Basisschool SBO de Kei in Lelystad

Het team van SBO de Kei in Lelystad

Current section: team
Kamp 39 05
8225 Lelystad

Zie hier hoe het team van SBO de Kei is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van SBO de Kei. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past SBO de Kei bij jullie?

Ontdek hoe goed SBO de Kei bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij SBO de Kei zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.7% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.2%)
Man (15.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.7%)
Man (16.3%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij SBO de Kei. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10.5%)
25-35 jaar (10.5%)
35-45 jaar (21.1%)
45-55 jaar (36.8%)
55-65 jaar (21.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.5%)
25-35 jaar (20.8%)
35-45 jaar (24.8%)
45-55 jaar (22.9%)
55-65 jaar (21.7%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij SBO de Kei werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (42.1%)
Direct ondersteunend personeel (57.9%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor SBO de Kei gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Lesvervanging op SBO de Kei: Altijd Zekerheid voor Uw Kind

Op SBO de Kei zetten we vol in op de professionele ontwikkeling van ons onderwijsteam. Onze leerkrachten volgen regelmatig bijscholing en trainingen om up-to-date te blijven met de nieuwste onderwijsontwikkelingen en didactische werkvormen. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht, zoals bij ziekte of studie, kijken we eerst naar interne oplossingen. Een collega uit ons eigen team kan dan de les overnemen, wat zorgt voor continuïteit in de klas. Indien interne vervanging niet mogelijk is, schakelen we onze regionale vervangingspool in. Deze pool bestaat uit gekwalificeerde onderwijsprofessionals waarmee we samenwerken met andere schoolbesturen in de regio. In uitzonderlijke noodsituaties, waarbij geen enkele vervanging geregeld kan worden, kunnen we genoodzaakt zijn een groep tijdelijk naar huis te sturen. In zo'n geval bieden we wel altijd noodopvang aan. Ouders worden hierover tijdig en duidelijk geïnformeerd om de impact te minimaliseren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We delen onze groepen voornamelijk in op leeftijd. Dit betekent dat we er voor willen zorgen dat zoveel mogelijk leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar zitten. In sommige gevallen moeten we combinatiegroepen maken, om een volledige groep te kunnen vormen. Aangezien we gedurende het jaar in alle groepen instroom kunnen hebben, proberen we ruimte te houden in de groepen. Soms komt het ook voor dat een bepaald leerjaar vol zit.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op SBO de Kei: Specialisten voor Elke Uitdaging

4

Taalontwikkeling en Rekenen: Boost je Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op SBO de Kei zetten we ons in voor een optimale taal- en rekenontwikkeling. Leerlingen met spraak- of taalproblemen, inclusief Nederlands als Tweede Taal (NT2), ontvangen gerichte ondersteuning. Dit kan bestaan uit pre- en re-teaching door een onderwijsassistent of leraarondersteuner, of extra oefentijd met onze logopediste. Onze toegewijde logopediste is wekelijks beschikbaar om niet alleen individuele leerlingen te helpen, maar ook leerkrachten te adviseren bij het stimuleren van spraak- en taalontwikkeling. Zij verzorgt ook verdiepende woordenschattrainingen voor klassen. Voor gespecialiseerde hulp werken we samen met Bloei Logopedie voor screenings en externe begeleiding. Bij ernstigere taal- en spraakuitdagingen, zoals een vermoeden van een Taalontwikkelingsstoornis (TOS), schakelen we Kentalis in. Een Kentalis-medewerker biedt intensieve individuele begeleiding of ondersteuning in kleine groepen aan leerlingen met een TOS-arrangement. Leerkrachten profiteren van collegiaal advies en trainingen om hun aanpak te verfijnen. Voor leerlingen met dyslexie bieden we dagelijkse extra instructie en oefentijd. Aanpassingen zoals vergrote teksten, audio-ondersteuning en het gebruik van Chromebooks vergemakkelijken het leerproces. Ons dyslexieprotocol bevat alle details over deze ondersteuning. Leerlingen met dyscalculie ontvangen eveneens verlengde instructie en extra oefentijd. Onze rekencoördinator kan een RD4-onderzoek uitvoeren bij hardnekkige rekenproblemen en biedt collegiaal advies aan leerkrachten. Ons rekenbeleidsplan licht deze aanpak nader toe.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Pedagogisch Educatief Professional
Pedagogisch Coach
Schoolmaatschappelijk Werk
Intraverte

