IKC De Welle in Kruiningen

Het team van IKC De Welle in Kruiningen

Current section: team
Slotstraat 87
4416 Kruiningen

Zie hier hoe het team van IKC De Welle is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Welle. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Welle bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Welle bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC De Welle zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Welle. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (18.2%)
25-35 jaar (45.5%)
35-45 jaar (27.3%)
45-55 jaar (9.1%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC De Welle werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.7%)
Direct ondersteunend personeel (18.2%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Welle gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij IKC De Welle: Onze Werkwijze

Bij IKC De Welle zorgen we voor een soepele continuïteit van het onderwijs, ook wanneer leerkrachten afwezig zijn. De organisatie van leerkrachtvervanging is in handen van Albero, een gespecialiseerde partner die zorgt voor passend onderwijspersoneel. Bij kortdurende afwezigheid, zoals ziekte, wordt direct gezocht naar een geschikte vervanger via Albero. Voor langdurige afwezigheid, zoals zwangerschaps- of sabbaticalverlof, hanteren we een gestructureerd proces. Eerst kijken we intern naar beschikbare en gekwalificeerde teamleden. Indien er geen interne match is, starten we een zorgvuldige externe zoektocht, eventueel via een sollicitatieprocedure, om de beste vervanger te vinden. We begrijpen dat het vinden van vervanging een uitdaging kan zijn, vooral in de huidige arbeidsmarkt. Wanneer er onverhoopt geen vervanger beschikbaar is, prioriteren we de continuïteit van de lesgroepen. We kijken dan eerst intern of een teamlid tijdelijk kan bijspringen. Indien dit niet mogelijk is, wordt de groep voor maximaal één dag verdeeld over andere klassen. Mocht de afwezigheid langer duren en er blijft een gebrek aan beschikbare vervangers, dan is het helaas noodzakelijk om, als laatste redmiddel, de betreffende groep tijdelijk naar huis te sturen. Dit doen we uiteraard alleen in uiterste gevallen en met als doel de kwaliteit van het onderwijs voor alle leerlingen te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op IKC De Welle

3

Taal en Rekenen: Extra Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist

Toelichting van de school:

Bij IKC De Welle geloven we in het bieden van optimale ondersteuning aan iedere leerling voor een succesvolle schoolloopbaan. Ons team bestaat uit een toegewijde intern begeleider en een gespecialiseerde rekendocent. Zij monitoren de vorderingen van uw kind en bieden gerichte hulp waar nodig. Voor specifieke uitdagingen, zoals dyslexie, werken we nauw samen met externe expertise, zoals een dyslexiespecialist, na overleg met u als ouder en de intern begeleider. Deze gespecialiseerde hulp kan indien mogelijk binnen schooltijd plaatsvinden, wat de leeromgeving van uw kind ten goede komt en extra druk na schooltijd vermindert.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Veiligheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Jeugdprofessional

Toelichting van de school:

Onze school wordt versterkt door een jeugdprofessional die vier uur per week beschikbaar is. Deze professional werkt vanuit de specifieke behoeften van de leerkracht, ouders en het kind zelf. Dit kan betrekking hebben op diverse thema's, zoals gedragsuitdagingen, het omgaan met verlies, pestpreventie, het versterken van weerbaarheid, of wanneer u als ouder zich zorgen maakt over de ontwikkeling van uw kind. De jeugdprofessional biedt een luisterend oor en praktische ondersteuning om het welzijn van elk kind te waarborgen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Jeugdprofessional

Toelichting van de school:

Onze school profiteert van de expertise van een jeugdprofessional, die wekelijks vier uur aan IKC De Welle verbonden is. Deze professional staat klaar om ondersteuning te bieden op basis van de vragen die leven bij leerkrachten, ouders en de kinderen zelf. De hulp kan gericht zijn op uiteenlopende gebieden, zoals gedragsproblemen, het verwerken van ingrijpende gebeurtenissen, het aanpakken van pestgedrag, het bevorderen van zelfvertrouwen en weerbaarheid, of bij algemene zorgen van ouders over hun kind. Door deze brede inzetbaarheid draagt de jeugdprofessional bij aan een positieve en veilige leeromgeving voor alle leerlingen.

