De Wegwijzer in Krimpen aan de Lek

Het team van De Wegwijzer in Krimpen aan de Lek

Current section: team
Admiraal De Ruyterstraat 1
2931 Krimpen aan de Lek

Zie hier hoe het team van De Wegwijzer is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Wegwijzer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Wegwijzer bij jullie?

Ontdek hoe goed De Wegwijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Wegwijzer zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.8%)
Man (18.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Wegwijzer. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (20%)
25-35 jaar (10%)
35-45 jaar (30%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Wegwijzer werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.7%)
Direct ondersteunend personeel (18.2%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Wegwijzer gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool De Wegwijzer: Altijd een Oplossing

Op Basisschool De Wegwijzer zorgen we voor een vlekkeloze voortgang van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. We hanteren een professionele invalpool, bestaande uit een toegewijd team van ervaren invallers. Deze pool garandeert dat uw kind deskundige begeleiding blijft ontvangen, ongeacht de situatie. Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht, stellen wij direct een vacature op. Deze wordt zowel intern als extern breed geadverteerd om de best mogelijke vervanger te vinden. Ons doel is om de continuïteit en kwaliteit van het onderwijs te waarborgen, met de nadruk op een stabiele leeromgeving voor alle leerlingen. Indien er onverhoopt geen geschikte invalkracht beschikbaar is, lossen we dit intern creatief op. Dit kan betekenen dat we klassen tijdelijk combineren of leerlingen van de afwezige leerkracht opvangen in andere groepen. Slechts in zeer uitzonderlijke gevallen vragen wij ouders om hulp bij het thuis opvangen van hun kind. Mocht dit voor u een probleem opleveren, dan garandeert de school een passende opvang binnen een andere klas.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op De Wegwijzer zijn onze leerlingen ingedeeld in jaargroepen. Binnen deze groepen werken we per vakgebied met gedifferentieerde subgroepen: de wéérgroep en de méérgroep. Deze subgroepen worden flexibel samengesteld op basis van de actuele hulpvraag van de leerlingen. Hierdoor kunnen we zo goed mogelijk aansluiten bij wat elk kind nodig heeft.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning voor Elke Leerling op De Wegwijzer

6

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op basisschool De Wegwijzer werken onze specialisten, die wij coördinatoren noemen, nauw samen in vakspecifieke werkgroepen. Bij zorgen rondom taalontwikkeling onderhouden we een waardevolle samenwerking met een externe logopedist. Deze specialist biedt ondersteuning aan kinderen in speciaal ingerichte ruimtes binnen onze school. Deze gecombineerde expertise zorgt ervoor dat elke leerling de best mogelijke begeleiding krijgt op het gebied van taal en rekenen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Schoolmaatschappelijk Werker

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialisten, intern begeleiders en schoolmaatschappelijk werkers bieden gerichte hulp aan zowel leerkrachten als groepen waar sociaal-emotionele uitdagingen spelen. We richten ons primair op het positief beïnvloeden van de groepsdynamiek en het creëren van een veilige leeromgeving. Indien nodig, kunnen leerlingen ook individuele begeleiding ontvangen om hun sociaal-emotionele vaardigheden te versterken. Deze integrale aanpak draagt bij aan een gezonde ontwikkeling voor al onze leerlingen.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Een aantal van onze collega's heeft de gespecialiseerde opleiding tot gedragsspecialist succesvol afgerond. Deze opgedane kennis en expertise zetten wij effectief in waar dat het meest nodig is. Dit stelt ons in staat om leerlingen met specifieke gedragsuitdagingen of ondersteuningsbehoeften op het gebied van werkhouding en taakaanpak optimaal te begeleiden. Onze intern begeleiders en remedial teachers spelen hierbij een cruciale rol. Door deze gerichte aanpak bevorderen we een positief leerklimaat en de academische vooruitgang van elke leerling.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool De Wegwijzer werkt samen met een externe fysiotherapiepraktijk om de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen te ondersteunen. Hoewel de fysiotherapeuten niet direct in dienst zijn van de school, werken zij in nauw overleg met ouders op onze locatie aan de vooruitgang van de kinderen. Deze samenwerking waarborgt dat leerlingen de nodige fysieke ondersteuning krijgen. Dit initiatief versterkt ons aanbod voor een brede ontwikkeling van onze leerlingen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op basisschool De Wegwijzer hanteren we strikte richtlijnen met betrekking tot medisch handelen en persoonlijke verzorging om de veiligheid en het welzijn van zowel leerlingen als personeel te garanderen. Personeelsleden worden niet betrokken bij medische handelingen waarvoor zij niet bekwaam zijn. Hoofdregel is dat personeel geen medicijnen mag verstrekken, behalve in levensbedreigende situaties. Het verstrekken van niet-voorgeschreven medicijnen, zoals een aspirine, is toegestaan na expliciet overleg met een ouder. Uitzonderingen op deze regels zijn uiterst zeldzaam en vereisen voorafgaande goedkeuring van de centrale directie, de ouders en het betreffende personeelslid, met duidelijke schriftelijke vastlegging en regelmatige evaluatie. Dit beleid biedt duidelijkheid en zekerheid voor alle betrokkenen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Lift

