Basisschool IKC De Arke in Lemmer

Het team van IKC De Arke in Lemmer

Current section: team
Tramdijk 10
8532 Lemmer

Zie hier hoe het team van IKC De Arke is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Arke. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Arke bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Arke bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC De Arke zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88%)
Man (12%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Arke. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8%)
25-35 jaar (40%)
35-45 jaar (24%)
45-55 jaar (12%)
55-65 jaar (12%)
&ge;65 jaar (4%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC De Arke werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72%)
Direct ondersteunend personeel (24%)
Management (4%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Arke gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervanging van Leerkrachten bij IKC De Arke: Zekerheid voor Uw Kind

Bij IKC De Arke begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Wanneer een van onze toegewijde leerkrachten onverhoopt ziek is of verlof opneemt, zorgen wij direct voor betrouwbare vervanging. Zo blijft de kwaliteit van de lessen en de vertrouwde omgeving voor uw kind gewaarborgd. Onze prioriteit ligt bij het inzetten van vaste gezichten binnen ons team. Dit kunnen collega's zijn die al bekend zijn met de school en de leerlingen, of duo-collega's die nauw samenwerken. Deze aanpak zorgt voor een soepele overgang en minimale verstoring van het leerproces. Daarnaast bouwen we aan een netwerk van ervaren invallers die regelmatig bij ons lesgeven. Zij kennen onze schoolcultuur en onderwijsmethoden, waardoor uw kind ook tijdens afwezigheid van de vaste leerkracht kan rekenen op deskundige begeleiding en een stimulerende leeromgeving.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op IKC De Arke wordt in de groepen 1 t/m 8 gewerkt met onderwijsarrangementen die aansluiten bij het ontwikkelniveau van de kinderen. Dat wil zeggen dat wij rekening houden met de verschillen tussen kinderen. Ieder kind is uniek en heeft een eigen leerstijl. We streven ernaar om ons onderwijs zo in te richten dat ieder kind de school doorloopt in acht leerjaren, binnen de grenzen en mogelijkheden van het kind en de school.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op IKC De Arke: Specialisten voor Elke Uitdaging

5

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Rekencoördinator

Toelichting van de school:

Bij IKC De Arke zetten we ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Onze taalspecialist, in nauwe samenwerking met intern begeleiders en orthopedagogen, biedt gerichte hulp aan leerlingen met specifieke taalproblematiek en dyslexie. Onze rekencoördinator werkt samen met het begeleidingsteam om leerlingen met rekenuitdagingen en dyscalculie te ondersteunen. Zij monitoren de voortgang en stellen individuele leerplannen op. Daarnaast is onze specialist meer- en hoogbegaafdheid, tevens coördinator excellent leren, actief betrokken bij het monitoren en stimuleren van meer- en hoogbegaafde leerlingen binnen ons kindcentrum.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kanjertrainer

Toelichting van de school:

IKC De Arke bevordert een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling voor al onze leerlingen. Ons toegewijde team is getraind in het effectief toepassen van de Kanjertraining. Deze training richt zich op het versterken van sociale vaardigheden, het bevorderen van zelfvertrouwen en het creëren van een veilige en respectvolle sfeer in de klas. We streven ernaar dat elke leerling zich gewaardeerd en gesteund voelt.

3

Gedrag en Werkhouding: Effectieve Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Orthopedagoog via CBO Meilân

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak, biedt IKC De Arke gespecialiseerde begeleiding. Onze intern begeleiders en de specialist meer- en hoogbegaafdheid werken nauw samen om effectieve leerstrategieën te ontwikkelen. Daarnaast kunnen we, via CBO Meilân, een beroep doen op een breed scala aan orthopedagogische specialisten. Zij bieden expertise op maat om uitdagend gedrag aan te pakken en de leerprestaties te optimaliseren.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Gezonde Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

IKC De Arke besteedt aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Onze intern begeleiders monitoren de voortgang in samenwerking met de orthopedagoog. Indien specifieke ondersteuning nodig is, verwijzen wij door naar een fysiotherapeut, die deels werkzaam is binnen ons kindcentrum. Dit waarborgt een integrale aanpak voor de algehele ontwikkeling van het kind.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke medische specialisten direct verbonden zijn aan IKC De Arke voor medisch handelen en persoonlijke verzorging, werken wij nauw samen met externe zorgverleners en ouders om de benodigde ondersteuning te waarborgen. Uw kind kan rekenen op een proactieve en zorgzame benadering.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Steamspot
Ingenium
Dyslexiebehandelaar
Sensomotorische training
Excecutieve functies

