
De resultaten van Rooms Katholieke Basisschool De Rietvest in Klundert
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms Katholieke Basisschool De Rietvest, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool De Rietvest bij jullie?
Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool De Rietvest bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op De Rietvest
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. Wij meten dit bij onze groep 8 leerlingen met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage is cruciaal voor alle basisscholen in Nederland en geeft de minimale standaard aan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Groei op De Rietvest
Het streefniveau op Basisschool De Rietvest overstijgt het fundamentele niveau en daagt onze leerlingen uit om hogere academische doelen te bereiken. Ons doel is dat een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen dit ambitieuze niveau haalt. De onderwijsinspectie stelt per school specifieke streefniveaus vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Deze doelstellingen fungeren als een belangrijke maatstaf voor de onderwijskwaliteit en de ontwikkeling van onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool De Rietvest?
Op Rooms Katholieke Basisschool De Rietvest streven we ernaar het maximale potentieel van iedere leerling te ontsluiten. Voor een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs (VO) hanteren wij de landelijke Plaatsingswijzer. De voorlopige VO-adviezen voor onze leerlingen in groep 7 en 8 worden jaarlijks met zorg vastgesteld. Dit gebeurt in nauwe samenwerking tussen de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directeur. De adviezen zijn gebaseerd op de resultaten uit het leerlingvolgsysteem, aangevuld met essentiële kindkenmerken zoals concentratievermogen en een proactieve werkhouding. Om een naadloze instroom in een passende vervolgopleiding te garanderen, onderhouden we actieve banden met de middelbare scholen. Door middel van ‘warme overdrachtsgesprekken’ en regelmatige updates over de studieresultaten in de eerste jaren van het VO, verkrijgen we waardevolle inzichten in de ontwikkeling van onze leerlingen. Dit stelt ons in staat om gerichte ondersteuning te bieden waar nodig. De Doorstroomtoets: Een Nieuwe Standaard Sinds het schooljaar 2023-2024 is de doorstroomtoets in groep 8 de standaard op alle basisscholen. Deze toets vervangt de vroegere eindtoets, aangezien de ontwikkeling van leerlingen ook na afname van de toets doorgaat. De Rietvest maakt gebruik van de Cito Doorstroomtoets 'Leerling in Beeld' voor een betrouwbare meting. Transparante Communicatie met Ouders en Leerlingen Eind groep 6 ontvangen leerlingen een eerste indicatie van hun schooladvies, gebaseerd op observaties en de Plaatsingswijzer. Eind groep 7 bespreken we een eventueel bijgesteld advies, wederom met de leerkrachtobservaties en de Plaatsingswijzer als fundament. Begin groep 8 lichten we tijdens het oudergesprek de Cito-resultaten en de Plaatsingswijzer toe. De Plaatsingswijzer voorspelt het uitstroomniveau op basis van toetsresultaten in begrijpend lezen en rekenen (deze wegen het zwaarst), aangevuld met technisch lezen en spelling. In november van groep 8 ontvangen leerlingen een voorlopig schooladvies (pré-advies) en wordt de NIO-capaciteitentest afgenomen. Dit biedt een solide basis voor het kiezen van een middelbare school tijdens de scholenmarkt. Op de scholenmarkt presenteren diverse middelbare scholen zich, waardoor u en uw kind direct in contact komen met docenten en leerlingen. Het definitieve schooladvies wordt verstrekt na ontvangst van de doorstroomtoetsresultaten. Alle leerlingen worden in dezelfde week aangemeld bij hun voorkeursmiddelbare school, wat zorgt voor gelijke kansen voor iedereen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Basisschool De Rietvest
