
De resultaten van De Morgenster in Kampen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Morgenster, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Morgenster bij jullie?
Ontdek hoe goed De Morgenster bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van De Morgenster
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt gemeten middels de eindtoets in groep acht. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% voor dit basisniveau, wat betekent dat minimaal dit percentage van de leerlingen het moet behalen. Voor basisscholen zoals De Morgenster is het cruciaal om dit minimum te halen. Een score boven de 85% geeft aan dat de school goed presteert op dit fundamentele gebied. Het behalen van dit niveau is een belangrijke indicatie voor de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Prestaties op Basisschool De Morgenster
Het streefniveau biedt een uitdaging voor leerlingen om verder te komen dan de basisvaardigheden in taal en rekenen. Het is het doel van De Morgenster om zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken voor het einde van groep acht. De Onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifiek streefpercentage vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als de signaleringswaarde om te beoordelen hoe goed de school presteert ten opzichte van haar eigen potentieel en de landelijke normen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Morgenster?
Basisschool De Morgenster, gelegen aan de Akelei 3 in Kampen, biedt kwalitatief hoogstaand basisonderwijs aan 276 leerlingen. Deze pagina analyseert de schooladviezen die zijn uitgebracht aan de leerlingen van De Morgenster. We presenteren een gedetailleerd overzicht van de doorstroom naar verschillende niveaus binnen het voortgezet onderwijs, zodat u een duidelijk beeld krijgt van de academische prestaties en de mogelijkheden na het basisonderwijs. Ontdek hier de specifieke adviezen en bekijk hoe deze zich verhouden tot landelijke trends en vergelijkbare scholen in de regio. Dit helpt u bij het maken van een weloverwogen keuze voor de schoolloopbaan van uw kind.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Basisschool De Morgenster
Bij Integraal Kindcentrum (IKC) De Morgenster hanteren we het inspirerende motto: ‘Een IKC met uitstraling’. Wij streven ernaar dat elk kind met plezier naar ons centrum komt en met een stralende glimlach weer naar huis gaat. Een cruciale voorwaarde om dit te realiseren, is het bieden van een veilige en stimulerende omgeving. Pas wanneer leerlingen zich geborgen voelen, ontstaat de ideale voedingsbodem voor effectief leren en persoonlijke groei. Daarom besteden we veel aandacht aan onze leefregels en de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. We willen dat onze leerlingen zich veilig voelen in ons schoolgebouw, gehoord en gezien worden door hun leerkrachten en klasgenoten. We stimuleren hen in het ontwikkelen van sociale vaardigheden, het vergroten van zelfstandigheid en zelfvertrouwen, en het cultiveren van zorg voor elkaar en hun omgeving. Een IKC is meer dan een school; het is een leefgemeenschap van kinderen en alle medewerkers. Iedereen moet zich welkom en thuis voelen. Wij zetten ons in voor een warm en veilig pedagogisch klimaat, waarin kinderen zich volledig geaccepteerd en veilig ervaren. Dit bereiken we door het vertrouwen dat leerkrachten en pedagogisch medewerkers uitstralen in de goede intenties en mogelijkheden van elk kind. Leerkrachten en pedagogisch medewerkers spelen een actieve en cruciale rol in het creëren van deze veilige sfeer door kinderen vaardigheden aan te leren en de veiligheid continu te monitoren en te stimuleren.
Veiligheid bevorderen
Respect tonen
Vertrouwen uitstralen
Hoe bevordert De Morgenster de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Ons primaire doel is dat elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt op ons IKC. Elke medewerker van IKC De Morgenster draagt bij aan een positief en veilig klimaat, en als team werken we samen aan een veilige schoolomgeving. Jaarlijks analyseren we de sociale veiligheid systematisch en passen we onze plannen en protocollen aan waar nodig. We monitoren de sociale veiligheid van kinderen jaarlijks door middel van een specifieke vragenlijst. De resultaten hiervan worden besproken tijdens het kennismakingsgesprek aan het begin van het schooljaar. In november vullen de groepsleerkrachten de Kindbegrip-vragenlijst in. Deze geeft inzicht in mogelijke ondersteuningsvragen op sociaal-emotioneel gebied en helpt leerkrachten het gedrag van kinderen beter te begrijpen. Leerlingen van groep 5 tot en met 8 vullen de vragenlijst over veiligheidsbeleving in. Onze sociaal-veiligheidscoördinator analyseert deze resultaten samen met de leerkrachten en stelt, indien nodig, een gedragsplan op. Daarnaast voeren leerkrachten van groep 4 tot en met 8 minimaal twee keer per jaar een persoonlijk kindgesprek. De oudergesprekken in september en juni fungeren als momenten om het schooljaar samen goed te starten en af te sluiten. We hanteren algemene schoolregels als leidraad, die we vertalen naar concrete gedragsregels voor diverse momenten en locaties binnen de school. Deze regels worden aangeleerd middels Positive Behavior Support (PBS), een methodiek die positief gedrag bekrachtigt. Dit proces is eenduidig en schoolbreed, zodat alle kinderen weten wat er van hen verwacht wordt.
Welke tools gebruikt Basisschool De Morgenster voor het monitoren van sociale resultaten?
Basisschool De Morgenster maakt gebruik van de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen:
- Kindbegrip
- Sociogram
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Morgenster?
Op Basisschool De Morgenster passen we de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren toe:
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
- Kwink
Inspectierapport Basisschool De Morgenster: Resultaten en Kwaliteit
Basisschool De Morgenster in Kampen, met 276 leerlingen, biedt hoogwaardig basisonderwijs aan. We nodigen u van harte uit om de officiële bevindingen van de onderwijsinspectie te bekijken. Hier vindt u gedetailleerde informatie over de kwaliteit van ons onderwijs en de schoolontwikkeling. Ons team zet zich dagelijks in voor een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Lees het inspectierapport voor een volledig beeld van onze prestaties.