Individuele Leerondersteuning op Maat bij IKC De Arke

Hoe Wij Uw Kind Ondersteunen

Bij IKC De Arke erkennen we dat elk kind uniek is en eigen onderwijsbehoeften heeft. Ons toegewijde team werkt met innovatieve methoden en groepsoverstijgende activiteiten om flexibel in te spelen op de individuele leervragen van elk kind. Dit zorgt voor een consistente leerervaring gedurende het hele traject binnen ons kindcentrum. Onze expertise stelt ons in staat om tijdig extra ondersteuning te bieden, zowel vanuit onze eigen middelen als via samenwerking met externe specialisten. Ouders zijn hierbij essentiële partners in het succesvolle leerproces van hun kind. Wij stimuleren een onderzoekende houding bij onze medewerkers en investeren continu in hun kennis en vaardigheden. Binnen ons klassenmanagement differentiëren we het onderwijs op drie niveaus: basisinstructie, verdiepende instructie en uitgebreide instructie. Kinderen die de basistaak beheersen, werken zelfstandig aan verdiepende opdrachten in de 'pluslijn'. Leerlingen die meer begeleiding nodig hebben, ontvangen extra uitleg en aangepaste lesmethoden om de leerstof optimaal te verwerken. Wij geloven in de kracht van samen leren. Door middel van coöperatieve, probleemoplossende en creatieve werkvormen leren kinderen van en met elkaar. Ze geven elkaar feedback en ontwikkelen zo waardevolle sociale en academische vaardigheden. Dit draagt bij aan een positieve en stimulerende leeromgeving. De overgang naar een volgende groep wordt zorgvuldig overwogen, waarbij versnelling of doubleren mogelijk is. De criteria hiervoor zijn vastgelegd in ons 'Overgangsprotocol' en 'Kwaliteitskaart mogelijke doublure', die ter inzage beschikbaar zijn op school. Dit waarborgt een transparant en eerlijk proces voor elke leerling. Grenzen van Ondersteuning en Veiligheid Indien de ondersteuningsbehoefte van een leerling de mogelijkheden van de school overstijgt, zoeken we in overleg met ouders en externe partners naar de meest geschikte oplossing. De fysieke en sociale veiligheid van alle kinderen staat hierbij altijd voorop, zodat iedereen zich geborgen en gewaardeerd voelt. De Pluslijn voor Talentontwikkeling Leerlingen met kenmerken van meer- en hoogbegaafdheid in groep 1 t/m 8 krijgen dagelijks structureel aanbod via de 'pluslijn'. Onze coördinator excellent leren begeleidt leerkrachten bij de implementatie hiervan. Deelname aan de 'pluslijn' vereist bovengemiddelde prestaties op drie gebieden: hoge intellectuele capaciteiten, taakgerichtheid en doorzettingsvermogen, en creatief probleemoplossend vermogen. Toekomstplannen voor Versterkte Ondersteuning Ons schoolplan 2024-2027 omvat de ambitie om het rekenonderwijs te verbeteren en de werkwijzen voor groep 1 en 2 te verrijken met 'beredeneerd aanbod' en 'kleuterlab'. We besteden structureel aandacht aan executieve functies, wat met name leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften ten goede komt. Daarnaast herstructureren we de rol van onze leraarondersteuners om kinderen met specifieke hulpvragen meer individuele aandacht te geven. Door de zorgstructuur en interne begeleiding effectiever in te richten, creëren we meer ruimte voor leerkrachten om leerlingen met extra behoeften optimaal te ondersteunen binnen de groep.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Ons Schoolplan op IKC De Arke

Wat zijn de kernambities van IKC De Arke volgens het schoolplan 2024-2027?

Ons schoolplan 2024-2027 focust op de verdere ontwikkeling van ons onderwijs. We streven ernaar het rekenonderwijs te verbeteren en te borgen, en de didactische vaardigheden van onze leerkrachten te versterken. Voor de jongste leerlingen in groep 1 en 2 implementeren we een beredeneerd aanbod met duidelijke leerdoelen. Daarnaast herzien en bestendigen we onze zorgstructuur om elke leerling optimale ondersteuning te bieden. We evalueren onze methodes voor taal (Lijn 3) en spelling/schrijven, en besteden structureel aandacht aan executieve functies. Ook een evenwichtig aanbod voor sociaal-emotionele vorming is een prioriteit. Burgerschapsonderwijs integreren we in onze dagelijkse omgangsvormen, de schoolse sfeer, wereldoriëntatie, levensbeschouwing en begrijpend lezen. Gemiddeld besteden we bijna drie uur per week aan dit belangrijke aspect. Verder leggen we nadruk op persoonsvorming en sociale vaardigheden, zoals samenwerken en het bevorderen van zelfvertrouwen. Maatschappelijke leerdoelen, zoals kritisch nadenken over de samenleving en het begrijpen van autoriteiten, komen aan bod in projecten en dagelijkse gesprekken. We werken aan respect, luisteren naar elkaar en dialoog.

Hoe realiseert IKC De Arke haar onderwijsdoelen en waar blinkt de school in uit?