1

Motorische Ontwikkeling: Beweging en Coördinatie

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

Bianca Schrijver-Polderman, kinderoefentherapeut en Cesartherapeut van Kinderoefentherapie Zeeland, is elke dinsdag op onze school aanwezig. Na aanmelding, met toestemming van de ouders en eventueel op verwijzing van een arts, wordt een gedetailleerd motorisch onderzoek en observatie uitgevoerd. Hierbij kijken we naar de algemene motorische ontwikkeling, fijne en grove motoriek, evenwicht, balvaardigheid, oog-handcoördinatie, schrijfmotoriek, lichaamsschema en ruimtelijke oriëntatie. Ook wordt aandacht besteed aan concentratie, impulsiviteit en faalangst, evenals de leerstrategieën van het kind. De bevindingen en een opgesteld behandelplan worden uitvoerig met u besproken alvorens de behandeling start.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

IKC De Welle hecht veel waarde aan het welzijn van alle leerlingen. Hoewel er geen specifieke medische professionals structureel op school aanwezig zijn voor medisch handelen en persoonlijke verzorging, werken we nauw samen met externe zorgverleners en beschikken we over protocollen voor calamiteiten en ondersteuning. Bij specifieke medische behoeften of vragen rondom persoonlijke verzorging, wordt in overleg met ouders en de intern begeleider gezocht naar passende oplossingen en ondersteuning. De veiligheid en het comfort van uw kind staan hierbij altijd voorop.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Individuele Leerlingondersteuning op IKC De Welle

Onze Visie op Extra Hulp en Begeleiding

Bij IKC De Welle staat de persoonlijke groei en het welzijn van elk kind centraal. Wij erkennen dat sommige leerlingen extra ondersteuning nodig hebben om hun volledige potentieel te bereiken en te floreren. Ons toegewijde team zet zich dagelijks in om elke leerling de specifieke hulp te bieden die hij of zij verdient. Dit omvat begeleiding op sociaal-emotioneel gebied, extra studiehulp en ondersteuning bij gedragsuitdagingen. Bij complexe zorgvragen werken we nauw samen met ouders en externe specialisten om de meest effectieve aanpak te garanderen. Onze flexibele, groepsoverstijgende aanpak stelt leerlingen in staat om vakken op hun eigen niveau te volgen, binnen hun vertrouwde stamgroep. Dankzij zorgvuldig afgestemde lesroosters kunnen we een leeromgeving creëren die perfect aansluit bij de individuele behoeften van elk kind. Onze school beschikt over gespecialiseerde expertise voor het begeleiden van leerlingen die Nederlands als tweede taal leren (NT2), kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en leerlingen met specifieke gedragsbehoeften. We streven ernaar deze leerlingen een veilige en stimulerende omgeving te bieden, waarin ze zich gezien voelen en optimaal kunnen leren. Leerlingen met lees- en spellingproblemen ontvangen onze nauwgezette aandacht. Er zijn mogelijkheden voor dyslexiebehandeling tijdens schooluren, verzorgd door externe professionals. Hoewel we ons maximaal inzetten, is er een grens aan de ondersteuning die we als school kunnen bieden. Veiligheid en welzijn van alle leerlingen en medewerkers staan hierbij voorop. Indien gedrag de leerontwikkeling of het welzijn van anderen negatief beïnvloedt, gaan we in gesprek met ouders om de passende vervolgstappen te bespreken. Het welzijn van onze leerkrachten is eveneens cruciaal. Wanneer de balans tussen ondersteuning en draagkracht in het geding komt, zoeken we samen met ouders en externe partners naar oplossingen die tegemoetkomen aan de behoeften van zowel het kind als de groep. Hierbij schakelen we ook ons samenwerkingsverband, Kind op 1, in voor advies en ondersteuning. Effectief onderwijs begint met het helder in kaart brengen van de onderwijsbehoeften van elk kind. In dialoog met de leerling en de ouders verkennen we de weg naar optimale ontwikkeling. Door leerlingen actief te betrekken bij hun leerproces, vergroten we hun motivatie en eigenaarschap. Als team blijven we ons voortdurend professionaliseren om het beste onderwijs te realiseren voor al onze leerlingen. We focussen op 'leren leren' en het zichtbaar maken van leerresultaten, zodat kinderen inzicht krijgen in hun eigen voortgang en weten welke leerdoelen ze nastreven. De expertise van onze leerkrachten optimaal benutten is hierbij essentieel. Door gerichte samenwerking, het inzetten van elkaars talenten en continue professionele ontwikkeling, creëren we een krachtige leeromgeving waar elk kind zich gezien en gesteund voelt. **Toekomstig Aanbod Extra Ondersteuning:** In specifieke gevallen zullen we, in overleg met ouders, zoeken naar aanvullende externe ondersteuning. Indien kinderen thuis begeleid worden door een gezinscoach, kindercoach of andere professional, gaan we graag in gesprek om de samenwerking en afstemming te optimaliseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan van IKC De Welle: Onze Visie op Onderwijs

