Basisschool Basisschool de Bongerd in Leusden

Het team van Basisschool de Bongerd in Leusden

Current section: team
Asschatterweg 36 B
3831 Leusden

Zie hier hoe het team van Basisschool de Bongerd is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Bongerd. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool de Bongerd bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Bongerd bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool de Bongerd zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.8%)
Man (18.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool de Bongerd. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (42.9%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (9.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool de Bongerd werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.8%)
Direct ondersteunend personeel (4.5%)
Indirect ondersteunend personeel (9.1%)
Management (4.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool de Bongerd gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging op Basisschool de Bongerd: Zekerheid voor Continuïteit

Op Basisschool de Bongerd werken we met een toegewijd team van 25 ervaren leerkrachten. Deze professionals zijn primair verantwoordelijk voor het regelen van hun eigen vervanging, wat de continuïteit in de klas waarborgt. In situaties van onverwachte afwezigheid, zoals ziekte, zetten wij onze eigen flexibele invalleerkrachten in. Dit zorgt voor een snelle en betrouwbare opvang van de lessen. Daarnaast maken wij gebruik van de professionele invalpool van Transvita. Deze samenwerking garandeert dat we altijd beschikken over gekwalificeerde vervangers, zodat de educatieve kwaliteit en het lesprogramma van onze leerlingen te allen tijde gewaarborgd blijven.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool de Bongerd

3

Taal en Rekenen: Versterking van Kernvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Leusden
Rekenspecialist Basisonderwijs
Hoogbegaafdheid Specialist Leusden

Toelichting van de school:

Op Basisschool de Bongerd bieden we een solide basis in taal en rekenen, klassikaal georganiseerd. We erkennen dat leerlingen verschillen in hun leertempo, daarom combineren we klassikale instructie met gerichte ondersteuning in kleine groepen of individueel. Deze aanpak, primair verzorgd door de groepsleerkracht, versterkt de kernvakken zoals rekenen, spelling en technisch lezen. Individuele Ondersteuningstrajecten Wanneer een leerkracht extra ondersteuning voor een leerling signaleert, wordt dit in overleg met de intern begeleider bekeken. Samen met de ouders wordt gezocht naar passende oplossingen binnen de school. Samenwerking met Expertiseteam Bij aanhoudende vragen of zorgen kan de school, met instemming van ouders, een beroep doen op het expertiseteam. Dit team, bestaande uit Mireille van Iperen (SWV de Eem), Alette Rond (Voila) en Jasper Baas (Lariks), biedt deskundig advies. Multidisciplinair Overleg (MDO) Indien nodig, wordt een MDO georganiseerd met betrokkenen zoals de intern begeleider, leerkracht, ouders en eventuele externe specialisten. Ter voorbereiding wordt een TOPdossier gedeeld, zodat alle partijen beschikken over dezelfde informatie. Samen bespreken we de ondersteuningsvraag en maken we afspraken over de inzet. Extra Ondersteuning en Onderzoek Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, kunnen arrangementen worden aangevraagd. Soms kan aanvullend psychologisch of pedagogisch-didactisch onderzoek nodig zijn, wat in samenspraak met ouders en Lariks kan worden geïnitieerd. De voortgang wordt gemonitord door het expertiseteam. Voorkomen van Speciaal Onderwijs Via ons samenwerkingsverband, SWV de Eem, streven we ernaar elk kind passend onderwijs te bieden, dicht bij huis. Door vroegtijdige signalering en preventie voorkomen we zoveel mogelijk dat leerlingen naar speciaal onderwijs buiten Leusden hoeven te gaan. Verrijking voor Meerbegaafden Voor leerlingen die extra uitdaging zoeken, passen we het aanbod aan door compacting en verrijking. Dit betekent dat zij minder basisstof verwerken en meer tijd besteden aan verrijkende opdrachten. Onze eigen plusklas, Denklab, biedt wekelijks begeleiding bij executieve vaardigheden en leerstrategieën, zoals de leerkuil.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn van Onze Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Leusden
Intern Begeleider Basisschool
Hoogbegaafdheid Specialist Leusden

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal. Onze gespecialiseerde teamleden, waaronder een gedragsspecialist en de intern begeleider, werken samen om een veilige en stimulerende leeromgeving te garanderen. Wij bieden gerichte ondersteuning om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en een positief zelfbeeld. Indien nodig, wordt expertise ingeroepen van onze hoogbegaafdheid specialist of andere professionals, altijd in overleg met ouders en met als doel het welzijn van elk kind te bevorderen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Basisonderwijs
Hoogbegaafdheid Specialist Leusden

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, zetten wij onze specialisten in. De gedragsspecialist werkt nauw samen met de leerkrachten om effectieve strategieën te ontwikkelen. Onze hoogbegaafdheid specialist ondersteunt leerlingen die baat hebben bij een aangepaste aanpak, gericht op uitdaging en motivatie. Samen zorgen we ervoor dat elke leerling optimaal kan presteren en zich prettig voelt in de klas.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke specialisten voor motorische en lichamelijke ontwikkeling binnen de school hebben, stimuleren we een actieve leeromgeving. Via ons reguliere lesprogramma en schoolactiviteiten bevorderen we de fysieke ontwikkeling van onze leerlingen. Voor specifieke behoeften werken we samen met externe partners.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Deskundige Hulp

