Roomskatholieke Basisschool Maria Bernadette in Leidschendam

De resultaten van Roomskatholieke Basisschool Maria Bernadette in Leidschendam

Current section: resultaten
Van Ruysdaellaan 91
2264 Leidschendam

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Roomskatholieke Basisschool Maria Bernadette, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Roomskatholieke Basisschool Maria Bernadette bij jullie?

Ontdek hoe goed Roomskatholieke Basisschool Maria Bernadette bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden voor Succes

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Dit niveau, getoetst in groep acht met de doorstroomtoets, is cruciaal voor de verdere ontwikkeling. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit zorgt voor een consistente kwaliteitsstandaard voor alle basisscholen in Nederland, inclusief onze school.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Potentieel Ontwikkelen

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hun volledige potentieel te benutten. Het behalen van dit hogere niveau aan het einde van groep acht is een belangrijk doel voor onze leerlingen. Voor elke basisschool, inclusief Roomskatholieke Basisschool Maria Bernadette, stelt de inspectie een specifiek streefpercentage vast. Dit percentage is afgestemd op de unieke leerlingpopulatie en dient als een belangrijke indicator voor de onderwijskwaliteit en groei.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Roomskatholieke Basisschool Maria Bernadette?

De overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke stap voor uw kind. Tussen 10 en 31 januari ontvangen alle leerlingen een persoonlijk schooladvies. Dit advies is cruciaal voor de aanmelding op een middelbare school, omdat het aangeeft welk onderwijsniveau het beste past bij de capaciteiten van uw kind. Het schooladvies is bindend; middelbare scholen mogen hier niet van afwijken bij de plaatsing. Binnen Panta Rhei volgen alle aangesloten basisscholen een gestandaardiseerde procedure voor het opstellen van dit advies. Om tot een deskundig advies te komen, wordt de ontwikkeling van uw kind gedurende de basisschooljaren nauwlettend gevolgd. Zowel resultaten van methodegebonden toetsen als die van niet-methodegebonden toetsen worden meegenomen. Daarnaast zijn de werkhouding, motivatie en het welbevinden van uw kind essentieel voor een compleet beeld. Al vanaf groep 6 en 7 delen wij de voorlopige uitstroomverwachting met u. Dit geeft u een indicatie van het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs dat aansluit bij de ontwikkeling van uw kind. Het definitieve schooladvies wordt halverwege groep 8 geformuleerd en kan, afhankelijk van de voortgang, nog bijgesteld worden. De uiteindelijke advisering is een gezamenlijke inspanning van de huidige leerkracht, eerdere docenten en de Intern Begeleider, wat zorgt voor een zorgvuldige en objectieve beoordeling. In de eerste twee weken van februari wordt een doorstroomtoets afgenomen bij alle leerlingen van groep 8. Deze toets biedt een objectieve meting om te verifiëren of uw kind presteert op het niveau dat door de school is ingeschat. Hoewel het schooladvies al gegeven is, is de doorstroomtoets een belangrijk meetmoment. Meestal komen de resultaten van de doorstroomtoets en het schooladvies overeen. Bij lagere resultaten op de doorstroomtoets blijft het oorspronkelijke schooladvies van kracht. Indien de resultaten van de doorstroomtoets hoger uitvallen, is de school verplicht dit in overweging te nemen. In dat geval gaan we met u in gesprek om te bepalen of een bijstelling van het advies gerechtvaardigd is, gebaseerd op meerdere indicatoren. De directeur neemt hierover een definitief besluit. Uiterlijk op 24 maart ontvangen de leerlingen hun definitieve schooladvies. De aanmeldingen voor het voortgezet onderwijs vinden plaats tussen 25 maart en 31 maart. Om u te ondersteunen bij de oriëntatie op het voortgezet onderwijs, ontvangt u in januari het schooladvies. Hierbij ontvangt u een scholenlijst voor de BOVO regio Haaglanden (Den Haag, Rijswijk, Leidschendam-Voorburg). Deze lijst helpt u bij het verkennen van passende middelbare scholen. Tijdens de schooladviesgesprekken in januari bespreken we deze lijst en selecteren we samen met u de scholen die het beste passen bij uw kind en diens niveau. Vervolgens maakt u met uw kind een voorkeurslijst voor de aanmelding.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op RKBS Maria Bernadette: Een Actieve en Respectvolle Leeromgeving

