Wij richten ons op een brede ontwikkeling, van taal en motoriek tot sociale vaardigheden. Ontdek ons diverse aanbod dat perfect aansluit bij de behoeften van jonge leerlingen.

Basisschool De Boogerd biedt een breed scala aan extra ondersteuning en activiteiten, speciaal ontworpen voor jonge kinderen. Ons doel is om een veilige en stimulerende omgeving te creëren waarin uw kind zich optimaal kan ontwikkelen. Wij richten ons op een brede ontwikkeling, van taal en motoriek tot sociale vaardigheden. Ontdek ons diverse aanbod dat perfect aansluit bij de behoeften van jonge leerlingen.

Kinderopvang De Boogerd
Peuteropvang en VVE bij De Boogerd

Met welke partners werkt De Boogerd samen voor het programma voor jonge kinderen?

Basisschool De Boogerd gelooft in de kracht van samenwerking om de beste zorg en educatie te bieden. Daarom werken wij intensief samen met gerenommeerde partners. Onze nauwe banden met RivaKids zorgen voor een naadloze integratie tussen kinderopvang en basisschool. Dit garandeert een consistente en hoogwaardige ontwikkelingstraject voor uw kind, vanaf de vroegste jaren.

Basisschool De Boogerd gelooft in de kracht van samenwerking om de beste zorg en educatie te bieden. Daarom werken wij intensief samen met gerenommeerde partners. Onze nauwe banden met RivaKids zorgen voor een naadloze integratie tussen kinderopvang en basisschool. Dit garandeert een consistente en hoogwaardige ontwikkelingstraject voor uw kind, vanaf de vroegste jaren.