Basisschool Basisschool Het Kompas in Leusden

Het team van Basisschool Het Kompas in Leusden

Current section: team
De Meent 3
3833 Leusden

Zie hier hoe het team van Basisschool Het Kompas is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Het Kompas. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Het Kompas bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Het Kompas bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Het Kompas zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Het Kompas. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.5%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (37.5%)
45-55 jaar (12.5%)
55-65 jaar (12.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Het Kompas werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Indirect ondersteunend personeel (12.5%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Het Kompas gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij Basisschool Het Kompas: Zekerheid voor Uw Kind

Bij Basisschool Het Kompas zorgen we ervoor dat uw kind ononderbroken kwalitatief onderwijs ontvangt, zelfs bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht. Onze prioriteit is het vinden van een geschikte vervanger binnen ons eigen, toegewijde team. Zo garanderen we continuïteit en een vertrouwde omgeving voor de leerlingen. Daarnaast maken we gebruik van een professionele invalpool, samengesteld uit ervaren en bevoegde leerkrachten. Dit stelt ons in staat om snel te schakelen en passende vervanging te regelen. Ook binnen ons samenwerkingsverband Voila kunnen we uw vervangingsvraag uitzetten. Dit netwerk biedt extra mogelijkheden om de best mogelijke vervanging te waarborgen, zodat de educatieve voortgang van uw kind altijd voorop staat.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Methodes

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Het Kompas

5

Taalontwikkeling en Rekenen: Succes Garanderen

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool Het Kompas bieden we gerichte ondersteuning voor taal en rekenen. Onze specialisten, waaronder een dyslexiespecialist en rekenspecialist, volgen de vorderingen nauwgezet met behulp van kwaliteitskaarten. We zetten lerarenondersteuners in voor extra begeleiding bij leesproblemen, met programma's als Bouw en Connect. Bij aanhoudende problemen volgen we het protocol en schakelen we indien nodig de RID in voor dyslexieonderzoek. Onze taalspecialist werkt samen met de intern begeleider aan de schoolbrede taalontwikkeling, met regelmatige evaluaties en aanpassingen in het jaarplan. Voor rekenen bieden we extra ondersteuning aan kinderen die dat nodig hebben, zowel binnen als buiten de les. Een rekenspecialist en geschoolde lerarenondersteuners helpen hierbij. We verdiepen ons in dyscalculie en het protocol Ernstige Rekenproblemen. De rekenspecialist monitort nauwgezet de rekenontwikkeling en zorgt voor kennisoverdracht binnen het team. Daarnaast ondersteunen we anderstalige kinderen en nieuwkomers via de Taalschool Voila. Deze school biedt onderwijs aan kinderen die de Nederlandse taal nog onvoldoende beheersen, met als doel een succesvolle doorstroming naar het regulier onderwijs. Na de Taalschool bieden wij verdere ondersteuning op verschillende niveaus om de aansluiting te vergemakkelijken. Komend jaar leiden we ook een specialist NT2/meertaligheid op om de taalachterstand van deze leerlingen te verkleinen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Basisschool Het Kompas bevordert een positieve en inclusieve leeromgeving. Onze gedragsspecialisten en intern begeleider ondersteunen kinderen met gedragsuitdagingen door middel van Positive Behavior Support (PBS). Bij gedragsproblemen stellen we samen met ouders en leerkrachten een gedragsfunctieanalyse en een actieplan op. We zoeken naar de onderliggende behoeften van het kind en passen waar mogelijk de omgeving aan. Ons team is getraind in het observeren, analyseren en aanpakken van gedrag, met als doel het kind te helpen passend gedrag te ontwikkelen. Indien nodig zoeken we externe expertise, zoals een leerlingbegeleider of remedial teacher. We werken nauw samen met het samenwerkingsverband De Eem en Lariks voor extra ondersteuning op niveau 4, om te beoordelen of speciaal basisonderwijs nodig is. Onze PBS-experts monitoren de schoolbrede gedragsontwikkeling en zorgen voor continue verbetering en kennisdeling binnen het team.