Toelichting van de school:

Op SBO de Kei besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Twee gespecialiseerde pedagogisch coaches bieden leerkrachten collegiaal advies om de begeleiding van individuele leerlingen en groepen te optimaliseren. Voor directe ondersteuning aan leerlingen hebben we een pedagogisch educatief professional die kortdurende individuele begeleiding (8-10 weken) biedt, gericht op specifieke doelen. Onze schoolmaatschappelijk werkster voert kindgesprekken en we werken samen met Intraverte voor gespecialiseerde begeleiding op sociaal-emotioneel gebied. Leerlingen met trauma- of hechtingsproblematiek krijgen ondersteuning van onze orthopedagoog. Samen met ouders en externe partners brengen we de behoeften in kaart en zorgen we voor een passende onderwijsplek en effectieve begeleiding door leerkrachten. Bij uitdagingen in groepsdynamiek zetten we diverse interventies in, zoals 'Versterken van de Basis' of ondersteuning via het expertiseteam van onze stichting. Zo creëren we een veilige en stimulerende leeromgeving voor iedereen.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Succesvolle Schoolloopbaan

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Pedagogisch Educatief Professional
Pedagogisch Coach

Toelichting van de school:

SBO de Kei biedt gespecialiseerde ondersteuning voor leerlingen met gedragsproblemen. Onze pedagogisch educatief professional biedt kortdurende individuele begeleiding (maximaal 8-10 weken) en we werken samen met het expertiseteam voor trajecten zoals PMT of Rots & Water. Leerkrachten ontvangen begeleiding van onze pedagogisch coach, intern begeleider of orthopedagoog bij het omgaan met gedragsproblemen. Indien nodig initiëren zij aanvullend onderzoek om de beste aanpak te bepalen. Voor leerlingen met ADHD stellen we, in samenwerking met ouders, individuele medicatie- en begeleidingsplannen op, conform ons protocol medicijnverstrekking. Om leerlingen met autisme optimaal te ondersteunen, creëren we een rustige, voorspelbare omgeving met minimale prikkels. Onze intern begeleider en orthopedagoog bieden leerkrachten ondersteuning, en in specifieke gevallen wordt advies ingewonnen bij de Herman Bekiusschool.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Motorische Remedial Teaching door Gymdocent

Toelichting van de school:

Op SBO de Kei stimuleren we de motorische ontwikkeling. Aanpassingen tijdens schrijfopdrachten en het gebruik van Chromebooks ondersteunen leerlingen. Onze vakdocent gym biedt tevens motorische remedial teaching. We werken nauw samen met een kinderfysiotherapeut van De Klimboom voor individuele behandelingen. Na een eventuele school- of externe screening kan therapie worden gestart, waarbij ouders en zorgverzekering de verdere afhandeling verzorgen. De fysiotherapeut kan ook de sensorische ontwikkeling beoordelen en leerkrachten adviseren. Voor leerlingen met een lichte fysieke beperking kunnen aangepaste meubels worden verstrekt, gefinancierd uit het kindgebonden budget of, indien mogelijk, het schoolbudget. Het schoolgebouw is volledig gelijkvloers, rolstoeltoegankelijk en beschikt over een invalidentoilet. Hoewel we geen expertise hebben in ernstige gehoor- of visuele beperkingen, bieden we ondersteuning aan slechthorende leerlingen en werken we samen met Kentalis voor advies. Voor visuele beperkingen kan, met budget van Bartiméus, extra begeleiding of aangepast leermateriaal worden ingekocht. Momenteel hebben we geen specifieke expertise voor kinderen met het syndroom van Down.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veilig en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