De leeropbrengsten op IKC De Arke worden nauwkeurig geregistreerd en geanalyseerd via ons leerlingenvolgsysteem Parnassys. Ons schooljaarplan beschrijft de strategieën om onze doelen te bereiken, waaronder team-evaluaties, intervisie tussen leerkrachten, externe expertise en bijscholing. Onze sterke punten omvatten een solide basiszorg in het onderwijs, vroegtijdige signalering dankzij de IKC-samenwerking, interne expertise en een effectieve samenwerking met externe zorgpartners. Ouders worden actief betrokken als cruciale partners in de ontwikkeling van hun kind. Voor burgerschap organiseren we diverse activiteiten: het benutten van methodes (W.O., Kanjer), deelname aan externe initiatieven, bespreken van actualiteiten, groepsdiscussies en het zelf initiëren van activiteiten die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen. We stimuleren deelname aan activiteiten die het IKC verbeteren, bieden lessen in democratische besluitvorming (via de leerlingenraad) en organiseren projecten zoals 'De Gezonde School'. Jaarlijks bezoeken we het Woudagemaal en het gemeentehuis, en nemen we deel aan de 'Week van de Lentekriebels'. De evaluatie van onze inspanningen gebeurt door de jaarlijkse KANVAS monitor en de tweejaarlijkse tevredenheids- en veiligheidsmonitor van DUO. Observatiesystemen in de kleutergroepen lopen het hele jaar door om de voortgang te monitoren.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen in Lemmer

Toelichting van de school

IKC De Arke verwelkomt jonge kinderen vanaf 4 jaar in groep 1 van ons basisonderwijs. Kinderen kunnen gedurende het hele schooljaar instromen. Wij stellen groepen samen op basis van leeftijd, geslacht en onderwijskundige, sociaal-emotionele en organisatorische factoren. Dit zorgt voor een optimale leeromgeving. Om kinderen een zachte landing te bieden, mogen zij in de maand voorafgaand aan hun vierde verjaardag vier dagen of dagdelen proefdraaien. Dit plannen we in overleg. Kinderen die geboren zijn tussen 1 juli en de zomervakantie starten aan het begin van het nieuwe schooljaar in groep 1. Ons toelatingsbeleid, opgesteld door CBO Meilân, reguleert leerlingenstromen en is te vinden op onze website onder 'Informatie voor ouders'. Ondanks zorgvuldige planning kan de toelating van kinderen soms geweigerd worden om de groepsgrootte te waarborgen. Wij geloven in de kracht van ontwikkeling en geven jonge kinderen de ruimte. Door middel van observaties volgen we de voortgang van elk kleuter nauwkeurig. Deze inzichten helpen ons de specifieke onderwijsbehoeften te identificeren en het meest passende aanbod te creëren, zowel nu als voor het komende schooljaar. Bij kleuters focussen we sterk op de sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast evalueren we de cognitieve vaardigheden, werkhouding en motorische ontwikkeling om een compleet beeld te krijgen. Ons uitgangspunt voor doorstroming: Kinderen die vóór 1 oktober 4 jaar worden, starten in groep 1 en stromen aan het einde van het schooljaar door naar groep 2, tenzij er stagnatie is in hun motorische, sociaal-emotionele of cognitieve ontwikkeling. Kinderen die na 1 januari 4 jaar worden, starten in groep 1 en blijven het volgende schooljaar in groep 1, mits er na overleg met de intern begeleider een ontwikkelingsvoorsprong is vastgesteld. Voor kinderen die in de periode tussen 1 oktober en 1 januari 4 jaar worden, kijken we of een verlenging in groep 1 of groep 2 passend is, afhankelijk van hun sociaal-emotionele, motorische en cognitieve ontwikkeling. Deze 'herfstleerlingen' kunnen hierdoor een langere of kortere kleuterperiode hebben. Dit noemen we kleuterverlenging. Een tweede verlenging in groep 1 of groep 2 wordt beschouwd als doubleren. Voorwaarden voor doorstroming naar de volgende groep: Om succesvol door te stromen naar het volgende leerjaar, dient een leerling een basis aan vaardigheden en kennis te beheersen. Ons beslissingsblad documenteert de essentiële ontwikkelingsdoelen. Een leerling moet minimaal 80% van deze doelen beheersen om te mogen doorstromen naar de volgende groep.

Veelgestelde vragen

Biedt IKC De Arke extra ondersteuning voor jonge kinderen?

IKC De Arke biedt diverse extra faciliteiten en ondersteuning voor jonge kinderen om hun ontwikkeling optimaal te stimuleren.

IKC De Arke biedt diverse extra faciliteiten en ondersteuning voor jonge kinderen om hun ontwikkeling optimaal te stimuleren.

Kinderopvang Lemmer
Peuteropvang en VVE in Lemmer
Kindcentrum De Arke

Met welke partners werkt IKC De Arke samen voor het jonge kind?

IKC De Arke werkt nauw samen met Kinderwoud om een doorlopende leerlijn te garanderen.

IKC De Arke werkt nauw samen met Kinderwoud om een doorlopende leerlijn te garanderen.