3

Werk- en Taakaanpak: Executieve Functies Ontwikkelen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Basisschool Het Kompas stimuleert de ontwikkeling van executieve vaardigheden bij alle leerlingen via de methode Breinhelden. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen dit op niveau 2 of 3, vastgelegd in een kwaliteitskaart. Voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben op het gebied van executieve vaardigheden, bieden we programma's zoals 'Beter bij de Les' (niveau 4). Onze geschoolde lerarenondersteuners integreren deze programma's in het lesaanbod of bieden ze na schooltijd aan. Daarnaast hebben we speciale voorzieningen zoals het Groeilab, gericht op leerlingen uit groep 6 en 7 die extra uitdaging zoeken. Voor praktisch ingestelde leerlingen in groep 8 is er de Kr8klas, ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Leerlingen met een VWO+ advies in groep 8 kunnen deelnemen aan de Kr8klas, een initiatief in samenwerking met het Corderius College. Meer informatie is te vinden op de website van Voila.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Een Gezonde Basis

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool Het Kompas besteden we aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Hoewel we geen specifieke specialisten hebben aangewezen voor dit gebied, integreren we beweging en een gezonde levensstijl in ons dagelijks onderwijs. We moedigen actieve deelname aan tijdens de gymlessen en spelen in de pauzes. Onze schoolomgeving is ingericht om beweging te stimuleren, en we werken samen met ouders om een gezonde ontwikkeling te bevorderen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Welzijn Voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij Basisschool Het Kompas staat het welzijn van onze leerlingen centraal. Hoewel we geen gespecialiseerde medewerkers hebben voor medisch handelen en persoonlijke verzorging, werken we nauw samen met ouders en externe professionals om de gezondheid en het welzijn van elk kind te waarborgen. We zorgen voor een veilige en hygiënische omgeving. Bij specifieke behoeften op het gebied van persoonlijke verzorging of medische ondersteuning, zoeken we in overleg met ouders naar passende oplossingen en betrekken we indien nodig externe expertise.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Kinderkeuken