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medisch handelen en persoonlijke verzorging doen wij een beroep op de expertise van ons samenwerkingsverband. Dit zorgt ervoor dat leerlingen met specifieke behoeften de juiste professionele ondersteuning ontvangen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
Kinderboerderij de Dierenvallei
Op het leerplein een eigen bibliotheek
Per leerplein de beschikking over twee laptopkarre

Ontwikkeling en Groei: Extra Ondersteuning op Maat voor Elke Leerling

Ons Toekomstig Aanbod: Innovatieve Leermethoden voor Succes

Op Basisschool de Bongerd geloven we in gepersonaliseerd leren. Daarom zetten we in op de ontwikkeling van doelenplanners, specifiek gericht op rekenen en spelling. Deze planners helpen leerlingen om hun eigen leerproces te volgen en te sturen, wat leidt tot betere resultaten en meer zelfvertrouwen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg op Basisschool de Bongerd: Ons Schoolplan voor Succes

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Voor het komende schooljaar focussen we op een aantal cruciale speerpunten om de ontwikkeling van uw kind te optimaliseren. We zetten in op het borgen en verder ontwikkelen van ons aanbod voor executieve vaardigheden, sociaal-emotioneel leren en burgerschapsonderwijs. Hierbij onderzoeken we hoe we cyclisch kunnen werken met de resultaten en analyses op deze belangrijke gebieden. Daarnaast vergroten we de kennisbasis van onze leerkrachten op het gebied van effectieve didactiek, zoals 'Wijze Lessen', en verbeteren we klassenmanagement en gedragsregulatie met 'Regie in de Klas'. Deze inzichten integreren we dagelijks in de lespraktijk. We ontwikkelen en onderzoeken een gebalanceerde samenhang tussen zaakvakken, taal en lezen binnen kennisrijke thema's, ondersteund door de methode 'Wetenswaardig'. Ook trainen we in 'Literaire gesprekken' om de literaire competenties, het leesbegrip en de leesmotivatie van leerlingen en leerkrachten te versterken. Tot slot borgen we structuren zoals de doelenplanner voor rekenen, de dynamische schooldag met bewegend leren, kunst- en cultuuronderwijs en digitale geletterdheid.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen?

Om een continue verbetercyclus te waarborgen, hanteren we kwaliteitskaarten en ambitiekaarten. Deze instrumenten helpen ons om onze doelen systematisch te volgen en te evalueren. Leerpleinbijeenkomsten vormen een essentieel onderdeel van deze doelgerichte cyclus. Tijdens deze bijeenkomsten delen leerkrachten kennis, bespreken ze resultaten en ontwikkelen ze gezamenlijk strategieën om de leeropbrengsten te maximaliseren.

Uniek Kleuterprogramma op Basisschool de Bongerd: Spelenderwijs Leren en Ontwikkelen

Toelichting van de school

Basisschool de Bongerd biedt een stimulerend kleuterprogramma waarin kinderen al spelenderwijs de wereld ontdekken. Onze heterogene kleutergroepen bevorderen samenwerking, sociale vaardigheden en wederzijds respect, omdat jongste en oudste kleuters samen leren en spelen. Dit draagt bij aan een sterke sociaal-emotionele ontwikkeling. Voor de jongste kleuters focussen we op een soepele gewenning aan school, met veel aandacht voor routine en voorspelbaarheid. Kinderen krijgen de ruimte om op eigen tempo de omgeving te verkennen door middel van diverse speelse activiteiten. Dit leertraject wordt voortgezet bij de oudere kleuters, waar de leerkracht een actievere rol speelt in het stimuleren van de ontwikkeling. De oudste kleuters worden gericht voorbereid op groep 3 met zelfstandige activiteiten die de basis leggen voor lezen, schrijven en rekenen. Via boeiende thema's bieden we een breed scala aan leerervaringen die aansluiten bij de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen. Elk thema behandelt meerdere ontwikkelingsgebieden, waaronder voorbereidend lezen, rekenen, wereldoriëntatie, motorische vaardigheden en taalontwikkeling. Creatieve expressie is ook een belangrijk onderdeel van onze thematische aanpak. Onze lokalen en het leerplein zijn ingericht met diverse speelhoeken die kinderen de mogelijkheid bieden om op hun eigen niveau te leren en te spelen. Kinderen die extra uitdaging zoeken, krijgen een passend aanbod. Twee keer per dag genieten de kleuters van buitenspelen. Bij minder goed weer verplaatsen we de buitenactiviteiten naar ons speellokaal, waar ook regelmatig bewegingslessen plaatsvinden.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool de Bongerd aanvullende programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool de Bongerd heeft een rijk en gevarieerd programma speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen, waarbij spel en leren centraal staan binnen een stimulerende leeromgeving.

Met welke partners werkt de school samen voor het jonge kind programma?

De Bongerd werkt samen met diverse educatieve partners om een optimaal aanbod te garanderen voor onze jongste leerlingen.
Team | Basisschool de Bongerd in Leusden | [2025] Schoolregister