SBO de Kei hanteert een strikt protocol voor medicijnverstrekking en medisch handelen. Voor leerlingen met een pinda/notenallergie stellen we, in overleg met ouders, een noodplan op. Hoewel we geen ervaring hebben met leerlingen met suikerziekte, volgen we ook hierbij het protocol medicijnverstrekking en stellen we, samen met ouders, een plan op voor medicatie. Voor chronisch zieke leerlingen kunnen we ondersteuning inschakelen van consulenten van Ziezon en De Kleine Prins om de benodigde zorg te coördineren.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Fysiotherapeut
Logopedie
Inloopspreekuur GGD en Schoolmaatschappelijk werk
Orthopedagoog

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij SBO de Kei

Ons Aanbod voor Extra Begeleiding en Ontwikkeling

Bij SBO de Kei begrijpen we dat niet elke leerling op dezelfde manier leert of dezelfde ondersteuning nodig heeft. Daarom bieden we flexibele oplossingen om uw kind optimaal tot ontwikkeling te laten komen. Verkorte Onderwijstijd: Een Plan voor Succes Voor leerlingen die tijdelijk niet de volledige schoolweek kunnen volgen, bieden we een verkorte onderwijstijd aan. Dit doen we in nauwe samenwerking met ouders en stellen we een persoonlijk plan van aanpak op. Hierin formuleren we heldere doelen en een tijdslijn met als ultiem doel een succesvolle terugkeer naar het volledige onderwijsprogramma. Gespecialiseerde Partners voor Brede Ondersteuning Voor de periode dat een leerling minder uren op school is, organiseren we een passend alternatief programma. Hierbij werken we samen met diverse gespecialiseerde partners, waaronder Poldermaatje, 4Fusion, De Huif, FlevoZon en ZBL. Deze samenwerkingen stellen ons in staat om uw kind de best mogelijke begeleiding te bieden. Integrale Zorg met Zorgbegeleiding Lelystad Daarnaast onderhouden we een waardevolle samenwerking met Zorgbegeleiding Lelystad. Zij ondersteunen onze leerlingen op school, wat cruciaal is voor een soepele terugkeer naar het onderwijs of om voortijdige uitval te voorkomen. Deze integrale aanpak zorgt ervoor dat alle facetten van de ontwikkeling van uw kind aandacht krijgen. Grenzen van Onze Ondersteuning: Samen de Juiste Plek Vinden Hoewel we streven naar optimale ondersteuning, erkennen we dat de complexiteit van de leerbehoefte van sommige leerlingen onze huidige capaciteit kan overstijgen. In dergelijke situaties gaan we proactief met ouders in gesprek om een meer geschikte onderwijsplek te vinden waar de benodigde intensieve begeleiding wel geboden kan worden. Dit doen we altijd met het welzijn en de ontwikkeling van het kind als hoogste prioriteit. Situaties waarin Extra Ondersteuning Gevaren Loopt Er zijn specifieke omstandigheden waarin wij de benodigde ondersteuning mogelijk niet volledig kunnen garanderen: Groepsdynamiek en Individuele Leerlijnen: Ons onderwijs is primair gericht op groepsverband. Hoewel we flexibel zijn met instructiegroepen, wordt het onwerkbaar wanneer een te groot deel van de groep een volledig individuele leerlijn volgt. Dit beperkt onze mogelijkheid om effectief klassikaal onderwijs te geven. Beperkte Vooruitgang bij Ernstige Leerproblemen: Wanneer leerlingen, ondanks onze intensieve ondersteuning, onvoldoende vooruitgang boeken of zich niet ontwikkelen, kan dit duiden op zeer ernstige leerproblemen waarvoor gespecialiseerdere hulp nodig is. Therapeutische Omgevingen die Lesgeven Belemmeren: Indien een leerling een omgeving nodig heeft die primair gericht is op therapie (bijvoorbeeld gedrag, gezondheid of fysieke beperkingen) en dit het reguliere lesgeven in de groep structureel belemmert, zoals constante behoefte aan nabijheid of time-outs buiten de klas, kan dit de leeromgeving voor anderen verstoren. Herhaaldelijk Grensoverschrijdend Gedrag: Gedrag dat de leerkracht belemmert in het lesgeven, structurele onrust veroorzaakt of de voortgang van medeleerlingen negatief beïnvloedt, kan leiden tot situaties waarin wij niet de juiste ondersteuning kunnen bieden. Gevaar voor Zelf of Anderen: Leerlingen die herhaaldelijk het welzijn van anderen in de klas of op school bedreigen, of een gevaar vormen voor zichzelf of anderen, vereisen specifieke zorg die buiten onze directe mogelijkheden kan vallen. Medische Protocollen: Wanneer de ondersteuning van een leerling niet binnen de kaders van ons medisch protocol kan plaatsvinden, zoeken we naar alternatieven. Samenwerkingsuitdagingen met Ouders: Een gebrek aan samenwerking of vertrouwen tussen ouders en school kan de effectiviteit van onze ondersteuning aanzienlijk beperken. Overbelasting van de Zorgstructuur: Als de zorgvraag binnen een groep te hoog wordt, waardoor de leerkracht de benodigde individuele aandacht niet meer kan bieden, moeten we keuzes maken. Overschrijding van Maximale Groepsgroottes: Onze klassen hebben maximale groepsgroottes van 12 leerlingen in de kleutergroepen en 16 in de groepen 3 tot en met 8. Overschrijding hiervan belemmert adequate ondersteuning. Financiële Beperkingen: Onvoldoende financiële middelen kunnen de realisatie van noodzakelijke ondersteuning in de weg staan. Toekomstplannen: Ons Streven naar Continue Verbetering Wij zetten ons actief in om ons aanbod voor extra ondersteuning voortdurend te verbeteren en uit te breiden. Onze ambities voor de komende jaren omvatten: Versterking Pedagogisch en Sociaal-Emotioneel Handelen: We investeren in een schoolbrede methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling om het pedagogisch handelen van onze leraren te verdiepen. Uitbreiding taalaanbod: Een van onze medewerkers wordt opgeleid tot taalspecialist en we ontwikkelen een meerjarig taalbeleidsplan. Verbetering Didactisch Handelen: We richten ons op het versterken van differentiatie en het hanteren van hoge verwachtingen bij onze leraren. Specifieke Ondersteuning voor Jonge Kinderen: We verstevigen ons aanbod voor het jonge kind, mede door de implementatie van 'MijnKleutergroep'. Continuïteit in Leerlijnen: We werken aan een soepele doorgaande leerlijn van groep 1/2 naar groep 3.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie voor de Toekomst

