
De resultaten van GBS Het Christal in Leusden
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van GBS Het Christal, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past GBS Het Christal bij jullie?
Ontdek hoe goed GBS Het Christal bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling bij GBS Het Christal
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Bij GBS Het Christal meten we dit zorgvuldig in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit is een cruciale maatstaf voor alle basisscholen, inclusief onze school in Leusden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Resultaten op GBS Het Christal
Het streefniveau bij GBS Het Christal daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden en een hoger niveau van taal en rekenen te bereiken voor de middelbare school. Elke school heeft een eigen, door de inspectie vastgesteld, streefniveau, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als belangrijke indicator voor de onderwijskwaliteit en de ontwikkeling van onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van GBS Het Christal?
Hoe wordt het schooladvies voor het voortgezet onderwijs (VO) bepaald op GBS Het Christal? Sinds schooljaar 2023-2024 is er een nieuwe wetgeving rondom doorstroomtoetsen die zorgt voor een centrale aanmeldweek. Het ministerie van OCW streeft hiermee naar gelijke kansen voor alle leerlingen op een passende plek in het VO. Op GBS Het Christal volgen we de ontwikkeling van uw kind nauwgezet gedurende alle schooljaren. Zowel de sociaal-emotionele groei als de cognitieve vooruitgang worden gemonitord en besproken in rapporten en oudergesprekken. Eind leerjaar 7 geven onze ervaren leerkrachten, in samenwerking met het ondersteuningsteam, een richtinggevend VO-advies. Factoren die hierbij meespelen zijn de werkhouding (concentratie, motivatie, inzet, zelfstandigheid, leertempo, zelfvertrouwen), toetsresultaten (methodetoetsen en CITO-toetsen), eventuele specifieke onderwijsbehoeften en de huiswerkhouding (planning, zelfstandigheid, resultaten). In leerjaar 8 wordt het definitieve VO-advies vastgesteld na overleg met de leerkrachten van groep 8 en het ondersteuningsteam. Meestal krijgt uw kind een enkelvoudig advies (VMBO-BL, KL, TL, HAVO, VWO). Soms is er een aanvullend plaatsingsadvies voor een dakpanklas, bijvoorbeeld TL-HAVO, afhankelijk van de aanbodstructuur van middelbare scholen. Belangrijke data voor het schooladvies: Eind november: Voorlopig schooladvies. Januari: Definitief schooladvies voor alle groep 8 leerlingen. Midden februari: Afname van de doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart: Ontvangst doorstroomtoetsresultaten door de school. Uiterlijk 24 maart: Definitief schooladvies naar leerlingen en ouders. 25 - 31 maart: Centrale aanmeldweek voor het VO (niet voor VSO). De doorstroomtoets kan het schooladvies positief bijstellen, wat bijdraagt aan een soepele overgang en meer kansengelijkheid. Op GBS Het Christal geloven we dat elk kind het beste uit zichzelf kan halen, ongeacht het gekozen opleidingsniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op GBS Het Christal: Groeien met Zelfvertrouwen
Op GBS Het Christal in Leusden geloven we dat academische kennis hand in hand gaat met persoonlijke groei. Naast het aanleren van essentiële schoolse vaardigheden, zetten we ons volledig in om uw kind te ontwikkelen tot een sociaal vaardige en zelfverzekerde persoon. Wij bieden een veilige en stimulerende omgeving waar elk kind de ruimte krijgt om zichzelf te ontdekken, met respect voor zichzelf en anderen. Centraal in onze aanpak staat het geloof dat elk kind, als geliefd kind van God, de basis legt voor het ontwikkelen van zorg voor medemensen. Deze christelijke grondslag vormt de kern van onze pedagogische visie en stimuleert positieve interacties en wederzijds begrip tussen leerlingen en leerkrachten.
Ontwikkelen van eigenwaarde
Bevorderen van onderling vertrouwen
Stimuleren van sociale betrokkenheid en behulpzaamheid
Hoe bevordert GBS Het Christal de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Wij maken gebruik van de erkende Kanjertraining om sociale vaardigheden te versterken. Deze methode, positief beoordeeld door het Nederlands Jeugdinstituut (NJI), is effectief in het verbeteren van het schoolklimaat en het voorkomen van pestgedrag. Onze aanpak, ondersteund door een anti-pestprotocol, helpt kinderen hun eigen invloed binnen de groep te herkennen en hun waarde te voelen. Dit draagt bij aan een positief zelfbeeld, waardoor ze zich gewaardeerd voelen en een constructieve rol kunnen spelen in de klas. De sociale vooruitgang van elke leerling wordt nauwkeurig gemonitord en geregistreerd via ons geavanceerde sociaal leerlingvolgsysteem, zodat we individuele ondersteuning kunnen bieden waar nodig.
Welke systemen gebruikt GBS Het Christal voor het registreren van sociale vooruitgang?
GBS Het Christal monitort en registreert de sociale ontwikkeling van leerlingen met behulp van de volgende systemen: - Kanvas - Leerlijnen, geïntegreerd in ParnasSys
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren zijn geïmplementeerd op GBS Het Christal?
Op GBS Het Christal stimuleren we sociaal-emotioneel leren primair door middel van: - Kanjer trainingen
Onderwijsinspectie Rapport GBS Het Christal: Kwaliteit en Veiligheid Gewaarborgd
De Onderwijsinspectie heeft aan het begin van het schooljaar 2015-2016 de kwaliteit van ons onderwijs bij GBS Het Christal grondig beoordeeld. Het inspectierapport bevestigt dat onze onderwijskwaliteit solide is, met voldoende eindresultaten en een effectieve lesuitvoering. Leraren creëren in de leslokalen een stimulerend pedagogisch klimaat en een rustige, taakgerichte werkomgeving. De lessen zijn duidelijk gestructureerd en de uitleg van de leerkrachten is helder en begrijpelijk voor alle leerlingen. Bovendien belicht de inspectie het positieve schoolklimaat op Het Christal. Leerlingen en ouders ervaren een veilige en prettige omgeving waarin aandacht is voor zowel het welzijn als de persoonlijke ontwikkeling van ieder kind. Dit resulteert in een gevoel van gezien en gewaardeerd worden. Wij zijn trots op deze positieve beoordeling en streven ernaar de huidige kwaliteit te handhaven en verder te verbeteren. We richten ons de komende jaren onder andere op het versterken van brede talentontwikkeling binnen ons basisonderwijs.