Optimale Leerlingondersteuning op De Wegwijzer

Ons Schoolbeleid voor Individuele Behoeften

Grenzen van Ondersteuning en Handelingsbekwaamheid bij De Wegwijzer Als basisschool De Wegwijzer streven we ernaar om kwalitatief hoogstaand onderwijs te bieden aan alle leerlingen in Krimpen aan de Lek. We bieden graag extra ondersteuning aan leerlingen met speciale of aanvullende onderwijsbehoeften, mits aan enkele cruciale voorwaarden wordt voldaan. Deze voorwaarden waarborgen een positieve leeromgeving voor iedereen. Essentiële Voorwaarden voor Succesvolle Ondersteuning Een sterke basis van relatie en vertrouwen tussen leerling, school en ouders is fundamenteel. Het welbevinden van de leerling moet aanwezig zijn of haalbaar zijn, met zichtbare ontwikkeling of de potentie daartoe. Bovendien is een constructieve samenwerking en afstemming met ouders onmisbaar voor effectieve begeleiding. Afbakening van Onderwijstaken en Doorverwijzing Indien deze voorwaarden niet vervuld kunnen worden, of wanneer de zorgvraag buiten onze onderwijskundige expertise valt – zoals specifieke medische behandelingen of intensieve begeleiding – kan De Wegwijzer op dat moment mogelijk geen passende onderwijsplek garanderen. We staan altijd open voor een gesprek om te verkennen wat wél mogelijk is, en helpen ouders graag bij het vinden van een alternatieve, geschikte onderwijsplek. Ambitie voor Inclusief Onderwijs en Toekomstig Aanbod We koesteren de veilige en prettige sfeer op onze school, een kwaliteit die we regelmatig terugkoppeling krijgen van zowel bezoekers als onze leerlingen. Deze warme omgeving trekt ouders aan die bewust kiezen voor De Wegwijzer, ook wanneer hun kind extra ondersteuning nodig heeft. Dit sluit aan bij ons toelatingsbeleid en onze ambitie om inclusief onderwijs te realiseren. Een School voor Elk Kind in Krimpen aan de Lek Vanaf schooljaar 2025-2026 intensiveert De Wegwijzer, in samenwerking met PCPO Krimpenerwaard, haar inspanningen voor een school waar elk kind zich welkom en gewaardeerd voelt. Als dorpsschool willen we voorkomen dat kinderen voor speciaal (basis)onderwijs naar andere plaatsen moeten reizen. We dromen ervan om onderwijs dichtbij huis mogelijk te maken, zodat elk kind in Krimpen aan de Lek, ongeacht ondersteuningsbehoefte, een passende plek vindt op onze school. Dit weerspiegelt onze christelijke identiteit: een open school waar iedereen welkom is.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolontwikkeling Basisonderwijs De Wegwijzer

Welke specifieke leerdoelen heeft basisschool De Wegwijzer voor de komende periode?