Welke toekomstgerichte doelen koestert SBO de Kei in haar schoolplan?

Ons schoolplan voor de periode 2023-2027 omvat ambitieuze doelstellingen gericht op optimale ontwikkeling. Ons streven is om excellent onderwijs te bieden dat aansluit bij de specifieke behoeften van onze leerlingen, met bijzondere aandacht voor spraak- en taalontwikkeling. We passen onze dagelijkse lespraktijk continu aan en verbreden ons aanbod om ook kleuters met intensievere ondersteuningsvragen een stimulerende leeromgeving te bieden. Dit stelt ons in staat meer kinderen te ondersteunen die extra uitdaging nodig hebben om hun ontwikkelingspotentieel volledig te benutten, al vanaf vierjarige leeftijd. Daarnaast investeren we in de versterking van ons taal- en rekenonderwijs en de verdere ontwikkeling van handelingsgericht werken. Met een brede blik op de toekomst versterken we ons burgerschapsonderwijs, geworteld in de lokale context en met actieve betrokkenheid van ouders en de gemeenschap. We willen ons aanbod uitbreiden met praktijkgerichte vakken, verzorgd door gespecialiseerde leerkrachten, ter voorbereiding op vervolgonderwijs zoals praktijkonderwijs. Binnen ons team stimuleren we continue professionele groei door collegiale consultatie en intervisie, waarbij we elkaar feedback geven en van elkaar leren. We zorgen voor passende scholing die inspeelt op de complexe en dynamische behoeften van onze leerlingenpopulatie. Zowel individuele specialisatie als collectieve kennisdeling, gefaciliteerd door onze beeld- en didactisch coaches, draagt bij aan de doorlopende verbetering van ons onderwijs.

