Basisschool o.b.s De Wagemaker in Landsmeer

Het team van o.b.s De Wagemaker in Landsmeer

Current section: team
Poortwachtersweg 1
1121 Landsmeer

Zie hier hoe het team van o.b.s De Wagemaker is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van o.b.s De Wagemaker. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past o.b.s De Wagemaker bij jullie?

Ontdek hoe goed o.b.s De Wagemaker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij o.b.s De Wagemaker zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij o.b.s De Wagemaker. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.3%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (16.7%)
45-55 jaar (8.3%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (16.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij o.b.s De Wagemaker werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (63.6%)
Direct ondersteunend personeel (36.4%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor o.b.s De Wagemaker gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging op o.b.s De Wagemaker

Bij o.b.s De Wagemaker streven we ernaar dat elke schooldag soepel verloopt, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten. Of het nu gaat om ziekte, noodzakelijke bijscholing, familieomstandigheden of gepland verlof, onze directeur zet zich actief in om tijdig passende vervanging te regelen. We begrijpen dat het huidige onderwijsklimaat uitdagingen met zich meebrengt op het gebied van personeelstekorten, wat invloed kan hebben op de beschikbaarheid van vervangers. Ondanks deze landelijke uitdagingen, onderzoeken we continu de beste oplossingen om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Dit kan betekenen dat we creatieve oplossingen toepassen, zoals het inzetten van ons ervaren ondersteunend personeel, het slim verdelen van leerlingen over klassen, of in uitzonderlijke gevallen, het faciliteren van thuiswerken voor een groep. Uw kind kan rekenen op toegewijde aandacht, ook tijdens deze situaties. Communicatie staat bij ons centraal. U wordt altijd proactief geïnformeerd over de afwezigheid van een leerkracht en de specifieke maatregelen die worden genomen om de lesdoelen te behalen. Transparantie over de invulling van de vervanging is essentieel voor een goede samenwerking tussen school en thuis. Uw betrokkenheid waarderen we enorm.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Indeling in groepen De leerlingen zijn in het schooljaar 25-26 verdeeld over zeven groepen:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning voor Optimale Kindontwikkeling op o.b.s De Wagemaker

2

Taal en Rekenen: Sterke Basis met Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Intern Begeleider
Toegewijde Rekenspecialist

Toelichting van de school:

Op o.b.s De Wagemaker stimuleren we de taal- en rekenvaardigheden van onze leerlingen met gerichte expertise. Onze werkgroepen Taal/Lezen en Rekenen ontwikkelen en bewaken het beleid voor deze cruciale vakgebieden. Dit beleid, inclusief specifieke doelen, is gedetailleerd beschreven in ons Schoolplan 2023-2029 en het jaarplan 2025-2026. Alle informatie is eenvoudig toegankelijk via de digitale boekenkast in ons ouderportaal. Onze specialisten werken nauw samen om een continue kwaliteitsverbetering te waarborgen, zodat elke leerling een solide basis ontwikkelt in taal en rekenen.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig en Positief Leerklimaat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wij koesteren een open en veilig schoolklimaat waar gedrag een centrale rol speelt in ons onderwijs. Doorlopend werken we aan ons beleid en bespreken we actuele ontwikkelingen in het team. Leerlingen en ouders betrekken we actief waar nodig om een optimale sociaal-emotionele groei te bevorderen. De Vreedzame School methode biedt concrete handvatten voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden, van emotieherkenning tot conflictbeheersing. Deze methode wordt consequent in de gehele school toegepast. Het welbevinden van onze leerlingen monitoren we met de Vensters vragenlijsten voor groepen 5 t/m 8. De resultaten analyseren we zorgvuldig, waarna we gerichte acties ondernemen om het welbevinden verder te versterken.

0

Gedrag en Werkhouding: Effectieve Leeraanpakken

Beschikbare specialisten:

1

Motorische Ontwikkeling: Deskundige Begeleiding door Vakdocent

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerde Gymnastiekdocent

Toelichting van de school:

Voor leerlingen in de groepen 3 tot en met 8 bieden wij gespecialiseerde gymlessen door een gediplomeerde vakdocent. Deze docent volgt de motorische ontwikkeling nauwgezet en onderhoudt een directe lijn met de groepsleerkracht en intern begeleider. Indien de ontwikkeling van een leerling achterblijft, wordt de specifieke hulpvraag geanalyseerd. Waar nodig schakelen we aanvullende externe deskundige hulp in om optimale ondersteuning te garanderen. Deze gerichte aanpak zorgt ervoor dat elke leerling zijn of haar motorische vaardigheden optimaal kan ontwikkelen binnen een stimulerende omgeving.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen zijn van het grootste belang. Hoewel er geen specifieke medische professionals direct aan de school verbonden zijn voor deze taken, zorgen onze getrainde BHV'ers (Bedrijfshulpverleners) voor een adequate reactie bij medische situaties. Zij zijn erop voorbereid om eerste hulp te verlenen en de nodige zorg te bieden in afwachting van professionele medische assistentie. Deze inzet garandeert dat we proactief handelen om de gezondheid en veiligheid van alle leerlingen te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
3
Totaal specialisten
3
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Leerpleinen

