
De resultaten van s.w.s. De Floreant in Luttelgeest
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van s.w.s. De Floreant, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past s.w.s. De Floreant bij jullie?
Ontdek hoe goed s.w.s. De Floreant bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behalen van het Fundamentele Niveau op s.w.s. De Floreant
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden getoetst in groep acht met behulp van de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau bereiken. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, wat betekent dat deze norm geldt voor alle basisscholen in Nederland. Op s.w.s. De Floreant zien we dat een indrukwekkend percentage van onze leerlingen dit cruciale fundamentele niveau behaalt. Dit bevestigt de effectiviteit van ons onderwijs in het leggen van een sterke basis voor de verdere academische ontwikkeling van onze leerlingen. Onze school presteert hierin ruim boven de landelijke norm, wat aangeeft dat onze leerlingen uitstekend voorbereid zijn op het vervolgonderwijs. De focus ligt op het waarborgen dat elke leerling de benodigde basisvaardigheden meekrijgt.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau op s.w.s. De Floreant: Ambitie en Resultaat
Het streefniveau op s.w.s. De Floreant is een ambitieus doel dat verder gaat dan het fundamentele niveau. We streven ernaar dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep acht. Het specifieke percentage dat hiervoor geldt, wordt door de onderwijsinspectie bepaald op basis van de unieke leerlingpopulatie van onze school. Dit door de inspectie vastgestelde percentage dient als de specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau van s.w.s. De Floreant. Het biedt ons een duidelijk prestatiemiddel om de effectiviteit van ons onderwijs op een hoger niveau te meten en te sturen. De resultaten van s.w.s. De Floreant laten zien dat we erin slagen een aanzienlijk deel van onze leerlingen naar dit hogere streefniveau te begeleiden. Dit onderstreept onze inzet voor excellente educatie en de ontwikkeling van talent bij elke leerling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van s.w.s. De Floreant?
Het schooladvies van s.w.s. De Floreant wordt zorgvuldig samengesteld. Groep 7 geeft een voorlopig advies, terwijl groep 8 in december het definitieve schooladvies bepaalt. Dit definitieve advies is gebaseerd op het leerlingvolgsysteem (LVS) en houdt rekening met toetsresultaten, sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en gedrag. De procedure voor het schooladvies is transparant. De resultaten van de doorstroomtoets ontvangen wij medio maart. Binnen een week na ontvangst informeren we de leerlingen en ouders over deze uitslag. Indien de doorstroomtoets een hoger advies oplevert dan het oorspronkelijke schooladvies, wordt dit aangepast. Enkel wanneer het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten om het advies niet (volledig) te volgen. Dit besluit wordt uitgebreid toegelicht aan de ouders en gedocumenteerd in het onderwijskundig rapport.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Persoonlijke Groei op s.w.s. De Floreant
Op s.w.s. De Floreant in Luttelgeest stimuleren we niet alleen academische kennis, maar ook essentiële levensvaardigheden. We focussen op kernvakken zoals rekenen, lezen, taal en spelling, de bouwstenen voor succes in het vervolgonderwijs en de maatschappij. Onze aanpak omvat de ontwikkeling van cruciale vaardigheden zoals creativiteit, empathie, kritisch denken, nieuwsgierigheid, presenteren en samenwerken. We integreren digitale geletterdheid, waarbij leerlingen leren omgaan met technologie, mediawijsheid tonen en effectief informatie zoeken. We leren kinderen communiceren, samenwerken, buiten de gebaande paden denken en ontwikkelen hun sociale en culturele competenties. Dit alles draagt bij aan een brede, toekomstgerichte opleiding. Maatschappelijke vorming is een integraal onderdeel van ons onderwijs. We moedigen leerlingen aan om zichzelf en hun omgeving te ontdekken, met respect voor diverse geloven en levensopvattingen. Een sterke school-ouder samenwerking is hierbij essentieel. Samen met leerkrachten en ouders verkennen kinderen de wereld, ontdekken ze nieuwe inzichten en vinden ze antwoorden op hun vragen. We koesteren een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het schoolklimaat, de cultuur en de kwaliteit van ons onderwijs. Persoonlijke ontwikkeling staat centraal in hoe leerlingen leren. Ze ontwikkelen probleemoplossende vaardigheden, nemen verantwoordelijkheid en worden zelfstandiger. Door diverse werkvormen, ook in samenwerking met andere groepen, ontdekken ze hun talenten en behalen ze succeservaringen. Wendbaarheid, ondernemendheid, creativiteit en kritisch denken zijn de kerncompetenties van de 21e eeuw die we actief bevorderen binnen de persoonlijke ontwikkeling van elk kind.
Verbondenheid: Samen leren en groeien in onze schoolgemeenschap.
Eigenheid: Ontdek je talenten en ontwikkel je unieke identiteit.
Bloei: Stimuleren van persoonlijke groei en een positieve ontwikkeling voor elk kind.
Hoe bevordert s.w.s. De Floreant sociale ontwikkeling bij leerlingen?
s.w.s. De Floreant stimuleert sociale ontwikkeling door een focus op kernvakken, essentiële levensvaardigheden zoals samenwerken en kritisch denken, en door digitale geletterdheid te integreren. Dit alles gebeurt binnen een omgeving die maatschappelijke vorming en persoonlijke groei omarmt, met een sterke nadruk op samenwerking tussen school en ouders.
Welke methoden gebruikt s.w.s. De Floreant voor het monitoren van sociale opbrengsten?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt s.w.s. De Floreant gebruik van de registratievormen DKB en Hart & Handen van IEP.
- DKB en Hart & Handen van IEP
Welke sociaal-emotionele leermethoden worden toegepast op s.w.s. De Floreant?
s.w.s. De Floreant zet de methode 'Sta sterk' in voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen.
- Sta sterk (training)
Inspectierapport s.w.s. De Floreant: Kwaliteit van het Onderwijs
De Floreant in Luttelgeest is een basisschool met 171 leerlingen. De meest recente onderwijsinspectie, uitgevoerd in september 2020, beoordeelde de school als 'Voldoende'. Dit betekent dat de school voldoet aan de gestelde onderwijskwaliteitseisen. We streven voortdurend naar verbetering van ons onderwijs. Dit rapport biedt inzicht in de prestaties en de kwaliteit van onze school. Lees het volledige inspectierapport voor gedetailleerde informatie over onze aanpak en resultaten.