Basisschool Basisschool Molenbolwerk in IJzendijke

Het team van Basisschool Molenbolwerk in IJzendijke

Current section: team
Verlengde Molenstraat 1
4515 IJzendijke

Zie hier hoe het team van Basisschool Molenbolwerk is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Molenbolwerk. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Molenbolwerk bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Molenbolwerk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Molenbolwerk zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Molenbolwerk. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10%)
25-35 jaar (10%)
35-45 jaar (30%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (30%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Molenbolwerk werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Molenbolwerk gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Optimale Leercontinuïteit: Ons Beleid voor Leerkrachtvervanging

Bij Basisschool Molenbolwerk streven we naar een ononderbroken leerproces voor alle leerlingen. Wanneer leerkrachten afwezig zijn, zoals tijdens geplande vrije dagen voor parttime medewerkers, zetten we alles op alles om kwalitatieve opvang te garanderen. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van de lescontinuïteit. Vaak lossen we personele uitval intern op door flexibiliteit en extra inzet van onze toegewijde leerkrachten. Dit zorgt ervoor dat de vertrouwde lesstructuur zoveel mogelijk behouden blijft. Indien interne oplossingen niet toereikend zijn, worden leerlingen tijdelijk verdeeld over andere klassen. Dit beleid minimaliseert verstoringen en maximaliseert de aandacht voor elk kind. In zeldzame, uitzonderlijke situaties kan het voorkomen dat leerlingen naar huis moeten worden gestuurd, waarover direct via Parro wordt gecommuniceerd.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Spel en bewegen
24.2%
Kring taal/rekenactiviteit
24.2%
Thematische werkles
20.2%
Werken met ontwikkelingsmat. / hoeken
11.1%
Pauze / hapje-drankje
5.1%
Muziek en dans
4%
gymnastiek
4%
Godsdienst
3%
Rots&Water
2%
Schooltelevisie
2%

Leerjaar 3 t/m 8

Overig
25.7%
Rekenen/wiskunde
20.5%
Taal
16.1%
Lezen
9.9%
Kunstzinnige en creatieve vorming
8.9%
Wereldoriëntatie
7.6%
Bewegingsonderwijs
6%
Levensbeschouwing
3%
Engelse taal
2.3%

Specialistische Ondersteuning voor Elk Kind op Basisschool Molenbolwerk

7

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool Molenbolwerk werken we met een team van toegewijde specialisten om uw kind de best mogelijke ondersteuning te bieden op het gebied van taal en rekenen. Deze experts zijn zowel direct op school aanwezig als flexibel inzetbaar op afroep. Onze specialisten, waaronder een dyslexiespecialist en rekenspecialist, zorgen voor gerichte aanpakken bij leeruitdagingen. De intern begeleider en orthopedagoog coördineren de ondersteuning en ontwikkelen individuele leerplannen. Voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben, staat de specialist meer- en hoogbegaafdheid klaar. Samen met de remedial teacher en taalspecialist garanderen we dat elk kind op zijn eigen tempo en niveau kan excelleren in taal en rekenen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Rots&Water-trainers

Toelichting van de school:

Basisschool Molenbolwerk hecht grote waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Een positieve en veilige leeromgeving is essentieel voor succesvol leren. Daarom bieden wij een breed scala aan ondersteuning. Onze gedragsspecialist, intern begeleider en orthopedagoog werken nauw samen om kinderen met sociaal-emotionele uitdagingen te begeleiden. De specialist meer- en hoogbegaafdheid richt zich op de specifieke behoeften van deze leerlingen. Daarnaast integreren we wekelijks het Rots&Water-trainingsprogramma in ons lesrooster. Alle leerkrachten zijn getraind in dit programma, en drie leerkrachten zijn gecertificeerde Rots&Water-trainers. Dit programma versterkt zelfvertrouwen en sociale vaardigheden. Preventieve ondersteuning wordt geboden door social workers van Passend Onderwijs Zeeuws-Vlaanderen, waardoor hulp snel toegankelijk is. Wij geloven in een proactieve aanpak en werken samen met ouders om de ondersteuning optimaal af te stemmen op de individuele behoeften van het kind.