Individuele Leerlingondersteuning op Maat bij o.b.s De Wagemaker

Ontdek hoe wij uw kind extra begeleiden

Op o.b.s De Wagemaker geloven we in 'ondersteuning op maat' voor elke leerling. We stemmen extra begeleiding af op de individuele leerbehoeften en vaardigheden van uw kind. Onze ervaren leerkrachten stellen gedetailleerde groepsplannen op met specifieke leerdoelen. Ze beoordelen nauwkeurig of een leerling basis-, minimale of extra ondersteuning per vakgebied nodig heeft. Minimaal vier keer per jaar evalueren we of deze begeleiding nog optimaal aansluit. In specifieke gevallen, bij unieke hulpvragen of wanneer de ondersteuning buiten het reguliere aanbod valt, stellen we een individueel handelingsplan op. Jaarlijks vindt er een zorgvuldige overdracht plaats van alle leerling- en groepsgegevens tussen leerkrachten. De intern begeleider en leerkrachten bespreken meerdere keren per jaar de voortgang van de groep. Leerlingen die extra aandacht nodig hebben, zowel cognitief als sociaal-emotioneel, worden regelmatig besproken in overleg met de leerkracht, intern begeleider, ouders en directie. Hierbij worden de ontwikkelingsvoortgang en prognoses nauwlettend gevolgd. Onze Intern Begeleider (IB) is een specialist in onderwijskundige ondersteuning voor zowel leerlingen als leerkrachten. Bij vragen over de begeleiding van een leerling of de behoefte aan extra ondersteuning, werken de leerkracht en IB samen aan een effectief plan van aanpak. Dit plan wordt, indien nodig, voorgelegd aan de directeur en kan aanvullend onderzoek omvatten. Alle stappen worden transparant met de ouders gecommuniceerd, wat kan resulteren in een ondersteuningsplan dat zoveel mogelijk binnen de eigen klas wordt uitgevoerd. Voor complexe ondersteuningsvragen organiseren we een overleg binnen het ondersteuningsteam. Dit team, bestaande uit ouders, leerkrachten, de intern begeleider, een orthopedagoog, schoolmaatschappelijk werk en de directeur, evalueert de effectiviteit van de geboden ondersteuning. Soms is externe expertise nodig. Met toestemming van ouders kunnen we een beroep doen op schoolmaatschappelijk werk (Levvel), de schoolarts, schoolpsycholoog, orthopedagoog of ambulante begeleiding van het Samenwerkingsverband Waterland. Ouders worden altijd geïnformeerd en uitgenodigd voor overleggen waarbij hun kind betrokken is, en geven vooraf toestemming voor het bespreken van hun kind. Bij reeds bestaande externe ondersteuning van vier jaar of langer, is vermelding bij inschrijving verplicht. Meerbegaafdheid wordt bij ons herkend en begeleid via het Digitaal Handelingsprotocol Begaafdheid (DHH). Begaafde leerlingen ontvangen uitdagende opdrachten en compacte lesstof om versneld door het leeraanbod te gaan. Hun weektaak bevat tevens uitdagend 'pluswerk'. Onze school streeft naar optimale ontwikkeling voor elke leerling. Bij complexe hulpvragen schakelen we, met ouderlijke toestemming, externe hulp in zoals het OPSPOOR Ondersteuningscentrum, schoolmaatschappelijk werk of de schoolarts. Ook het regionale Samenwerkingsverband kan ondersteuning bieden. Indien de ondersteuningsbehoefte de schoolcapaciteit overstijgt, wordt, in samenspraak met ouders, plaatsing in het speciaal basis- of voortgezet onderwijs overwogen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitsborging op o.b.s De Wagemaker

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan en jaarplan?

