Franciscusschool in Maarssen

Het team van Franciscusschool in Maarssen

Current section: team
Zwanenkamp 1304
3607 Maarssen

Zie hier hoe het team van Franciscusschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Franciscusschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Franciscusschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Franciscusschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Franciscusschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85%)
Man (15%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Franciscusschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10.5%)
25-35 jaar (15.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (36.8%)
55-65 jaar (10.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Franciscusschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85%)
Direct ondersteunend personeel (10%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Franciscusschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Onze Aanpak voor Continuïteit

Bij de Franciscusschool in Maarssen zorgen we voor een soepele gang van zaken, ook bij afwezigheid van leerkrachten. We streven ernaar om vervanging zoveel mogelijk intern op te lossen door de flexibiliteit en extra inzet van ons eigen getalenteerde team. Daarnaast maken we gebruik van de gespecialiseerde vervangingspool IPPON, aangesloten bij onze overkoepelende scholenstichting. Dit netwerk helpt ons om snel de juiste gekwalificeerde invallers te vinden, waardoor de lescontinuïteit gewaarborgd blijft. Ondanks deze inspanningen kan de schaarste aan beschikbare invallers soms leiden tot creatieve oplossingen, zoals het tijdelijk opdelen van klassen. Mocht dit voor meerdere groepen nodig zijn, dan is het naar huis sturen van een klas een laatste redmiddel. Onze prioriteit blijft het minimaliseren van lesuitval en het garanderen van kwalitatief hoogstaand onderwijs voor elke leerling.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Organisatie van de school

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bewegingsonderwijs (o.a. gym, buitenspelen)
20%
Taalontwikkeling (o.a. voorlezen, kringgesprek)
16%
Creatieve vakken (o.a. knutselen, tekenen, muziek)
16%
Vrij spel en spelend leren
16%
Rekenen en wiskunde (spelenderwijs)
12%
Sociaal-emotionele ontwikkeling (o.a. Kanjertraining, kringactiviteiten)
12%
Wereldoriëntatie (o.a. natuur, maatschappij)
8%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
25.8%
Rekenen/wiskunde
20%
Lezen
19.5%
Wereldoriëntatie
10%
Kunstzinnige en creatieve vorming
9.3%
Bewegingsonderwijs
8%
Overig
4%
Levensbeschouwing
2%
Engelse taal
1.3%

Expertiseteams voor Optimale Ondersteuning op de Franciscusschool

6

Taalontwikkeling en Rekenen op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingproblemen
Intern Begeleider voor brede leerlingondersteuning
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid
Remedial Teacher voor gerichte bijles
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid (M&HB)
Taalspecialist voor taalvaardigheid

Toelichting van de school:

Op de Franciscusschool zetten wij zes toegewijde specialisten in om elke leerling optimaal te begeleiden. Deze experts versterken ons onderwijsteam en bieden gerichte ondersteuning om de leer- en ontwikkelingsprocessen van onze leerlingen te bevorderen. Onze specialisten werken nauw samen met de leerkrachten om individuele leerbehoeften te signaleren en aan te pakken. Zij bieden extra ondersteuning op het gebied van taal en rekenen, waardoor elke leerling de kans krijgt om zijn of haar volledige potentieel te bereiken.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welbevinden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern Begeleider voor brede ondersteuning
Remedial Teacher voor persoonlijke begeleiding
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid (M&HB)

Toelichting van de school:

De Franciscusschool besteedt veel aandacht aan het sociaal-emotionele welzijn van onze leerlingen. Onze coördinator sociaal-emotioneel, ondersteund door gespecialiseerde collega's, stuurt ons beleid rondom de Kanjertraining aan. Alle leerkrachten zijn gecertificeerde Kanjertrainers. Zij passen de principes van de Kanjertraining dagelijks toe om leerlingen te begeleiden in hun sociale en emotionele groei. Dit creëert een veilige en positieve leeromgeving voor iedereen.

4

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsinzichten
Intern Begeleider voor brede aanpak
Remedial Teacher voor studievaardigheden
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid (M&HB)

Toelichting van de school:

Als trotse Kanjerschool focust de Franciscusschool op een optimale sociaal-emotionele ontwikkeling, wat de basis vormt voor een goede werkhouding en taakaanpak. Wij hanteren duidelijke afspraken en routines om leerlingen te ondersteunen bij het ontwikkelen van effectieve studievaardigheden. Onze aanpak richt zich op het aanleren van 'leren leren' en het stimuleren van executieve functies. Dit helpt leerlingen om zelfstandig en succesvol taken aan te pakken, wat essentieel is voor hun academische en persoonlijke groei.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor brede monitoring
Remedial Teacher voor ondersteuning
Fysiotherapeut voor motorische vaardigheden
Logopedist voor communicatieontwikkeling

Toelichting van de school:

De Franciscusschool bevordert de motorische ontwikkeling van alle leerlingen. In de onderbouw bieden we een logopedische screening aan om communicatieve vaardigheden te beoordelen. Daarnaast is er een fysiotherapeut beschikbaar die ondersteuning biedt bij zowel fijne als grove motoriek. Onze gespecialiseerde vakleerkracht gym verzorgt uitdagende gymlessen en monitort de lichamelijke ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet. We streven ernaar om elke leerling te stimuleren in zijn of haar fysieke groei en vaardigheden.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Franciscusschool werkt nauw samen met de GGD om de gezondheid en het welzijn van onze leerlingen te waarborgen. De GGD-consulten vinden plaats in groep 2 en groep 7, waarbij de intern begeleider betrokken is bij de voorbereiding en opvolging. Deze samenwerking zorgt ervoor dat specifieke medische behoeften en persoonlijke verzorgingsaspecten adequaat worden aangepakt. We zetten ons in voor een veilige en gezonde omgeving waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
Multifunctionele hal
Schooltuin