Op Roomskatholieke Basisschool Maria Bernadette focussen we op een brede ontwikkeling, waarbij kwalificatie, socialisatie en subjectificatie centraal staan volgens het model van Biesta. We hechten veel waarde aan de manier waarop leerlingen met elkaar omgaan en stimuleren de persoonlijke groei van elk kind. Onze aanpak richt zich sterk op samenwerking en wederzijdse ondersteuning, mede door het toepassen van coöperatieve leervormen. Dit bevordert een positieve groepssfeer en leert kinderen effectief samen te werken. Als trotse Kanjerschool, met een toegewijde coördinator, integreren we de Kanjertraining in ons curriculum. Deze training is ontworpen om sociale vaardigheden zowel preventief als curatief te versterken, wat bijdraagt aan het sociaal welbevinden van alle leerlingen. In de bovenbouw versterken we dit met de Orka-training, die leerlingen helpt hun eigen gedrag en de keuzes die daarbij horen beter te begrijpen.

Leren en ontwikkelen vanuit vertrouwen en wederzijds respect.

Samenwerken en elkaar ondersteunen met plezier en enthousiasme.

Actief deelnemen aan het leerproces met een positieve en proactieve houding.

Hoe bevordert RKBS Maria Bernadette de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Onze school hanteert de Kanjertraining als basis voor sociale ontwikkeling, gericht op zowel preventie als curatieve ondersteuning van sociaal welbevinden. We monitoren de voortgang van leerlingen tweemaal per jaar met de SCOl-vragenlijst. Specifiek voor de groepen 6 tot en met 8 gebruiken we de monitor Sociale Veiligheid. Deze visie wordt doorlopend uitgedragen via klassenregels, het lesmateriaal, de inrichting van de klaslokalen en de continue professionalisering van ons team. Zowel leerkrachten, directie als ondersteunend personeel volgen de specifieke scholingen om deze aanpak optimaal te kunnen uitvoeren.

Welke methoden gebruikt RKBS Maria Bernadette voor het meten van sociale vooruitgang?

Om de sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen, maakt onze school gebruik van specifieke registratiemethoden: * Sociale Competentie Observatielijst (SCOL): Deze lijst helpt ons om de sociale vaardigheden van leerlingen systematisch te observeren en te evalueren. Deze instrumenten stellen ons in staat om de sociale ontwikkeling van elke leerling te volgen en waar nodig gerichte ondersteuning te bieden.

Welke programma's voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op deze basisschool?

Roomskatholieke Basisschool Maria Bernadette zet effectieve programma's in om sociaal-emotioneel leren te stimuleren: * Kanjer trainingen: Deze trainingen vormen de kern van onze aanpak voor sociaal-emotioneel leren. Ze bieden praktische handvatten voor het ontwikkelen van veerkracht, zelfvertrouwen en positieve sociale interacties.

Onderwijsinspectie Rapport Maria Bernadette: Kwaliteit en Ontwikkeling

De Roomskatholieke Basisschool Maria Bernadette staat al geruime tijd onder basistoezicht van de Onderwijsinspectie. Dit toezicht bevestigt dat de school voldoet aan de verwachtingen, gezien de leerlingenpopulatie. Een basistoezicht betekent dat de inspectie momenteel geen significante risico's ziet met betrekking tot de onderwijskwaliteit. Dit biedt een solide basis voor de verdere ontwikkeling van ons onderwijs en de groei van onze leerlingen. Wij zetten ons dagelijks in om een veilige en stimulerende leeromgeving te bieden, waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Onze toegewijde teamleden werken continu aan de verbetering van ons onderwijsaanbod.

Resultaten | Roomskatholieke Basisschool Maria Bernadette in Leidschendam | [2025] Schoolregister