5

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun gedrag, werkhouding of taakaanpak, staat een team van ervaren specialisten klaar op Basisschool Molenbolwerk. Deze experts zijn zowel direct op school actief als flexibel inzetbaar. Onze gedragsspecialist, intern begeleider en orthopedagoog bieden gerichte begeleiding en ontwikkelingsplannen. De remedial teacher en specialist meer- en hoogbegaafdheid zorgen voor een aangepaste aanpak. Door deze brede expertise kunnen wij kinderen helpen hun focus te verbeteren, effectieve studiemethoden te ontwikkelen en succesvoller te zijn in hun schoolwerk. We streven ernaar een omgeving te creëren waarin elk kind kan floreren.

5

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Fysiotherapeut
Ergotherapeut
Logopedist

Toelichting van de school:

Basisschool Molenbolwerk bevordert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Ons toegewijde team van specialisten biedt ondersteuning waar nodig. De intern begeleider en orthopedagoog coördineren de hulp en zorgen voor een integrale aanpak. We werken samen met externe professionals zoals fysiotherapeuten, ergotherapeuten en logopedisten. Deze samenwerking stelt ons in staat om kinderen met specifieke motorische of fysieke uitdagingen effectief te ondersteunen, zodat zij optimaal kunnen deelnemen aan alle schoolactiviteiten en zich gezond kunnen ontwikkelen.

3

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Op Basisschool Molenbolwerk bieden we ook ondersteuning op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging. Onze intern begeleider en orthopedagoog zijn hierbij betrokken. Indien nodig, kunnen wij in samenwerking met externe deskundigen, zoals een remedial teacher, zorgen voor specifieke begeleiding. Dit kan variëren van hulp bij persoonlijke verzorging tot het ondersteunen van kinderen met medische behoeften. Wij streven ernaar een veilige en verzorgde omgeving te bieden, waarin elk kind zich comfortabel en gesteund voelt in alle aspecten van zijn of haar welzijn.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
25
Totaal specialisten
25
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Ontdek de Extra Ondersteuning op Basisschool Molenbolwerk

Ons Pedagogisch Beleid en Leerlingbegeleiding

Bij Basisschool Molenbolwerk in IJzendijke staat het sociale welzijn en de brede persoonlijke ontwikkeling van elk kind centraal. Wij geloven dat naast kennis, de manier waarop kinderen in het leven staan, cruciaal is voor hun toekomstig welzijn en aanpassingsvermogen in onze snel veranderende maatschappij. Respect, vertrouwen en een veilige leeromgeving vormen de basis van onze school. Deze kernwaarden zijn niet alleen randvoorwaarden, maar ook onze belangrijkste doelen. De school focust sterk op de invloed van 'mindset' bij leerlingen, leerkrachten en ouders. Door middel van mindset-lessen en het creëren van een mindset-vriendelijke schoolcultuur, stimuleren we groei en veerkracht. Ons onderwijs is ontworpen voor een ononderbroken ontwikkelingsproces, afgestemd op de individuele voortgang van elk kind op verstandelijk, sociaal, emotioneel, motorisch en creatief gebied. Met een open aannamebeleid bieden we effectieve ondersteuning aan leerlingen met diverse onderwijsbehoeften. Dit blijkt uit lage verwijzingspercentages en de succesvolle opvang van zorgleerlingen uit omliggende dorpen. We streven naar minder afhankelijkheid van externe hulp door continue scholing van ons team op gebieden zoals autisme, traumaverwerking en taalontwikkelingsstoornissen. School en ouders werken samen aan de optimale ontwikkeling van de leerlingen, met een sterke nadruk op ouderbetrokkenheid. Vanuit onze katholieke identiteit zetten we ons in voor een kansrijke toekomst voor alle leerlingen. We respecteren de eigenheid en capaciteiten van elk kind, met speciale aandacht voor de meest kwetsbaren, om hun talenten optimaal te ontwikkelen. Basisschool Molenbolwerk is gecertificeerd met het Gezonde School-certificaat voor sociale ontwikkeling, Rots&Water en het Zeeuws Verkeersveiligheidslabel. We hanteren een sociaal- en fysiek veiligheidsplan en een pestprotocol, maar focussen primair op preventie, mede door het Rots&Waterprogramma. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft de ondersteuning die wij bieden aan leerlingen met extra behoeften, conform het bovenschools beleid. We zoeken altijd naar de meest passende plek, waarbij we nauw samenwerken met ouders. Het regulier onderwijs bereidt kinderen optimaal voor op de toekomst, en speciaal onderwijs blijft een optie voor hen die dat echt nodig hebben. De ontwikkeling naar een mindset-vriendelijke school is een doorlopend proces. Ons team volgt regelmatig trainingen om het pedagogisch en didactisch klimaat te versterken en continu te verbeteren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan Basisschool Molenbolwerk

