
De resultaten van Openbare Basisschool De Bijenkorf in Houten
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Bijenkorf, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool De Bijenkorf bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Bijenkorf bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau door Onze Leerlingen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht met een doorstroomtoets of eindtoets. De onderwijsinspectie hanteert een signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau, een norm die landelijk geldt voor alle basisscholen. Op Openbare Basisschool De Bijenkorf streven we ernaar dit fundamentele niveau voor al onze leerlingen te realiseren. Onze resultaten laten zien dat een zeer hoog percentage van onze leerlingen deze belangrijke basisvaardigheden beheerst, wat een solide basis biedt voor hun verdere onderwijsloopbaan.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Prestatie op De Bijenkorf
Het streefniveau omvat meer dan de basisvaardigheden; het is een ambitieuzer doel voor taal en rekenen dat we onze leerlingen in groep acht willen laten bereiken. Voor elke basisschool wordt dit streefniveau, uitgedrukt in een specifieke signaleringswaarde, vastgesteld op basis van de unieke leerlingpopulatie. Openbare Basisschool De Bijenkorf zet zich in om de prestaties van onze leerlingen op dit hogere niveau te maximaliseren. We zijn trots op de inspanningen van zowel leerlingen als leerkrachten om deze ambitieuze doelen te behalen. Onze resultaten tonen aan dat onze aanpak effectief is in het stimuleren van uitmuntendheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Bijenkorf?
Sinds schooljaar 2023/2024 is de traditionele eindtoets in groep 8 vervangen door een doorstroomtoets. Deze vernieuwing is ingevoerd om de overgang naar het voortgezet onderwijs soepeler te laten verlopen en de kansengelijkheid voor alle leerlingen te vergroten. Het proces voor het schooladvies in het schooljaar 2024-2025 volgt een duidelijk tijdpad. Leerlingen ontvangen hun voorlopige schooladvies tussen 10 en 31 januari. De doorstroomtoets kan gemaakt worden van 27 januari tot en met 16 februari. De scholen ontvangen de resultaten van de doorstroomtoets uiterlijk 15 maart. Vervolgens worden het definitieve schooladvies en de resultaten uiterlijk 24 maart aan leerlingen en hun ouders of verzorgers gecommuniceerd. De centrale aanmeldweek voor het voortgezet onderwijs vindt plaats van 25 tot en met 31 maart, met een definitieve beslissing over toelating uiterlijk 12 mei. Op Openbare Basisschool De Bijenkorf baseren we het schooladvies op een brede evaluatie. Hierbij kijken we naar de resultaten uit het leerlingvolgsysteem en methodetoetsen. Ook de werkhouding van de leerling, inclusief het omgaan met huiswerk en weektaken, en de sociaal-emotionele ontwikkeling worden meegenomen. Wij hechten veel waarde aan een betrokken proces waarbij leerlingen en ouders actief participeren in de totstandkoming van het schooladvies. Daarom organiseren we al aan het einde van groep 7 gesprekken met leerlingen en hun ouders. Dit stelt ons in staat om gezamenlijk de meest passende vervolgstappen voor de toekomst van de leerling te bespreken. Het schooladvies kan worden bijgesteld op basis van de resultaten van de doorstroomtoets. Indien een leerling beter presteert dan verwacht op basis van het voorlopige advies, kan dit leiden tot een hoger advies. Op De Bijenkorf volgen we deze richtlijn en lichten we een eventuele afwijking van het bijgestelde advies toe.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Basisschool De Bijenkorf
Een positief pedagogisch klimaat is essentieel voor de ontwikkeling van elk kind. Op Basisschool De Bijenkorf creëren we een veilige omgeving waarin leerlingen zich vrij voelen om te leren en te groeien. Veiligheid wordt gewaarborgd door wederzijds respect tussen leerlingen, leerkrachten en ouders. Ieder kind wordt gewaardeerd om wie het is, waardoor zelfontplooiing en een gevoel van geborgenheid centraal staan. Actieve betrokkenheid van ouders is een kernwaarde binnen onze schoolcultuur. Door samenwerking, met aandacht voor het welzijn van iedere leerling, versterken we de schoolgemeenschap als geheel.
Stimuleren van een veilig en positief schoolklimaat
Benadrukken dat ieder kind uniek en waardevol is
Samen plezier maken en leren
Hoe bevordert Basisschool De Bijenkorf de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze school hanteert de methode KWINK om systematisch sociale en emotionele leercompetenties (SEL) te ontwikkelen. Dit draagt significant bij aan een veilige leeromgeving en bevordert positieve interacties. De kerncompetenties die we aanleren zijn: zelfbewustzijn, sociaal bewustzijn, verantwoordelijke besluitvorming, zelfmanagement en effectieve sociale vaardigheden. KWINK richt zich op preventie, zoals het voorkomen van pestgedrag, en het versterken van de groepsdynamiek. Dit sluit naadloos aan bij de principes van Positive Behaviour Support (PBS). Bovendien gebruiken we het Kindbegrip-systeem om de sociaal-emotionele vooruitgang van elk kind nauwkeurig te volgen en te monitoren.
Welke tools gebruikt onze school om sociale opbrengsten te registreren?
Basisschool De Bijenkorf registreert sociale opbrengsten met behulp van het Kindbegrip-systeem. Dit systeem is de opvolger van de voorheen gebruikte 'Zien'-registratie en biedt een gedetailleerd inzicht in de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op onze school?
Op Basisschool De Bijenkorf zetten we effectieve methodes in om sociaal-emotioneel leren te stimuleren. We maken gebruik van: * KWINK: Een uitgebreide methode gericht op het aanleren van levensvaardigheden en het bevorderen van een positief groepsgevoel. * Rots & Water: Een training die kinderen helpt om steviger in hun schoenen te staan, weerbaarder te worden en effectief met uitdagingen om te gaan.
Inspectierapport Openbare Basisschool De Bijenkorf: Resultaten en Kwaliteitsinzicht
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over Openbare Basisschool De Bijenkorf. In 2017 voerde de Inspectie van het Onderwijs een grondig onderzoek uit naar zowel het bestuur als de scholen van de Stichting Openbaar Onderwijs Houten (OOH). OBS De Bijenkorf werd specifiek onder de loep genomen tijdens een verificatieonderzoek, met een focus op Opbrengstgericht Werken. Dit onderzoek beoordeelde cruciale aspecten zoals Zicht op Ontwikkeling, Didactisch Handelen, Resultaten en Kwaliteitszorg. De school behaalde op alle onderzochte onderdelen een positieve waardering. De aanbevelingen die voortkwamen uit het onderzoek waren reeds geïdentificeerd en geïntegreerd in de jaarlijkse planning voor de komende jaren, wat de proactieve aanpak van De Bijenkorf benadrukt. Voor een gedetailleerd overzicht van de inspectieresultaten, raadpleeg de bijgevoegde documentatie.