Hoe waarborgt SBO de Kei haar educatieve kwaliteitsstandaarden?

Bij Stichting SchOOL, waar SBO de Kei deel van uitmaakt, hanteren we een systematische aanpak voor kwaliteitszorg. Dit omvat alle activiteiten die gericht zijn op het vaststellen, bewaken, borgen en verbeteren van de onderwijskwaliteit. We innoveren ons onderwijs continu en documenteren succesvolle praktijken zorgvuldig. Onze scholen werken met gedetailleerde school- en jaarplannen die we evalueren en bijsturen volgens de PDSA-cyclus (Plan-Do-Study-Act). Dit cyclische proces van plannen, uitvoeren, analyseren en aanpassen zorgt voor een continue verbetercyclus. Daarnaast onderhouden we nauwe contacten met collega-scholen en het bestuur voor kwaliteitsborging binnen de SchOOL-cyclus. We analyseren opbrengsten, bespreken deze breed binnen het team en implementeren aanvullende interventies waar nodig. Om onze prestaties objectief te meten, maken we gebruik van diverse diagnostische instrumenten. Deze geven inzicht in zowel onze sterke punten als ontwikkelgebieden. We zetten onder andere ouder- en leerlingtevredenheidsonderzoeken, observaties, methode- en eindtoetsen in, en investeren in de professionele ontwikkeling van ons team. Het is essentieel dat ons team zich mede-verantwoordelijk voelt voor de resultaten. Verbeteringen worden breed gedragen binnen de schoolorganisatie. Op basis van kwaliteitsdata stellen we concrete doelen op voor leerlingen, leerkrachten en de school als geheel, die we vastleggen in ons jaarplan.

Ontdek Ons Aanbod voor Jonge Kinderen in Groep 1 en 2

Toelichting van de school

Bij SBO de Kei in Lelystad bieden we speciaal basisonderwijs voor het jonge kind, met een focus op groep 1 en 2. Ons onderwijs is thematisch ingericht, waarbij spelenderwijs leren centraal staat. Door het creëren van uitdagende speelhoeken stimuleren we de ontwikkeling van uw kind. De leerkracht biedt gerichte impulsen die het spel verdiepen, aangevuld met duidelijke instructie. Wij volgen de ontwikkeling van elk kind nauwgezet met behulp van 'Mijn Kleutergroep'. Dit systeem helpt ons om de behaalde doelen bij te houden en tijdig extra ondersteuning te bieden waar nodig. Dit waarborgt een optimale groei en ontwikkeling voor elk kind. Daarnaast vinden er regelmatige multidisciplinaire leerlingbesprekingen plaats. Hierbij zijn onze orthopedagoog en logopediste betrokken, evenals specialisten van 'Versterken in de Basis'. Dit zorgt voor een brede en deskundige blik op de voortgang van onze jongste leerlingen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer een kind nog niet klaar is voor groep 3, kan kleuterverlenging worden overwogen. Ons beleid is om doubleren zoveel mogelijk te vermijden. We passen liever de leerlijn of het uitstroomperspectief aan. Alleen bij specifieke omstandigheden, waar een leerling aantoonbaar baat heeft bij doubleren, wijken we hiervan af.

Veelgestelde vragen

Biedt SBO de Kei extra ondersteuning voor kleuters?

Ja, SBO de Kei biedt een rijk en gestructureerd programma voor jonge kinderen in groep 1 en 2, met extra aandacht voor individuele ontwikkeling en spelenderwijs leren.

Met welke partners werkt SBO de Kei samen voor het jonge kind?

SBO de Kei werkt samen met deskundigen zoals orthopedagogen en logopedisten, en met externe partijen zoals 'Versterken in de Basis', om de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal te ondersteunen.
Team | SBO de Kei in Lelystad | [2025] Schoolregister