Op Basisschool De Rietvest stimuleren we de algehele ontwikkeling van uw kind. Naast academische vooruitgang leggen we grote nadruk op sociale en emotionele groei. Onze focus op sociale opbrengsten richt zich op hoe leerlingen met elkaar omgaan, zich veilig en gewaardeerd voelen, en uitgroeien tot betrokken en verantwoordelijke burgers. Wat verstaan wij onder sociale ontwikkeling? We bevorderen positief gedrag door respectvolle samenwerking, het omgaan met diversiteit en effectieve conflictoplossing. Leerlingen ontwikkelen zelfvertrouwen en zelfstandigheid, durven zichzelf te zijn en nemen verantwoordelijkheid voor hun leerproces. Een veilige en prettige schoolomgeving zorgt ervoor dat leerlingen zich thuis voelen, betrokken zijn en gemotiveerd raken om te leren. We bereiden hen voor om een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. Onze aanpak voor sociale groei: Wij hanteren een eenduidige, schoolbrede visie op gewenst gedrag, die concreet wordt toegepast in elke klas. Ons actuele anti-pest- en veiligheidsbeleid garandeert een veilige omgeving voor iedereen. De basis van onze aanpak is het PBS-model (Positive Behaviour Support), waarbij we gewenst gedrag actief stimuleren, zichtbaar maken en belonen. Met de leerlijn ‘Leren denken & leren’ verbinden we leren, gedrag en eigenaarschap. Ons team investeert continu in professionele ontwikkeling door reflectie en evaluatie, zodat we optimaal kunnen inspelen op de behoeften van onze leerlingen. Een veilige, voorspelbare en gestructureerde leeromgeving is cruciaal voor acceptatie en groei.
Veiligheid voorop op school
Samenwerken en betrokkenheid
Respect voor elkaar
Wat is de aanpak van Basisschool De Rietvest voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool De Rietvest heeft een heldere ambitie voor de leerlijn 'Denken en leren leren'. We streven ernaar dat alle leerlingen essentiële vaardigheden ontwikkelen, zoals zelfreflectie, planning, concentratie en het sturen van hun eigen leerproces. Deze vaardigheden zijn cruciaal voor zelfstandiger en effectiever leren. Deze ontwikkeling integreren we nauw met de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen. Door zelfreflectie en het toepassen van leerstrategieën versterken we het zelfvertrouwen, de zelfstandigheid en het vermogen om positief met anderen samen te werken. Dit draagt bij aan een veilige en positieve leeromgeving. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling nauwkeurig te volgen, maken we gebruik van diverse methoden. Voor de jongste leerlingen gebruiken we de methode 'Onderbouwd', waarbij leerkrachten regelmatig observaties vastleggen om de ontwikkeling op diverse gebieden, inclusief sociaal-emotioneel, te monitoren. Voor de groepen 3 tot en met 8 passen we de methode 'Leerling in Beeld' toe. Hierbij vullen leerlingen tweemaal per jaar vragenlijsten in die het sociaal-emotioneel welzijn in kaart brengen. Bij signalering van uitval wordt een specifiek plan van aanpak opgesteld. Tevens voeren we jaarlijks een sociogram uit om de onderlinge relaties binnen de groep te analyseren, wat inzicht geeft in sociale verbondenheid en eventuele aandachtspunten. De ambitie rondom denken, leren en sociaal-emotionele ontwikkeling wordt continu geëvalueerd. Door data-analyse, gesprekken en evaluatie van leerlingresultaten, verfijnen we onze aanpak voortdurend. Zo garanderen we dat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen, zowel cognitief als sociaal-emotioneel.
Welke registratiemiddelen zet Basisschool De Rietvest in voor het monitoren van sociale opbrengsten?
Basisschool De Rietvest gebruikt de volgende registratiemiddelen om sociale opbrengsten te monitoren:
- WMK sociale veiligheidsmonitor
- Leerling in Beeld
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden bij Basisschool De Rietvest toegepast?
Bij Basisschool De Rietvest maken we gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren:
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
- KWINK
Inspectierapport Basisschool De Rietvest: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over onze sfeervolle basisschool, De Rietvest. Met 140 enthousiaste leerlingen bieden wij een veilige en stimulerende leeromgeving waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ons team van toegewijde leerkrachten zet zich dagelijks in voor kwalitatief hoogstaand onderwijs, met aandacht voor zowel de individuele behoeften als de groei van de hele groep. Lees meer over onze prestaties en hoe we continu streven naar verbetering van ons onderwijsaanbod.