
De resultaten van Basisschool de Rank in Julianadorp
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool de Rank, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool de Rank bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool de Rank bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van Basisschool de Rank
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de eindtoets, ook wel doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau halen. Deze 85% fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool de Rank. Op Basisschool de Rank streven we ernaar dit fundamentele niveau voor al onze leerlingen te realiseren. De resultaten tonen aan dat we hierin succesvol zijn, met een score die ruim boven de landelijke signaleringswaarde ligt. Dit bevestigt de sterke basis die onze leerlingen meekrijgen voor hun verdere schoolloopbaan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Basisschool de Rank: Ambitieus Onderwijs
Het streefniveau vormt een ambitieuzer doel dan het fundamenteel niveau. Ons streven is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen in groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. Basisschool de Rank zet zich actief in om leerlingen te stimuleren tot het behalen van het streefniveau. De huidige resultaten laten zien dat een aanzienlijk deel van onze leerlingen, ondanks de uitdagende norm, dit ambitieuze niveau haalt. Dit reflecteert de kwalitatieve inspanningen en de focus op excellente leerresultaten binnen ons onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool de Rank?
Bij Basisschool de Rank begeleiden we elke leerling zorgvuldig naar de juiste plek in het voortgezet onderwijs. Dit proces, waarin kind, ouders en school samenwerken, start in groep 7. We kijken naar de inzet, leerhouding, resultaten van schooltoetsen en het leerlingvolgsysteem IEP om een passend advies te formuleren. Ons gestructureerde stappenplan zorgt voor een soepele overgang. In groep 7 nemen we de IEP-toetsen af en evalueren we de resultaten samen met leerling en ouders. Een voorlopig advies wordt opgesteld en besproken, waarbij ook de overdracht naar de leerkracht van groep 8 plaatsvindt. In groep 8 vervolgen we dit traject met aanvullende toetsen zoals de NIO en de IEP Doorstroomtoets. We besteden aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, rekenen, taalvaardigheid en leesontwikkeling. Kwartiergesprekken in december bieden een moment voor verdere afstemming en het bespreken van het voorlopig advies. De oriëntatie op scholen voor voortgezet onderwijs, zoals Junior College, Scholen aan Zee, Regius College en Vonk, vindt plaats in januari. De definitieve resultaten van de doorstroomtoetsen in februari leiden tot het definitieve schooladvies. Dit advies is bindend, tenzij een leerling beter presteert op de eindtoets. Na de landelijke aanmeldweek in maart worden de definitieve keuzes gemaakt en de gegevens verstuurd naar de gekozen VO-scholen. In april en mei verwerken de VO-scholen de gegevens en plannen ze gesprekken. Juni staat in het teken van kennismaking met de nieuwe school en het ontvangen van de klassenindeling, waarmee de overstap naar het voortgezet onderwijs compleet is.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale en Emotionele Ontwikkeling Basisschool de Rank
Bij Basisschool de Rank geloven we dat een sterke sociale en emotionele ontwikkeling essentieel is voor het leerplezier en succes van uw kind. Een kind dat zich veilig en gewaardeerd voelt, kan zich optimaal ontwikkelen, zowel cognitief als persoonlijk. Daarom besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen. We implementeren de 'Gouden Weken' en 'Zilveren Weken' om een positieve groepsdynamiek te bevorderen en een veilige leeromgeving te creëren. De Gouden Weken, aan het begin van het schooljaar, leggen de basis voor een harmonieuze klas. De Zilveren Weken, na de kerstvakantie, zorgen voor een hernieuwde focus op groepscohesie en positiviteit, met behulp van het boek 'De Gouden Weken!' en 'De Zilveren Weken!' van onze school. Daarnaast maken we gebruik van het 'Rots en Water'-programma. Dit programma leert kinderen sociale vaardigheden door middel van ervaringsgerichte oefeningen. Ze leren stevig in hun schoenen te staan, voor zichzelf op te komen, maar ook om samen te werken en rekening te houden met anderen. Het programma helpt bij het omgaan met uitdagingen zoals pesten, conflicten en groepsdruk. De 'Rots'-kwaliteit leert kinderen zelfvertrouwen en het uiten van hun mening, terwijl de 'Water'-kwaliteit hen leert empathie en samenwerking. Essentiële vaardigheden zoals ademhalingstechnieken, lichaamstaal lezen, grenzen stellen én respecteren, zelfreflectie en zelfbeheersing komen aan bod. De lessen, gegeven door onze getrainde leerkrachten en onderwijsassistenten, vinden plaats op blote voeten voor een optimale lichaamservaring. Ons team heeft de integrale Basisschool Schoolbreed training gevolgd, wat zorgt voor een consistente aanpak. Voor meer gedetailleerde informatie over het 'Rots en Water'-programma, bezoek www.rotsenwater.nl.
Veiligheid voorop
Gezamenlijk vertrouwen
Actieve betrokkenheid
Hoe bevordert Basisschool de Rank de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool de Rank bevordert de sociale ontwikkeling door middel van de 'Gouden Weken', 'Zilveren Weken' en het 'Rots en Water'-programma. Deze methoden zijn gericht op het versterken van sociale vaardigheden, groepscohesie en een positief zelfbeeld.
Welke methoden gebruikt Basisschool de Rank voor het registreren van sociale opbrengsten?
Basisschool de Rank registreert sociale opbrengsten met behulp van de volgende methoden:
- IEP Hart en Handen (voor groep 3-8)
- Digikeuzebord (voor groep 1-2)
Welke sociaal-emotionele leermethoden worden ingezet op Basisschool de Rank?
Op Basisschool de Rank zetten we diverse methoden voor sociaal-emotioneel leren in, waaronder:
- Een doos vol gevoelens
- Rots en Water
Inspectierapport Basisschool de Rank: Ontdek Onze Educatieve Prestaties
Basisschool de Rank in Julianadorp staat garant voor kwalitatief hoogstaand basisonderwijs. Met 218 enthousiaste leerlingen bieden we een stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Ons onderwijs is gericht op het bevorderen van zowel academische vaardigheden als persoonlijke groei. We streven ernaar om kinderen de kennis en competenties mee te geven die nodig zijn voor een succesvolle toekomst. De officiële beoordelingen van de onderwijsinspectie geven inzicht in de kwaliteit en effectiviteit van ons onderwijs. Deze rapporten bevestigen onze toewijding aan excellentie en continue verbetering binnen onze school. Ontdek meer over onze prestaties en lees het volledige inspectierapport via de onderstaande link. Hier vindt u gedetailleerde informatie over onze schoolresultaten en de bevindingen van de inspectie.