
De resultaten van RK BS De Geldershof in Lent
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van RK BS De Geldershof, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past RK BS De Geldershof bij jullie?
Ontdek hoe goed RK BS De Geldershof bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behaald Fundamenteel Niveau door Leerlingen op De Geldershof
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep 8 middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit zorgt voor een consistente kwaliteitsstandaard voor alle basisscholen in Nederland, inclusief onze school in Lent.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Ambitie en Prestaties op De Geldershof
Het streefniveau op RK BS De Geldershof daagt leerlingen uit om meer te bereiken dan het basisniveau. Ons doel is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen aan het einde van groep 8 dit hogere niveau te laten behalen. De specifieke streefwaarde voor onze school wordt door de inspectie vastgesteld op basis van onze unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als maatstaf voor de schoolbrede ambitie en prestaties met betrekking tot het streefniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van RK BS De Geldershof?
Succesvolle Overstap naar het Voortgezet Onderwijs Basisschool De Geldershof in Lent begeleidt leerlingen optimaal bij de belangrijke overstap naar het voortgezet onderwijs. Wij bieden een zorgvuldige procedure die start in groep 7 met een voorlopig advies en culmineert in groep 8 met een definitief schooladvies. Voorlopig Schooladvies Groep 7 In januari van groep 7 vindt een eerste voorlopig adviesgesprek plaats, gebaseerd op de overdracht van de leerkracht van groep 6. Dit stelt ouders en leerlingen in staat zich te oriënteren op open dagen van middelbare scholen. In juni wordt dit voorlopige advies getoetst aan actuele toetsresultaten (LVS, methodegebonden toetsen) en observaties, waarna het eventueel wordt bijgesteld. Definitief Schooladvies Groep 8 Het definitieve advies wordt in groep 8 in samenspraak met de leerkracht en directeur opgesteld. Een gesprek met ouders en leerling in januari bespreekt de voortgang en reflectie van de leerling. De leerkracht motiveert het advies en streeft naar overeenstemming. Bij meningsverschillen volgt een heroverweging met input van directie en collega's, waarbij het advies van de leerkracht doorslaggevend is. Bijstelling en Doorstroomtoets Indien de eindscore van de doorstroomtoets aanleiding geeft tot een hoger advies, wordt dit besproken met de betreffende ouders. Hierbij wordt niet alleen naar de score gekeken, maar ook naar de werkmotivatie en leerhouding van de leerling. Het uiteindelijke advies bepaalt het niveau voor het voortgezet onderwijs, met de leerkracht als bindende factor. Informatieavonden en Adviesvorming De procedure en het tijdspad voor het schooladvies worden gedeeld tijdens informatieavonden voor ouders van groep 7 en 8. In december is er een speciale voorlichtingsavond over de opbouw van het voortgezet onderwijs en de advies- en aanmeldingsprocedure. Het advies wordt gevormd op basis van werkhouding, motivatie, concentratie, LVS-gegevens, methodegebonden toetsen en de behoefte aan succeservaringen of uitdagingen. Overleg met de IB-er vindt plaats bij zorgleerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Veiligheid op RK BS De Geldershof
Op RK BS De Geldershof hechten we enorm veel waarde aan een veilige en prettige leeromgeving voor elk kind. Daarom hanteren we een strikt protocol voor sociale veiligheid, dat de basis vormt voor een positieve schoolervaring. Dit protocol beschrijft onze aanpak om een omgeving te creëren waarin elk kind zich gerespecteerd, gesteund en veilig voelt, essentieel voor optimale ontwikkeling. Wij geloven dat elk kind uniek is en zich volledig mag uiten. Diversiteit is een kracht die we omarmen, en we streven ernaar dat iedereen zich geaccepteerd voelt. Pesten wordt gezien als een groepsproces, en onze aanpak richt zich dan ook op het gezamenlijk oplossen van deze uitdagingen binnen de groep. Om de sociale veiligheid continu te monitoren en te verbeteren, maken we gebruik van een specifieke monitor. Periodiek stellen we een plan op voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, waarin bevindingen uit de monitor worden meegenomen. De resultaten en voorgestelde acties worden breed gedeeld, van leerkrachten en directie tot de medezeggenschapsraad en ouders, om zo een gezamenlijke verantwoordelijkheid te waarborgen. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling maken we gebruik van het gerenommeerde KiVa-programma, dat zich richt op positieve groepsvorming en het actief tegengaan van pestgedrag door middel van tien jaarlijkse thema's.