Ons Schoolplan en het Jaarplan 2025-2026 formuleren duidelijke streefdoelen voor een optimale leeromgeving. We focussen op intensieve teamscholing met betrekking tot gedrag, resulterend in een robuust beleidsplan voor sociale veiligheid dat het welbevinden van elke leerling waarborgt. Daarnaast zetten we in op het versterken van pedagogisch-didactisch handelen, met als doel effectieve lessen te creëren die aansluiten bij de actuele kennis en vaardigheden van onze leerlingen. De ontwikkeling van een nieuw rapport dat onze missie en visie weerspiegelt, is eveneens een prioriteit. We breiden ons thematisch werken voor groep 1 tot en met 8 verder uit. Ons systeem "Zicht op ontwikkeling" wordt verbeterd door de kwaliteitscyclus te borgen, waarbij handelingsgericht werken integraal is verankerd. We blijven ons burgerschapsonderwijs doorontwikkelen en verder uitbouwen. Kwaliteitskaarten voor Rekenen, Taal/Lezen, ICT en Burgerschap worden actief onderhouden en gemonitord. Een belangrijke stap is de start van de oriëntatie op de visie en het beleid rond Digitale Geletterdheid. Het Jaarplan biedt een gedetailleerd overzicht van de aanpak, tijdlijnen en verantwoordelijkheden voor het behalen van deze doelen en is digitaal beschikbaar via ons ouderportaal.

Hoe realiseren wij onze educatieve doelstellingen?

Bij o.b.s De Wagemaker, onderdeel van OPSPOOR, staat het beste onderwijs voor kinderen centraal. Ons gezamenlijke kwaliteitsbeleid zorgt ervoor dat we verder kijken dan enkel academische prestaties. We streven naar de brede ontwikkeling van kinderen, met aandacht voor algemene kennis, actief burgerschap, essentiële 21e-eeuwse vaardigheden, sociale competenties en een veilige leeromgeving. De voortgang van onze leerlingen monitoren we dagelijks door gerichte observaties, individuele gesprekken en evaluaties. Deze gegevens worden systematisch vastgelegd in een leerlingvolgsysteem. Ons team evalueert en analyseert gezamenlijk de resultaten van zowel groeps-als schoolbreed niveau na afloop van midden- en eindtoetsen, evenals enquêtes over sociale veiligheid. Op basis van deze analyses stellen we specifieke, doelgerichte verbeterplannen op. Om de kwaliteit van ons onderwijs continu te waarborgen en te verhogen, voeren collega's regelmatig klassenbezoeken uit ter ondersteuning en uitwisseling van best practices. Elke vier jaar voeren we uitgebreide tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en ons onderwijsteam. Wij leggen transparant verantwoording af over de onderwijskwaliteit en de voortgang van onze ontwikkelingen, zowel in ons jaarverslag als in directe communicatie met ouders, de Medezeggenschapsraad (MR), het College van Bestuur en de Inspectie van het Onderwijs. Ons strategische Schoolplan definieert de ambitieuze doelen voor de komende vier jaar en vormt de ruggengraat van onze langetermijnvisie. De Jaarplannen vertalen deze strategische doelen naar concrete, uitvoerbare acties in de dagelijkse onderwijspraktijk, waardoor we consistent werken aan het hoogst haalbare onderwijs voor ieder kind.

Speciaal Jonge Kind Programma op o.b.s De Wagemaker: Groei en Ontwikkeling

Toelichting van de school

Op o.b.s De Wagemaker in Landsmeer bieden we een stimulerende omgeving speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen. Ons programma voor jonge kinderen legt de basis voor levenslang leren, met aandacht voor sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling. We creëren een veilige en inspirerende plek waar elk kind zich welkom voelt en zijn potentieel kan ontdekken. Ontdek hoe wij de eerste schooljaren van uw kind vormgeven met een speelse en educatieve aanpak, gericht op individuele groei en plezier in leren.

Veelgestelde vragen

Biedt o.b.s De Wagemaker extra ondersteuning en activiteiten voor jonge kinderen?

Absoluut! o.b.s De Wagemaker zet zich in voor een verrijkend programma voor onze jongste leerlingen. Dit omvat gespecialiseerde begeleiding door een leerkracht met expertise op het gebied van het jonge kind, en specifieke activiteiten die aansluiten bij hun ontwikkelingsfase. Ons doel is om een stevige basis te leggen voor hun verdere schoolcarrière, met een focus op spelenderwijs leren en ontdekken.

Absoluut! o.b.s De Wagemaker zet zich in voor een verrijkend programma voor onze jongste leerlingen. Dit omvat gespecialiseerde begeleiding door een leerkracht met expertise op het gebied van het jonge kind, en specifieke activiteiten die aansluiten bij hun ontwikkelingsfase. Ons doel is om een stevige basis te leggen voor hun verdere schoolcarrière, met een focus op spelenderwijs leren en ontdekken.

Een van onze toegewijde leerkrachten is gespecialiseerd in de ontwikkeling van jonge kinderen.
Meer details over onze aanpak voor het jonge kind vindt u onder punt 2.1 in ons schoolbeleid.

Werkt o.b.s De Wagemaker samen met externe partners voor het programma voor jonge kinderen?

Op dit moment werkt o.b.s De Wagemaker niet samen met externe organisaties voor ons specifieke programma voor jonge kinderen. We vertrouwen op de interne expertise en middelen om onze leerlingen de best mogelijke start te bieden.