Ontdek onze uitgebreide ondersteuning voor elke leerling

Een kijkje in de onderwijsaanpak van Basisschool Het Kompas

Bij Basisschool Het Kompas streven we naar een omgeving waar elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. We werken met zorgvuldig samengestelde homogene en combi-groepen, waarbij we uitgaan van de zelfredzaamheid van onze leerlingen. Een zekere mate van zelfstandigheid en de mogelijkheid om te functioneren met beperkte directe begeleiding van de leerkracht is hierbij essentieel. Hoewel we altijd ons best doen om individuele aandacht te bieden, zijn er grenzen aan onze directe ondersteuningscapaciteit op de schoolvloer. Voor kinderen met gedragsproblematiek die intensieve, continue begeleiding vereisen, zoals meerdere keren per dag individuele aandacht van de groepsleerkracht of dagelijkse ondersteuning buiten de groep die niet gefinancierd wordt vanuit specifieke budgetten, kan ons aanbod ontoereikend zijn. Ook wanneer leerlingen op meerdere vakgebieden aanzienlijk achterlopen, meer dan anderhalf leerjaar, is het bieden van de benodigde individuele leerlijnen een uitdaging. De veiligheid van zowel de leerling als de groep staat altijd voorop. Indien deze niet gegarandeerd kan worden, bereiken we onze limieten. Medewerwerking van ouders is cruciaal voor succesvolle ondersteuning. We verwachten een actieve deelname aan onderzoekstrajecten en overleg met ons ondersteuningsteam en externe hulpverleners, zoals beschreven in onze basisondersteuningsplannen. Zonder deze samenwerking kunnen we niet het optimale onderwijsaanbod realiseren. Wij staan altijd open voor de zorgen van ouders en eventuele wensen voor onderzoek. Een open dialoog met ouders, hun netwerk en externe hulpverleners is voor ons van groot belang om het welzijn en de ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren. We ondersteunen ouders graag bij het vinden van passende hulp in hun directe omgeving. Het vinden van een gezamenlijke basis en het verhelderen van onze visie is een continu proces. Door te luisteren naar de ervaringsdeskundigheid van ouders, komen we vaak tot een gezamenlijk plan van aanpak. Wanneer het vertrouwen in de aanpak van de school echter wegvalt, wordt het creëren van een passend onderwijsaanbod aanzienlijk bemoeilijkt. Met een ambitie van gemiddeld 25 leerlingen per groep, evalueren we zorgvuldig de groepsgrootte en de bestaande ondersteuningsbehoeften bij het plaatsen van nieuwe leerlingen. Groepen met een hogere dynamiek kunnen minder nieuwe leerlingen met specifieke zorgvragen accommoderen. Groepen groter dan 30 leerlingen, en zeker gezien onze beperkte lokalen, vormen de absolute bovengrens. Zelfs in kleinere groepen kan plaatsing soms uitgesloten zijn, afhankelijk van de accumulatie van ondersteuningsvragen binnen de groep. Ons principe is 'Ja, tenzij...', waarbij elke plaatsing individueel wordt beoordeeld. Samenwerkingsverband de Eem: Samen voor Passend Onderwijs Binnen Samenwerkingsverband de Eem bundelen schoolbesturen en basisscholen in de regio Amersfoort, Baarn, Bunschoten-Spakenburg, Leusden, Soest en Woudenberg hun krachten. Met 23 schoolbesturen en ruim 124 scholen zetten we ons in voor het recht op goed onderwijs voor elk kind. Wanneer extra ondersteuning, begeleiding of hulp nodig is, zoeken we gezamenlijk naar het meest geschikte onderwijsaanbod. Als dit binnen de school niet direct mogelijk is, bieden wij ondersteuning aan de school en de leerling. Meer informatie vindt u via: - Website: www.swvdeeem.nl - E-mail: info@swvdeeem.nl - Telefoon: 033 - 760 11 91. Oudersteunpunt JOSEE: Uw Partner in Passend Onderwijs JOSEE is het centrale aanspreekpunt voor jeugd en ouders binnen zowel het primair (SWV de Eem) als voortgezet onderwijs (SWV Eemland) in de regio Eemland. Ons doel is het informeren en ondersteunen van jeugd en ouders op het gebied van passend onderwijs. JOSEE signaleert tevens verbeterpunten in de regio. Loop je ergens tegenaan? Neem contact op met JOSEE voor antwoorden, een goed gesprek en ondersteuning op maat. Ook bent u van harte welkom op ons spreekuur (op afspraak). Meer informatie vindt u via: - Website: www.josee.nu - E-mail: contact@josee.nu - Telefoon: 033 - 30 30 488. Toekomstgericht Leren en Ontwikkelen Continue professionele ontwikkeling zien we als een kernwaarde bij Basisschool Het Kompas. Dit geldt voor zowel ons team als voor individuele teamleden. Diverse teamleden volgen momenteel gespecialiseerde opleidingen om onze onderwijskwaliteit verder te verhogen. Zo zullen onderwijsassistenten de opleiding tot leraarondersteuner afronden om nog beter in te kunnen spelen op de zorgvragen binnen onze groepen. Daarnaast zullen teamleden de opleiding 'Slimme Kleuters' volgen en zullen meer collega's zich specialiseren als PBS (Positive Behavior Support) specialist. Deze investeringen in kennis en vaardigheden stellen ons in staat om een nog rijker en passender onderwijsaanbod te garanderen voor al onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Toekomstgericht Onderwijs

Welke Ontwikkeldoelen Bevat Ons Schoolplan voor Basisschool Het Kompas?