Samen creëren we een positieve schoolomgeving
Iedereen wordt gezien en gehoord
Ruimte voor eigenheid: iedereen mag zichzelf zijn
Hoe pakt RK BS De Geldershof sociale ontwikkeling en pestproblemen aan?
Onze aanpak voor sociale ontwikkeling en het aanpakken van pestgedrag is veelzijdig en gestructureerd. We starten met zorgvuldige signalering van ieder vorm van grensoverschrijdend gedrag, variërend van plagen tot ernstige conflicten. Hierbij kijken we naar de intentie, de mogelijkheid tot zelfverdediging, de intensiteit van de ervaring en de frequentie van het gedrag. RK BS De Geldershof heeft drie toegewijde KiVa-coördinatoren, elk gespecialiseerd in een bepaalde leeftijdscategorie (onderbouw, middenbouw, bovenbouw). Zij werken nauw samen met de leerkrachten om pestsituaties te onderzoeken en op te lossen. Bij complexe problemen of een onveilige groepsdynamiek worden zij direct ingeschakeld. Indien de groepsdynamiek het toelaat en het slachtoffer instemt, worden problemen besproken in groepsgesprekken. Een belangrijk onderdeel van onze strategie is de 'no-blame' steungroepaanpak, waarbij een selectie leerlingen, zonder iemand als schuldige aan te wijzen, helpt het probleem op te lossen. Dit gebeurt altijd in overleg met het slachtoffer. Als de situatie aanhoudt, zetten we een herstelaanpak in met gesprekken en een herstelplan, ondertekend door kind en ouders. Ouderbetrokkenheid is cruciaal: ouders worden geïnformeerd bij de start van de steungroepaanpak en bij het inzetten van de herstelaanpak. Bij aanhoudende problemen of wanneer de schoolse aanpak niet volstaat, schakelen we externe expertise in via onze intern begeleider om optimale ondersteuning te garanderen.
Welke methoden gebruikt RK BS De Geldershof voor het meten van sociale vooruitgang?
RK BS De Geldershof maakt gebruik van de KiVa-monitor en sociogrammen om de sociale opbrengsten en de algehele groepsdynamiek in kaart te brengen. Deze instrumenten bieden ons waardevolle inzichten in de sociale veiligheid en de onderlinge relaties binnen de klassen.
- KiVa-monitor
- Sociogrammen
Welke sociaal-emotionele leermethode hanteert RK BS De Geldershof?
Voor het bevorderen van sociaal-emotionele ontwikkeling zet RK BS De Geldershof het evidence-based programma KiVa in. Dit programma is ontworpen om positieve groepsvorming te stimuleren en de sociale veiligheid op school te vergroten.
- KiVa
Inspectierapport RK Basisschool De Geldershof: Een Diepgaande Analyse
Basisschool De Geldershof blinkt uit met bovengemiddelde leerresultaten, zoals bevestigd in het meest recente inspectierapport. De onderwijskwaliteit voldoet aan de verwachtingen voor de meeste onderzochte aspecten. De school hecht veel waarde aan de zorg en begeleiding van leerlingen. Vier van de vijf indicatoren op dit gebied werden met een 'voldoende' beoordeeld. Een kleine verbeterpunt op het gebied van systematische observatie in de onderbouw is inmiddels succesvol aangepakt met de implementatie van het programma 'Onderbouwd', wat nu voldoet aan de inspectienormen. Bij de kwaliteitszorg scoort De Geldershof sterk op bijna alle zes de indicatoren. De communicatie met belanghebbenden is verbeterd; de schoolgids biedt nu uitgebreide informatie over de behaalde onderwijsresultaten, wat zorgt voor een compleet beeld voor ouders. De school volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen door nauwkeurige observatie en directe interactie. Hoewel er geen landelijk genormeerd instrument wordt gebruikt, acht de school de huidige aanpak, aangevuld met een jaarlijkse welzijnsenquête onder leerlingen, toereikend en waardevol. Deze methode levert consistente positieve feedback op het pedagogisch klimaat van de school, wat ook door de inspectie is erkend.