Bij De Wegwijzer zetten we ons dagelijks in voor de hoogste onderwijskwaliteit en continue verbetering. We hanteren een strategie van gefaseerde ontwikkeling, waarbij we realistische en haalbare doelen stellen. Door focus aan te brengen en weloverwogen keuzes te maken, bevorderen we duurzame groei en tastbare successen voor al onze leerlingen. Voor het schooljaar 2025-2026 richten wij ons op de volgende kerngebieden: De implementatie van een vernieuwde lesmethode voor Aardrijkskunde, Geschiedenis en Natuur & Techniek. Werkwijze 'Close Reading' integreren voor diepgaand tekstbegrip. Ontwikkeling van een omvangrijk leesplan en versterking van onze schoolbibliotheek. Introductie van een geavanceerde lesmethode voor digitale vaardigheden (ICT). Opstellen van een beleidsplan gericht op actief burgerschapsonderwijs. Versterken van de samenwerking tussen onze specifieke opvangklassen (Skip/Jip) en reguliere klassen. Evaluatie en optimalisatie van het leerlingrapport, inclusief de becijferingssystematiek. Integratie van 'Bareka' en 'Rekensprint' met continue monitoring van rekenonderwijs en strategieën voor compacten en verrijken. Gedetailleerde informatie over deze initiatieven is beschikbaar in ons schoolplan op de officiële schoolwebsite.

Hoe waarborgt De Wegwijzer de realisatie van haar onderwijsdoelen?

Basisschool De Wegwijzer fundeert haar kwaliteitszorg op robuuste structuren en gedeelde verantwoordelijkheid binnen ons onderwijsteam. Wij zijn ervan overtuigd dat excellentie in onderwijs voortkomt uit een sterk en professioneel lerarenteam. Onze aanpak rust op de volgende essentiële pijlers: Een stimulerende professionele leergemeenschap die samenwerking en groei bevordert. Een gestructureerde vergadercyclus die ruimte biedt voor open dialoog en doelgerichte besluitvorming. Kristalheldere en haalbare doelstellingen die onze dagelijkse onderwijspraktijk sturen. Een proactieve samenwerking met leerlingen, ouders, de Medezeggenschapsraad en relevante externe partners. Continue monitoring van leerresultaten en voortgang, in nauwe afstemming met het team, de intern begeleider en de directie. Gerichte professionele ontwikkeling voor het gehele team en individuele teamleden, ter ondersteuning van de schoolbrede ambitie en gezamenlijk leren. Door deze elementen consequent toe te passen, garanderen we continue ontwikkeling, zowel op schoolniveau als voor onze individuele professionals, met steeds het welzijn en de educatieve vooruitgang van onze leerlingen als hoogste prioriteit.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen op De Wegwijzer

Toelichting van de school

Ontdek het unieke aanbod voor jonge kinderen op basisschool De Wegwijzer in Krimpen aan de Lek. Wij bieden gespecialiseerde begeleiding voor kinderen met een VVE-indicatie (Voor- en Vroegschoolse Educatie) en anderstalige nieuwkomers. Onze expertise in het ondersteunen van deze leerlingen is de kern van ons programma. De overgang van peuterspeelzaal of kinderdagverblijf naar de basisschool maken we zo soepel mogelijk. Door nauwe samenwerking met kinderopvangorganisaties zoals Stichting Kinderopvang Nederlek en 't Krielhok, ontvangen we gedetailleerde overdrachtsformulieren en vindt er telefonisch overleg plaats. Dit alles stelt ons in staat om de individuele behoeften van elk kind al vóór de start te identificeren. Onze kleuterleerkrachten voeren tevens een persoonlijk intakegesprek met alle nieuwe ouders. Hierdoor kunnen we een op maat gemaakt leerplan voorbereiden en garanderen we een warme, veilige en succesvolle start op onze school. Voor kinderen die VVE-onderwijs hebben gevolgd, bieden wij een doorlopend traject tot en met groep 3. Dit vindt plaats binnen de reguliere klassen, aangevuld met gerichte ondersteuning door een onderwijsassistent. Deze extra begeleiding, individueel of in kleine groepjes, versterkt de leerontwikkeling van uw kind. Met deze proactieve en zorgzame aanpak op De Wegwijzer, zorgen we ervoor dat ieder jong kind de essentiële ondersteuning krijgt om vol vertrouwen en succesvol aan zijn of haar schoolcarrière te beginnen.

Veelgestelde vragen

Biedt De Wegwijzer extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, basisschool De Wegwijzer biedt specifieke ondersteuning aan jonge kinderen, met name aan leerlingen met een VVE-indicatie en anderstalige nieuwkomers, om een optimale start te garanderen.

Met welke organisaties werkt De Wegwijzer samen voor het jonge kind programma?

De Wegwijzer werkt samen met kinderopvangorganisaties zoals Stichting Kinderopvang Nederlek en 't Krielhok om een naadloze overgang en effectieve ondersteuning voor jonge kinderen te waarborgen.