Welke Toekomstgerichte Doelen Bevat Ons Schoolplan?

Kwaliteitsborging op Basisschool Molenbolwerk: Onze school hanteert een proactieve aanpak voor continue verbetering van de onderwijskwaliteit. Dit doen we door systematische monitoring van de leerlingontwikkeling. Elk halfjaar analyseren we zorgvuldig alle verzamelde gegevens op individueel, groeps- en schoolniveau. Deze analyses stellen ons in staat om sterke punten te identificeren en kansen voor verbetering te benutten. Gedurende dit proces sturen we het onderwijsleerproces bij waar nodig. Methodische Verbeteringen en Lerarenontwikkeling: We analyseren methodegebonden toetsresultaten en bieden gerichte oefeningen aan om tussendoelen te behalen. De rol van de leerkracht is cruciaal in kwaliteitszorg. Door middel van klassenbezoeken, ontwikkelingsgerichte gesprekken en gerichte feedback versterken we gezamenlijk onze onderwijskwaliteit. Continu Innoveren voor Uw Kind: Basisschool Molenbolwerk blijft zich ontwikkelen in lijn met maatschappelijke en onderwijskundige trends. De implementatie van nieuwe lesmethoden, het inspelen op individuele onderwijsbehoeften en het versterken van communicatie met alle betrokkenen zijn hierin centraal. De overheid vereist een systematische kwaliteitsbewaking, vastgelegd in een schoolplan. Ons Schoolplan: Een Routekaart voor Vier Jaar: Ons schoolplan beschrijft hoe Basisschool Molenbolwerk de onderwijskwaliteit de komende vier jaar waarborgt en verbetert, volgens een vastgestelde kwaliteitscyclus. Dit omvat het in kaart brengen van sterke en zwakke punten, gebaseerd op enquêtes, leerresultaten, inspectierapporten en toetsing aan kerndoelen. Vervolgens stellen we een verbeterplan op, evalueren we de voortgang en stellen we nieuwe doelen. Kernpunten Huidig Schoolplan (2023-2027): * **Afstemming op Onderwijsbehoeften:** We vergroten onze expertise op het gebied van passend onderwijs, zodat ons aanbod optimaal aansluit bij de leerbehoeften van elke leerling. * **Onderwijskundige Vernieuwing:** We ontwikkelen ons verder als een 'mindset-vriendelijke' school en versterken de sociaal-emotionele vorming via het 'Rots & Water'-programma. * **Methodische Vernieuwing:** We introduceren nieuwe lesmethoden voor rekenen (groepen 3-8) en taal/spelling (groepen 4-8). * **Kwaliteitsborging:** We brengen de leerontwikkeling in kaart met 'Leerling in Beeld' en stimuleren collegiale consultatie en coaching. De snelle ontwikkelingen in het onderwijs kunnen leiden tot aanpassingen binnen het schoolplan.