Onze Management Jaarplanning is een cruciaal onderdeel van ons beleid voor kwaliteitszorg. We streven naar een integrale aanpak waarbij alle betrokkenen actief deelnemen aan het verbeteren van ons onderwijs. Onze kwaliteitszorg is gericht op het bieden van uitstekend onderwijs, wat direct bijdraagt aan de leerontwikkeling van onze leerlingen. Onze visie op onderwijs definieert wat wij verstaan onder 'goed onderwijs'. Visie op Onderwijs: Wij geloven dat elk kind uniek is en precies goed zoals het is. Vanuit deze overtuiging bieden wij onderwijs dat aansluit bij de individuele capaciteiten en de ontwikkelingsfase van elk kind. Leren door spel, thematisch werken en coöperatief leren vormen de kern van onze lesmethoden, ondersteund door moderne digitale hulpmiddelen. Samen met ouders creëren we een veilige en stimulerende leeromgeving waarin kinderen zich ontwikkelen tot zelfstandige en verantwoordelijke individuen. Onze leerkrachten werken doelgericht en handelingsgericht, met aandacht voor individuele verschillen en met hoge verwachtingen. Door voortdurend te reflecteren op zowel leerresultaten als onderwijsprocessen, werken we gezamenlijk aan toekomstgericht onderwijs van topkwaliteit. Deze documenten vormen de basis van ons kwaliteitssysteem, waarmee Basisschool Het Kompas haar kwaliteitszorg continu bewaakt en verbetert. De volgende documenten zijn essentieel voor ons kwaliteitssysteem: Kwaliteitsagenda 2025 - 2030 Jaarplan 2025 - 2026 Formatieplan 2025 - 2026 Schoolontwikkelingsagenda 2025 - 2026 Schooljaarkalender Team 2025 - 2026 Zorg- en Toetskalender schooljaar 2025 - 2026 Het Jaarplan 2025 - 2026 richt zich op de volgende belangrijke ontwikkelpunten: Rekenen/Wiskunde: Verbeteren van het gebruik van de rekenmethode, afgestemd op de specifieke onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Taal/Spelling: Implementatie van een nieuwe, effectieve methode voor taal en spelling. Wereldburgerschap: Het in kaart brengen van de huidige leerdoelen en projecten, en het verrijken van het programma om beter aan te sluiten bij de belevingswereld van onze leerlingen. Samenwerking met IKC Groenhouten: Het in kaart brengen en optimaliseren van de samenwerking met de Hobbit kinderopvang.

Hoe Realiseert Basisschool Het Kompas Haar Educatieve Doelstellingen?

De school realiseert haar doelstellingen door middel van de Jaarplanning Kwaliteit, waarin alle ontwikkelingen volgens de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) worden opgenomen en gemonitord.

Speciaal Onderwijs voor het Jonge Kind bij Basisschool Het Kompas Leusden

Toelichting van de school

Basisschool Het Kompas in Leusden biedt passend onderwijs voor elk kind, inclusief een specifieke focus op jonge kinderen met een VVE-indicatie. Hoewel het aantal leerlingen met deze indicatie momenteel beperkt is, zetten wij ons volledig in om hen de best mogelijke ondersteuning te bieden. Onze ervaringen met het begeleiden van deze jonge talenten geven ons het vertrouwen dat we uitstekend onderwijs op maat kunnen garanderen. Wij geloven in een veilige en stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Het Kompas extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Absoluut! Basisschool Het Kompas in Leusden heeft een speciaal programma ontwikkeld voor het jonge kind. Dit omvat extra ondersteuning en activiteiten die gericht zijn op de vroege ontwikkeling van onze jongste leerlingen. Ons aanbod is ontworpen om een vliegende start te garanderen voor kinderen die extra aandacht nodig hebben. We richten ons op een brede ontwikkeling, van taalvaardigheid tot sociale interactie, binnen een veilige en vertrouwde omgeving.

Absoluut! Basisschool Het Kompas in Leusden heeft een speciaal programma ontwikkeld voor het jonge kind. Dit omvat extra ondersteuning en activiteiten die gericht zijn op de vroege ontwikkeling van onze jongste leerlingen. Ons aanbod is ontworpen om een vliegende start te garanderen voor kinderen die extra aandacht nodig hebben. We richten ons op een brede ontwikkeling, van taalvaardigheid tot sociale interactie, binnen een veilige en vertrouwde omgeving.

Kinderopvang en VVE Leusden

Met welke partners werkt Basisschool Het Kompas samen voor het jonge kind?

Om de beste zorg en ontwikkeling voor het jonge kind te garanderen, werkt Basisschool Het Kompas in Leusden nauw samen met deskundige partners. Een van onze gewaardeerde samenwerkingspartners is Humankind kinderopvang. Deze samenwerking stelt ons in staat om een naadloze overgang te creëren tussen kinderopvang en basisschool, en om gezamenlijk de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal te stimuleren. Meer informatie over onze samenwerking met Humankind vindt u op hun website.

Om de beste zorg en ontwikkeling voor het jonge kind te garanderen, werkt Basisschool Het Kompas in Leusden nauw samen met deskundige partners. Een van onze gewaardeerde samenwerkingspartners is Humankind kinderopvang. Deze samenwerking stelt ons in staat om een naadloze overgang te creëren tussen kinderopvang en basisschool, en om gezamenlijk de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal te stimuleren. Meer informatie over onze samenwerking met Humankind vindt u op hun website.

Team | Basisschool Het Kompas in Leusden | [2025] Schoolregister