't Bijenveld in Leuth

De resultaten van 't Bijenveld in Leuth

Current section: resultaten
Reusensestraat 6
6578 Leuth

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van 't Bijenveld, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past 't Bijenveld bij jullie?

Ontdek hoe goed 't Bijenveld bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau: De basis voor succes op 't Bijenveld

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Dit wordt getoetst in groep 8 met de doorstroomtoets, die een indicatie geeft van de schoolvordering. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit geldt als een algemene norm voor alle basisscholen, waaronder ook 't Bijenveld. Op basisschool 't Bijenveld streven we ernaar dat al onze leerlingen deze cruciale basisvaardigheden meekrijgen. Een hoog percentage leerlingen dat dit niveau haalt, toont de effectiviteit van ons onderwijs en de inzet van zowel leerlingen als leerkrachten. Dit fundament is essentieel voor verdere ontwikkeling en succes in het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitieus leren op 't Bijenveld

Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om hun potentieel volledig te benutten. Ons doel op 't Bijenveld is om zoveel mogelijk leerlingen, voorbij de basis, naar dit hogere niveau te begeleiden. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vast, gebaseerd op de kenmerken van de leerlingenpopulatie. Deze individuele doelstellingen helpen ons om ons onderwijs af te stemmen op de behoeften van onze leerlingen. Het behalen van het streefniveau is een belangrijke indicator van de onderwijskwaliteit en de brede ontwikkeling die wij nastreven binnen onze schoolgemeenschap op 't Bijenveld.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van 't Bijenveld?

Op basisschool 't Bijenveld in Leuth hechten we veel waarde aan een passend en kansrijk schooladvies voor het voortgezet onderwijs (VO). Ons protocol 'advisering VO' is erop gericht om elke leerling een eerlijke kans te geven op een succesvolle schoolloopbaan. In groep 7 ontvangen leerlingen een oriënterend advies. Dit zogenaamde 'kijk-advies' stelt ouders in staat om tijdig de juiste middelbare school te kiezen. Het advies is gebaseerd op een combinatie van toetsresultaten, observaties uit voorgaande schooljaren en overleg met de leerkracht van groep 7, de kwaliteitscoördinator en de directie. We betrekken ouders actief bij de overgang naar het voortgezet onderwijs. Vanaf schooljaar 2025-2026 wordt een doorstroomtoets gehanteerd. De belangrijkste data zijn: aanmelding scholen voor de toets (1-15 november), voorlopig schooladvies (10-31 januari), doorstroomtoets (3-4 februari), uitslag toets (uiterlijk 15 maart), definitief schooladvies (uiterlijk 24 maart) en aanmelding middelbare school (25-31 maart). Toelating op een middelbare school wordt uiterlijk 12 mei besloten. Onze leerkrachten van groep 8 onderhouden nauwe contacten met het voortgezet onderwijs, ook nadat leerlingen zijn uitgestroomd. Samen met de kwaliteitscoördinator volgen zij informatiemomenten over de doorstroom van primair naar voortgezet onderwijs om de begeleiding te optimaliseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op 't Bijenveld

Op basisschool 't Bijenveld in Leuth stimuleren we de sociale ontwikkeling van elke leerling actief. Onze leerkrachten focussen op de groepsdynamiek, zodat kinderen leren van en met elkaar. We creëren een veilige omgeving waarin we ruimte bieden, meedenken, confronteren waar nodig, ongewenst gedrag begrenzen, geduld tonen en elk kind het vertrouwen geven dat het ertoe doet. Deze aanpak draagt bij aan het zelfvertrouwen van onze leerlingen, waardoor ze beter kunnen groeien en presteren. We hanteren een consistente pedagogische visie en stemmen onze aanpak nauwkeurig op elkaar af. De implementatie van KWINK, onze methode voor Sociaal Emotioneel Leren (SEL), versterkt dit proces in alle groepen. Om de sociale vooruitgang te monitoren, gebruiken we tweemaal per jaar de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL). Leerlingen uit de bovenbouw vullen deze lijst ook zelf in. Bovendien houden we om het jaar een tevredenheidsonderzoek onder de leerlingen, waarin ook hun welbevinden en het gevoel van veiligheid aan bod komen.

Respect voor elkaar

Een veilige leeromgeving creëren

Samenwerken en leren van elkaar

Hoe bevordert 't Bijenveld de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Onze school hanteert een gestructureerde aanpak voor sociale ontwikkeling. Door tweemaal jaarlijks de SCOL-vragenlijsten af te nemen, verkrijgen we gedetailleerde individuele rapporten die de voortgang van elke leerling inzichtelijk maken. Deze resultaten vergelijken we met eerdere metingen en met de verwachte ontwikkeling voor een kind van die leeftijd. Het groepsrapport toont de algemene ontwikkeling van de klas en de effectiviteit van ons lesaanbod, waardoor we zien waar extra aandacht nodig is. Op basis van deze groepsanalyses stellen we gerichte activiteiten op om de leerlingen verder te helpen in hun sociale groei. We volgen een gedragsprotocol dat gebaseerd is op de Handelingsgerichte Werking (HGW)-cyclus. Hierbij werken ouders en school nauw samen aan gedragsbeheersing en -verbetering. Onze kernovertuiging is dat elke leerling het potentieel heeft om zich te ontwikkelen.

Welke methoden gebruikt 't Bijenveld om sociale vooruitgang te meten?

Basisschool 't Bijenveld in Leuth meet sociale vooruitgang met behulp van de volgende registratiemethoden:

  • Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
  • Digikeuzebord

Welke sociaal-emotionele leermethoden worden toegepast op 't Bijenveld?

Op 't Bijenveld zetten we de volgende methode in voor sociaal-emotioneel leren:

  • KWINK

Inspectierapport 't Bijenveld: Kwaliteit en Resultaten

't Bijenveld in Leuth is een bloeiende basisschool. Wij zetten ons dagelijks in voor uitstekend onderwijs en een veilige leeromgeving voor al onze 102 leerlingen. Ontdek hoe wij streven naar optimale ontwikkeling en succes. Lees hier meer over onze prestaties en de bevindingen van de onderwijsinspectie.