dr. Maria Montessorischool in Huizen

De resultaten van dr. Maria Montessorischool in Huizen

Current section: resultaten
Vd Duyn Van Maasdamlaan 30
1272 Huizen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van dr. Maria Montessorischool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past dr. Maria Montessorischool bij jullie?

Ontdek hoe goed dr. Maria Montessorischool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op de dr. Maria Montessorischool

Het fundamentele niveau is cruciaal voor de taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Op de dr. Maria Montessorischool meten we dit met de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau. Dit betekent dat 85% van onze leerlingen de basisvaardigheden onder de knie moet hebben. Onze school presteert uitstekend op dit gebied, met 98,6% van de leerlingen die het fundamentele niveau behalen. Dit ligt ruim boven de landelijke norm van 85% en ook boven het vergelijkingsgemiddelde van 97,5%. Dit toont aan dat de dr. Maria Montessorischool een sterke basis legt voor de verdere educatieve ontwikkeling van onze leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Resultaten op de dr. Maria Montessorischool

Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieuzer doel dan het fundamentele niveau, waarbij we streven naar optimale ontwikkeling voor al onze leerlingen. Voor het streefniveau stelt de inspectie voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau moeten bereiken. Op de dr. Maria Montessorischool behalen 76,5% van de leerlingen het streefniveau, wat aanzienlijk hoger is dan de signaleringswaarde van 56,2% en ook beter presteert dan het vergelijkingsgemiddelde van 67,2%. Dit resultaat onderstreept onze toewijding aan het maximaliseren van de potentie van elke leerling en het bieden van onderwijs dat verder reikt dan de basis.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van dr. Maria Montessorischool?

De dr. Maria Montessorischool in Huizen biedt een solide basis voor de toekomst van haar leerlingen. De schooladviezen die worden uitgebracht, sluiten doorgaans nauw aan bij de prestaties van de leerlingen, zoals gemeten in de IEP-eindtoets. Dit betekent dat de leerlingen van de dr. Maria Montessorischool een eerlijk en passend advies krijgen voor hun verdere schoolloopbaan. De school streeft ernaar om elke leerling optimaal voor te bereiden op de volgende stap in het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Montessorischool Huizen

Bij Montessorischool Huizen staat de sociale ontwikkeling van elk kind centraal. Onze schoolfilosofie stimuleert leerlingen om zichzelf te zijn en zich optimaal te ontplooien. We monitoren en verbeteren continu de kwaliteit van ons onderwijs en de schoolomgeving met behulp van de Succes!Spiegel. Dit instrument verzamelt data over schoolresultaten, inspectierapporten en tevredenheidspeilingen onder ouders, personeel en leerlingen. Zelfevaluaties van zowel leerkrachten als leerlingen vormen een belangrijk onderdeel van onze kwaliteitszorg. Deze brede input stelt ons schoolleidingsteam in staat om de schoolprestaties nauwkeurig te analyseren en gerichte verbeterplannen te ontwikkelen. Dit proces omvat alle aspecten van schoolopbrengsten, met een speciale focus op het sociaal-emotionele welzijn van onze leerlingen. Ons onderwijs is datagestuurd. Door middel van toetsen uit het IEP leerlingvolgsysteem en gerichte observaties, analyseren leerkrachten samen met de directie en intern begeleiders de voortgang van leerlingen. Op basis van deze analyses stellen we plannen op om het onderwijs op individueel, groeps- en schoolniveau te optimaliseren, zodat elke leerling de ondersteuning krijgt die nodig is.

Onderling vertrouwen en ondersteuning

Samenwerkend leren en werken

Plezier beleven en actief deelnemen

Hoe bevordert Montessorischool Huizen de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Wij hanteren een proactieve aanpak voor sociale ontwikkeling, met de Kanjermethode en sinds het schooljaar 2021-2022 de principes van 'The Leader in Me', gebaseerd op de zeven gewoonten. Deze methode legt de nadruk op persoonlijke verantwoordelijkheid, doelgerichtheid en effectieve samenwerking. Leerlingen die de zeven gewoonten toepassen, ontwikkelen essentiële vaardigheden voor persoonlijk leiderschap. Leerkrachten fungeren als rolmodellen, integreren de gewoonten in dagelijkse activiteiten en verbinden deze aan onderwijsdoelen. Dit creëert een positieve en professionele leercultuur waarin leerlingen leren om eerst aan zichzelf te werken en vervolgens effectief met anderen samen te werken om doelen te bereiken.

Welke instrumenten gebruikt de school om sociale opbrengsten te meten?

Montessorischool Huizen maakt gebruik van de Succes!Spiegel om de sociale opbrengsten te evalueren. Dit omvat een leerlingtevredenheidspeiling die waardevolle inzichten biedt in de ervaringen van onze leerlingen.

  • Succes!Spiegel (leerlingtevredenheidspeiling)

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast?

Voor het bevorderen van sociaal-emotioneel leren zet Montessorischool Huizen de volgende methoden in: * Kanjer trainingen * De zeven gewoonten van 'The Leader in Me'

Inspectierapport dr. Maria Montessorischool: Onze Visie en Resultaten

Het bestuur van de dr. Maria Montessorischool presenteert met trots de bevindingen van het meest recente inspectierapport. Wij zijn verheugd te kunnen melden dat de school door de onderwijsinspectie als 'Goed' is beoordeeld. Dit bevestigt onze toewijding aan uitmuntend onderwijs en de gezamenlijke inspanningen van ons team om elke leerling optimaal te begeleiden. Onze school blinkt uit in het creëren van een omgeving waarin het kind centraal staat. Ons ambitieuze en toegewijde team werkt dagelijks samen aan de brede ontwikkeling van al onze leerlingen. We koesteren een cultuur van continu verbeteren, waarbij leraren een breed en doordacht lesaanbod bieden, zorgvuldig afgestemd op de behoeften van onze leerlingenpopulatie. Dit resulteert in een uitstekende voorbereiding op het vervolgonderwijs. Zowel leerlingen als ouders ervaren onze school als een plek waar ze zich gezien en gehoord voelen, en ze waarderen de positieve sfeer en het rijke leerstofaanbod. Hoewel de school over het algemeen uitstekend presteert, is er altijd ruimte voor groei. We hebben geconstateerd dat de mate en wijze waarop leraren inspelen op individuele verschillen tussen leerlingen nog verder geoptimaliseerd kan worden. Directie en team zullen gezamenlijk concrete afspraken maken over een nog betere afstemming op de specifieke leerbehoeften binnen elke groep. Ook zien we kansen om de kwaliteitszorg te versterken door nog concretere, passende streefdoelen voor leerlingen te formuleren. Momenteel zijn er geen specifieke punten geïdentificeerd die direct verbetering behoeven. De dr. Maria Montessorischool blijft zich inzetten voor de hoogste onderwijskwaliteit. In lijn met de reguliere procedures valt de dr. Maria Montessorischool onder het doorlopende toezicht van de onderwijsinspectie. Dit betekent dat we nauwlettend worden gevolgd en blijven streven naar voortdurende verbetering.