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan voor IKC De Welle legt de focus op zes cruciale pijlers voor een bloeiende leeromgeving. Ten eerste streven we naar een positief pedagogisch klimaat. Dit realiseren we door de KIVA-lessen te verdiepen en te structureren, en te werken volgens de principes van KIVA en Goed van Start. Bovendien versterken we de verbinding en veiligheid in Kruiningen via het traject ‘Ons Kruiningen’. Ten tweede faciliteren onze leerkrachten een rijke, didactische leeromgeving. Kinderen leren hier zelfstandig en betrokken, met mogelijkheden voor groepsdoorbrekend en vakoverstijgend werken. Duidelijke richting, ruimte en ondersteuning staan centraal. Ten derde stimuleren we cognitieve groei. Hoge, haalbare verwachtingen, heldere leerdoelen en formatieve evaluatie geven kinderen inzicht in hun eigen leerproces, met een specifieke focus op rekenvaardigheden. Ten vierde bouwen we aan een hechte eenheid binnen IKC De Welle, met een verdiepte samenwerking tussen school en Kibeo. Intensief contact zorgt voor concrete stappen richting een geïntegreerde aanpak. Ten vijfde bevorderen we de professionele ontwikkeling van onze leerkrachten. Door kennisdeling, feedback en het benutten van elkaars talenten, groeien we samen. Ten slotte koesteren we een sterke ouderbetrokkenheid. Meerdere contactmomenten per jaar investeren we in een duurzame relatie met ouders, wat essentieel is voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Om deze doelen te bereiken, werken we intensief samen in teams en werkgroepen, bereiden we gezamenlijk lessen voor en volgen we bijscholing. Dit versterkt onze onderlinge afstemming en communicatie. Ons beleid voor actief burgerschap en sociale integratie is gedetailleerd beschreven in een apart document.

Hoe monitoren we de voortgang van onze schoolontwikkeling?

Jaarlijks stellen we een actieplan op om de voortgang van onze schoolontwikkeling te waarborgen. Dit plan bevat concrete doelen, meetpunten en succescriteria. Het plan beschrijft de specifieke acties die we ondernemen, de verantwoordelijke teamleden en de planning binnen het schooljaar. Indien nodig, worden ook de benodigde financiële middelen vastgelegd om veranderingen te realiseren. Een planbord in de teamkamer zorgt voor continue zichtbaarheid en evaluatie van het actieplan. Dit maakt bijstelling en bespreking gedurende het jaar mogelijk. Tweemaal per jaar evalueren we het actieplan met het schoolbestuur tijdens de managementrapportage. Ook de medezeggenschapsraad (MR) en de klankbordgroep worden bij deze evaluaties betrokken. Een samenvatting van de resultaten en de geplande acties voor het komende schooljaar delen we aan het einde van elk schooljaar met alle ouders via onze schoolnieuwsbrief.

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij IKC De Welle

Toelichting van de school

Sinds februari 2021 bundelen kinderopvangorganisatie Kibeo en onze basisschool hun krachten onder de inspirerende naam Kindcentrum De Welle. Wij bieden een stimulerend peuter-kleuterprogramma dat jonge kinderen perfect voorbereidt op de overstap naar de basisschool. Uw kind wordt uitgedaagd in zijn of haar ontwikkeling en maakt op een speelse manier kennis met de lesmethoden en de vertrouwde gezichten van onze kleuterleerkrachten. Deze vroege kennismaking zorgt voor een soepele overgang en een veilige start. Onze toegewijde pedagogisch medewerkers en ervaren leerkrachten werken intensief samen. Dit garandeert een warme en persoonlijke overdracht, waarbij leerkrachten uw kind al kennen bij de start op school. Hierdoor kunnen zij direct inspelen op de individuele leerbehoeften en talenten van elk kind, wat de basis legt voor succesvol leren.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft IKC De Welle voor jonge kinderen?

IKC De Welle biedt een rijk en afgestemd programma voor jonge kinderen. Dit omvat voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en een gestructureerde peuteropvang. Als Integraal Kindcentrum zorgen we voor een naadloze doorgaande lijn van kinderopvang naar basisonderwijs. Dit bevordert de optimale ontwikkeling en een vlotte overgang voor uw kind.

IKC De Welle biedt een rijk en afgestemd programma voor jonge kinderen. Dit omvat voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en een gestructureerde peuteropvang. Als Integraal Kindcentrum zorgen we voor een naadloze doorgaande lijn van kinderopvang naar basisonderwijs. Dit bevordert de optimale ontwikkeling en een vlotte overgang voor uw kind.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en Peuteropvang
Integraal Kindcentrum (IKC)

Met welke partners werkt IKC De Welle samen voor het jonge kind programma?

IKC De Welle werkt nauw samen met Kibeo Kinderopvang om een kwalitatief hoogwaardig aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een geïntegreerde aanpak, waarbij de pedagogische visies en onderwijsdoelen op elkaar zijn afgestemd. Dit leidt tot een consistente en stimulerende omgeving voor uw kind.

IKC De Welle werkt nauw samen met Kibeo Kinderopvang om een kwalitatief hoogwaardig aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een geïntegreerde aanpak, waarbij de pedagogische visies en onderwijsdoelen op elkaar zijn afgestemd. Dit leidt tot een consistente en stimulerende omgeving voor uw kind.