St. Bernardusschool in Keijenborg

Het team van St. Bernardusschool in Keijenborg

Current section: team
St. Bernardusstraat 2
7256 Keijenborg

Zie hier hoe het team van St. Bernardusschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van St. Bernardusschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past St. Bernardusschool bij jullie?

Ontdek hoe goed St. Bernardusschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij St. Bernardusschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 78.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (78.9%)
Man (21.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij St. Bernardusschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (35%)
45-55 jaar (15%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij St. Bernardusschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (94.7%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor St. Bernardusschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Leerkrachtvervanging op de St. Bernardusschool

Op de St. Bernardusschool streven we naar een stabiele leeromgeving voor al onze leerlingen. We begrijpen dat de continuïteit van het onderwijs essentieel is, ook wanneer een leerkracht afwezig is. Ons doel is om de impact van afwezigheid tot een minimum te beperken en te zorgen dat de lesprogramma's soepel doorlopen. Voor leerkrachtvervanging werken we nauw samen met het Personeelscluster Oost Nederland (PON) en maken we gebruik van hun gespecialiseerde ‘Vervangerspool’. Dit stelt ons in staat om snel en efficiënt gekwalificeerde vervangers in te zetten. Mocht er echter onverhoopt toch geen vervanger beschikbaar zijn, dan hebben we een helder vervangingsbeleid opgesteld. Dit beleid is ontwikkeld met instemming van de medezeggenschapsraad en bevat alle richtlijnen en procedures. Dit beleid waarborgt de kwaliteit van het onderwijs en de rust binnen de groepen. Voor de meest actuele versie van ons vervangingsbeleid kunt u te allen tijde contact opnemen met de directie van de St. Bernardusschool. Wij helpen u graag verder met uw vragen over onze onderwijspraktijken.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De verdeling van de leraren over de groepen

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Taal ontwikkeling
20%
Reken ontwikkeling
20%
Motorische ontwikkeling
20%
Sociaal emotionele ontwikkeling
20%
Kunstzinnige en creatieve vorming
12%
Algemene ontwikkeling
8%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
24.1%
Lezen
22.8%
Rekenen/wiskunde
21.9%
Overig
10.2%
Kunstzinnige en creatieve vorming
6.6%
Bewegingsonderwijs
6.6%
Wereldoriëntatie
5.5%
Engelse taal
2.4%

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op de St. Bernardusschool

5

Taal en Rekenen: Versterk Fundamentele Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Kwaliteitscoördinator (Intern Begeleider)
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taal-Leescoördinator
Logopedist

Toelichting van de school:

De kwaliteitscoördinator, voorheen intern begeleider, coördineert en begeleidt leerkrachten bij uitdagingen rondom groepen en individuele leerlingen. Zij biedt ook coaching voor de professionele ontwikkeling van leerkrachten. Onze bovenschoolse orthopedagoog biedt expertise bij complexe vraagstukken, ter ondersteuning van de intern begeleider, leerkrachten en ouders. De taal-leescoördinator volgt de laatste onderwijsontwikkelingen en adviseert leerkrachten over methoden en knelpunten. Een externe logopedist verzorgt behandelingen op school, waarbij nauw wordt aangesloten bij het schoolse programma om de effectiviteit te maximaliseren.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Kwaliteitscoördinator (Intern Begeleider)
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

De kwaliteitscoördinator ondersteunt leerkrachten bij vragen over sociaal-emotionele ontwikkeling en kan fungeren als beeldcoach voor reflectie op het eigen handelen. De bovenschoolse orthopedagoog staat klaar voor complexe situaties en biedt ondersteuning aan het hele team en de ouders. Onze gedragsspecialist biedt aanvullende expertise en faciliteert besprekingen over specifieke gedragsuitdagingen. Samen zorgen we voor een positieve en ondersteunende sfeer waarin elke leerling zich gewaardeerd voelt.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Kwaliteitscoördinator (Intern Begeleider)
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde teamleden observeren leerlingen en denken mee over diverse vraagstukken op het gebied van gedrag en taakaanpak. In nauwe samenwerking met de kwaliteitscoördinator en de leerkrachten bepalen we de meest geschikte specialist voor elke situatie. De bovenschoolse orthopedagoog biedt diepgaande expertise bij complexe casussen. Zij werkt nauw samen met de intern begeleider en de leerkrachten om optimale leerresultaten te garanderen. Door deze gezamenlijke aanpak stimuleren we een proactieve werkhouding en effectieve leerstrategieën bij alle leerlingen.

6

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Kwaliteitscoördinator (Intern Begeleider)
Orthopedagoog
Fysiotherapeut
Ergotherapeut
Logopedist
Vakdocent Gymnastiek

Toelichting van de school:

De kwaliteitscoördinator stemt, op basis van signalen en onderzoeken, af met externe specialisten om de juiste ondersteuning te bieden. Door constante communicatie met externe partners volgen we de ontwikkeling van elke leerling nauwgezet. Onze bovenschoolse orthopedagoog ondersteunt bij complexe vraagstukken. Externe specialisten zoals fysiotherapeuten en ergotherapeuten bieden gerichte hulp om de motorische vaardigheden te verbeteren. De vakdocent gymnastiek en de logopedist dragen bij aan een brede ontwikkeling, waarbij we streven naar een optimale balans tussen leren en bewegen.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Bedrijfshulpverlener (BHV)

Toelichting van de school:

Het gehele team van de St. Bernardusschool is getraind als bedrijfshulpverlener. Deze deskundigheid waarborgt de veiligheid en zorgt voor adequate reactie in geval van medische situaties of persoonlijke verzorgingsbehoeften. Wij nemen onze verantwoordelijkheid voor de gezondheid en het welzijn van elke leerling serieus. Onze BHV-ers zijn erop voorbereid om snel en effectief te handelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
19
Totaal specialisten
19
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Maatwerk en Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op de St. Bernardusschool

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Op de St. Bernardusschool geloven we in gelijke kansen voor alle kinderen, ongeacht hun achtergrond, uiterlijke kenmerken of gedrag. We zetten ons volledig in om tegemoet te komen aan de unieke onderwijsbehoeften van elke leerling. Dit doen we door continu te differentiëren in ons lesaanbod en waar mogelijk lesstof op maat aan te bieden. Ons differentiatieaanbod zorgt ervoor dat veel leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften succesvol het onderwijs kunnen blijven volgen. Voor leerlingen die een eigen leerlijn volgen, stellen onze leerkrachten en de kwaliteitscoördinator een persoonlijk document op, dat we uitgebreid met de ouders bespreken. Wanneer extra ondersteuning nodig is, beschikken we over specifieke interne expertise en kunnen we rekenen op de kennis van externe deskundigen. Toekomstgericht Onderwijs: Structurele Begeleiding en Individuele Aandacht We stemmen onze aanpak doelgericht af op de leerbehoeften van uw kind. Dit kan resulteren in individuele begeleiding of ondersteuning in kleine groepjes. Onze ambitie is om structurele en effectieve begeleiding te bieden die bijdraagt aan de optimale ontwikkeling van elke leerling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan 2023-2027

Wat zijn de kernpunten van ons schoolplan 2023-2027?

De St. Bernardusschool in Keijenborg focust van 2023 tot 2027 op vier cruciale ontwikkelthema's voor effectief basisonderwijs. We zetten vol in op doelgericht rekenonderwijs, waarbij we de vastgestelde leerlijnen nauwgezet volgen om elke leerling succesvol te laten zijn. Daarnaast investeren we in digitale geletterdheid, zodat onze leerlingen goed voorbereid zijn op de toekomst. Binnen deze thema's werken we continu aan de brede ontwikkeling van iedere leerling, met aandacht voor zowel academische als persoonlijke groei. Kleine, gerichte verbeterdoelen ondersteunen deze speerpunten en zorgen voor een constante kwaliteitsverbetering. Het jaarplan, een jaarlijkse uitwerking van dit meerjarenplan, beschrijft de concrete activiteiten. In het schooljaarverslag evalueren we jaarlijks onze voortgang per onderwerp en bepalen we de vervolgstappen voor het komende schooljaar.

Hoe waarborgt de St. Bernardusschool de onderwijskwaliteit?

Kwaliteitszorg is een continu proces bij de St. Bernardusschool, gestuurd door de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). Dit zorgt voor een systematische aanpak en borgt de hoge kwaliteit van ons onderwijs. We maken gebruik van het innovatieve instrument 'schoolontwikkeling' binnen ParnasSys. Dit stelt ons in staat om de onderwijskwaliteit continu te monitoren en te verbeteren, en onze schoolambities effectief te realiseren. Door deze gestructureerde aanpak garanderen we dat elke leerling profiteert van kwalitatief hoogstaand en toekomstgericht basisonderwijs op onze school in Keijenborg.

Speciaal Aanbod Jonge Kind: VVE en Naadloze Schoolstart

Toelichting van de school

De St. Bernardusschool biedt een warm welkom aan jonge kinderen met een VVE-indicatie. We zorgen voor een soepele overgang van peuterspeelzaal of kinderdagverblijf naar onze basisschool. Een persoonlijke overdracht tussen de vorige opvang, onze toegewijde leerkracht en de intern begeleider garandeert dat we direct aansluiten bij de unieke onderwijsbehoeften van elk kind. Zo leggen we samen een sterke basis voor een succesvolle schoolcarrière.

Veelgestelde vragen

Biedt de St. Bernardusschool gespecialiseerde programma's voor kleuters en jonge kinderen?

De St. Bernardusschool richt zich primair op het bieden van een solide basis voor alle leerlingen binnen het reguliere basisonderwijs. We hebben geen apart, aanvullend programma specifiek voor het 'jonge kind' buiten de reguliere kleuterklassen.

Met welke partnerschappen werkt de St. Bernardusschool voor de ondersteuning van jonge kinderen?

Voor de doorgaande lijn in de ontwikkeling van jonge kinderen, inclusief kinderen met een VVE-indicatie, onderhoudt onze school nauwe banden met lokale partners. Deze samenwerkingen met organisaties zoals Juut en Co en De Speelweide faciliteren een warme en effectieve overdracht, zodat nieuwe leerlingen zich snel thuis voelen en optimaal begeleid worden vanaf de eerste schooldag.

Voor de doorgaande lijn in de ontwikkeling van jonge kinderen, inclusief kinderen met een VVE-indicatie, onderhoudt onze school nauwe banden met lokale partners. Deze samenwerkingen met organisaties zoals Juut en Co en De Speelweide faciliteren een warme en effectieve overdracht, zodat nieuwe leerlingen zich snel thuis voelen en optimaal begeleid worden vanaf de eerste schooldag.