
Het team van RKBS de Vlinder in Houten
Current section: teamZie hier hoe het team van RKBS de Vlinder is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van RKBS de Vlinder. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past RKBS de Vlinder bij jullie?
Ontdek hoe goed RKBS de Vlinder bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij RKBS de Vlinder zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 88.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij RKBS de Vlinder. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij RKBS de Vlinder werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor RKBS de Vlinder gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Flexibele Leerkrachtvervanging op RKBS de Vlinder
Bij RKBS de Vlinder zorgen we voor een continue leerervaring voor uw kind, zelfs bij afwezigheid van een vaste leerkracht. Onze aanpak voor vervanging is erop gericht deskundigheid te waarborgen en onderwijsverstoringen te minimaliseren. Onze prioriteit ligt bij het inzetten van eigen, parttime leerkrachten voor vervanging. Deze keuze ondersteunt ons ontwikkelingsgericht onderwijs, aangezien zij de specifieke kennis en pedagogische aanpak van onze school kennen. Dit zorgt voor een naadloze voortzetting van de leerdoelen en een vertrouwde omgeving voor de leerlingen. Indien eigen leerkrachten niet beschikbaar zijn, schakelen we Transvita in, een gespecialiseerde onderwijs-invalpool. Transvita kan ervaren leerkrachten leveren voor zowel kortdurende als langdurige vervangingen, vaak afkomstig uit hun eigen talentenpool. Dit garandeert een professionele invulling van de klas. In uitzonderlijke gevallen, wanneer er geen geschikte vervanging via onze reguliere kanalen gevonden kan worden, kunnen we, met toestemming van de schoolleiding, een lesbevoegde ouder benaderen. Het verdelen van leerlingen over andere klassen vermijden we zoveel mogelijk, omdat dit een negatieve impact kan hebben op het leerrendement en de klassendynamiek. In situaties waarin geen directe vervanging mogelijk is en het onderwijs op school niet gegarandeerd kan worden, kan het voorkomen dat ouders gevraagd worden hun kind tijdelijk thuis te houden. We streven ernaar dit tot een minimum te beperken en communiceren hierover tijdig en transparant.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Jaargroepen Uitgangspunt op de Vlinder is om in zogenoemde jaargroepen te werken. Indien het leerlingaantal en de groepsdynamiek om andere oplossingen vragen, zullen wij ook met gecombineerde groepen werken. Onze groepen 1-2 houden wij echter bewust heterogeen; dat wil zeggen dat kinderen van groep 1 en groep 2 in één groep geplaatst worden. Zo kunnen de jonge kinderen van de oudere kinderen leren en kunnen de oudste kinderen leren van het uitleggen aan een ander. Daarnaast bouwen zij hun zelfvertrouwen verder op om goed gefundeerd aan groep 3 te beginnen. Zone van naaste ontwikkeling Binnen de jaargroepen wordt er ook op verschillende niveaus gewerkt. Zowel bij het thematisch werken dat we bij het OgO-thema doen als bij de vakgebieden waar we een methode hanteren, willen we dat iedere leerling zich op zijn/haar eigen niveau ontwikkelt. De zone van naaste ontwikkeling is hier cruciaal. De zone van naaste ontwikkeling is het aanspreken van het kind op een niveau dat net buiten bereik is van wat een kind op eigen kracht kan. Wat een kind zelfstandig kan, is de actuele ontwikkeling. Waar een kind hulp bij nodig heeft, is de naaste ontwikkeling. Het gebied ertussen is de zone van naaste ontwikkeling: activiteiten die het kind nog niet zelfstandig kan, maar wel wanneer het ondersteuning krijgt bij de uitvoering ervan. Als je de zone van naaste ontwikkeling van een kind aanspreekt, doe je dit met (ondersteund) aanbod dat net boven het niveau van het kind ligt. Leerkrachten hebben zo kansen om taal- en handelingsmogelijkheden van kinderen uit te breiden. Betrokkenheid Een belangrijk aspect bij het onderwijs op de Vlinder is de betrokkenheid van kinderen bij het onderwijs. Wij leren kinderen om zelf initiatief te nemen, onderzoekend bezig te zijn, te werken met eigen leervragen, te experimenteren en dergelijke. We willen met ons onderwijs aansluiten bij de belevingswereld van het kind. Bij het werken aan de OgO-thema's en de daarin gekozen sociaal culturele praktijken, komen verschillende ontwikkelingsgebieden op verschillende niveaus aan bod. Bij het volgen van de ontwikkeling van het individuele kind, zijn de vastgestelde leerlijnen leidend. Samenwerking leerkrachten en leerlingen We werken op de Vlinder in een zogenoemde teamgecentreerde arbeidsorganisatie (TAO) door in onderwijsteams te werken. Binnen een onderwijsteam zijn de leraren collectief verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de leerling. De leraar is niet alleen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een leerling in zijn eigen klas, maar het gehele onderwijsteam is als collectief verantwoordelijk voor alle resultaten die een leerling behaalt. De teams krijgen, binnen vastgestelde kaders, relatief veel vrijheid en mandaat in hoe zij het onderwijs organiseren. Naast de onderwijsteams 1-3, 4-5 en 6-8, werken we ook in leerteams. Een leerteam is een groep leerkrachten die meer deskundig zijn in of meer affiniteit hebben met een bepaald onderwerp. Zij krijgen vanuit de onderwijsteams een specifieke opdracht (om iets te onderzoeken en/of uit te werken) die voor een kwaliteitsverbetering voor de hele school zorgt. Zo hebben wij nu een leergroep Vreedzame school om leerlingen