Hoe Realiseert Onze School Haar Onderwijsdoelen?

Jaarlijkse Planning en Evaluatie: Op basis van het schoolplan wordt elk schooljaar een gedetailleerd jaarplan opgesteld en geëvalueerd. Dit zorgt voor een gestructureerde aanpak gericht op het behalen van onze onderwijsdoelen. Opbrengstanalyse en Bijsturing: Twee keer per jaar analyseren we de onderwijsresultaten grondig. Indien nodig stellen we een plan van aanpak op. Hiervoor maken we gebruik van een methodeonafhankelijk leerlingvolgsysteem dat de voortgang objectief in kaart brengt. Betrokkenheid van Leerlingen en Personeel: Jaarlijks worden leerlingen in de bovenbouw betrokken bij het evalueren van hun school- en veiligheidsbeleving. Tevens meten we minimaal eens per vier jaar de tevredenheid onder ons personeel en de ouders, om zo een compleet beeld te krijgen van onze school. Continue Kwaliteitsverbetering: Deze periodieke evaluaties en feedbackmomenten stellen ons in staat om continu te werken aan de verbetering van ons onderwijs en de algehele schoolervaring voor iedereen.

Downloaden

Start uw kind op de juiste manier bij Basisschool Molenbolwerk: Speciaal programma voor jonge kinderen

Toelichting van de school

Basisschool Molenbolwerk in IJzendijke biedt een warme en stimulerende omgeving voor jonge kinderen. Wij geloven in een speelse en actieve start van de basisschoolcarrière, waarbij elk kind de ruimte krijgt om zich optimaal te ontwikkelen. Onze aanpak richt zich op nieuwsgierigheid, creativiteit en sociale vaardigheden, zodat uw kind met plezier leert en groeit. We besteden veel aandacht aan de overgang van peuterspeelzaal naar de basisschool. Onze ervaren leerkrachten creëren een veilige en voorspelbare omgeving, waarin jonge kinderen zich snel thuis voelen. Door middel van gerichte activiteiten en spel stimuleren we de taalontwikkeling, motorische vaardigheden en het zelfvertrouwen van uw kind.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Molenbolwerk extra ondersteuning voor de allerkleinsten?

Absoluut! Basisschool Molenbolwerk heeft een speciaal programma ontwikkeld dat is afgestemd op de behoeften van jonge kinderen. Dit programma richt zich op een zachte landing in de basisschoolwereld, met veel aandacht voor spelenderwijs leren en persoonlijke aandacht. We zorgen ervoor dat uw kind een positieve startervaring heeft.

Met welke partners werkt Basisschool Molenbolwerk samen voor het jonge kind?

Voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen werkt Basisschool Molenbolwerk nauw samen met vertrouwde partners in IJzendijke. Deze samenwerkingen waarborgen een doorlopende leerlijn en een naadloze overgang tussen verschillende opvang- en onderwijsfasen. Onze gewaardeerde partners zijn: * **Peuterspeelzaal Dikkertje Dap:** Een vertrouwde plek voor peuters, waar spel en ontwikkeling centraal staan. [Meer informatie over Peuterspeelzaal Dikkertje Dap](https://www.kinderopvangzvl.nl/locaties/79/peuterspeelzaal-dikkertje-dap.html?s_city=IJzendijke&view=900). * **BSO Tiekekids:** Biedt naschoolse opvang en activiteiten die aansluiten bij de behoeften van schoolgaande kinderen. [Ontdek BSO Tiekekids](https://www.kinderopvang.org/ijzendijke/buitenschoolse-opvang-tiekekids/). * **OBS Schuttershoek:** Een school in de buurt waarmee we kennis en ervaringen uitwisselen om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen.
Team | Basisschool Molenbolwerk in IJzendijke | [2025] Schoolregister