
De resultaten van IKC de Boslelie in Lelystad
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC de Boslelie, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC de Boslelie bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC de Boslelie bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op IKC de Boslelie
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt getoetst in groep acht middels de eindtoets, ook wel doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm waarbij minimaal 85% van de leerlingen dit basisniveau dient te halen. Deze 85% fungeert als de signaleringswaarde voor het door IKC de Boslelie behaalde fundamentele niveau, een standaard die voor alle basisscholen in Nederland geldt.
Grafiek
Grafiek laden...
Prestaties op het Streefniveau bij IKC de Boslelie
Het streefniveau daagt onze leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor iedere basisschool, waaronder IKC de Boslelie, een specifieke doelstelling vast op basis van de leerlingpopulatie. Dit ambitieuze percentage vormt de signaleringswaarde voor het streefniveau, dat per school kan variëren en onze onderwijskwaliteit weerspiegelt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC de Boslelie?
IKC de Boslelie hecht veel waarde aan een zorgvuldig schooladvies voor het Voortgezet Onderwijs. Het adviesproces start al in groep 6 met een voorlopig advies, dat gedurende groep 7 wordt bijgesteld. Het definitieve adviesgesprek vindt plaats in januari van groep 8, in samenspraak met ouders en de leerling. Hierbij worden de resultaten van het leerlingvolgsysteem en de observaties van de leerkrachten meegenomen om de beste aansluiting bij het Voortgezet Onderwijs te waarborgen. De Doorstroomtoets van Leerling in Beeld (Cito) wordt in februari van groep 8 afgenomen, verspreid over twee dagen. Deze toetsuitslag dient als bevestiging van de reeds gedane observaties en adviezen. Een lager resultaat verandert het advies niet, terwijl een hoger resultaat kan leiden tot een bijstelling van het advies, mits er gegronde redenen zijn. Voor een soepele overdracht naar het Voortgezet Onderwijs, worden de toetsgegevens en verdere toelichtingen klaargezet in DigiDoor door de leerkrachten van groep 8, conform het geldende protocol.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welbevinden op IKC de Boslelie
Op IKC de Boslelie zetten we ons in voor de optimale sociale ontwikkeling van al onze leerlingen. Wij gebruiken Kindbegrip van ParnasSys, een geavanceerd observatie-instrument dat leerkrachten helpt om de sociaal-emotionele competenties van leerlingen van groep 1 tot en met 8 te volgen en te analyseren. Dit stelt ons in staat om ons onderwijs aan te passen en gericht te ondersteunen waar nodig. Kindbegrip biedt niet alleen inzicht in sociaal-emotioneel leren, maar meet ook het welbevinden en de sociale veiligheid binnen onze school. De afname vindt tweemaal per jaar plaats, in oktober/november en in april/mei, met uitzondering van groep 1. Dit proces helpt ons om de ontwikkeling van leerlingen op de voet te volgen en vroegtijdig signalen op te vangen. Het hoofddoel van Kindbegrip is het verkrijgen van inzicht in de langetermijnontwikkeling van sociaal-emotionele, emotionele en morele vaardigheden. We verzamelen aanvullende informatie over leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, zodat we gerichte interventies kunnen inzetten om hun competenties te versterken. Dit draagt bij aan planmatige, preventieve en curatieve aanpakken voor zowel individuele leerlingen als de groep als geheel. Kindbegrip kent verschillende onderdelen. De Kindbegrip LK-vragenlijsten zijn specifiek ontworpen voor leerkrachten en bestaan uit 26 stellingen, verdeeld over drie niveaus: Kindbegrip LK 1-2 voor de onderbouw, Kindbegrip LK 3-6 voor de middenbouw, en Kindbegrip LK 7-8 voor de bovenbouw. Daarnaast is er Kindbegrip LL, een vragenlijst met 37 stellingen voor leerlingen uit groep 5 tot en met 8. De Monitor Sociale Veiligheid (MSV) binnen Kindbegrip is primair bedoeld voor groep 7 en 8, maar kan ook bij groep 6 worden ingezet indien dit een betere afspiegeling geeft van de gehele populatie. Leerlingen uit de bovenbouw kunnen de MSV zelfstandig invullen, terwijl jongere leerlingen mogelijk wat extra begeleiding nodig hebben.
Samen groeien en leren
Authenticiteit en zelfacceptatie
Positieve interactie, wederzijds respect en betrokkenheid
Hoe bevordert IKC de Boslelie de sociale ontwikkeling van leerlingen?
IKC de Boslelie stimuleert de sociale ontwikkeling door middel van het Kindbegrip-instrument van ParnasSys. Dit stelt leerkrachten in staat om sociaal-emotionele competenties te observeren, analyseren en waar nodig gerichte ondersteuning te bieden. De methodiek richt zich op inzicht in emotionele, sociale en morele groei, en het versterken van welbevinden en sociale veiligheid op school.
Welke registratiemethoden gebruikt IKC de Boslelie voor sociale resultaten?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten hanteert IKC de Boslelie de volgende registratiemethoden:
- Viseon
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden op IKC de Boslelie toegepast?
Sinds het schooljaar 2017-2018 streeft IKC de Boslelie naar de implementatie van SWPBS (School-Wide Positive Behavioral Support). Deze aanpak richt zich op het creëren van een positieve en ondersteunende leeromgeving die sociaal-emotioneel leren bevordert.
Inspectierapport IKC de Boslelie: Kwaliteit en Toezicht
IKC de Boslelie, voorheen bekend als 't Schrijverke, heeft op 25 maart 2021 een positief inspectiebezoek ontvangen. De onderwijsinspectie heeft onze school beoordeeld met 'voldoende' op alle kernindicatoren van het geldende inspectiekader. Dit betekent dat wij als school het vertrouwen genieten van de Inspectie van het onderwijs. Het basisarrangement dat aan IKC de Boslelie is toegekend, onderstreept de stabiele en kwalitatieve prestaties van ons onderwijs. Ontdek meer over de transparantie en de resultaten van ons basisonderwijs via de officiële kanalen van de onderwijsinspectie.