te leren wat hun eigen aandeel is in een sociaal en emotioneel veilig klimaat in de school, een leergroep Executieve functies die zorgt dat alle leerlingen leren hoe zij zelf het beste leren en ontwikkelen, een leergroep die zich buigt over een moderner en groener schoolplein en een leergroep die zorgt dat we ICT als doel en als middel zo passend mogelijk bij onze visie, in kunnen zetten. Leerkrachten die langere tijd in onderwijsteams werken ervaren minder werkdruk, meer werkplezier en zijn beter in staat om te innoveren. Ze zijn flexibeler en werken efficiënter omdat ze meer ruimte krijgen om zelf zaken te regelen. We doen meer recht aan de professionaliteit van leerkrachten. Betrokken, autonome, gedreven leerkrachten, die collectief verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van de leerlingen, zorgen voor een verhoging van de onderwijskwaliteit. En dat komt de ontwikkeling van leerlingen ten goede.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning op RKBS de Vlinder: Vind de Juiste Specialist
Optimale Leerresultaten: Taal en Rekenen
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op RKBS de Vlinder zetten we ons in voor de brede ontwikkeling van elk kind. Daarom bieden we gespecialiseerde ondersteuning op maat. Onze interne begeleiders coördineren de leerlingenzorg en werken nauw samen met gespecialiseerde collega's. Sommige specialisten zijn fulltime beschikbaar voor extra begeleiding, terwijl anderen hun expertise combineren met klassikale lesgevende taken. Dit zorgt voor een flexibele en effectieve aanpak, waarbij we direct inspelen op de individuele leerbehoeften van onze leerlingen op het gebied van taal en rekenen.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
RKBS de Vlinder hecht veel waarde aan een veilige en positieve leeromgeving waar kinderen zich sociaal en emotioneel optimaal kunnen ontwikkelen. Wij zijn een trotse Vreedzame School en integreren deze bewezen methode in al onze lessen en activiteiten. Onze collega's volgen jaarlijks bijscholingen om hun kennis en vaardigheden op dit gebied verder te verdiepen. Dit garandeert een continue kwaliteit van onze sociaal-emotionele begeleiding. Indien een leerling extra ondersteuning nodig heeft die verder gaat dan onze standaard basisondersteuning, werken we nauw samen met ons samenwerkingsverband Profi Pendi. Samen verkennen we de mogelijkheden voor zorgarrangementen of een gespecialiseerd onderzoek door een orthopedagoog.
Gedrag, Werkhouding en Studieaanpak
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Een optimale werkhouding en een gestructureerde aanpak zijn essentieel voor schoolsucces. Op RKBS de Vlinder bieden we daarom gespecialiseerde begeleiding om deze vaardigheden te versterken. Onze gedragsspecialisten, interne begeleiders, remedial teachers en specialisten meer- en hoogbegaafdheid werken samen om kinderen te ondersteunen bij hun leerproces. Ze bieden praktische handvatten en strategieën. Deze specialisten zijn zowel beschikbaar voor directe ondersteuning buiten de klas als ter aanvulling van de klassikale werkzaamheden, zodat elke leerling de juiste stimulans krijgt.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
RKBS de Vlinder stimuleert een gezonde ontwikkeling, zowel cognitief als fysiek. Onze interne begeleider biedt ondersteuning op het gebied van motorische en lichamelijke ontwikkeling. Deze specialist werkt nauw samen met leerkrachten om activiteiten te integreren die de fijne en grove motoriek bevorderen. Dit draagt bij aan een algehele fysieke fitheid en coördinatie van onze leerlingen. De ondersteuning is gericht op het verbeteren van bewegingsvaardigheden en het creëren van een positieve houding ten opzichte van fysieke activiteit.
Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor specifieke medische handelingen of ondersteuning bij persoonlijke verzorging verwijzen wij naar gespecialiseerde externe partners en de expertise van de ouders. RKBS de Vlinder richt zich primair op educatieve en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontwikkelingsgerichte Ondersteuning op RKBS de Vlinder
Ons Beleid voor Passend Onderwijs en Kindontwikkeling
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Kwaliteitszorg en Ontwikkelingsgericht Onderwijs op RKBS de Vlinder
Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?
Hoe monitort en evalueert de school de gestelde doelen?
Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) bij RKBS de Vlinder
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen bij RKBS de Vlinder?
RKBS de Vlinder faciliteert een speciale peutergroep voor kinderen die nog niet de basisschoolleeftijd hebben bereikt. Deze groep, beheerd door Kind&Co Ludens, biedt een stimulerende omgeving en is toegankelijk voor alle kinderen, inclusief degenen met een VVE-indicatie. Dit aanbod is een belangrijk onderdeel van onze filosofie om kinderen een brede en kansrijke ontwikkeling te bieden vanaf de vroegste leeftijd. Het sluit naadloos aan op ons basisonderwijs.
Met welke partners werkt RKBS de Vlinder samen voor het aanbod voor jonge kinderen?
RKBS de Vlinder werkt nauw samen met Kind&Co Ludens voor de invulling van de peuteropvang en de programma's voor jonge kinderen. Deze samenwerking garandeert hoogwaardige kinderopvang en educatie. Kind&Co Ludens is een gerenommeerde organisatie die gespecialiseerd is in de opvang en ontwikkeling van jonge kinderen. Hun expertise zorgt ervoor dat onze jongste leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen in een veilige en vertrouwde omgeving.