
De resultaten van Christelijke Basisschool De Winde in Hurdegaryp
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Christelijke Basisschool De Winde, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Christelijke Basisschool De Winde bij jullie?
Ontdek hoe goed Christelijke Basisschool De Winde bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Prestaties Fundamenteel Niveau op De Winde
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht middels een doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief onze school. Op Christelijke Basisschool De Winde streven we ernaar dit niveau breed te waarborgen, zodat elke leerling een solide basis meekrijgt voor de toekomst.
Grafiek
Grafiek laden...
Leerlingen die het Streefniveau Behalen op De Winde
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamenteel niveau en geeft aan welk percentage leerlingen aan het einde van groep acht een gevorderd niveau van taal en rekenen bereikt. Het is ons doel om zoveel mogelijk leerlingen dit ambitieuze niveau te laten halen. Per basisschool wordt door de inspectie een specifiek streefniveau bepaald, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. Bij Christelijke Basisschool De Winde zetten we ons in om leerlingen uit te dagen en te stimuleren, zodat zij hun potentieel optimaal kunnen benutten en ook het streefniveau kunnen bereiken.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Christelijke Basisschool De Winde?
Op Christelijke Basisschool De Winde in Hurdegaryp stellen we het schooladvies zorgvuldig op. We kijken hierbij naar zowel de cijfermatige resultaten als de persoonlijke ontwikkeling van uw kind. De basis voor het schooladvies wordt gevormd door de toetsresultaten uit groep 6, 7 en 8. Daarnaast wegen we de sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en het gedrag van uw kind mee. In groep 7 ontvangt uw kind een voorlopig schooladvies. De volgsysteemtoetsen, afgenomen aan het begin van groep 8, toetsen of dit advies nog steeds aansluit bij de verwachtingen van zowel leerling als ouders. Bijstelling is mogelijk na hertesten medio groep 8. Voor definitieve schooladviezen, die in januari/februari van groep 8 worden verstrekt, is de Doorstroomtoets vanaf 2024 leidend. De Winde gebruikt de DIA Doorstroomtoets. Een hogere score op deze toets dan het gegeven schooladvies leidt altijd tot een heroverweging van het advies.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Winde: Bouwen aan Zelfvertrouwen en Respect
Bij Christelijke Basisschool De Winde geloven we dat elk kind uniek is. Wij bieden een veilige en stimulerende speel-leeromgeving waar kinderen zichzelf kunnen zijn en volop de ruimte krijgen om te ontdekken en te experimenteren met diverse materialen. Door actief met materialen te werken en positieve interacties aan te gaan met leeftijdsgenootjes en leerkrachten, stimuleren we de brede ontwikkeling van elk kind. Via thematisch werken en verschillende hoeken in de klas, leren kinderen hun wereld te begrijpen en te uiten, bijvoorbeeld door middel van rollenspellen. Een betekenisvolle leeromgeving en voldoende beweging zijn hierbij essentieel. We richten ons op de 'zone van de naaste ontwikkeling' om elk kind continu uit te dagen en te laten groeien. Goed onderwijs voor jonge kinderen kenmerkt zich door een rijke leeromgeving, duidelijke routines en aandacht voor alle ontwikkelingsgebieden. Ieder kind leert op zijn eigen tempo en manier. Daarom staat het optimaal benutten van de individuele leerbehoeften van onze leerlingen centraal. We moedigen talenten aan en bieden uitdagende lesstof voor snelle leerlingen, terwijl we kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, de begeleiding bieden die ze verdienen. Zo helpen we elk kind om 'er uit te halen wat erin zit!'
Rijk en Betekenisvol Leren voor Alle Kinderen
Bijbrengen van Kernwaarden en Respect
Stimuleren van Zelfkennis en Zelfvertrouwen
Hoe bevordert Basisschool De Winde de sociale ontwikkeling van uw kind?
Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is diep geworteld in onze schoolbrede visie op sociaal-emotionele vorming, die we integraal onderdeel maken van ons onderwijs. Deze visie is terug te vinden in onze schoolgids, met name in het hoofdstuk over begeleiding en ondersteuning, en wordt ook uiteengezet in onze schoolfolder. De kernwaarden voor sociale opbrengsten zijn teambreed vastgesteld, met waardevolle inbreng van onze Intern Begeleiders, en worden door het gehele team gedragen. Voor groep 1 en 2 gebruiken we de resultatenmonitor van Kleuterplein voor het domein Sociaal-Emotionele Ontwikkeling. Voor de groepen 3 tot en met 8 hanteren we de registratievorm SCOL. Daarnaast maken we gebruik van de methode KWINK van Kwintessens voor sociaal-emotioneel leren (SEL) in de groepen 3 t/m 8. Deze methode dekt tevens de gebieden burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid. Wij zijn zeer tevreden over KWINK en onze methode voor godsdienstige en burgerschapsvorming, 'Trefwoord', omdat deze uitstekend aansluiten bij de rol en plaats van kinderen in de huidige maatschappij. In de kleutergroepen focussen we op de ontwikkeling van zelfstandigheid, concentratie, structuur, werkhouding en zelfredzaamheid. Binnen het domein sociaal-emotionele ontwikkeling zijn zelfbeheersing, zelfkennis en zelfvertrouwen de belangrijkste pijlers, die we versterken met KWINK.
Welke instrumenten gebruikt Basisschool De Winde voor het monitoren van sociale vaardigheden?
Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, zet Basisschool De Winde de volgende methoden en registratievormen in:
- Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) voor groepen 3 t/m 8
- Kleuterplein resultatenmonitor voor groepen 1 en 2
Met welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren werkt Basisschool De Winde?
Basisschool De Winde maakt voor het bevorderen van sociaal-emotioneel leren (SEL) gebruik van de volgende effectieve lesmethode:
- KWINK: Een uitgebreide methode voor Sociaal Emotioneel Leren (SEL), die tevens burgerschap en mediawijsheid behandelt.
Onderwijsinspectie Resultaten Christelijke Basisschool De Winde
De Christelijke Basisschool De Winde in Hurdegaryp wordt regelmatig getoetst door de Onderwijsinspectie. Deze rapporten bieden inzicht in de kwaliteit van ons onderwijs en de schoolorganisatie. Op 13 juni 2019 bracht inspectrice drs H.S. Deelstra van Frysk een bezoek aan onze school. Haar bevindingen waren positief, wat ons helpt om ons onderwijs continu te verbeteren. Eerdere inspecties, zoals die door inspecteurs dr. Knuver en dr. Timminga op 29 januari 2013, toonden al een solide prestatie. Destijds scoorde De Winde op alle indicatoren een ruime voldoende, met zelfs een 'goed' op twee specifieke punten: de taakgerichte werksfeer die leraren creëren en de planmatige aanpak van verbeteractiviteiten. Dit laatste punt, gerelateerd aan schoolplannen en teamvergaderingen, onderstreept de sterke directieaansturing. De inspecteurs ervoeren het team als open en betrokken, met een goede sfeer, veel structuur en een gemêleerde samenstelling met een aanzienlijk aantal mannelijke leerkrachten. Ook de gedegenheid van de leerlingenzorg werd specifiek geprezen. De alignering tussen lespraktijk, teamoverleg en directie-informatie bevestigt dat we op de juiste weg zijn qua zorgstructuur, aansturing en onderwijsconcept. Voor gedetailleerde informatie over de inspectieresultaten kunt u de officiële rapporten raadplegen via de website van de Onderwijsinspectie.