Individuele Ondersteuning en Uitdaging op de Franciscusschool

Ons Toegewijde Ondersteuningsaanbod

Bij KBS Franciscus geloven we sterk in gepersonaliseerd onderwijs, waarbij elke leerling de aandacht krijgt die past bij zijn of haar unieke ontwikkelingspad. We bieden een stimulerende omgeving voor zowel leerlingen die extra begeleiding nodig hebben als voor kinderen die gebaat zijn bij meer uitdaging. Ons onderwijs is gestructureerd op verschillende niveaus, waarbij we de diverse talenten en kwaliteiten van onze leerlingen omarmen. Dit zorgt voor een rijke leerervaring waarin iedereen zich optimaal kan ontplooien. **Ontdek ons Aanbod voor Extra Ondersteuning en Talentontwikkeling** Onze school beschikt over een eigen plusklas, het 'Leerplein'. Hier werken leerlingen met een bovengemiddelde aanleg of hoogbegaafdheid wekelijks in kleine groepen. Onder begeleiding van een gespecialiseerde leerkracht duiken zij in verdiepende lesstof en projecten. Deze leerervaringen worden naadloos geïntegreerd in hun reguliere lessen in de eigen klas. Het Leerplein onderhoudt bovendien nauwe banden met de Universiteit van Utrecht, wat zorgt voor innovatieve en uitdagende lesprogramma's die aansluiten bij de nieuwste inzichten. Voor leerlingen die extra ondersteuning wensen bij de lesstof, bieden wij gerichte hulp. Zij ontvangen aanvullende instructie en aangepast lesmateriaal om succes te garanderen. Onze remedial teacher werkt intensief en kortdurend met individuele leerlingen of kleine groepjes, afgestemd op hun specifieke leerbehoeften en tempo.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van Franciscusschool

Wat zijn de kernambities van ons nieuwe schoolplan?

De Franciscusschool in Maarssen lanceert een nieuw schoolplan voor de periode 2024-2028. Dit plan bevat de strategische ontwikkelingsdoelen voor de komende vier schooljaren. Voor het schooljaar 2024-2025, en de jaren daarna, focussen we op de volgende hoofddoelen: we stimuleren leerling-eigenaarschap, zodat elke leerling inzicht krijgt in het eigen leerproces en hier actief verantwoordelijkheid voor neemt. Daarnaast streven we naar een lerende organisatie waar medewerkers continu feedback en 'feed forward' uitwisselen, wat bijdraagt aan een sterke professionele cultuur. We hechten evenveel waarde aan zaakvakken, expressie, cultuur en kunst als aan de kernvakken, en borgen dat burgerschap zichtbaar is in ons curriculum en het gedrag van ons team.

Hoe realiseren wij onze schoolplanambities?

De ambitieuze doelen uit ons schoolplan worden vertaald naar concrete actieplannen binnen de jaarplannen van de Franciscusschool. Deze plannen worden uitgewerkt door gespecialiseerde ontwikkelteams. Het School Coördinatie Team (SCT) monitort nauwgezet de voortgang via de PDCA-cyclus. Dit gebeurt door middel van voortgangsgesprekken, enquêtes zoals de WMK, analyse van leerresultaten en observaties in groepen. Het SCT zorgt tevens voor de benodigde middelen, zoals tijd voor overleg en studiedagen, budgetten en ontwikkelmogelijkheden, zodat de teams hun werk effectief kunnen uitvoeren. De schoolleiding informeert de Medezeggenschapsraad (MR) proactief over de voortgang van deze initiatieven tijdens reguliere MR-vergaderingen.

Ontwikkeling voor het Jonge Kind: Peuterprogramma Franciscusschool

Toelichting van de school

De Franciscusschool werkt nauw samen met peutergroep Dribbel, gevestigd in een eigen, speciaal ingerichte ruimte. Deze ruimte is voorzien van een flexibele scheidingswand, waardoor deze eenvoudig getransformeerd kan worden tot één grote speel- en activiteitenzone voor speciale evenementen. De indeling van de zalen is bewust gekozen om kinderen te stimuleren in zowel vrij spel als gerichte activiteiten. Kinderen die Dribbel bezoeken, profiteren van beide omgevingen, wat hun ontwikkeling ten goede komt. Peutergroep Dribbel hanteert de populaire Puk & Ko methode. Naast de reguliere dagdelen, biedt Dribbel ook speciale VVE-groepen aan. Kinderen in de VVE-groepen zijn vier dagdelen per week welkom, terwijl kinderen in de reguliere groepen twee dagdelen per week deelnemen aan het programma. Meer details zijn te vinden op www.kmnkindenco.nl/psz/peutergroep-dribbel.

Veelgestelde vragen

Biedt de Franciscusschool aanvullende programma's voor jonge kinderen?

Ja, de Franciscusschool faciliteert een gespecialiseerd peuterprogramma in samenwerking met peutergroep Dribbel, gericht op de vroege ontwikkeling van kinderen.

Met welke partners werkt de Franciscusschool samen voor het programma voor jonge kinderen?

De Franciscusschool werkt voor het programma voor jonge kinderen samen met peutergroep Dribbel, een externe partner gespecialiseerd in voorschoolse educatie.
Team | Franciscusschool in Maarssen | [2025] Schoolregister