Basisschool CBS De Hoeksteen in Maurik

De resultaten van CBS De Hoeksteen in Maurik

Current section: resultaten
Homoetsestraat 38 A
4021 Maurik

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van CBS De Hoeksteen, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past CBS De Hoeksteen bij jullie?

Ontdek hoe goed CBS De Hoeksteen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamentele Niveau op CBS De Hoeksteen

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau moeten halen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een consistente maatstaf voor alle Nederlandse basisscholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau: Ambitie en Prestatie op CBS De Hoeksteen

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van de groep acht leerlingen dit hogere niveau bereikt. De onderwijsinspectie stelt per school een specifieke streefwaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Deze individuele signaleringswaarde voor het streefniveau geeft aan welk percentage leerlingen de school naar verwachting moet behalen om te voldoen aan de gestelde onderwijskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van CBS De Hoeksteen?

Na een succesvolle basisschoolperiode op CBS De Hoeksteen in Maurik, maken leerlingen de overstap naar het voortgezet onderwijs. Wij volgen onze leerlingen nauwgezet in de eerste jaren van hun middelbare schoolcarrière door actief contact te onderhouden met hun mentoren. Deze samenwerking stelt ons in staat om waardevolle feedback te verzamelen over de plaatsing en het niveau van onze leerlingen. De inzichten die we verkrijgen uit deze terugkoppeling helpen ons om ons schooladvies continu te evalueren en te verbeteren. We streven ernaar om het schooladvies zo accuraat mogelijk te laten aansluiten bij de individuele potentie en toekomstmogelijkheden van elk kind. Bij CBS De Hoeksteen adviseren we kansrijk, zodat elke leerling de best mogelijke start in het voortgezet onderwijs krijgt. Ontdek hier de doorstroomcijfers van onze leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op CBS De Hoeksteen: Een Veilige Basis voor Leren

Op CBS De Hoeksteen geloven we dat een sociaal veilige omgeving cruciaal is voor de ontwikkeling en het leerplezier van elk kind. Wij zetten ons dagelijks in om een positief en ondersteunend schoolklimaat te creëren. Met gerichte programma's en een continue reflectie op onze pedagogische aanpak, waarborgen we de sociale groei van onze leerlingen. De inzichten uit sociale opbrengsten helpen ons om onze methoden te verfijnen en zo een optimale omgeving te bieden voor elke leerling.

Gedeeld vertrouwen

Positieve veiligheid

Actieve betrokkenheid

Hoe bevordert CBS De Hoeksteen de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Onze school hanteert de Kanjertraining als kernprogramma voor het bevorderen van een veilig en positief schoolklimaat. Via Kanvas, het bijbehorende volgsysteem, monitoren we de sociale dynamiek binnen klassen en de school als geheel. Dit systeem biedt ons gedetailleerde overzichten, waardoor we tijdig kunnen inspelen op specifieke behoeften op groeps-, klasse- of individueel niveau. Jaarlijks vullen leerlingen van groep 6 tot en met 8 anoniem de monitor sociale veiligheid van 'Scholen op de Kaart' in. De uitkomsten geven ons waardevolle feedback over de ervaren veiligheid en leiden tot concrete verbeteracties. Bovendien is de expertise van onze leerkrachten essentieel. Door gezamenlijke reflectie in leerteams versterken we onze pedagogische vaardigheden en stemmen we onze lesmethoden en aanpak voortdurend af op de behoeften van de leerlingen, wat bijdraagt aan een optimaal leer- en leefklimaat.

Welke systemen gebruikt CBS De Hoeksteen voor het monitoren van sociale opbrengsten?

Voor het systematisch in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt CBS De Hoeksteen gebruik van:

  • Kanvas (het volgsysteem van de Kanjertraining)

Welke methodiek voor sociaal-emotionele ontwikkeling wordt op onze school toegepast?

CBS De Hoeksteen zet de volgende methodiek in voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen:

  • Kanjertraining

Onderwijsinspectie Beoordeling CBS De Hoeksteen: Positieve Resultaten

CBS De Hoeksteen in Maurik heeft een positieve beoordeling ontvangen van de Onderwijsinspectie. Tijdens een recent bestuursonderzoek, uitgevoerd op 9 november 2020, is vastgesteld dat onze school op alle essentiële onderdelen voldoet aan de gestelde normen. Dit betekent dat CBS De Hoeksteen een basisarrangement heeft gekregen. Dit positieve resultaat onderstreept de kwaliteit van ons onderwijs en de inzet van ons team. Volgens de richtlijnen zal de inspectie over vier jaar opnieuw een grondig schoolonderzoek uitvoeren. Uiteraard behoudt de inspectie het recht om tussentijds een themaonderzoek te initiëren indien dit noodzakelijk wordt geacht. Bekijk de officiële bevindingen en meer informatie via de onderstaande link naar de website van de Onderwijsinspectie.